כשאני פונה ליו"ר ארגון האוהדים של הפועל גליל עליון, סיני ניר, ואומר לו שאני מעוניין לראיין אותו לכתבה לקראת המשחק בין גליל עליון להפועל גלבוע/גליל, הוא ממהר לתקן אותי: "בין הפועל גליל עליון להפועל גלבוע".
כן, לפרקים זה נשמע כמו המאבק המיתולוגי מיהו חומוס אבו שוקרי המקורי. למשחק הערב (ראשון, 19:40) בכפר בלום תתלווה משמעות סמלית, אבל מאחר שצד אחד אינו מכיר בקשר של הצד השני לגליל, אי אפשר לקרוא לו "דרבי". זה לא סתם מאבק על בכורה אזורית או על הזכות להתהדר בשמו של חבל הארץ; זה מאבק על היסטוריה, עם נרטיבים שונים שמתנגשים ביניהם.
11 צפייה בגלריה
אוהדי גליל עליון הצעירים עוקצים את גלבוע/גליל
אוהדי גליל עליון הצעירים עוקצים את גלבוע/גליל
אוהדי הפועל גליל עליון הצעירים לצד שלט שעוקץ את גלבוע/גליל
(צילום: אפי שריר)
תקציר הפרקים הקודמים: חיים אוחיון המנוח, מי שהיה הבעלים של הפועל גליל עליון, החליט בקיץ 2008 להתאחד עם הפועל גלבוע ולהעביר את משחקי הקבוצה לגן נר. רישיון הקבוצה הבוגרת של גליל עליון בליגת העל עבר לקבוצה המאוחדת, גלבוע/גליל. בגליל עליון המשיכה לפעול מחלקת נוער עצמאית, וקבוצת הבוגרים הוקמה מחדש והחלה את דרכה בליגה ב', בבעלות משותפת של האוהדים והמועצה האזורית.
אוחיון לא הצליח למנוע את הקמת קבוצה נוספת שתשתמש בשם גליל עליון. בחודש יוני הוא נפטר ממחלת הסרטן, וזכרו ירחף כצל מעל ההתמודדות. את המפגש הראשון בין גלבוע/גליל שלו לגליל עליון החדשה במסגרת ליגת העל הוא לא זכה לראות בחייו.
11 צפייה בגלריה
לזכות מי צריך לרשום את האליפות בעונת הדובדבנים: גליל עליון או גלבוע/גליל?
לזכות מי צריך לרשום את האליפות בעונת הדובדבנים: גליל עליון או גלבוע/גליל?
לזכות מי צריך לרשום את האליפות בעונת הדובדבנים: גליל עליון או גלבוע/גליל?
(צילום: יוסי רוט)
הוויכוח שמעורר מתיחות רבה בין המועדונים ומחנות האוהדים שלהם מתמקד בשאלה מי מייצגת כיום את הפועל גליל עליון ההיסטורית, או במילים אחרות: לזכות מי צריכים להיות רשומים ההישגים והתארים של המועדון, כולל האליפות בעונת הדובדבנים של 1992/93 ושני הגביעים שהקבוצה זכתה בהם עוד קודם לכן (1988 ו-1992).
אם תבדקו באתר הרשמי של מינהלת הליגה תגלו שההישגים והתארים של גליל עליון ההיסטורית מיוחסים כיום לגליל עליון הנוכחית, ולא לגלבוע/גליל. במינהלת העדיפו שלא להגיב בנושא. מנגד, באתר של הפועל גלבוע/גליל, תחת הכותרת "היסטוריה", מתוארת תחילה ההיסטוריה של הפועל גליל עליון, כולל שורשיה של הקבוצה בקיבוצי הגליל. באולם בגן נר אף נתלה שלט שמייחס את ההישגים של גליל עליון לגלבוע/גליל, כולל מספר התארים, השנים בליגת העל ומספר ההופעות בפלייאוף.
סיני ניר, אוהד גליל עליון: "זה הרבה יותר גרוע מדרבי. אני חושב שהיסטוריה זה דבר הרבה יותר גדול מדרבי. זה כמו שיבואו הסינים או היפנים ויגידו: אנחנו רוצים שתיתנו לנו אירועים מהתנ"ך. זה נראה למישהו הגיוני? שמשהו שקרה בתנ"ך יעבור לסין או ליפן כי היא שילמה על זה כסף? היסטוריה אי אפשר לקנות"
11 צפייה בגלריה
סיני ניר מתופף
סיני ניר מתופף
מתוכננת תפאורה מיוחדת בכפר בלום. סיני ניר מתופף ביציע
(צילום: לילך וייס)
שתי הקבוצות התמודדו זו מול זו בעונת 2015/16 בליגה הלאומית, אבל הערב הן ייפגשו כאמור בפעם הראשונה במסגרת הליגה הבכירה. "בשבילי זה בהחלט לא סתם עוד משחק. השחקנים של גליל יודעים את זה, זה הובהר להם. זה הרבה יותר גרוע מדרבי. אני חושב שהיסטוריה זה דבר הרבה יותר גדול מדרבי", אומר סיני, האוהד המסור שמלווה את גליל עליון למשחקיה ברחבי הארץ, "זה כמו שיבואו הסינים או היפנים ויגידו: אנחנו רוצים שתיתנו לנו אירועים מהתנ"ך. זה נראה למישהו הגיוני? שמשהו שקרה בתנ"ך יעבור לסין או ליפן כי היא שילמה על זה כסף? היסטוריה אי אפשר לקנות".
מה מתוכנן ביציע? "יהיה שלט ענק של 'היסטוריה לא קונים בכסף' עם סימן של דולר עליו, שהולך להיתלות במיוחד למשחק הזה, ושלט 'אנחנו לא גלבוע והם לא גליל, כי אין גליל בגלבוע, היזהרו מחיקויים' שכבר רואים בכל הארץ. שיר אחד הולך לרוץ בכל היציע: 'אין גליל בגלבוע'. אנחנו לא באים לקלל, אנחנו באים לספר את האמת לאנשים".

"אין להם בעלות על השם גליל"

עידן דרורי, יו"ר ארגון האוהדים של הפועל גלבוע/גליל, לא מתרגש מהטענות. "תראה, הגליל הוא גדול, ובפעם האחרונה שבדקתי בעלות על השם גליל אין לחבר'ה מהגליל העליון. אז כל אחד יקרא לקבוצה שלו איך שהוא רוצה", הוא אומר. "כמו שיש שתי קבוצות בתל אביב, יש שתי קבוצות שהן גליל, וזהו. אנחנו נושקים לגליל, יש לנו הרבה אוהדים מהאזור, ומבחינתנו אנחנו מייצגים גם את הגליל".
11 צפייה בגלריה
עידן דרורי, אוהד גלבוע/גליל
עידן דרורי, אוהד גלבוע/גליל
"כמו שיש שתי קבוצות בתל אביב, יש שתי קבוצות שהן גליל". עידן דרורי
(צילום: רום שקד – RomSha_Photographer)
מנכ"ל גלבוע/גליל, ארצי פרטי: "חיים אוחיון רכש את המועדון, והוא בא איתו לגלבוע. מבחינה חוקית התארים שהושגו בכפר בלום עם הקבוצה בגלגול הקודם שייכים למשפחת אוחיון ולמועדון שנקרא גלבוע/גליל. הם לא שייכים להיכל הספורט בגן נר או להיכל בכפר בלום"
יש תחושה שהמשחק חשוב יותר ממשחק רגיל? "כן. זה דרבי ההתיישבות העובדת, נקרא לזה ככה. זה נפלא, אני אישית חושב שזה טוב מאוד לאזור ולכדורסל. יריבות ספורטיבית זה תמיד טוב, זה רק עושה טוב לשתי הקבוצות. ובכלל, טוב שיש כדורסל באזורים הפריפריאליים. יש היענות גדולה מאוד, רכשנו את כל הכרטיסים שהוקצו לנו למשחק הזה. תהיה אווירה טובה בכפר בלום, אני כבר לא יכול לחכות".
מה העמדה שלך לגבי ההיסטוריה של המועדונים? למי לדעתך צריכה להיות שייכת האליפות של 1993? "כשחיים אוחיון קנה את גליל עליון של אז, הוא קנה קבוצה בחובות של מיליוני שקלים. כשאתה קונה קבוצה, אתה קונה גם את החובות אבל גם את הזכויות ואת המוניטין של המועדון. חלק מהמוניטין זה מה שהוא השיג מבחינת תארים. ככה זה עובד ואלו העובדות! גליל עליון הם קבוצה חדשה. אם תשאל חלק מהאוהדים שלנו הם יגידו לך שאין להם עניין בתארים ההם, אבל יש כאלה שאוהדים אותנו עוד מהימים ההם והם אומרים: הכל שלנו. אם תקום מכבי תל אביב חדשה היום, התארים של הקבוצה מהעבר יהיו שייכים לה?"
מנכ"ל גלבוע/גליל, ארצי פרטי, ממשיך באותו קו. "אני מכבד ומעריך את אוהדי גליל, אבל בסוף התארים הולכים עם הקבוצה. הקבוצה עברה גלגול כזה או אחר", הוא מסביר, "האם אוהדי גלבוע/גליל מרגישים שייכות לתארים הללו? אני לא חושב, אבל בסופו של דבר התארים שהושגו בכפר בלום עם הקבוצה שהייתה בגלגול הקודם שייכים למועדון. את המועדון רכש חיים אוחיון, והוא בא איתו לגלבוע. מבחינה חוקית התארים שייכים למשפחת אוחיון ולמועדון שנקרא גלבוע/גליל. התארים לא שייכים להיכל הספורט בגן נר או להיכל הספורט בכפר בלום".
11 צפייה בגלריה
רשימת ההישגים של הפועל גליל עליון לפי אתר מינהלת הליגה
רשימת ההישגים של הפועל גליל עליון לפי אתר מינהלת הליגה
רשימת ההישגים של הפועל גליל עליון לפי אתר מינהלת הליגה
(צילום מסך)
11 צפייה בגלריה
ההיסטוריה של גליל עליון מיוחסת למועדון. מתוך האתר של גלבוע/גליל
ההיסטוריה של גליל עליון מיוחסת למועדון. מתוך האתר של גלבוע/גליל
באתר של גלבוע/גליל מייחסים לקבוצה את העבר של גליל עליון ההיסטורית
(צילום מסך)
באתר המינהלת קיבלו את עמדת הפועל גליל עליון. "המינהלת שגתה, ואמרתי את זה לקברניטי המינהלת. החלטה להעביר את התארים לגליל צריכה לעבור דרך משפחת אוחיון. אם המשפחה תבחר להתנתק מהתארים, זו זכותה. חיים אוחיון דיבר על ההישגים האלה והתארים האלה באינספור ראיונות, אני מעריך שזה משהו שהיה יקר לליבו והמשפחה תרצה לשמר. אם מישהו רוצה את התארים – שיפנה למשפחה. כל מה שהיא תחליט, אנחנו נכבד".
מבחינתך המשחק הזה מיוחד? "אנחנו לא רואים את זה כדרבי כזה או אחר, מבחינתנו זה כמו כל משחק, אין פה עניין של יוקרה. אנחנו לא שם. רק רוצים לצבור ניצחונות. גליל היא קבוצה מצוינת, ולראיה התוצאות שהם משיגים. לנו אין משקעים ואין דם רע, זה אולי בא מהצד השני".
"אתם רוצים להיקרא גליל? לפחות תהיו בחבל הארץ הזה", טוען סיני ניר מהצד השני, "לומר שההיסטוריה שלנו היא שלהם, זה כמו שבהפועל אילת יגידו שההיסטוריה של מ.כ הבקעה וגבעת שמואל היא שלהם, כי הם על אותו כרטיס קבוצה באיגוד הכדורסל. זה בולשיט".
11 צפייה בגלריה
שחקני גלבוע/גליל חוגגים אליפות
שחקני גלבוע/גליל חוגגים אליפות
שחקני גלבוע/גליל חוגגים אליפות ב-2010. לגבי התואר הזה אין מחלוקת
(צילום: ראובן שוורץ)
הוא מדגיש שהטענות של אוהדי גליל עליון אינן מופנות למשפחת אוחיון, שכלפיה יש לו הערכה וכבוד, אלא לאנשי ההנהלה בגלבוע. "הקבוצה שלנו מעולם לא התפרקה, היא ירדה לליגה ב' והוקמה מחדש", הוא אומר. באליפות של 2009/10 הוא לא מעוניין: "מה ששלהם שלהם, מה ששלנו שלנו".
היה בקיץ שלב שבו שררה אי ודאות בנוגע להמשך קיומה של גלבוע/גליל. היית רוצה שהיא תתפרק? "מבחינתי היא נולדה בחטא, היא לא צריכה להתקיים בצורה שבה היא הוקמה ומתקיימת כיום. אז כן, רצינו במידה מסוימת שהיא תתפרק. כמו שאוהדי הפועל תל אביב היו מבסוטים אם מכבי תל אביב הייתה מתפרקת ולהפך. ככה זה".

להיפרד מהמאהבת

בין האוהדים של גליל עליון כיום אפשר למצוא כאלה שנדדו לתקופה לגן נר וחזרו. אחד מהם הוא צוד (צבי יהודה) בדיחי, תושב קריית שמונה שגדל בגולן. "אני מהבודדים שהייתה להם אפיזודה קצרה בגלבוע/גליל. כל עוד גליל עליון הייתה בליגות הנמוכות, זה לא התנגש", הוא מסביר, "בהתחלה גם היו שם דמויות שמזוהות עם גליל כמו אבישי גורדון ועודד קטש. הייתי אפילו מנוי למשחקי הקבוצה במשך שתי עונות".
11 צפייה בגלריה
לא זכה לראות בחייו את המפגש בין הקבוצות בליגת העל. חיים אוחיון ז"ל
לא זכה לראות בחייו את המפגש בין הקבוצות בליגת העל. חיים אוחיון ז"ל
לא זכה לראות בחייו את המפגש בין הקבוצות בליגת העל. חיים אוחיון ז"ל
(צילום: יועד כהן)
אפשר לומר שהייתה לך מאהבת, ואז חזרת? "כן. חזרתי לזרועות האישה החוקית".
מתי החלטת לחזור? "כשאבישי גורדון עזב את גלבוע (כשחקן בשלהי הקריירה, ש"מ) ועבר לאמן בגליל, עברתי יחד איתו לאהוד שוב את גליל עליון. מאז שגליל עליון בלאומית אני שוב איתה. לא אתכחש שאני אחד הבודדים מבין האוהדים כאן שיש להם סנטימנטים לגלבוע/גליל. לרוב האוהדים משני צדי המתרס יש יותר כעס, ויש יריבות ספורטיבית.
"יש ויכוח מי גליל האמיתית. כמובן כל אחד מהגרעין הקשה של אוהדי שתי הקבוצות האלה לא יעז לקרוא לקבוצה השנייה 'גליל'. אוהד גליל עליון יגיד פשוט 'גלבוע', ואוהד גלבוע אמיתי יגיד 'ג"ע נופר אנרגיה' על שם הספונסר, או משהו כזה. תראה מה דרורי כותב. הוא אומר: 'אתם לא קוראים לנו גליל? אנחנו לא נקרא לכם גליל'".
11 צפייה בגלריה
צוד בדיחי (מימין) עם משפחתו
צוד בדיחי (מימין) עם משפחתו
צוד (צבי יהודה) בדיחי עם משפחתו
(צילום: יהלי בדיחי)
לבדיחי אין ספק מי צודק בוויכוח ההיסטורי: "היו לי שנים חמות שם בזמן שגליל הייתה בקור של הליגות הנמוכות, אבל אני חושב שזה מגוחך לטעון שיש לגלבוע/גליל שתי אליפויות מדינה ושני גביעים. אף אחד בגליל העליון לא יגיד לך שהאליפות של 2009/10 שייכת לגליל. השאלה היא מי ראוי להתהדר באליפות ההיסטורית של 1993. ספורט זה חיבור לקהל, למקום. לאן הצלחת הזו מחוברת יותר רגשית? אני חושב שאין שאלה בכלל. מבחינה רשמית הם רשומים בתור הגוף שזכה באליפות, אבל אהדה של ספורט לא מבוססת על מסמכים, אלא על לב ונשמה. בהיבט הזה אין ספק איפה האליפות הזו שוכנת".

בין כפר בלום לגן נר

מי שנע בין כפר בלום לגן נר לאורך שנים, גם בקריירת המשחק וגם בקריירת האימון, הוא אבישי גורדון. שחקן העבר גדל בהפועל גליל עליון, וב-2010 זכה באליפות עם גלבוע/גליל כקפטן הקבוצה. כמאמן הוא הדריך במשך ארבע עונות את גליל עליון בליגה הלאומית, ובחודש ינואר מונה למאמן גלבוע/גליל במקום ליאור ליובין שעזב כדי להתמנות לעוזרו של עודד קטש בפנאתינייקוס. עם הקבוצה מגן נר הגיע גורדון עד לגמר ליגת העל. בסיום העונה שעברה הוא חזר לגליל עליון, שעלתה לליגת העל – הפעם כעוזר מאמן, תחת ברק פלג, האיש שהחליף אותו על הקווים בכפר בלום.
אבישי גורדון: "גליל עליון נמצאת בגליל העליון. חשוב לא לעבור את הגבול ולכבד כל אחד. אני יודע בדיוק מה העבר של גליל עליון ומה העבר של גלבוע/גליל, הייתי חלק משני המועדונים האלה. כל אחד צריך לכבד את השני"
11 צפייה בגלריה
אבישי גורדון
אבישי גורדון
"לשני המועדונים יש מקום גדול בלב שלי". אבישי גורדון
(צילום: עוז מועלם)
"מבחינתי זו זכות גדולה להיות שייך לשני מועדונים כאלה. יש לשניהם מקום גדול בלב שלי. יהיה מרגש, פיקנטי, ושהקבוצה הטובה תנצח", אומר גורדון לקראת המשחק.
הייתה לך התלבטות אם לחזור? "גליל עליון תמיד היה הבית שלי. נולדתי פה, גדלתי פה. הרגשתי שזה הכי טבעי. אני שמח שאני כאן ונהנה מכל רגע".
בנוגע למלחמות על ההיסטוריה הוא נזהר מאמירות נחרצות מדי: "אני משאיר את זה לאוהדים. לכל אחד ההיסטוריה שלו, צריך לכבד כל קבוצה. גליל עליון במשך שנים פיתחה הכי הרבה שחקנים ישראלים. מה שקרה עם חיים אוחיון טרגי ועצוב לכולם, לי אישית האובדן שלו כואב מאוד. צריך לזכור את מה שהוא תרם, וזה מה שחשוב. כמובן לכל אחד יש את המחשבות שלו, וזה בסדר, אבל צריך להתרכז בכדורסל נטו. צריך שיהיה משחק ספורטיבי".
11 צפייה בגלריה
ברק פלג
ברק פלג
"אלה שתי קבוצות שמייצגות כדורסל ישראלי בעיניי". ברק פלג
(צילום: אפי שריר)
מה חשבת על השלט שנתלה בגן נר ומייחס את התארים של הפועל גליל עליון לגלבוע/גליל? "גליל עליון נמצאת בגליל העליון. חשוב לא לעבור את הגבול ולכבד כל אחד. שלט זה שלט. אני יודע בדיוק מה העבר של גליל עליון ומה העבר של גלבוע/גליל, הייתי חלק משני המועדונים האלה. כל אחד צריך לכבד את השני".
לעמית גל, המנהל המיתולוגי שמחזיק בצלחות אליפות משני המועדונים, יש עמדה ברורה: "האליפות בעונת 2009/10 היא של גלבוע/גליל, כי חיים החליט להשאיר את השם של הגליל, אבל ההיסטוריה לא יכולה לעבור למקום אחר. גלבוע מייצגת את הגלבוע, וזה מצוין. גליל עליון, עם כל ההיסטוריה שלה, שייכת לגליל עליון. הקבוצה מעולם לא התפרקה, היא עברה לליגה ב' ולאט-לאט חזרה לעצמה.
"אלה שתי קבוצות שהייתי חלק מהן. כדי לשמור על שלום בית – אני מציע לכולם להוריד להבות, להתנהל בצורה שפויה, ולתת לכל אחד את חלקו. גליל עליון הייתה הראשונה שלקחה ממכבי תל אביב אליפות בשיטת הסדרות. גלבוע/גליל לקחה אליפות ב-2010, וזה היה נפלא. אני מרגיש אי נוחות מכך שהקבוצה נקראת גלבוע/גליל בזמן שגליל עליון כבר חזרה. גלבוע גרה בגלבוע, ובמצב שנוצר היא צריכה להיקרא הפועל גלבוע/מעיינות, כמו מחלקת הנוער שלה".
באופן פיקנטי גם המאמן הראשי של גליל עליון, ברק פלג, אימן בעבר את היריבה. "הדבר אולי הכי מיוחד הוא שאלה שתי קבוצות שהיו בדמותו ובצלמו של חיים אוחיון. אלה שתי קבוצות שאני יודע שהיו חשובות לו", הוא מציין. "לצערי הוא לא זכה וגם אנחנו לא זכינו שהוא יהיה במשחק הזה. אלה שתי קבוצות שמייצגות כדורסל ישראלי בעיניי, גם פריפריה, התיישבות עובדת ושחקנים ישראלים צעירים שעוברים בשתי הקבוצות האלה. זה בדיוק החזון של חיים וגם המורשת שהוא השאיר".