מאמן נבחרת קוסובו, פרימוז גליחה, אמר בסיום הניצחון 0:1 ‬על ישראל כי ניתן לבכות על המשטח הגרוע באצטדיון בפרישטינה או פשוט להתמודד. כן, גם זו הייתה אופציה. אלו מסוג המגרשים שעליהם הלב מנצח יותר מאשר היכולת המקצועית. האסון הלאומי שפקד את המדינה באותה שבת שחורה השפיע באופן טבעי גם על השחקנים שלנו, כאשר היעדר הכנה בסיסית - הליגה הישראלית הרי מושבתת - כולל אימון בודד בסגל מלא רק 24 שעות לפני המשחק בקוסובו, בטח לא הועילו לקראת הישורת האחרונה במוקדמות היורו.
אבל כולם דיברו על דבר אחד שיגבר על כל הבעיות: האספקט המנטלי - כלומר מוטיבציית השיא להצליח דווקא בתקופה הזו, כדי להרים את המורל. אלא שהרצון הגדול הפך למעמסה נפשית, וזו אחת המסקנות שהצוות המקצועי יצטרך להסיק לקראת שלושת המשחקים הגורליים: לווסת את הרגש עד כמה שאפשר. אלי דסה העיד כי עלה לדשא בוכה אחרי שהציגו בפני השחקנים סרטונים מהזוועות. לקפטן, כמו לכולנו, היה קשה להתנתק. כל אחד מהשחקנים הגיע עם מטען אדיר של רגשות, וככה קשה מאוד לתפקד על המגרש.
1 צפייה בגלריה
חזן וגלוך
חזן וגלוך
צריך להיראות אחרת. חזן וגלוך
(צילום: EPA/GEORGI LICOVSKI)
עם זאת, המגרש הבוצי, או כפי שקרא לו ערן זהבי "דיר חזירים", לא אמור היה להוות כל תירוץ. במיוחד לאור העובדה שקוסובו שיחקה עם מחצית מהכוכבים שלה, כמעט ללא קהל, במזג אוויר חורפי ובעיקר בלי סיכויים ריאליים לעלות ליורו. ועדיין המארחת הייתה טובה בהרבה מהנבחרת של אלון חזן.
השחקן היחיד בישראל שהתעלה היה השוער עומרי גלזר, שהציל את בניון וחזן מתבוסה קשה שהייתה מוציאה את האוויר שנותר במפרשים. הנבחרת בעטה רק פעמיים למסגרת ב-‭90‬ דקות, לעומת שבע של קוסובו. גלזר סיפק שש הצלות, כאשר השוער הקוסוברי ארייאנט מוריץ' נותר חסר עבודה לחלוטין. הנבחרת שלנו אפילו לא עשתה קולות של ניסיונות ממשיים להבקיע, וההמחשה לכך הייתה מספר הקרנות לטובת ישראל שעמד על אפס אחד עגול.
יוסי בניון מדבר לפני שווייץ
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
אם חזן רוצה לעלות ליורו, הוא צריך להסתכל קודם במראה ולא להסביר את היכולת החלשה רק באמצעות תירוצים – אובייקטיביים ככל שיהיו. הוא חייב לשנות את קו המחשבה הכללי שרווח בין המאמנים השונים ב-‭53‬ השנים האחרונות, לצאת מהקופסה.
אסור לקבל החלטות פופוליסטיות, כמו למשל להשאיר בהרכב את ערן זהבי שלא תרם כלום במשך 90 דקות. יש להחזיר את אוסקר גלוך לתפקיד הטבעי שלו, מתחת לחלוץ, להמר על צעירים רעננים ורעבים כמו ענאן חלאילי ועידן טוקלומטי, ללכת עם האינטואיציות שלו מתחילת הקמפיין.
מחר מחכה לישראל שווייץ, הנבחרת הטובה בבית, אך גם היא הראתה שהיא פגיעה, בטח אחרי שחילצה בקושי תיקו מול בלארוס. טוב יעשה המאמן הלאומי אם יוריד לספסל כמה מהבאנקרים שלו וינסה להפתיע עם דור הזהב, כי בכל מקרה ברור שמשחק המפתח הוא בשבת נגד רומניה.