זהו. תם לו עידן בתולדות ליגת האלופות ושמו "שלב הבתים". קצת אחרי שנדף ונעלם כלא היה יתרון "שער החוץ" שהיה מושא להערצה וריגוש עבור רבים מאיתנו, הפעם מתווסף אליו השלב שליווה את המפעל האירופי הגדול ביותר בתולדות הכדורגל במשך שלושה עשורים. ופייר? יחד איתו גם נעלמים אינספור שערים, הפתעות ורגעים מדהימים של אושר ושמחה מהולים בקדרות ועצב.
עידן שלב הבתים היה אחד האלמנטים הבולטים ביותר בליגת האלופות, וכפי שידוע לכולנו החל מהעונה הבאה יעבור הצ'מפיונס מתיחת פנים כוללת שתבניתה תורכב מליגה אחת ארוכה על פי המתכונת השווייצרית אשר תכיל 36 קבוצות ולא 32 כמו שהורגלנו.
1 צפייה בגלריה
שחקני פ.ס.ז' חוגגים
שחקני פ.ס.ז' חוגגים
פ.ס.ז' מול מכבי חיפה
(צילום: AFP)
הצעירים שבינינו (אלו שעדיין לא הגיעו לגיל 40) זוכרים אך ורק את שלב הבתים שהוא אחד אחרי פלייאוף ההעפלה (המבוגרים מאיתנו זוכרים גם את השם גביע אירופה לאלופות אגב). רבים המפגשים והמשחקים ששוחקו בו, השערים שנכבשו בו, ואף חלקם לנצח ייחקקו בתולדות היסטוריית הכדורגל. חלק נכבד תופס כמובן גם הצד הישראלי בשלב הבתים. רק יחידות סגולה כמו מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ת"א השכילו להשתתף במפעל במצטבר שש פעמים כולן יחד (חיפה 3, מכבי 2, הפועל 1). אחרות שהיו קרובות מרחק פסע להצטרף אליהן לרשימה אך נכשלו הן בית"ר ירושלים, הפועל באר-שבע פעמיים ברציפות, הפועל חיפה בסוף שנת 99' ותאמינו או לא, גם קריית שמונה הצנועה של איזי שרצקי.
את השיא השלילי סיפקה מכבי חיפה ב-2009/10 כשהייתה לקבוצה הראשונה אי פעם לסיים את השלב ללא שערים וללא נקודות, ולמעשה היחידה שעשתה זאת אחריה הייתה דינמו זאגרב כמה שנים טובות לאחר מכן.
חשוב לציין, עדיין אף אחד לא יודע איך באמת תעבוד המתכונת הבאה של שלב הליגה בליגת האלופות, בפרט אחרי הגדלת מכסת הקבוצות ל־36, מה שכן בטוח זה שהצ'מפיונס לא יחזור לעולם להיות אותו דבר כפי שהכרנו. ליגת האלופות עברה לא מעט שינויים, בתוכם נכללו גם שני שלבי בתים בתחילת שנות ה-2000, ולבסוף הוחלט לחזור לפרוצדורה הרגילה, אך לשלב של ליגה ארוכה ומייגעת של 36 קבוצות שכל אחת משחקת ארבעה משחקים בית וחוץ אף אחד לא הכין אותנו, ואלו עשויות להזיק לא מעט גם לשחקני הקבוצות ולאיים על הכושר שלהם.
ימים יגידו אם אופ"א טעתה בהחלטתה לשנות את המתכונת הישנה והטובה והאם אי פעם שלב הבתים יחזור אל חיינו שוב, אך עד אז נשב ונעלה בזיכרוננו את מיטב המשחקים שהתקיימו בשלב ונשאל את השאלה - מה הכי הרבה נזכור משלב הבתים של ליגת האלופות?
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.