ב-1984, הפוטבול היה ענף ספורט הכדור הראשון שהנהיג שימוש במצלמות הטלוויזיה לעזרת שופטי המשחק. אחד העקרונות הבסיסיים בשיפוט הטלוויזיה שהוכנס אז, הוא ששופט הטלוויזיה יכול להפוך את ההחלטה על המגרש אך ורק אם יש לו הוכחה ברורה לכך. מאז, רוב ענפי ספורט הכדור הכניסו את הטלוויזיה לשיפוט לעזרת השופטים על המגרש.
אחת הבעיות שראינו בזמן האחרון עם ה-VAR בכדורגל, היא פסילת שערים בנבדל של "ציפורן". זה קרה מספר פעמים בליגת העל, וזה קרה גם באליפות אירופה. ננסה לנתח איך זה צריך להיפתר, או איך ה-VAR צריך לנתח את מצבי הנבדל.

1 צפייה בגלריה
VAR
VAR
VAR
(צילום: Robert Cianflone/Getty Images)

בניגוד לפוטבול, או לראגבי, עוזרי השופט בכדורגל נעים אך ורק לאורך מחצית המגרש, מה שגורם רק לשופט קו אחד לבדוק אם היה נבדל או לא. לפני כ-30 שנה, פיפ"א שינתה את ההחלטה, וקבעה כי במקרה של ספק בנבדל, היתרון יהיה להתקפה ולא להגנה. איפה נכנס ה-VAR בכל זה? ניקח דוגמה מענף אחר עם שיפוט טלוויזיה – קריקט.
אחת הדרכים לפסול חובט היא על ידי הגשה שפוגעת בגוף של החובט, ואלמלא הפגיעה הייתה פוגעת בשער (3 המקלות מאחורי החובט). אם שופט הטלוויזיה נדרש לבדוק את ההחלטה, הוא משתמש במערכת "עין הנץ" (כמו בטניס), שיכולה גם לחזות אחרי הפגיעה לאיפה הכדור אמור להמשיך. המערכת בודקת שלוש נקודות פגיעה, ומדליקה נורה: צבע אדום לטובת המגיש, וצבע ירוק לטובת החובט. אלא שהמערכת יכולה להחליט על אזור שבין האדום לירוק, "אזור צהוב" שמחזיר את ההחלטה לשופט על המגרש. ההגיון הוא שהשופט לא יכול לראות טוב את אותה נקודת פגיעה שנמצאת 25 מטר ממנו, בעין בלתי מזוינת ובלי הילוכים חוזרים.
נחזור לנבדל. רוחב מגרש כדורגל הוא כ-90 מטר. יש שופט קו אחד שיכול לראות אם היה נבדל או לא. אין סיכוי שאדם עם ראייה 6/6 יכול לראות נבדל של ציפורן ממרחק של 50 מטר. אפשר היה להשתמש ב"אזור צהוב" ולהגיד שהשופט על המגרש לא יכול להחליט בבירור. אבל מאחר שבכדורגל ההחלטה לטובת ההתקפה, חייבים להגדיל את האזור שבו יהיה נבדל, ללפחות נעל, או כדור. נעל של אדם בוגר היא באורך ממוצע של 30 ס"מ, וזה צריך להספיק לנבדל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.