ב-24 באוגוסט יפתחו המשחקים הפראלימפיים בטוקיו, חגיגת ספורט שהולכת והופכת טובה יותר מגרסה לגרסה. המשחקים הפראלימפיים הראשונים התקיימו ב-1960 ברומא, וכללו בסך הכל 50 מדינות ו-250 ספורטאים במספר מצומצם של ענפים מותאמים (טניס ושחייה, למשל). והנה, בטוקיו 2021 רואים את ההתקדמות במלוא תפארתה: כ-4,500 ספורטאים מכל רחבי תבל ומכמעט 200 מדינות שונות.
בעיניי, התהליך הזה משקף לא רק שינוי ספורטיבי, אלא קודם כל שינוי ושילוב חברתי. צריך לזכור שבמשחקים האולימפיים הקדומים ביוון, נכים, בעלי מוגבלויות ואפילו נשים לא הורשו להשתתף. הפראלימפיקס הם קודם כל ניצחון הרוח והנפש על הגוף הפצוע. אלו גם המשחקים של כל מי שתמך, גידל, טיפל ושיקם את הספורטאים, ושל המאמנים המסורים.

2 צפייה בגלריה
דורון שזירי וזיו בטר
דורון שזירי וזיו בטר
דורון שזירי וזיו בטר
(צילום: עוז מועלם)

אם בספורט ההישגי הרגיל המתחרים נדרשים לוויתורים בחיים האישיים ולאימונים ספציפיים, הרי שבספורט הפראלימפי עוברים גם טראומה של פציעה או נכות, טיפול ושיקום, ולאחר מכן התאמה לענף. זה מסע מעורר השראה. ולאורך השנים, ישראל תמיד הוציאה משלחות נפלאות שהביאו הרבה כבוד. הנה כמה רגעים גדולים מההיסטוריה:
1964- בטוקיו, ציפי רובין מתחילה את מסע המדליות הישראלי בתחרויות האתלטיקה הקלה. במשך תשע אולימפיאדות (!) היא זוכה ב-13 מדליות זהב. 1968 - בתחרות שנערכה בישראל, הנבחרות הלאומיות לגברים ולנשים בכדורסל זוכות במדליית הזהב לאחר ניצחונות על ארה"ב. בין מחלקי הפרסים היו משה דיין, יצחק רבין, לוי אשכול ויגאל אלון. 1972 - בגרמניה, נבחרת השחייה בהדרכת מרגלית זוננפלד זוכה בשלוש מדליות זהב, ובתחרות הנשים והגברים בכדורסל ישראל מוסיפה מדליות כסף. זוהי השנה שבה שולבו לראשונה ספורטאים וספורטאיות מהמגזר הערבי, שילוב מרגש וחיוני של הבנה והכלה. 1976 – בקנדה, ישראל שולחת נבחרות בשחייה, טניס שולחן, הרמת משקולות, סייף, כדורעף, כדור שער וכדורסל על כיסאות גלגלים, ואלו מזכות את המדינה בשלל מדליות זהב, כסף וארד.
1980 - בהולנד, ד"ר רון בולוטין קטוע הרגל משיג שתי מדליות מוזהבות בשחייה, תוך שבירת שיאי העולם בחתירה ובפרפר, ונבחרת הגברים בכדורסל זוכה במדליית זהב אחרי ניצחון דרמטי על המארחת. 1984- באנגליה, נבחרת השליחים בשחייה (בה כותר שורות אלה היה חבר) זוכה במדליית זהב וכסף. 1988 - נבחרת השחייה זוכה בשלל מדליות זהב בסיאול, כשאחד מחבריה הוא חנוך בודין, כוכב "הישרדות". הצלחה מסחררת גם לנבחרת הקטועים בכדורעף בניצוחו של חגי זמיר, עם מדליית הזהב. 1992 - בספרד, השחיין העיוור כמעט לחלוטין זיו בטר זוכה במדליית זהב באולימפיאדה הראשונה שלו, ודורון שזירי קטוע הרגל מתחיל את מסע המדליות שלו בקליעה. עד עצם היום הזה הוא השתתף בשמונה משחקים פראלימפיים.

2 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל כיסאות גלגלים נעם גרשוני שרגא ויינברג
נבחרת ישראל כיסאות גלגלים נעם גרשוני שרגא ויינברג
נבחרת ישראל בטניס בכיסאות גלגלים
(צילום: הוועד האולימפי)

1996 - בין השאר, ההצלחה באטלנטה מגיעה עם מדליות בכדורת דשא ובהדיפת כדור ברזל. 2000 - באוסטרליה, קרן לייבוביץ' זוכה בשלוש מדליות בשחייה. 2004 - באתונה, ענבל פיזרו לוקחת זהב בשחייה. 2012 - בלונדון, הטייס נעם גרשוני זוכה במדליית זהב בטניס לכיסאות גלגלים. 2016 - מדליות ארד בשחייה, קליעה וחתירה.
עד היום נערכו 15 משחקים פראלימפיים, בעוד מספר המשחקים האולימפיים הוא כפול. זה מעיד משהו על התפיסות החברתיות בנוגע לאנשים מוגבלים, כאילו ההשתקפות היא בתוכנו, בראיית המגבלות שלנו, ולכן אנחנו כל כך מפחדים מהשונה והחריג - כשבעצם מפחדים מהשונה והחריג בתוכנו.
ממרחק של שנים רבות מהיותי ספורטאי פראלימפי, אני מתרגש בכל פעם מחדש לגלות את האחווה, הרעות והאהבה שעם ישראל רוחש לספורטאים ולספורטאיות הפראלימפיים. אתם ההוכחה שספורט הוא אכן התרופה. עלו והצליחו!
ד"ר אורי ברגמן הוא שחיין ומאמן פראלימפי, אשר זכה ב-12 מדליות זהב פראלימפיות, פסיכולוג ספורט ופסיכולוג שיקומי
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.