אוהדי נבחרת מרוקו במרקש חוגגים את הניצחון על פורטוגל
(צילום: יעל גויסקי)
ראינו במונדיאל הזה נבחרות רבות שנהנו מאצטדיון משלהן. המשחקים של ברזיל ואנגליה, למשל, היו עמוסים בקהל בצבעים שלהן שתמך בהן לאורך כל המשחק, בשירי עידוד מגוונים והמון אהבה. יתרון הביתיות שמלווה את מרוקו מתחילת הדרך, וביתר שאת בשלבי הנוקאאוט, דומה ושונה בו זמנית: גם כאן רוב האצטדיון דוחף את המרוקאים, אבל יש כאן אהבה מסוג אחר, יותר טירוף ודחיפה עד לקצות הרגש.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
הדבר נובע גם מההבדל הגדול בסוגי הקהלים. לאנגלים יש סגנון ברור משלהם, עידוד אינסופי ויצירתיות ביציע, אבל בלי דמעות אחרי כל הוצאת חוץ; לברזילאים שמגיעים לכל טורניר מצטרפת קבוצה עצמה של אוהדים מרחבי העולם שתומכים בנבחרת, וכך האהדה לא אחידה בצורה ובעוצמה שלה למרות שהגוונים זהים; מרוקו, יותר מאשר הבחירה האוטומטית של תומכי האנדרדוג הבינלאומיים, היא נבחרת שמושכת אהדה הומוגנית יותר בשיגעון שבה למרות שהמוצא ביציעים מגוון.
6 צפייה בגלריה
אוהדי מרוקו
אוהדי מרוקו
אוהדי מרוקו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
חגיגות בפריז
חגיגות בפריז
חגיגות בפריז
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
פלסטינים חוגגים בעזה עם מרוקו
פלסטינים חוגגים בעזה עם מרוקו
וגם בעזה
(צילום: AFP)
הכוונה היא לכך שמרוקו הפכה למגנט של העולם הערבי כולו, בין אם אלו אוהדים המתגוררים בקטאר או כאלו שתמכו למשל בטוניסיה או בסעודיה, והאהדה של כולם מגיעה מאותו מקום. היא לא טרמפיסטית או מסורתית, אלא נוגעת לזהות משותפת ושייכות במונדיאל הראשון שמתקיים במדינה ערבית. וכשכל האוהדים הללו מתערבבים יחד ביציע מקבלים משהו חשוף מאוד, בלי פילטרים.
הדבר יוצר גם בלגן. פתיחת רבע הגמר בין פורטוגל למרוקו הייתה רצופה בדיווחים על בעיות בכניסה לאצטדיון, מאחר שהמוני אוהדים בלי כרטיסים ניסו להיכנס והקשו על רוכשי הכרטיסים למצוא את דרכם למגרש. זהות מדויקת לא נמסרה, אבל אפשר לנחש לפי העובדה שאוהדים בצבעי מרוקו הציפו את המסלול לאצטדיון עם אש בעיניים. בסופו של דבר היו שם 40 אלף אוהדי מרוקו, ואולי נראה מספר אפילו גדול יותר הערב.
6 צפייה בגלריה
חגיגות במרוקו אחרי הניצחון על פורטוגל
חגיגות במרוקו אחרי הניצחון על פורטוגל
חגיגות במרוקו אחרי הניצחון על פורטוגל
(צילום: AP)
ההתאחדות המרוקאית מודעת לכוח שהם נותנים, ועשתה את שלה כדי להקל על התומכים בנבחרת: בהתאחדות נעזרו בשגרירות מרוקו בקטאר כדי להגיע לאוהדים הנמצאים במונדיאל, ומחלקת דרכה 13 אלף כרטיסים בחינם לחצי הגמר. נתח עצום מאוהדי מרוקו ייעזר בכך, אבל הם לא יהיו לבד: חברת "רויאל אייר מרוק" הוסיפה טיסות לאורך הטורניר בגלל הביקוש הגדול, ולקראת המפגש עם צרפת יצאו 30 כאלה ממרוקו לקטאר, בניסיון ליצור "גשר אווירי מקזבלנקה לדוחא".
בהודעת החברה נאמר: "ההופעה יוצאת הדופן וההרואית של הנבחרת במונדיאל תהיה חקוקה לנצח בלבבות המרוקאים, הופעה שהושגה בחלקה בזכות השחקן ה-12, הציבור המרוקאי והתמיכה הבוערת שלו". הבעיה היא שהמבצע הזה רק יעמיס על הדוחק האפשרי, מאחר שהחברה לא תחייב את הטסים להציג כרטיס למשחק.
6 צפייה בגלריה
אוהדות מרוקו חוגגות ברבאט
אוהדות מרוקו חוגגות ברבאט
אוהדות מרוקו חוגגות ברבאט
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
אוהדות מרוקו חוגגות ברבאט
אוהדות מרוקו חוגגות ברבאט
חגיגות גם בלונדון
(צילום: EPA)

צורך בחדשות טובות

ב-AFP חיברו את הטירוף לצורך הנואש של מרוקו בחדשות טובות. האינפלציה במדינה הגיעה ל-8 אחוזים, העוני כבד, אבל רבים ראו סימן מופלא בכך שהגשם שבר את הבצורת שפגעה בחקלאים בדיוק בימים בהם מרוקו התחילה להעיף יריבה גדולה אחרי יריבה גדולה. הסוציולוג הישאם רמרם אמר: "ספורט, וכדורגל במיוחד, הוא הזירה היחידה בה אפשר לנצח מדינות חזקות יותר מבחינה כלכלית וצבאית. הגאווה המרוקאית נובעת מההשתייכות לצד המנצח, והניצחונות הביאו אושר גם לסומלים, לסורים ולפלסטינים".
גם בצרפת מודעים לכוח הזה שעומד מאחורי מרוקו, והשוער והקפטן הוגו לוריס התייחס לכך: "האווירה באצטדיון תהיה עוינת. יהיה רועש וסוער, יהיה קשה מאוד להתרכז בתנאים הללו, אבל אנחנו מוכנים להכל".
מרוקו כולה מאחורי מרוקו, אבל כשהממלכה מביטה לאחור, היא רואה צבא ערבי ענק שתומך בה ומחכה להצלחה שלה. בינתיים, וללא תחרות, זה הוביל לאהדה החמה והחזקה ביותר שנבחרת כלשהי קיבלה בקטאר (וזה התחיל עוד לפני רצף הניצחונות, גם ב-0:0 מול קרואטיה במחזור הראשון). אם האמהות של השחקנים הן הנשק הסודי, אין שום דבר סודי בקהל שישאג לטובת מרוקו – והוא נתן טורנדו גבי.
פורסם לראשונה: 10:00, 14.12.22