הטניסאי הספרדי קרלוס אלקראס נחשב כבר תקופה כאחת ההבטחות הגדולות בטניס העולמי, וצפוי להיות כוכב ענק. בסך הכל בן 18, אבל כבר עם סדרת הישגים מרשימה, שכוללת בין היתר זכייה בטורניר ATP (קרואטיה, 2021), העפלה לרבע גמר אליפות ארצות הברית הפתוחה (2021), ניצחון על שמות גדולים כמו סטפנוס ציציפאס, קספר רוד ואנדי מארי וזינוק למקום ה-32 בעולם.
אחד המאפיינים של אלקראס הוא משחק אגרסיבי מהקו האחורי עם חבטת כף יד עוצמתית (בדומה למרבית השחקנים הספרדים בסבב), אך זה ממש לא מסתכם בכך. יש לו גם הגשות מעולות, משחק רשת ברמה גבוהה מאוד, אנרגיות גבוהות ולרוב המון בגרות (שמתבטאת בין היתר ביכולת לחזור מפיגורים ולזכות בנקודות המכריעות), בטח ביחס לגילו הצעיר.

2 צפייה בגלריה
קרלוס אלקראס
קרלוס אלקראס
קרלוס אלקראס
(צילום: EPA)

טורניר המאסטרס בפריז שהסתיים לאחרונה התחיל נהדר עבור אלקראס. בסיבוב הראשון הוא ניצח את הצרפתי הוגו הומבר (מדורג 35) במשחק סופר צמוד ודרמטי, 7:6, 6:7, 5:7. בסיבוב השני נפגש אלקראס עם יאניק סינר, האיטלקי בן ה-20, שבדומה לספרדי נחשב לאחד הכוכבים הצעירים הבולטים בסבב. במקרה של סינר, ההבטחה מצויה בשלב מתקדם יותר של מימוש, כך שלפני פריז הוא דורג במקום התשיעי בעולם בניסיון להתברג בטורניר סוף השנה. בין השניים, אשר משחקים בסגנון דומה, התפתח משחק ברמה גבוהה מאוד, אך אלקראס, בתצוגת תכלית מקצועית ומנטלית, ניצח 6:7, 5:7.
לצערו, אלקראס הפסיד בסיבוב הבא לצרפתי הצעיר הוגו גסטון (עלה אחרי הטורניר מהמקום ה-103 ל-67 בעולם), אחרי שכבר הוביל 0:5 במערכה השנייה שהסתיימה ב-7:5. קצת קשה היה לצפות באלקראס יושב עם המגבת על פניו, ונראה די המום מהסיטואציה. באמת לא נעים, אך גם לא בהכרח נורא. דברים כאלה קרו ויקרו, ואף לגדולים ביותר. מספיק להיזכר שבגמר ווימבלדון האחרון, ג'וקוביץ' הפסיד במערכה הראשונה בגמר אחרי שכבר הוביל 2:5 על מטאו ברטיני, אם כי איש לא זוכר זאת, כי בסוף הוא ניצח במשחק.
רמת הטניס העולמי כיום היא כה גבוהה, שפעמים רבות ההבדל בין ניצחון להפסד מצוי בפן המנטלי. וכמו שאלקראס ידע להתעלות במשחקים מול הומבר וסינר, כך היוצרות התהפכו במשחק מול גסטון. מילה חשובה בהקשר זה היא "מומנטום". מומנטום הוא דבר שקשה לעצור בכל ענפי הספורט, אך בטניס הוא קשה במיוחד, ודאי לשחקן צעיר (וצריך לזכור, אלקראס הוא עדיין שחקן מאוד צעיר). בעוד שבענפי ספורט קבוצתיים ניתן (למשל) לבצע חילוף ולהכניס שחקן רענן, בטניס אותו שחקן, שכבר מצוי במצב מנטאי לא פשוט, צריך להמשיך להתמודד לבדו, כשבמשחק הספציפי הזה, אלקראס התמודד גם עם קהל צרפתי משולהב באולם בברסי, שעודד באופן קולני (מאוד) ומתמשך את גסטון המקומי.


גם בטניס ישנן שיטות שונות לעצור מומנטום. חלקן לגיטימיות, כגון שינוי סינון משחק (לדוגמה, עלייה תכופה יותר לרשת בניסיון ללחוץ על היריב) או שינוי פרטים כאלה ואחרים כגון החלפת חולצה. חלקן פחות לגיטימיות, כגון "הפסקות השירותים" הארוכות ודומיהן, שלאחרונה גרמו לביקורת קשה על ציציפאס ובעבר גררו ביקורת כלפי ג'וקוביץ' ואחרים.
במשחק זה, אלקראס יצא וידו על התחתונה, אך זה לא אומר יותר מדי. כל השחקנים, כולל הבכירים ספגו הפסדים בלתי צפויים, והגדולים שבהם ידעו להרים את עצמם ולהתאושש כמו גדולים. על כן, נאחל לאלקרסא קריירה מוצלחת, ושידע להתרומם מההפסד הזה, להפיק את הלקחים הנכונים (בעזרת הצוות שמלווה אותו) ולצאת מחוזק לטורנירים הבאים. זו הזדמנות בשבילו להראות מאיזה חומרים הוא עשוי.
ולסיום, אי אפשר בלי טיפת נוסטלגיה - בשנת 1988, זכה הישראלי עמוס מנסדורף בטורניר ענק זה בגלגולו הקודם, מה שהיווה את אחד מהישגיו הגדולים בקריירה ובטניס הישראלי בכלל (וזה אכן הישג עצום). מי ייתן ויהיו לנו עוד שחקנים שיגיעו למעמדים ולרמות האלה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.