לפני המשחק מול ריאל סוסיאדד, שוער העבר הספרדי של מכבי ת"א חואן פבלו קולינאס ניתח את הכדורגל הישראלי. קולינאס החמיא לכדורגלן הישראלי על הטכניקה, אבל הוסיף: "יש כישורים טקטיים שאצלנו מלמדים בגיל צעיר ואצל הישראלים זה חסר". היסודות הטקטיים הללו הם מה שהיה חסר למכבי ת"א מול סוסיאדד. בשערים שספגה הקבוצה הישראלית קל היה לראות איך הצהובים מאחרים בסגירה, מתקשים לעמוד בקצב בכל פעם שסוסיאדד העלתה אותו ונתקלים בקיר דמיוני. הקיר שמפריד בין ישראל לבין אירופה וצריך גם מזל כדי לעבור אותו.
קולינאס החמיא לשחקנים הישראלים על הטכניקה, אבל בשלושת המשחקים של מכבי בליגה האירופית ראינו שוב את הנחיתות הטכנית של הכדורגלן המקומי לעומת מקבילו. בישראל, רק יכולת כדרור נחשבת לטכניקה. היכולת הטכנית האמיתית היא לדעת לשחק בנגיעה, לעצור כדור בלי שיברח לך אפילו במילימטר, ולרוץ קדימה בזמן הנכון כדי לא להיתפס בנבדל. אצל כמעט כל שחקן ישראלי מוביל בליגת העל רואים מה חסר לו כדי להתקדם לרמה הבאה. לרוע המזל, יסודות כדורגל שלא למדת כילד, כנראה כבר לא תשלים בהמשך. זה לא כמו להשלים בגרויות.
4 צפייה בגלריה
תורג'מן
תורג'מן
יש קיר שמפריד בין ישראל לאירופה. שחקני מכבי ת"א
(צילום: REUTERS/Marko Djurica)

מה שלאזטיץ' הבין

את הפערים הפיזיים והטכניים הללו אפשר לסגור במהלכים נקודתיים כמו טקטיקה מפתיעה או בעזרת מגרש ביתי כמו בלומפילד. הקהל של מכבי ת"א יכול לדחוף את השחקנים ולהוסיף להם את השנייה הזאת. השנייה העודפת שגורמת למגן לאבד את השחקן שהוא שומר עליו, או השנייה העודפת שבה לוקח לקשר לעצור את הכדור. כשאין קהל, זה הרבה יותר קשה.
ז'רקו לאזטיץ' מבין כדורגל, הוא לא כמו אייטור קראנקה שהתגלה כבר במשחקים הראשונים כחסר מושג. הניסיון של המאמן הסרבי בא לידי ביטוי בהתאמה המהירה של השיטה לסגל השחקנים, לעומת רובי קין שלקח לו כמה חודשים לבסס את מעמדו. ברור לחלוטין מה לאזטיץ' רוצה מהקבוצה שלו, מה המערך שקבע, ואילו שחקנים הוא מעדיף (לא חדשות טובות לערן זהבי). לאזטיץ' הצליח לסגור את הפערים הטקטיים במשחקים הראשונים באירופה, אבל זה לא הספיק. מצד שני, את מה שבראגה עשתה למכבי ת”א, הצהובים עשו למכבי חיפה והפועל באר-שבע.
4 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א ז'רקו לאזטיץ'
מאמן מכבי ת"א ז'רקו לאזטיץ'
מבין כדורגל וסגר את הפערים הטקטיים. לאזטיץ'
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
הקשר האחורי של סוסיאדד, מרטין סובימנדי, לא נתן את משחק חייו מול הצהובים, גם לא בראיס מנדס. ניכר ששניהם לא בשיאם, ובכל זאת יש להם מעין כפתור טורבו שמאפשר להם להרים קצב ברגע אחד. מכבי ת"א לא הספיקה לספור עד שלוש, ופתאום שחקן של היריבה מצא את עצמו מול השוער. רק בהילוך החוזר האיטי רואים בבהירות שהיה מדובר בסך הכל במהלך כדורגל בסיסי: שחקנים זזים מספיק מהר, יוצרים שטח פנוי, וכל מה שנותר הוא לגלגל את הכדור פנימה. הם לא צריכים לזכור "תבניות התקפה", כי הם למדו את זה כשהיו ילדים. מדובר בכדורגל בסיסי, שפשוט צריך לבצע אותו כמו המתכון הכי פשוט בעולם לעוגת שוקולד. הם עושים את זה בעצימת עיניים.
במשחק הראשון מול בראגה, מכבי ת"א אפילו הייתה עדיפה, אבל בסופו של דבר לבראגה יש את ברומה – מה שכדורגלן ישראלי עושה עם כדור הוא יכול לעשות עם תפוז, כמו שפלאטיני אמר על מראדונה. הפער לא ניתן לגישור. מכבי ת"א שיחקה מעולה בפורטוגל, ונפלה בדברים "הקטנים". נו, דברים קטנים כמו להישאר מרוכזת ועם עיניים על הכדור כי היריבה הרבה יותר מוכשרת. כמו שמכבי ת”א הרבה יותר מוכשרת מיריבותיה בליגה.
4 צפייה בגלריה
מרטין סובימנדי
מרטין סובימנדי
לא נתן את משחק חייו, אבל ההבדלים ברורים. מרטין סובימנדי
(צילום: David Ramos/Getty Images)

המדינה צריכה להתערב

כדי לייצר שחקנים ישראלים שיוכלו לעמוד בקצב האירופי צריך התערבות של המדינה. עם כל הרצון הטוב של מכבי ת"א וההשקעה הגדולה והמבורכת של מיץ' גולדהאר במחלקת הנוער (שהוציאה מתוכה יהלומים כמו אוסקר גלוך, דניאל פרץ ודור תורג'מן), הצהובים לא יכולים לעשות זאת לבד. לפעמים נראה שאירופה מקדימה אותנו בעשור, שהכדורגלנים שלה הם מהעתיד. אצלנו קשר "6" הוא עדיין גרזן שעיקר משימותיו הן הגנתיות, אצלם "6" הוא מנהל משחק שבאותה מידה היה יכול להיות גם קשר התקפי.
בכל פעם שהכדורגל הישראלי עושה צעד קדימה, הוא מגלה שבזמן הזה הכדורגל האירופי עשה ארבעה צעדים, ולראייה הכדורגלנים שחוזרים הביתה אחרי עונה אחת כי גילו שבאירופה קר מדי והתחרות על ההרכב, גם בליגה הבלגית הסבירה, אכזרית יותר מהסרט "משחקי הרעב".
הגישה של מכבי ת"א לאירופה העונה ממש טובה, מרגישים שהיא שמה את הליגה האירופית בעדיפות עליונה. זה צעד חשוב מאוד שלה, רק ככה היא תוכל להתקדם בעונות הבאות. למרות ההפסדים, היא הוכיחה שהיא שייכת לליגה האירופית. הצהובים הגיעו לעונה האירופית עם סגל מוכן, ואין ספק שהנקודות יגיעו. גם מול איאקס ופורטו יהיה למכבי ת"א מה להגיד, והיא יכולה עוד להשיג את הכרטיס לשלב הנוקאאוט. אבל כדי להצליח לאורך זמן ברמות האלה צריך עוד שלושה־ארבעה דור תורג'מן, ורצוי שחלקם יהיו שחקני הגנה.
פורסם לראשונה: 01:30, 27.10.24