אף משחק באחת משתי הליגות הבכירות באנגליה לא שוחק אתמול, אבל הרשתות החברתיות בממלכה רעשו וגעשו. אחרי 22 שנים במגרשים, מייק דין - יש לא מעט שיכנו אותו "שופט הכדורגל הגרוע בהיסטוריה" - הודיע כי יתלה את המשרוקית בסיום העונה - וזה היה ה-סיפור הספורטיבי של היום בבריטניה.
השופט בן ה-53 הוא חתיכת טיפוס. בזה כולם יודו. מאמנים, שחקנים, קולגות, אפילו האוהדים. שופט רע או טוב? בזה כמובן חלוקות הדעות, מה שבטוח המספרים שלו מרשימים לכל הדעות: הוא שפט ב-553 משחקי פרמייר-ליג (יותר מכל אחד אחר), שלף הכי הרבה כרטיסים צהובים (2,026) ואדומים (114) לאורך הקריירה ופסק על לא פחות מ-184 פנדלים.
5 צפייה בגלריה
מייק דין
מייק דין
חתיכת טיפוס. דין
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מייק דין
מייק דין
לא מעט אנשים פתחו אתמול בקבוק שמפניה אחרי ההודעה של דין
(צילום: gettyimages)

"האדם הטיפש והשחצן ביותר שתראו מעולם"

יש שופטים שלא רוצים שיזכרו אותם, דין הוא בדיוק ההיפך. מבדר, משעשע, לפעמים גם עולה על העצבים ומעורר פרובוקציות. שופט לעידן הטוויטר, האינסטגרם והטיק-טוק. הוא דווקא נהנה להפוך לממים. ויש הרבה כאלה. תקליקו את שמו ותבדקו בעצמכם.
מה שבטוח, לא מעט אנשים פתחו אתמול בקבוק שמפניה אחרי ההודעה של דין. אחד מהם הוא גבריאל אגבונלהור, חלוץ העבר של אסטון וילה. לפני שנתיים, אחרי שדין הרחיק בצורה מעוררת מחלוקת את סלאבן ביליץ', אז מאמן ווסט ברומיץ', בתבוסה 5:2 לאברטון, אגבונלהור כבר נשבר. בפודקאסט באתר "טוקספורט", גער הסקורר לשעבר בשופט: "מייק דין הוא האדם הטיפש והשחצן ביותר שתראו מעולם. לא רק על כר הדשא, אלא בעולם כולו". אמר ונכנס לקלאסיקה.
הדברים של אגבונלהור צוטטו בכל מקום אפשרי, גם האוהדים הניפו כרזות בסגנון הזה במשחקים הבאים בהם שפט דין. גם הם כנראה לא יכלו לסבול את היהירות שלו, או את העובדה שהוא הפך לכוכב, סלבריטי של ממש, יותר אפילו מכמה שחקנים בפרמייר-ליג.
"מעולם לא פגשתי שופט כמוהו", הוסיף אגבונלהור באותו פודקאסט. "אתם יכולים לשאול כל כדורגלן בפרמייר-ליג, שמשחק כעת או שיחק בעבר. הוא אדם יהיר. אתה מנסה לדבר איתו על המגרש והוא עונה: 'לך לעזאזל'".
ואכן, השואו של דין על המגרש - או אם תרצו הראוותנות שלו - זכורים לו יותר משני גמרי הגביע האנגלי (2008 ו-2011), למשל, ששפט בקריירה. מנג'ר מידלסברו וקרדיף בעבר, ניל וורנוק, התארח אתמול ב-BBC והתבקש לדבר על דין. המשפט הראשון שלו אמר הכל: "הוא פרש 10 שנים מאוחר מדי".
5 צפייה בגלריה
מייק דין
מייק דין
"רצה להיות כוכב ההצגה". דין לא עושה חשבון. שוב
(צילום: gettyimages)
לאחר מכן, הסביר וורנוק כי סיפר זאת בצחוק. אף אחד כנראה לא האמין לו. "זו הבעיה, כל מה שאגיד כנראה כבר לא יעזור לי", המשיך וורנוק. "אין זמן לגולל מה הוא שרק נגד הקבוצות שלי, אבל אל תשכח שאימנתי מועדונים קטנים והוא נוטה ללכת עם הגדולים".
וורנוק הוסיף: "אבא שלי היה אומר לי ששופט טוב הוא אחד שלא מרגישים אותו. מייק היה בדיוק ההיפך. הוא היה יכול לשפוט רגוע, אבל תמיד היה צריך גם לעשות משהו נוסף, מסיבה כלשהו רצה להיות באור הזרקורים. הוא היה שופט נהדר, אבל לפעמים פשוט נסחף".

הרחיק את האפיפיור

דין היה מעורב בלא מעט תקריות מפורסמות. בדצמבר 2018 שלף צהוב שני לשחקן ברייטון, לואיס דאנק, במהלך משחק מול בורנמות' וסינן לעברו: "אפיפיור, אתה בחוץ". שנתיים קודם לכן שלף כרטיס צהוב לרוס ברקלי מאברטון - בדרבי מול ליברפול - ועשה זאת בכוונה כשהוא מסתכל בכלל על שחקן אחר. ב-2015, לאחר שאישר שער של מוסא דמבלה מטוטנהאם מול אסטון וילה, פשוט רץ וחגג את השער. לאחר מכן הודה: "זה היה אחד הדברים הביזאריים שראיתי מעצמי".
5 צפייה בגלריה
מייק דין
מייק דין
אפילו טל בן חיים "סבל" מנחת זרועו
(צילום: gettyimages)
ב-2014, גם מוריניו ביקר קשות את השיפוט של דין. צ'לסי הפסידה בסטמפורד ברידג' 2:1 לסנדרלנד, כשמירוץ האליפות המשולש (יחד עם ליברפול ומנצ'סטר סיטי בשיאו). בצ'לסי התלוננו בסיום המשחק בצורה קשה על השופט. השער הראשון של סנדרלנד נכבש מעמדת נבדל גבולית, כך על פי צילומי הטלוויזיה, והשער השני של האורחים נכבש אחרי שריקה שנויה במחלוקת לפנדל. כמו כן, צ'לסי לא קיבלה פנדל שדרשה. בסיום עוזר המאמן רוי פריירה התעמת בצורה קשה עם השופט דין.
מוריניו, שהדריך את הבלוז, כהרגלו, היה ציני: "ברכות לשופט מייק דין. התצוגה שלו היום הייתה לא תיאמן, וכששופטים נותנים משחק לא ייאמן, צריך לברך אותם. הוא בא לכאן במטרה אחת, לתת תצוגה פנטסטית, והוא עשה את זה".
בשנה שעברה, לאחר שתי טעויות שיפוט במשחקים בהם שפט, ספג איומים על חייו מכמה אוהדים שונים והחליט לקחת פסק זמן של שבוע מהמגרשים.
5 צפייה בגלריה
פריירה, מוריניו ודין באחד הרגעים הזכורים
פריירה, מוריניו ודין באחד הרגעים הזכורים
פריירה, מוריניו ודין באחד הרגעים הזכורים
(צילום: רויטרס)
דין לא עוזב את הכדורגל האנגלי לחלוטין. הוא במו"מ להצטרף לצוות שופטי ה-VAR בפרמייר-ליג - והקולגות שלו דווקא מבכים את פרישתו. שופט הפרמייר-ליג לשעבר, פיטר וולטון, אמר ש"הליגה תהיה גרועה יותר בעקבות ההחלטה של דין". וולטון המשיך: "אנשים רבים יזכרו אותו בזכות סגנון השיפוט הראוותני שלו, אבל הם שוכחים כמה מוכשר הוא היה, ויותר משני עשורים".
"כולם רצו להיות השופטים הרביעיים של מייק, כי ידעת שהוא ירגיע אותך. מייק הוא דמות, והוא עושה דברים שבאים לו באופן טבעי. הוא לא צריך לעבוד על שפת הגוף שלו, על הבעות הפנים שלו. כולם מכירים אותן. הוא לא אחד שרודף אחרי הרגעים הגדולים. הרגעים הגדולים מגיעים אליו".
וורנוק סיכם: "זה יהיה נחמד, בטח עבורי, לצפות בו מרחוק עם כל המנג'רים האחרים. הייתי ממליץ לכולם לבדוק את ההחלטות שלו. יכול להיות שיצטרכו לשנות את ה-VAR, שמצלמת הטלוויזיה תהיה על מייק דין - בזמן שהוא מקבל את ההחלטה. לשלוח לו כרטיס ברכה לרגל הפרישה? לא הייתי מבזבז עליו 12 פני בשביל הבול".