במתקן האימונים המפואר של רד בול זלצבורג מרוח סלוגן שליווה בכל בוקר את מי שהפכו דרכו לכוכבי ענק אירופיים – "עבודה קשה מנצחת כישרון, אם הכישרון לא עובד קשה". באותו מתחם, במסגרת המפגש הראשון בין אוסקר גלוך למאמנו החדש פפ לינדרס, נשאל הטאלנט הישראלי אילו דברים לדעתו הוא צריך לשפר לקראת תחילת העונה. "משחק הגנה?", תהה הקשר – פועל יוצא מהדרישות של מאמני נבחרת ישראל ממנו. אלא מי ששימש כעוזרו של יורגן קלופ בשנים האחרונות בליברפול השיב לו: "מה פתאום, רק את המספרים".
הבדלי הגישה בין לינדרס לבין רן בן־שמעון מסבירים את הפער בין גלוך של הנבחרת לבין הכוכב של מועדון הפאר האוסטרי. לקראת המשחק מול בלגיה שוחח המאמן הלאומי עם השחקן הישראלי בעל שווי השוק הגבוה ביותר, 25 מיליון יורו, בעיקר על הוראות הגנתיות.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל אוסקר גלוך מול שחקן נבחרת איטליה פדריקו גאטי
שחקן נבחרת ישראל אוסקר גלוך מול שחקן נבחרת איטליה פדריקו גאטי
רק עלה מהספסל מול איטליה. גלוך
(Claudio Villa/Getty Images)
האם אחד הכלים ההתקפיים הכישרונים והמבטיחים שקמו לנו בעשורים האחרונים צריך לקבל משימות טקטיות? יש שיגידו שכל שחקן, גדול ככל שיהיה, צריך לעזור במשימות ההגנתיות, השאלה היא אם במקרה של גלוך לא מדובר בגול עצמי. הרי הגנה היא גם ככה לא הצד החזק שלו, אז לא למה לא לתת לו להתרכז במה שאף אחד אחר בנבחרת, אולי מלבד מנור סולומון, לא מסוגל לעשות וככה להרוויח אותו.

"לא סומכים עליו"

גלוך פתח במשחק הראשון בליגת האומות מול בלגיה והציג מחצית ראשונה סבירה לגמרי, אלא שהוא היה הראשון לצאת בדקה ה־63. מול איטליה הקשר כבר התחיל על הספסל ונראה מתוסכל. הביקורות כלפי בן־שמעון צצו מיד אחרי האימון המסכם בבודפשט כשהוחלט כי גלוך לא יהיה בהרכב, למרות שהן היו בווליום נמוך יותר מאלו שהושמעו נגד אלון חזן, שבחר שלא לפתוח איתו בחצי גמר פלייאוף היורו מול איסלנד.
4 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
שוחח עם גלוך בעיקר על הוראות הגנתיות. בן שמעון
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
לינדרס
לינדרס
דיבר עם גלוך על מספרים. לינדרס
(צילום: Christian Bruna/Getty Images)
לכולם ברור שגלוך הוא כוכב בהתהוות, אבל בינתיים בנבחרת לא מצליחים ליהנות ממנו. שלשום הוא עלה במחצית השנייה להופעה ה־14 שלו במדים הלאומיים, שמתוכן כבש שלוש פעמים בלבד. מאמנו הההולנדי לינדרס דיבר על מספרים, אז לפחות בנבחרת הוא בינתיים לא מספק את הסחורה. מעבר לכך שלא תמיד יודעים להשתמש בו נכון, מובן שהאחריות רובצת גם עליו והוא צריך להתאמץ יותר ולנצל כל דקה על המגרש.
מעבר לאיבוד הכדור מול איטליה שהוביל לשער השני, היה די מטריד לראות את שפת הגוף של גלוך. כאמור, גם אצל חזן הכישרון הצעיר לא הצליח להפוך לשחקן הרכב קבוע. השיא היה בהחלטה לפתוח עם גדי קינדה וגבי קניקובסקי בעמדות המקבילות מול איסלנד. למעשה, למעט השערים מול רומניה ובלארוס, גלוך לא הביא יותר מדי לנבחרת הבוגרת. גם היכולת הפושרת ביורו הצעירות בגיאורגיה ובנבחרת האולימפית בטורניר בפריז רחוקה ממה שמצופה משחקן בסדר הגודל שלו.
גורמים בסביבת הקשר מספרים שגלוך מרגיש שלא סומכים עליו. "ההבדל בין מה שקורה עם אוסקר של זלצבורג לבין הנבחרת הוא שכנראה באוסטריה מבינים יותר כדורגל. שם נותנים לו את המפתחות והוא מחזיר", הם מסבירים. "בנבחרת הוא מרגיש שלא מאמינים בו. זה אותו סיפור כל פעם מחדש, עכשיו עם בן־שמעון. הראשון שמוחלף, הראשון שלא פותח בהרכב. תנו לו כמה משחקים של 90 דקות ותראו מה הוא ייתן. אוסקר צריך לשחק עם סולומון, הם הצגה ביחד".
ואז חוזרים לאוסקר גרסת הקבוצה. כל כמה ימים מתפרסמים באירופה נתונים מחמיאים על ההשתייכות של גלוך לטופ של הצעירים ביבשת, והישראלי מככב שם. מי שאשתקד כבש תשעה שערים ובישל 18 פעמים בכל המסגרות, פתח את העונה הנוכחית בסערה עם שלושה שערים ושלושה בישולים – ולא פלא שבאוסטריה כבר מדברים על היעד הגדול הבא.
4 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך עם שער בכורה בליגת האלופות נגד בנפיקה ליסבון
אוסקר גלוך עם שער בכורה בליגת האלופות נגד בנפיקה ליסבון
במדי הקבוצה הוא פורח. גלוך
(צילום: AP Photo/Armando Franca)
הקיץ קיבל גלוך הצעות ממועדונים כמו רומא, אינטר ומילאן, אבל בחר להישאר בזלצבורג. הוא נצמד לתוכנית שקבע מראש, מעבר לבונדסליגה, ייתכן כבר בינואר. הישראלי סומן כמחליף של צ'אבי סימונס בלייפציג, והוזכר גם כמועמד ללברקוזן ודורטמונד. בקבוצתו מכינים את הקרקע לקראת המכירה שלו וצפויים לדרוש עבורו לא פחות מ־30 מיליון יורו. "חשוב לי שתישאר איתנו לליגת האלופות, אנחנו באים לעשות שם דברים גדולים יחד איתך – אל תעזוב לפני ינואר", זה המסר שהעביר לינדרס לקשר, מה שמלמד על המעמד שלו בקבוצה.

העידוד מאבא

אחד מאנשי המקצוע הבכירים בישראל, שמעורב בקריירה של גלוך, אומר: "אם בנבחרת רוצים את הפס החכם, צריכים לתת לו את הביטחון ולא ישר להוריד אותו לספסל. שוכחים שהוא שחקן ליגת אלופות. בן־שמעון נותן לו תחושה שהוא עוד שחקן. קווין דה בריינה עושה עבודת הגנה בבלגיה? תנו לו להיות מי שהוא ותבנו את הנבחרת עליו. אל תגמרו אותו בכל פעם מחדש".
אחרי שכבר הספיק לכבוש מול אינטר וספורטינג ליסבון בליגת האלופות, בשבוע הבא ישוב הקשר לבמה הגדולה של היבשת, הפעם כשחקן מרכזי. ואיזו חוויה מחכה לו – משחקים מול יריבות כמו ריאל ואתלטיקו מדריד ופ.ס.ז'. אם הוא ייתן שם הופעות, הדרך למעלה תהיה קצרה יותר. הוא רק בן 20, יש לו עוד לאן להתקדם, ואם בנבחרת יידעו להשתמש בו נכון, הכדורגל הישראלי ירוויח בענק.
פורסם לראשונה: 01:30, 11.09.24