מכבי ת"א נגד מונאקו, אחרי שני רבעים מרשימים של הצהובים, הרבע הרביעי והאחרון נפתח עם התעוררות מקומית שהחזירה את היתרון לצרפתים, 59:60. מייק ג'יימס עם שלשה ענקית מטר מאחורי קשת השלוש המשיך את המגמה, עבירת תוקף של סולימאן בריימו הדליקה את הקהל המקומי. שלשה גדולה של אלי אוקובו כבר פתחה פער של תשע – 59:68.
ג'וש ניבו ספג עבירה חמישית ויצא מהמשחק; ודווקא אז עודד קטש באקט שנראה מתוכנן מנסה להעיר את חניכיו וסופג עבירה טכנית שנייה ומורחק מהמגרש. בשיאה של ההתפרקות הגיע מיני קאמבק צהוב, עם שלשה של בונזי קולסון שהוריד את ההפרש לשמונה בלבד - 65:73. זה לא הספיק למשחק הזה, אבל אולי מלמד את המאמן מה הוא צריך לעשות כאשר הקבוצה שלו בפיגור או במומנטום שלילי.
1 צפייה בגלריה
עודד קטש מאמן מכבי ת"א
עודד קטש מאמן מכבי ת"א
עודד קטש מאמן מכבי ת"א
(צילום: EPA)
ספורט תחרותי הוא יותר מסתם פעילות גופנית; הוא חוויות רגשיות שיכולות לקרב אנשים ולעורר מגוון של רגשות, מהתרגשות ושמחה ועד תסכול ואכזבה. אחד ההיבטים המרתקים ביותר בספורט הוא תופעת ההידבקות הרגשית, שבה רגשות יכולים להתפשט מאדם אחד למשנהו. הדבקה רגשית היא תופעה פסיכולוגית שבה רגשות מועברים מאדם אחד לאחר. זה יכול לקרות באופן מודע או לא מודע, וזה מתרחש באמצעות רמזים מילוליים ולא מילוליים כגון הבעות פנים, טון דיבור ושפת גוף. התהליך הוא אוטומטי ויכול לקרות גם ללא מודעות שלנו.
מחקרים הראו שלדבקות רגשית בספורט יכולות להיות השפעות חיוביות ושליליות כאחד. בצד החיובי, הדבקה רגשית יכולה להוביל לתחושה משותפת של התרגשות והתלהבות בין חברי הקבוצה והצופים, וליצור סביבה תומכת ומניעה. זה יכול להגביר את המורל ולשפר את ביצועי הקבוצה, מכיוון שלספורטאים יש סיכוי גבוה יותר לבצע ביצועים טובים יותר כאשר הם מרגישים נתמכים ומעודדים.
בצד השלילי, הדבקה רגשית יכולה להוביל גם לרגשות שליליים, כמו חרדה, פחד ותסכול. זה יכול להזיק במיוחד לספורטאים, שכן רגשות שליליים יכולים להשפיע על הביצועים שלהם ועל יכולת המיקוד שלהם. יתרה מכך, רגשות שליליים יכולים להתפשט במהירות בכל הצוות והקהל, מה שמוביל לסביבה רעילה ולא תומכת.
מחקרים הראו שלמצבים הרגשיים של מאמנים יכולה להיות השפעה משמעותית על המצבים הרגשיים והביצועים של הספורטאים שלהם. כאשר מאמנים מציגים רגשות חיוביים, כגון התלהבות, עידוד ותמיכה, הם יכולים ליצור אווירה רגשית חיובית שיכולה לעזור לספורטאים שלהם לבצע ביצועים טובים יותר. לעומת זאת, כאשר מאמנים מציגים רגשות שליליים, כגון כעס, תסכול או אדישות, הם יכולים ליצור אווירה רגשית שלילית שעלולה להשפיע לרעה על הביצועים של הספורטאים שלהם.
כשמאמן עומד עם ידיים שלובות ונראה אדיש במהלך משחק, זה מעביר מסר לשחקנים שהמאמן מנותק ולא משקיע בתפקוד שלהם. זה יכול להוביל לתחושות של חוסר ודאות וחרדה אצל השחקנים, מה שיכול להשפיע לרעה על הביצועים שלהם. יתרה מכך, כאשר מאמן מפגין אדישות, זה יכול גם להתפשט לשחקנים וליצור הדבקה רגשית שלילית בכל הקבוצה.
במשחק, כאשר אין אפשרות לשיחה מעמיקה ומורכבת, שפת הגוף חזקה יותר משפה מילולית בהעברת מסרים ורגשות. לכן, בהקשר של ספורט, שפת הגוף יכולה להיות כלי רב עוצמה להעברת מסרים ורגשות, במיוחד במצבים בהם הזמן מוגבל והתקשורת צריכה להיות מהירה ויעילה. השחקנים שנמצאים במצוקה כאשר לא הולך מחפש את העידוד והמוטיבציה אצל המאמן שהוא הדמות החשובה ביותר לשחקן לכן חיוני למאמנים להיות מודעים לשפת הגוף ולמצבים הרגשיים שלהם במהלך משחקים ואימונים.
ולסיכום עודד, זה מדהים שאתה נראה בשליטה אבל לפעמים השחקנים צריכים אותך שתרים אותם.
הכותב הינו פסיכולוג, פרטיקן בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים כדי שיוכלו להתמודד במצבי לחץ שונים ולנצל את מלוא הפוטנציאל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.