כשקודקודי קבוצת ישראל פרמייר טק נחתו ביום רביעי בשדה התעופה בפירנצה לקראת פתיחת הטור דה פראנס שיוזנק מחר (שבת) מהעיר האיטלקית, בהחלט ניתן היה להרגיש את הלחץ מסביב. היה זה שילוב של הזמן הקצר שנותר עד ההזנקה, הרצון להדק את הקצוות לקראת הישורת האחרונה של האימונים והמפגש עם הקהילה היהודית. אלא שדווקא אז, סילבן אדמס ניגש למנכ״ל הקבוצה עידו שביט בכדי לוודא שיש לו סרטים צהובים לקשט את מכוניות הרכבים המלווים ושכל תמונות החטופים מוכנות.
אין זה מפתיע. כפי שמיד תגלו, אדמס, שמחשיב את עצמו לשגריר בלתי רשמי של ישראל, יודע כי כל פריים של הטור מגיע לשני מיליארד צופים ברחבי העולם, וגם אם לעשר שניות כל כך הרבה זוגות עיניים יפגשו בפניה של כרמל גת, או כפיר ביבס, המסר יעבור. המסר חשוב לו ועוד נשוב אליו, אבל אדמס הפעם מצהיר שהוא רוצה גם מעט לנצח, לפחות במקטע אחד.
3 צפייה בגלריה
סילבן אדמס
סילבן אדמס
רוצה לנצח. אדמס
(צילום: נועה ארנון)

"המדינה אכזבה אותי"

לציניקנים ביניכם וודאי שיהיה קל לבטל את התחזית הזו של אדמס, אדם שטוף אופטימיות מהולה בזהירות וריאליות שכמעט הפכה לנדירה במדינתנו. אלא שהפעם, היא גם מחוזקת בסטטיסטיקה - עד כה העונה קבוצתו ניצחה ב-16 מקטעים שונים, והוא מאמין שכעת, דווקא כעת, זו זמנה לזרוח. "ננצח בין מקטע אחד לשלושה מקטעים השנה", הוא קובע נחרצות, אך לאחר מכן מעט מעדן את התחזית, "אם ננצח באחד אהיה שמח, זה הרי היעד המינימלי שלנו. ניצחון בשני מקטעים יהפוך אותי למאושר. אם נשיג ניצחון בשלושה מקטעים אהיה כבר מאושר עד הירח".
כולם צריכים לזכור שאנחנו בין הקבוצות הקטנות יותר בטור, אין לנו את הכיסים הגדולים של נסיך בחריין או ממשלת קזחסטן כמו שיש לקבוצות אחרות, אבל אנחנו משתפרים משנה לשנה ואני מאוד מאמין בנבחרת שהרכבנו לקראת הטור הנוכחי".
3 צפייה בגלריה
 ישראל פרמייר טק
 ישראל פרמייר טק
"בין הקבוצות הקטנות יותר בטור". רוכבי קבוצת ישראל פרמייר טק
(צילום: נועה ארנון)
אדמס לא סתם נותן את קבוצות אלו כדוגמה, הפילנתרופ הקנדי-ישראלי מאוכזב מהיחס של המדינה לקבוצה. בעוד קבוצות אחרות בטור שמייצגות מדינות מקבלות איזושהי עזרה כלכלית, בישראל הממסד די הפנה לו גב בנושא. "היו זמנים שנפגשתי עם שרים שונים, וביקשתי תמיכה וזה לא קרה. אנחנו נושאים את שם המדינה בשם הקבוצה לכן הייתי מצפה למשהו. הם חושבים לעצמם זה סילבן, הוא יעשה את זה איתנו או בלעדינו, וזה פשוט מעליב למען האמת. אבל לא רק המדינה שאכזבה אותי בנושא הזה, יש לנו בישראל חברות בינלאומיות כמו 'וויז', 'מובילאיי' ו'טבע' שהיו יכולות להיות נותנות חסות ולחשוף את עצמן לשני מיליארד צופים".

רוצה לעזור

נדמה כי תחושת השליחות תמיד ליוותה את אדמס כאשר זה מגיע לפרויקט הרכיבה שלו. רק לפני מספר שנים הוא הביא לישראל את אחד המקטעים של הג'ירו דה איטליה במטרה לחשוף את נופי המדינה למאות מיליוני הצופים בחו"ל. שנה מאוחר יותר, הייתה עלייה של 38 אחוז בכמות התיירים שנחתו בנתב"ג, וחלק מהעלייה הזו נזקפת לזכותו.
"הרעיון שלנו תמיד היה להציג את ישראל האחרת, זו שלא רואים בתקשורת, זו השמחה והמשגשגת, דרך הקבוצה. לכן הספורטיביות זה הדבר הכי חשוב מבחינת הרוכבים שלנו. עכשיו, אחרי ה-7 באוקטובר זה אפילו יותר חשוב", מסביר אדמס.
כמו כל ישראלי, אדמס זוכר בדיוק היכן היה בבוקר של ה-7 באוקטובר: במנצ'סטר, שם התכונן באותן שעות לתחרות אופניים. "אשתי אמרה לי שיש טילים על ישראל, ואני שהייתי בזון למרוץ אמרתי לה שיהיה בסדר", הוא מספר, "יש לנו הרי את כיפת ברזל, לא ידענו מה קורה באמת ואילו הייתי מודע לא הייתי עולה להתמודד, לא הייתי מסוגל".
3 צפייה בגלריה
סילבן אדמס לצג נשיא המדינה יצחק הרצוג
סילבן אדמס לצג נשיא המדינה יצחק הרצוג
רוצה להציג ישראל אחרת. אדמס לצד נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: נועה ארנון)
התחרות ההיא הסתיימה באכזבה עבור אדמס, אך נדמה כי כמו אצל כולנו, כל מה שהיה לפני ה-7 באוקטובר התפוגג כלא היה. "הרגשתי קצת אשם על זה שהייתי מחוץ למדינה, ניסינו לחזור מהר אבל סגרו את השמיים אז טסנו לג׳ירונה, היכן שנמצא בסיס הקבוצה. רצינו להיות ביחד".
כשאנחנו מדברים על אותם ימים, הוא מתמלא בזעם על חוסר הפרופורציונאליות שבה התקשורת העולמית דיווחה על האירועים. "ב'סקיי ניוז' היה כתוב ש-236 ישראלים נהרגו ו- 200 פלסטינים נהרגו. איך אתם אומרים את זה ככה כשאתם יודעים שה-200 פלסטינים הם מרצחים ואונסים?", הוא תוקף, "התעלמנו מאנשי הדרום שנים והתרגלנו לטפטוף שאף מדינה לא הייתה מקבלת. כמובן שזה היה קשה להיכנס לעזה כדי לטפל בעניין, אבל במבט לאחור זה מה שהיינו צריכים לעשות, ואנחנו משלמים על זה היום".
מאז השבת השחורה וחזרתו הביתה לישראל, אדמס ביקר מספר רב של פעמים בעוטף ובדרום הארץ ויש לו מספר רב של תוכניות איך לעזור. חלקן נמצאות כבר בפעולה. "העבודה שלי כשגריר לא רשמי של ישראל בעולם הופסקה ברגע אחד כי אי אפשר להציג את ישראל כנורמלית כשהמצב הוא לא נורמלי", הוא מסביר, "מה שצריך לעשות זה להחזיר את הכבוד ובגלל זה תרמתי 100 מיליון דולר לאוניברסיטת בן גוריון. זו התרומה הכי גדולה שלי, ועשיתי את זה גם בשביל שאנשים יגידו 'וואו' ויבינו שאנחנו נשארים בדרום, וגם בגלל שהאוניברסיטה היא מנוף חברתי ובעזרתה אפשר להכפיל את כמות התושבים בדרום".
לצד התרומה הענקית הזו, הקרן של אדמס גם עובדת על בניית ולודרום חדש בדרום הארץ, שיהיה לדבריו יותר לטובת תושבי המקום ומיועד פחות למקצוענים, כאשר גם בצפון הארץ צפוי אדמס לבנות ולדרום דומה. "אני חושב שצריך לשלב כסף מהמדינה ומתרומות", אומר מי שבין היתר גם פועל לשיקום שבילי אופניים בעוטף שנפגעו במהלך המלחמה.
המרכז הלוגיסטי של ישראל פריימר טק בג'ירונה
(צילום: יאיר קטן)