לכדורגל הישראלי לא היו המון כוכבים התקפיים בליגות הגדולות בעולם ולכן כמות הפעמים ששחקן כזה, שהעניין בו חוצה את גבולות הספורט, חזר לשחק בישראל ועורר שיגעון חוצה קבוצות, נמוכה גם היא. ערן זהבי לא היה כוכב באנגליה או בספרד, אבל עם כל הטירוף סביבו במכבי ת"א (ולא פחות מזה, האנטגוניזם מול הקבוצות האחרות) אי־ אפשר שלא לומר – מדובר באחד הקאמבקים המרתקים שידע הכדורגל הישראלי.
חודש יוני 2022 יוצר ציפייה אדירה במכבי ת"א. הפנים של שתי האליפויות האחרונות של הקבוצה הוא ולדימיר איביץ', הסופרסטאר של שתי האליפויות שהגיעו קודם לכן הוא ערן זהבי – ובתוך שבועיים שניהם חזרו לצהוב, אלא שהפעם הם יהיו יחד. עבור אוהדי מכבי ת"א מדובר בהתגשמות כפולה של משאלה, כאילו שמדובר במשהו שאפילו אסור להעז לבקש.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי. יחד עם איביץ' מדובר בפנטזיה
(צילום: אורן אהרוני)
ועדיין, קיים מבחן המציאות, והדברים יצטרכו לעבוד גם על המגרש. החתימה של זהבי מעלה שתי שאלות ברורות. הראשונה היא אם לקאמבק כזה, של כוכב ישראלי לקבוצת העבר שלו, לליגת העל בכלל, יש סיכוי סביר להצליח. השאלה השנייה היא איך יעבוד החיבור בין זהבי לאיביץ'. יש קשר בין השאלות, והוא זה שיקבע כמה חזקה תהיה מכבי ת"א בעונה הקרובה.
איל ברקוביץ' חזר לישראל בגיל 33. יוסי בניון היה בן 34 כשחתם במכבי חיפה. זהבי יחגוג 35 עוד לפני שתיפתח העונה, וההיסטוריה לא לטובתו. יש יוצאי דופן, אליניב ברדה למשל, אבל עוד משהו עומד לזכות זהבי – הוא חוזר לישראל כשהוא עדיין בכושר טוב, אחרי שסגר שתי עונות שבכל אחת מהן הבקיע כמות דו־ספרתית של שערים בליגה ההולנדית. נכון, זהבי אולי היה יכול לתת יותר, ועדיין, לא מדובר באיזו ירידה חדה בקריירה שבקצה שלה נחת בנתב"ג. אפשר אפילו להסתכן ולומר כי לא בטוח שזהבי פחות טוב באופן משמעותי מהיום שעזב לסין, אולי במעט.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי
(איור: ליאו אטלמן)

מסע בין כוכבים

זהבי סבל בסיום העונה שעברה מפציעה קלה, שהשביתה אותו ממשחקי הנבחרת, אבל לעונה הקרובה הוא אמור להגיע כשהוא כשיר לחלוטין. מבחינה מקצועית יש לו כאמור יתרון גדול, אפילו ענק, על פני כוכבים רבים אחרים שחזרו לכאן, אבל כאן מגיע החיבור לשאלה השנייה. חלק מאותם לגיונרים שבים הורידו את סיכויי ההצלחה שלהם בכך שראו בעצמם משהו מיוחד, מתת אל לקבוצה שקיבלה אותם, אנשי המעמד הגבוה. לרוב זה פגע בהם וגם בקבוצה. נכון שלזהבי יש מעמד אחר, והוא ברור לכולם, אבל גם לאיביץ'.
זהבי הוא שחקן שמסתדר מצוין עם מאמנים. לא דמות בעייתית בחדר ההלבשה, כפי שנהוג לומר על אחרים, אבל אחד העקרונות המובילים אצל איביץ' הוא שכולם מקבלים אצלו יחס דומה, ונדרשים לאותן משימות (ד"ש לאלירן עטר). המאמן הסרבי עבד רק במקום אחד בין מכבי למכבי, בווטפורד מהליגה השנייה באנגליה, ושם סיים את דרכו אחרי סיפור שקשור לכוכב הקבוצה טרוי דיני. איביץ' לא נתן לדיני לשחק מול האדרספילד והסביר שהסיבה לכך היא "ענייני משמעת". דיני עצמו אמר שאינו יודע במה מדובר, אבל איביץ' פוטר באותו היום. המועדון הוציא הודעה שמגבה את השחקן, לא את המאמן.
4 צפייה בגלריה
איביץ'
איביץ'
איביץ'. איך יסתדר עם זהבי?
(צילום: עוז מועלם)

צרות טובות בהתקפה

החתימה של זהבי מוסיפה כמובן עוד טוויסט לליגה, מקצועית – אבל לא רק. זוכרים את תקרית סרט הקפטן בנבחרת? כבר חמש שנים עברו מאז, אבל אסור לשכוח שהיא התרחשה כשזהבי כבר לא שיחק בישראל אלא בסין. היציעים במגרשים השונים יתמקדו בו תמיד, לא רק בדרבי התל־אביבי. זהבי תמיד מושך אש, והעניין לא נרגע בשנים שלו באסיה ובאירופה, אולי אפילו התגבר. אין הרבה דוגמאות למקרים דומים. הצלחתו תלויה גם בקור הרוח שלו.
מבחינת כדורגל, לזהבי ולמכבי ת"א יש עכשיו צרות טובות, אפשר לומר. יש בסגל שלושה חלוצים טובים – זהבי, ג'ורג'ה יובאנוביץ' וסטיפה פריצה – אז אפשר לנחש שאיביץ' ינסה לשחק באופן קבוע עם שניים מהם, כלומר בצורה שונה מאיך שמכבי שלו שיחק בפעם הקודם שהסרבי היה כאן.
4 צפייה בגלריה
פריצה ויובאנוביץ'
פריצה ויובאנוביץ'
פריצה ויובאנוביץ'. אחד מהם יסופסל
(צילום: עוז מועלם)
עם זאת, עמדות אחרות חייבות חיזוק והתחושה היא שאחרי איביץ' וזהבי יהיו עוד קאמבקים, זה לא הסוף. אולי אלי דסה, אולי יונתן כהן – שניהם יצאו ממכבי לאירופה, כל אחד בתקופה אחרת – אולי ניר ביטון, שלא שיחק בקבוצה בעבר אבל צפוי לחזור אחרי עשור לאחת מקבוצות ליגת העל. גם זה חלק מאפקט זהבי.
שיאים וציוני דרך מיוחדים דוחפים את זהבי קדימה, תמיד הדבר היה כך. הוא שבר את שיא השערים לעונה בליגה הראשונה וגם הפך למלך השערים של הנבחרת בכל הזמנים. לאלון מזרחי, שנמצא בראש טבלת המבקיעים בליגה בכל הזמנים, זהבי כנראה לא יגיע, הוא זקוק ליותר מ־90 שערים, אבל את ה־23 שחסרים לו כדי להיכנס לרשימת עשרת הכובשים הגדולים בליגה בכל הזמנים הוא ודאי יכול להשיג. גם יותר מכך, אולי חמישייה ראשונה.
בין אם יבקיע בכמויות ובין אם לא יעמוד בציפיות, אפילו אם המציאות תהיה איפשהו באמצע, אפשר להיות בטוחים שחלק משמעותי מהעונה החדשה יוגדר לפי סיפור ערן זהבי. תאהבו או תשנאו, לא משנה באיזה צד אתם, זה תמיד יהיה מעניין.
פורסם לראשונה: 14:01, 27.06.22