את זה שדייני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל מנותקים כולם יודעים, ומי שלא יודע - שיקרא מעט פסקי דין שלהם מהשנה האחרונה. לפי הניסוח של חלקם ניתן להסיק כי הדיינים בכלל לא אוהבים כדורגל. עכשיו, אחרי ההחלטה בעניין בית"ר ירושלים שהתקבלה בניגוד לתקנון אופ"א, נראה שהם גם לא יודעים את החוק.
נזכיר בקצרה את האירועים: תובע ההתאחדות ניר רשף בחר להעמיד את בית"ר לדין בסעיף שאינו מאפשר הרחקה מאירופה וביקש להפחית לה שלוש נקודות ליגה בעונה הבאה, אך הדיינים לא אהבו את זה - והחליטו להחמיר. הדבר נעשה במהלך הדיון ולא אחרי התייעצויות של שעות, כפי שבוודאי היינו מצפים. בסיום נקבע גזר הדין ההזוי - הרחקה מאירופה. אולם אתמול התברר שההחלטה הזאת מנוגדת לתקנון אופ"א, ואי אפשר להרחיק את בית"ר מאירופה אם לא שוללים ממנה את הזכייה בגביע. בקיצור, חלטורה. עוד אירוע מביך לכדורגל הישראלי.
2 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא. על זה לא שוללים את הכרטיס לאירופה
(צילום: עוז מועלם)
זה קורה דווקא בימים שהכדורגל הישראלי מסב לכולנו גאווה גדולה, וכל המדינה עוקבת בדריכות אחרי הישגיה הנהדרים של נבחרת הנוער המרגשת במונדיאליטו. ואז, בית הדין מופיע ומחזיר אותנו למציאות העגומה. הוא מזכיר לנו שהכדורגל כאן מנוהל בצורה עקומה ולא הגיונית. אם החלטות הרות גורל מתקבלות בכזאת שרירותיות, מה קורה עם החלטות פחות חשובות? נראה כי הדיינים הגיעו עם פסק הדין מהבית, בלי לבדוק את ההשלכות שלו. אחרי שנה קשה שבה קיבלו החלטות הזויות ולא שוויוניות, קיפחו קבוצה אחת והעלימו עין לאחרת, הם רצו להראות מי פה בעלי הבית. חבל שיצא להם עקום. הם גילגלו את הכדור החוצה מול שער ריק.
זאת לא הפארסה הראשונה העונה, רק לא מזמן ראינו איך בית הדין התנהל באירוע טוטו-טרנר, שבו שחקני מכבי חיפה והפועל באר-שבע הלכו מכות. בית הדין החליט לדחות את הדיון לבקשת מכבי חיפה (למה?), לאחר מכן השית עונשי הרחקה קשים על חלק מהמעורבים עוד לפני שנערך הדיון עצמו - וחזר בו לקראת הערב. אם זה לא מספיק, תובע ההתאחדות השאיר מחוץ לרשימת הנאשמים כמה שחקנים שהשתתפו בקטטה ואף כיכבו בה. בסופו של דבר, הגיע עונש מצחיק שלא השפיע על שום דבר (הורדת שלוש נקודות לשתי הקבוצות כשמאבק האליפות כבר נסגר).
2 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר
שחקני בית"ר
בסופו של דבר, הגביע של בית"ר
(צילום: שלו שלום)
לפני זה הייתה את פארסת עונש הרדיוס לבאר-שבע, ולכמה ימים היינו בטוחים שהיא תארח את מכבי חיפה באשדוד. כמובן שהעונש המגוחך הזה בוטל, כי הוא נוגד כל ערך ספורטיבי, כמו המקרה של בית"ר ירושלים. לא רק שמדובר בהחלטה שסותרת את תקנון אופ"א, מדובר גם בהחלטה גרועה לפי היגיון בריא. בית"ר זכתה בגביע על הדשא ועל כן היא צריכה לקבל את הכרטיס לאירופה. אי אפשר לשלול מקבוצה תואר על משהו שקרה אחרי המשחק. למען הסר ספק, הקבוצה עדיין צריכה להיענש בחומרה - אבל לא זה העונש המתאים.
כבר תקופה ארוכה שרבים מרגישים כי בית הדין איבד מהלגיטימציה שלו, וההחלטה האחרונה מראה שגם איבד שליטה. החלטות הזויות מחלישות עוד ועוד את מעמדו ופוגעות ביכולת שלו לתרום למלחמה באלימות המשתוללת בכדורגל שלנו. דרושה רפורמה מקיפה בבית הדין. רק לפני שעושים את זה, כדאי לברר עם אופ"א שזה מותר.