סלובודן דראפיץ' הגיע להפועל קריית־שמונה אי־אז בחודש נובמבר כשהקבוצה במקום האחרון ומסומנת כמועמדת מובילה לרדת לליגה הלאומית. המטרה הראשונית שלו הייתה לאזן את הקבוצה עד לינואר, להתחזק בחלון ההעברות ולקוות לטוב. אך דראפיץ' כמו דראפיץ' הצליח לחבר את השחקנים ליחידה לוחמת, הפיק משמות אלמוניים יכולת משודרגת והוביל את הקבוצה עד למרחק נגיעה מהפלייאוף העליון.
אחרי שפיספסה ברגע האחרון את הכרטיס לשישייה הראשונה קריית־שמונה סיפקה בפלייאוף התחתון תצוגות מרובות שערים ורשמה סדרת ניצחונות שהעניקו לה את המקום השביעי. בכל זאת, משהו העיב על העונה המצוינת של הקבוצה בראשות דראפיץ'. עימות קשה של הבעלים איזי שרצקי עם המאמן שלו, כולל התקפה פומבית חריפה באמצעי התקשורת ביום משחק. דראפיץ', אישיות מיוחדת בנוף המקומי, בחר לשמור על איפוק. לא הגיב על הדברים הקשים ושמר את הקבוצה שלו בפוקוס עד תום העונה.
6 צפייה בגלריה
סלובודן דראפיץ'
סלובודן דראפיץ'
סלובודן דראפיץ'. עבר עונה מיוחדת
(צילום: עוז מועלם)
רגע אחרי שיצא עם בנו לחופשה בסרביה, כשעדיין לא חתם בקבוצה חדשה (באר-שבע לוטשת עיניים), דראפיץ' מספר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" על העונה המורכבת שעבר: "אחרי שנתיים פחות טובות רציתי להרים את הקריירה שלי חזרה. ידעתי שאם אני לוקח את קריית־שמונה אני עובר לגור בצפון לבד. אהבתי את ההתבודדויות האלה. אמרו לי, איך אתה הולך לקבוצה עם שמונה נקודות שעומדת לרדת ליגה, אתה מתאבד? לא פחדתי. אני שמח שהגענו לאן שהגענו ומרוצה מהתוצאה הסופית".


"קודם שמחת חיים"

הגעת כשהקבוצה רק מבקשת לשרוד בליגה וכמעט העלית אותה לפלייאוף העליון. מה הסוד? "גם למכבי נתניה הגעתי במינוס תשע נקודות ואף אחד לא אמר לי תעלה ליגה, אבל עלינו. בעונה הראשונה בליגת העל רצו שנישאר בליגה ושיחקנו את הכדורגל הכי יפה והגענו לפלייאוף העליון. הסוד שלי? פעם שאלתי מאמן כדורמים מיוגוסלביה מה לעשות כדי להיות טוב יותר? הוא אמר לי: 'אם הקבוצה שלך רצה ביחד ומגובשת – זה 80 אחוז מההצלחה'. טקטיקה פחות חשוב, קודם שמחת חיים, חינוך ועבודה קשה. ששחקנים ילמדו לאהוב זה את זה. אם אבא ואמא מסתדרים והילד רואה אהבה – מאוד קל לחנך אותו, זה סוד ההצלחה".
ומה שינית מקצועית? "מצאתי שיטה נכונה. כשאתה מגיע לקבוצה, אתה צריך לזהות את האופי, היכולת, מה השחקנים יכולים לתת. למצוא את השיטה המתאימה ולא להלביש משהו בכוח. הפכתי את קריית־שמונה לכזו שקשה לקחת אצלה בבית נקודות, לוחמת, בין שתי הקבוצות שרצות הכי הרבה בליגה. אנחנו מקום שלישי בחטיפות כדור בחצי של יריבה".
6 צפייה בגלריה
גיא מזרחי ואיתמר שבירו
גיא מזרחי ואיתמר שבירו
גיא מזרחי ואיתמר שבירו. "מצאתי שיטה נכונה"
(צילום: אביהו שפירא)
רצית להמשיך בקריית־שמונה? "אני לא אוהב לבוא לשנה אחת. בקריית־שמונה רציתי להיות חמש שנים, יש פה אנשים מדהימים, שחקנים טובים. היה לי חיבור מטורף, אבל מה לעשות – אם הדג פותח את הפה הוא מגיע לצלחת. פתחתי את הפה – ואני לא שם. אני לא הבחור הכי רגוע שיש ואני עובד בעבודה תובענית ולחוצה ודברים לא נכונים יוצאים החוצה. איזי לא היה מבסוט והתקשר אליי אחרי ההפסדים למכבי ת"א, סכנין וחדרה. הוא זרק מילה, אני זרקתי חזרה והיה ויכוח. עשיתי טעות שלא כיבדתי את בעל הבית".
מה בדיוק נאמר שם ולמה היית צריך להתנצל? "זה יישאר בינינו. איזי הוציא הכל לתקשורת, אני מכבד אותו, אבל אם הוא הוציא את הכביסה המלוכלכת זה שלו. אני התנצלתי".
איך הרגשת כשהוא ליכלך עליך בשידור חי, ועוד כמה שעות לפני משחק ליגה מול מכבי חיפה? "לפעמים יש מריבות בין אבא ואמא, בין בעל בית למאמן, וזה לא צריך לגעת בשחקנים. ביקשתי מהם להתרכז במשחק וניצחנו את חיפה. אנחנו אנשים גדולים ומתעסקים רק בדברים מקצועיים. ברק בכר חיזק אותי לפני המשחק ואמר לי 'אל תתייחס, תמשיך הלאה'. הדבר הכי טוב שקרה מאז הריב ההוא זה שאיזי לא דיבר איתי והוכחתי שבלי התערבות של בעל הבית הקבוצה יכולה להצליח ולי יש שקט".
6 צפייה בגלריה
איזי שרצקי
איזי שרצקי
איזי שרצקי. "עשיתי טעות שלא כיבדתי את בעל הבית"
(צילום: עוז מועלם)

"קרסטאיץ' עשה עבודה נפלאה"

אתה מרגיש שמגיע לך לקבל קבוצה גדולה? "הייתי בקבוצות גדולות – בבית"ר, במכבי חיפה הייתי עוזר של רוני לוי, הייתי בפרטיזן עם גרנט, עברתי הרבה. בכל קבוצה גדולה משחקים שחקנים שגידלתי: גלזר, קניקובסקי וגולסה במכבי; שכטר, רוקאביצה וספורי בבאר־שבע; אצילי ועלי מוחמד במכבי חיפה. אני יכול לאמן בכל קבוצה".
כשנפרדת משי ברדה היו מי שחשבו שתתרסק, שהוא המוח הטקטיקן. בסוף קרה ההפך. "אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים. התחלנו כשאני מאמן והוא עוזר שלי בבית"ר ת"א ובנתניה, אחר כך קידמתי אותו לפרונט, ידעתי מה היכולות שלו, עבדנו אחרת לגמרי ממאמנים אחרים. שי מאמן טוב, וימים יגידו כמה הוא אינטליגנט ויודע לעבוד לבד".
ניצחת אותו במשחק שהוריד אותו ליגה עם נוף הגליל. מה אמרת לו בסיום? "גם אם הוא היה מנצח הוא היה יורד ליגה. אמרתי לו שאני אוהב אותו ובהצלחה, אבל אני ספורטאי. לא אני הורדתי אותו, הוא צריך להסתכל על הקבוצה שלו".
6 צפייה בגלריה
מכבי נתניה מול הפועל חיפה
מכבי נתניה מול הפועל חיפה
דראפיץ' וברדה. "אמרתי לו שאני אוהב אותו ובהצלחה"
(צילום: ראובן שוורץ)
כסרבי לשעבר, מה אתה חושב על העבודה של קרסטאיץ', מה לא עבד לו במכבי ת"א? "למה לא עבד לו? הוא ייצב את הקבוצה, עשה עבודה נפלאה. כשמגיע מאמן זר לוקח זמן עד שהוא מכיר את הקבוצה. זה לא כמו איביץ' שלקח קבוצה ממחנה אימונים ונתן לגלזר לשחק בלם. קרסטאיץ' ניסה למצוא את השיטה. אם היו נותנים לו להמשיך הוא היה עושה דברים נפלאים".
שוק המאמנים בישראל במצב משוגע ותזזיתי. יש מצב שהמאמנים הנחמדים נשארים בסוף בלי קבוצה? "להיות מאמן זה לא רק לדעת לאמן ולהביא תוצאות טובות, אלא גם לקדם את עצמך. אני פחות מתראיין, לא אוהב שמדברים רק עליי, זה נמאס. אתה צריך לדעת להיות מחובר ולעשות עבודה מאחרי הקלעים, ואני לא טוב בזה. כל הכבוד לאנשים שלא מצליחים ומקבלים קבוצות, אני מעריך אותם ולא מקנא בהם. אני מאמין בקב"ה, מניח תפילין, עושה שיעור תורה ומה שצריך לקרות קורה. אני מאושר בחיים שלי ולא מתבאס משום דבר".
6 צפייה בגלריה
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'. "עשה עבודה טובה במכבי ת"א"
(צילום: עוז מועלם)

טביב, סגל ושבירו

אתה מכיר היטב את בני לם. מה ההצלחה שלו מלמדת על הכדורגל הישראלי? "בני לם זה משהו מדהים, הבחור הנכון בזמן הנכון. בני הגיע לנתניה עם ההתלהבות שלו וזה מתאים לקהל, לעיר, למועדון – התחבר מאוד חזק. אני גר בעיר הזו ומאושר שנתניה מצליחה. הם מצאו נוסחה לניהול נכון, יש להם צעירים שקיבלו ניסיון, שני עוזרי מאמן, שני אנליסטים, הם מבינים שצריך להשקיע בצוות המקצועי".
תשווה בין אייל סגל לאיזי שרצקי ואלי טביב? "כל אחד בשיגעון שלו. הם שונים ואהבתי לעבוד איתם. טביב רוצה לדעת הרכבים ומבין עניין, אבל הלך איתי. סגל לא מתערב בכלל, רק שואל אם שמע משהו מאוהדים, אבל הולך איתם ולא מערער אותך לרגע. אצל איזי הבעיה שהוא מתנהל מולך מרחוק, מושפע מפרשנים שלא קשורים ובגלל זה מתפרץ עליך. הוא דעתן ורוצה לדעת מה קורה. לפעמים מביע דעה על השיטה, על השחקנים, וזה יכול לגרום לפיצוץ. צריך לחיות עם זה או ללכת".
6 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
בני לם. "הבחור הנכון בזמן הנכון"
(צילום: עוז מועלם)
אתה מהמעטים שדוגלים בכדורגל התקפי. "בכל העולם הבינו שקבוצה צריכה ללחוץ, זו לא המצאה שלי. אם אתה מגיע כקבוצה קטנה ומתגונן – אתה מפסיד. בכל הקבוצות שאימנתי כל השחקנים מבסוטים, כשאתה מדבר על להתגונן הם עם פרצוף תשעה באב".
מה הדבר הראשון שהיית ממליץ לאלון חזן לעשות כמאמן הנבחרת? "אני מכיר את חזן באופן אישי, הוא בחור נהדר, אינטליגנטי, מאמן טוב שעבר דברים בנבחרות. להגיע למקומות האלה צריך הרבה מזל ולא רק יכולת. כדי שהנבחרת תצליח צריך שינוי עומק, לשנות פה את התרבות, להשתפר מקצועית ולא רק לשאול אם חזן יצליח או לא. גם גווארדיולה לא היה מצליח בנבחרת ישראל".
אתה רואה את עצמך בתפקיד הזה? "אני רוצה להגיע למקומות הכי גבוהים שיש, אבל מה שמוביל אותך זה לא רק יכולת טובה אלא צריך קשרים, סוכנים נכונים כדי למשל להגיע לאירופה. אני סומך על עצמי ושואף גבוה".
פורסם לראשונה: 11:24, 19.05.22