מי שעוקב אחרי ז'ואו קאנסלו ברשתות החברתיות לא יכול לפספס את ההאשטג איתו הוא מסיים כל פוסט: "אימא, ברכי אותי". המגן הפורטוגלי (27) לא מחמיץ אף הזדמנות לחלוק כבוד לאימו, והסיבה היא טראגית במיוחד.
הבכורה של קאנסלו בקבוצה הבוגרת של בנפיקה הייתה ב-25 בינואר 2014, במשחק גביע ליגה מול ז'יל ויסנטה והיא הייתה אמוציונלית במיוחד. רק שנה קודם לכן הוא איבד את אימו פילומנה בתאונת דרכים סמוך מאוד למתקן האימונים של בנפיקה, קילומטרים בודדים דרומית לליסבון. ז'ואו, אז בן 18, היה גם הוא ברכב, אך סבל מפציעות קלות במיוחד, כמו גם אחיו פדרו (19), כיום שחקן קבוצתו המילואים של ויטוריה גימראייש, אך אז ילד כבן 9 בלבד.
4 צפייה בגלריה
ז'ואו קאנסלו
ז'ואו קאנסלו
הכי טוב בעולם. ז'ואו קאנסלו
(צילום: getty images)
השלושה היו בדרך חזרה משדה התעופה לאחר שהסיעו לשם את האב חוסה, שעבד בשווייץ במטרה להרוויח כסף עבור משפחתו. פילומנה תיזזה בין שלוש משרות כדי לספק חיים טובים ככל הניתן עבור ילדיה, שאת רוב זמנם בילו אצל סבם וסבתם בבאריירו, עיר הנמצאת דרומית לבירת פורטוגל. באותה תקופה ז'ואו כבר התאמן יחד עם הקבוצה הבוגרת של בנפיקה וחלם על היום בו ירוויח מספיק כסף כדי שהוריו לא יצטרכו עוד לעבוד.
"איבדתי את האור של חיי, את הסיבה שלי לחיות. אני אוהב אותך, האישה של חיי", כתב קאנסלו בפוסט קורע לב באינסטגרם ימים בודדים לאחר תאונת הדרכים הקטלנית. "איפה שלא תהיי, אני איתך. אני רוצה שתדאגי לי ותגני על אבי ואחי. אני מת מפנים, אבל אני הולך להיות חזק ואני הולך לגרום לך לגאווה הכי גדולה בעולם. את החיים שלי, בלעדייך, שום דבר לא הגיוני. נוחי על משכבך בשלום אימא".
כחודש שלם קאנסלו סירב לצאת מביתו והעדיף להתאבל על מותה של פילומנה. הוא לא הסכים להגיע לאימונים ואף שקל לוותר על הכדורגל לחלוטין, אך שיחה עם אביו שינתה הכל. ז'ואו חזר עם כוחות מחודשים ומשימה אחת – לגרום לאימו להתגאות בו.
ארבעה חודשים מאוחר יותר הוא כבש את שני השערים שהבטיחו את האליפות לקבוצת הנוער של בנפיקה, ובינואר 2014 קיבל כאמור הזדמנות ראשונה בקבוצה הבוגרת. מאמנו דאז, ז'ורז'ה ז'סוס, נתן לו עוד צ'אנס אחד בלבד עד לסיום העונה, במשחק מול פורטו, שהגיע לאחר שהאליפות כבר הובטחה – אבל עבורו זה היה צעד נוסף בדרך להשגת המטרה שלו.
4 צפייה בגלריה
ז'ואו קאנסלו
ז'ואו קאנסלו
שתי הופעות בקבוצה הבוגרת הספיקו לוולנסיה. קאנסלו במדי בנפיקה
(צילום: getty images)

תשוקה אדירה לצד זלזול ועצבים

עוד באותו הקיץ בנפיקה קיבלה הצעה שהיא לא יכולה לסרב לה על הפורטוגלי המוכשר, ומכרה אותו לוולנסיה תמורת 15 מיליון אירו – וזה כשהיו לו בסך הכל שתי הופעות בקריירה בקבוצה הראשונה. לשמחתו, העטלפים גם מינו מאמן פורטוגלי, את נונו אספריטו סנטו. בשלוש השנים שלו במסטאייה, קאנסלו רשם 91 הופעות, בהן כבש ארבעה שערים ובישל תשעה נוספים.
לצד היכולת, שהלכה והשתפרה בכל עונה, וכפועל יוצא גדלה גם תשומת הלב שהוא משך מצד אריות היבשת, קאנסלו עשה לא מעט טעויות, כאלו שגרמו לאחרים לתייג אותו כאדם מזלזל וחסר כבוד. לאחר שער שכבש מול לה קורוניה באפריל 2017, הוא סימן תנועת השתקה לקהל, שמאותו רגע שרק לו בוז בכל נגיעה. "אני עובר תקופה רעה מבחינה פסיכולוגית וזו הסיבה שעשיתי את מה שעשיתי", הוא אמר אז מיד אחרי המשחק. "התנועה שעשיתי הוצאה מהקשרה, זה לא היה לקהל. אני מעדיף לא לדבר על מה שקורה בחיי".
קאנסלו שיחק תמיד עם המון רגש ונחשב לטיפוס אמוציונלי במיוחד על הדשא, אך כשהשנים חלפו הוא למד למתן את הרגשות ולשלוט בהם. התשוקה דווקא נשארה בדיוק אותו הדבר, והיא גם זו שגרמה לאוהדי ולנסיה לחבק אותו ולהעניק לו סטנדינג אוביישן במשחקו האחרון בקבוצה.
הוא הושאל תחילה לאינטר ועונה אחת באיטליה הספיקה ליובנטוס כדי לרכוש אותו במטרה שישתף פעולה עם עוד רכש חדש של המועדון, כריסטיאנו רונאלדו אחד. אפשר להבין את יובה, קאנסלו אמנם לא ממש הרשים הגנתית, אבל הוליך את הליגה במספר הדריבלים המוצלחים. כן, בתור מגן ימני.
4 צפייה בגלריה
ז'ואו קנאסלו עם כריסטיאנו רונאלדו
ז'ואו קנאסלו עם כריסטיאנו רונאלדו
קאנסלו עם רונאלדו ביונבטוס
(צילום: getty images)
אבל את השינוי האמיתי, כזה שהפך את קאנסלו לאחד המגינים הטובים בעולם (ויש שיגידו נכון לעכשיו הטוב ביותר), ביצע פפ גווארדיולה. לפני מעט יותר משנתיים מנצ'סטר סיטי רכשה אותו תמורת 65 מיליון אירו, בתחילה כגיבוי לקייל ווקר ורצון לתת עוד עומק לסגל האדיר גם כך.
בשנה הראשונה זה גם היה הסיפור, כשלא מעט פעמים קאנסלו שותף במשחקים פחות חשובים או עלה כמחליף. פפ זיהה מיד את הוורסטיליות של הפורטוגלי והחל להציב אותו לא מעט גם באגף השמאלי, למרות שהוא בכלל ימני ברגל.
בעונה שעברה קאנסלו שודרג לשחקן הרכב קבוע לכל עניין, בדרך כלל באגף השמאלי, אך התקשה להראות את היכולת ההתקפית שלו למרות האישור שקיבל מגווארדיולה לעזור להתקפה בכל הזדמנות.
בקיץ האחרון הוא כבר תויג כאחד השחקנים הכי חשובים בהרכב של פורטוגל הנוצצת, שקיוותה לזכות בפעם השנייה ברציפות ביורו. שבוע קודם לכן הוא גם הציג את היכולות שלו לראווה עם שער ובישול ב-0:4 מול נבחרת ישראל, אך ימים ספורים לפני תחילת הטורניר הוא נדבק בקורונה והוצא מהסגל. התחליפים שלו (דיוגו דאלוט ונלסון סמדו) ספגו ביקורות על הרמה הירודה שהציגו, הרבו לטעות, והסלסאו עפו וארזו מזוודות בשלב שמינית הגמר.
4 צפייה בגלריה
ז'ואו קאנסלו
ז'ואו קאנסלו
שלושה בישולים ויכולת מסחררת. קאנסלו באמצע השבוע מול קלאב ברוז'
(צילום: getty images)
דווקא העובדה שנעדר מהיורו גרמה לו לעבוד קשה אפילו יותר והוא הגיע לעונה הזו בטירוף. פתאום האגף השמאלי, איתו ועם איש 100 מיליון האירו ג'ק גריליש, הפך לבלתי ניתן לעצירה, כשהפורטוגלי מבלה את רוב זמנו בהתקפה. באמצע השבוע, ב-1:4 על קלאב ברוז', קאנסלו בישל שלושה מהשערים, אחד אפילו מאגף ימין.
"ז'ואו הוא אחד המגינים התוקפים הטובים בעולם, אם לא הטוב ביותר נכון לעכשיו", הרעיף עליו שבחים חברו פיל פודן. "הוא תמיד תורם לנו שערים ובישולים מעמדת המגן. הוא תמיד שם ברגעים החשובים של המשחקים הגדולים. אנחנו מכירים את האיכויות שלו מול השער והמסירות שלו יוצאות מן הכלל".
מחר (שבת, 14:30) קאנסלו אמור לחרוך שוב את האגף השמאלי בדרבי המרתק מול מנצ'סטר יונייטד, ולגרום לאימא פלומינה להתגאות בו פעם נוספת.