שנה עברה, וכלום לא השתנה...
התרחיש שכולל מכות, אבוקות, עשן, משחק שמתעכב - נשמע לכם כבר מוכר? הדרבי התל אביבי יודע לספק הרבה מאוד אקשן ויריבות בין הקבוצות, אך בסדרת הגמר האחרונה, נראה כי נשברו שיאים חדשים.

2 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
(צילום: עוז מועלם)

בעונת 2023 נפגשו היריבות העירוניות מתל אביב לקרב על האליפות, ומכבי יצאה עם ידה על העליונה בסדרת גמר שכללה מעט מדי כדורסל ויותר מדי אלימות, מכות, אבוקות וחוויית צפייה עכורה לאוהדי הכדורסל. לכאורה, בעידן נורמלי וגם בפחות, הנהלות מכבי והפועל בשיתוף המשטרה ומינהלת הליגה, היו צריכות לעמול על מציאת פתרון כי ברור שהדבר לא יכול להימשך. לא הגיוני שמדליקים אבוקות ברמה שגורמת לשחקנים להקיא, שהמשחק נעצר למשך יותר משעה וחצי, ששרים יותר מדי שירי שואה ופחות מדי מתרכזים בכדורסל. לעיתים, לצערי, נדמה כי היריבות בין הקבוצות גורמת לשני הקהלים לשנאה רבה יותר לצד השני ופחות מדי תמיכה בקבוצה שלהן.
טוב, אז שנה חלפה, ורצה הגורל כי דווקא בשנת מלחמה, כשיש חטופים, כשהפילוג במדינה נמצא בשיא - מכבי מול הפועל בסדרת הגמר. ניתן היה להסיק כי הקהלים יבצעו הפקת לקחים מהעונה שעברה, ינסו אולי לכבד את השנה המתוחה הזאת ולהתרכז בספורט במקום בשנאה, אך כבר במשחק מספר 1 התורים בכניסה להיכל הצהוב שברו שיאים, ובתחילת הרבע השני החלו האבוקות לשצוף את יציעים 4-7.
נשאלת השאלה, למה? למה לפגוע במשחק הכדורסל? למה לשנוא אחד את השני במקום שכל צד יעודד את הצד שלו. תבינו, זה לא שאני נגד יריבות בין הקבוצות, אני ממש אוהב את הטראש טוק ובעיניי זה מאוד מוסיף לאווירה. זה לא סתם עוד דרבי, זו סדרת הגמר בו הפועל יכולה לעשות היסטוריה ולזכות באליפות לראשונה מאז 1969, זו סדרת גמר בה מכבי יכולה לתת את הגושפנקא לכך שעונת 2024 תוגדר כהצלחה רבה.
ההיסטוריה בין המועדונים ידועה לכל ודרבי תמיד מספק חווית צפייה שונה עבור הקהל הישראלי. למרות זאת, היכן נשמע שיש אנשים עם משפחות וילדים שמפחדים להגיע להיכל לתמוך בקבוצתם האהובה מחשש לפרובוקציות ואלימות?! למה שאדם יפחד להגיע למגרש הספורט בו הוא אמור לקבל את ה-שואו שיש לכדורסל הישראלי להציע – קרב על האליפות בין 2 הקבוצות החזקות בליגה. בייחוד בשנה כזאת, בה יש חטופים, חיילים שחירפו נפשם למען המולדת, הספורט ומשחק כדורסל אמורים לספק אפילו לשעתיים "סוג של שגרה" ובטעות קצת ליהנות.

2 צפייה בגלריה
אבוקות בהיכל
אבוקות בהיכל
אבוקות בהיכל
(צילום: עוז מועלם)

אז איך זה ייתכן שמשחק 2 נדחה כי המשטרה עושה חיפוש כה קפדני על אוהדי הפועל, רק כדי שהם יחלו עם שריקת הפתיחה לבצע מופע אבוקות שגורם להפסקת המשחק ל-40 דקות? איך זה ייתכן שבמשחק מספר 3 אוהדי הפועל מאיימים לפוצץ את המשחק? שהבעלים מתכוון לפוצץ את המשחק? במקום להרגיע את הקהל, לבצע ענישה נקודתית, מתעסקים 2 הצדדים בפרובוקציות.
כל האבוקות הללו מסכנות לא רק את השחקנים, אלא גם את הקהל עצמו, כפי שבא לידי ביטוי במשחק מספר 3. אני לא אדבר שוב על דחיית המשחק בחצי שעה או על האלימות המשטרתית. הרשת שתלויה לראווה מגנה אולי מפני כוסות שתייה, מלפידי אש. במו עיניי ראיתי איך אבוקה כמעט נוחתת על ראש של שוטר. איך ייתכן שכזה אירוע קורה במשחק כדורסל שתפקידו לשמח ולהשרות רגעי הנאה? גם האבוקות שאוהדי מכבי הדליקו לקראת תום המשחק לא זוכות לתמיכתי. בעיניי, 2 הקבוצות צריכות להיענש.
מילה קטנה על השיפוט: לאורך כל הסדרה, ניכר היה שהשופטים חוששים משני הקהלים, ותוצר הלוואי הוא שיפוט נורא ושריקות הזויות. אז נכון, זה לא ממש השפיע על המשחק, כי זה היה לשני הצדדים, אבל עודף השריקות פגע בשטף המשחק ולא תרם לסדרה הזאת.
צופה הכדורסל הממוצע רצה לאורך כל הסדרה שהיא רק תיגמר לפני שקורה אסון כבד, וזה עצוב שדווקא עכשיו קיימת שנאה כה רבה בין הקהלים. נראה כי לא הופקו לקחים מהעונה שעברה. למכבי הגיע לקחת אליפות, אך הייתי שמח שזה היה מושג בקצת יותר כדורסל.
מה ניתן לעשות?
1. לאתר את המפגעים הראשיים בעזרת מצלמות אבטחה, היות ואני סבור כי מדובר בקומץ אנשים אשר פוגעים בחוויית הצפייה של השאר.
2. חקירה איכותית יותר - כיצד האבוקות מגיעות למשחק. הרי בבירור האוהדים לא עושים זאת כשהם נכנסים להיכל, לאור כל הבידוק שהם חווים.
3. ענישה כספית משמעותית להפועל כך שזה יגרום לבעלים להתחיל להתערב, ואולי הפחתת נקודות לעונה הבאה.
4. שינוי הרכב השופטים, כי לאורך כל הסדרה, היה את אותו שיפוט שביצע עבודה לא טובה בכלל.
5. ענישה לכלל הקבוצות, הן כספית והן בהפחתת ניקוד, עבור כל אבוקה שתידלק בכל היכל.
6. שינוי יחס המשטרה לקהל.
7. שקילת האפשרות של לקיים דרבי ללא קהל יריב.
העונש שמדברים עליו הוא קנס כספי זעום להפועל ומשחקי רדיוס שיעילותם ידועה... נראה כי הם לא יבצעו פה הפקת לקחים משמעותית, וב-2025 אכתוב פה את אותו טור בדיוק. אסור לא להפועל, לא למכבי, לא למשטרה ולא למינהלת הליגה להמשיך באותו היחס לדרבים.
טוב, נסכם במילות עידוד: עוד עונת כדורסל עברה לה, מכבי אלופה ושנדע ימים יפים יותר!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.