הנפוח

בן-דב שכח מהנפילות ומהמכות
"יענקל'ה פה כבר 30 שנה, ואין צורך להרחיב על החיוניות שלו למועדון. אני הגעתי כדי להבטיח את ה־15־10 שנים הבאות". כך טפח לעצמו על השכם העתידן אסף בן־דב, שבריאיון לכבוד סיום כהונתו כמנכ"ל מכבי חיפה חש צורך להרחיב על מעלליו בשש השנים האחרונות, ולהרחיבם עד 2032 לפחות. עד כדי כך התלהב מביצועיו, שלפרקים נדמה היה כי שחר ובכר היו רק תפאורה.
"זיהיתי, מיפיתי, בניתי, חצבתי בסלע", פיאר ושיבח אסף את בן־דב בריאיון ל"כלכליסט", והקפיד להדגיש את עברו העלום בשב"כ. "היו שם הרבה דברים שאי־אפשר לספר עליהם", אמר על חילוצו הנועז של עומר אצילי מציפורני הקטינות. "הרגשתי כמו בג'נין בשיא האינתיפאדה. הבנתי שיש אירוע וצריך לנהל אותו", העיד על הכאוס שפגש עם הגעתו למחנה הפליטים כפר גלים.
8 צפייה בגלריה
אסף בן דב
אסף בן דב
אסף בן דב. לא הגזמנו עם התיאורים?
(צילום: גיל נחושתן)
"לא היה לי מושג בכדורגל", התוודה המנכ"ל, ותיאר ישיבה בנוכחות הבעלים והצוות: "אמרתי 'חייבים לחלק את ה־90 דקות האלה לפלחים של חמש דקות. להבין איפה אנחנו עומדים ומה צריך לעשות אחרי כל חמש דקות. למשל, בחמש הדקות הראשונות צריך שמישהו יעשה עבירה חזקה ויכניס את כולם לאגרסיביות שנדרשת כדי לנצח"... זו הייתה כנראה תוכנית החומש הראשונה בהיסטוריה, שנבנתה לחמש דקות.
"אני לא יכול להיכנס לפרטים פיננסיים, אבל בכל מה שקשור להכנסות, גדלנו באחוזים דו־ספרתיים", חזר לעמימות, למרות שהנתונים מופיעים בדוחות הכספיים. מעונת 2017/18 ועד 2020/21, בהן כיהן כמנכ"ל, רשמה מכבי חיפה הפסדים תפעוליים, לצד תזרים שוטף שלילי, שכוסו מדי שנה בהזרמת כספים מצד הבעלים. אחלה שיטה להבטחת העשור הבא.
8 צפייה בגלריה
אסף בן דב
אסף בן דב
אסף בן-דב
(איור: אופיר בגון)
בן-דב הדגיש את חשיבות מחירי הכרטיסים ליצירת דור האוהדים הבא, אך לא ציין כי מחירי כרטיסי המינוי שקבעה ההנהלה למשחקי הקונפרנס־ליג הוזלו רק אחרי מחאה עיקשת שהוביל ארגון "הקופים הירוקים". "אני לא מבין קבוצות שלא שולטות בקופת הכרטיסים שלהן, אתה חייב לעשות את זה בעצמך", השוויץ המנכ"ל. אז מה אם את השינוי הזה חולל בכלל קודמו, איתמר צ'יז'יק, שבנה את המערך הארגוני במועדון. אצל בן־דב, כמו במקרה של ישו, הספירה החלה מרגע הגעתו.
אבל בעיקר בלטו בריאיון השחצני הדברים שלא הזכיר, כמו למשל עונת הנפל שהסתיימה במקום העשירי, הנמוך ביותר מאז חזרת הקבוצה לליגה הבכירה ב־1981. או היעדר נותני החסות על המדים הירוקים בהשוואה למכבי ת"א למשל (ולתקופה של צ'יז'יק). או טיוטת דו"ח מבקר הפנים שסקרה את התנהלות המועדון בשנתיים הראשונות שלו כמנכ"ל, והצביעה על שורת ליקויים בנושאים כמו אבטחה והעסקת עובדים. לאחר חשיפת הדברים ב"ידיעות אחרונות" הבטיח דובר מכבי חיפה: "כשנעשה את הביקורת הבאה שלנו, בקרוב מאוד, אנחנו נשים את זה באתר, שקיפות לאוהדים". דו"ח כזה לא פורסם עד היום.
8 צפייה בגלריה
אסף בן דב
אסף בן דב
הדיין לא קיבל את גרסתו
(צילום: אורן אהרוני)
בפרק "הרגעים הקשים", הזכיר בן־דב את הפגנת האוהדים מול ביתו ("בגלל שקנינו את יובל אשכנזי ודולב חזיזה"), והעיר בציניות: "ואגב, לא הייתה הפגנה חוזרת שבה אמרו לי תודה על המהלך המוצדק הזה", כאילו ההחלטה להחתמה הכפולה נוצרה מרעיון או מכסף שלו. ואגב, מה שהמנכ"ל שכח לספר, זה שצו הרחקה נגד המפגינים שהוציאה המשטרה לבקשת המועדון, בוטל בבית משפט השלום בחדרה. "קיימות סתירות בעדויות", נימק השופט אלכס אחטר, והדגיש כי לא הוכח שהמפגינים חדרו לחצר ביתו של בן־דב או הטיחו כלפיו איומים כפי שטען.
במקרה אחר דחה את גרסתו גם דיין ההתאחדות ישראל שמעוני. זה היה בעקבות הקטטה בדרבי אשתקד, שם ירד המנכ"ל לדשא והרים ידיים כאחרון האוהדים. "ניסיתי להפריד ככל יכולתי", טען אז בן־דב ואיים: "אשקול צעדים משפטיים נגד כל מי שמנסה לצייר תמונה שונה"... כעבור שישה ימים נקט בצעד משפטי דרמטי, חתם על הסדר טיעון, הורשע בהשתתפות בקטטה ובהפרת סדר, הורחק לשלושה משחקים ונקנס.
והיו גם סיפור של נהיגה במהירות מופרזת, ואירוע פרובינציאלי של הכנסת בנו בן ה־19, שיצא לטיול בלונדון, לישיבת מנהלים בכנס חדשנות באצטדיונה של צ'לסי, אבל מי זוכר? אחרי שבן־דב אירגן לעצמו מחמאות מן הגורן ומן היקב, מה יותר טבעי מהג'וב החדש שקיבל – מנכ"ל יקבי רמת הגולן. אוהדי מכבי חיפה יכולים להרים כוסית.
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה. יכולים להרים כוסית
(צילום: עוז מועלם)

השפוט

בן־שמעון מתבטל בפני בן־זקן
"מי שהיה אמור לצאת הוא דווקא לא פיראס אבו־עקל אלא עטאא ג'אבר, ואז ג'קי בן־זקן לוחש כזה לרן בן־שמעון: 'למה להחליף אותו?'. משהים את החילוף שתי דקות, ובסופו של דבר אבו־עקל יוצא". כך דיווח בשבת שדר הקווים העירני מהאצטדיון העירוני באשדוד.
"רציתי שג’קי יישב ליד שולחן החג רגוע", התרגש בסיום המאמן והשפוט בן־שמעון, והמשיך להחניף: "ג'קי חי את הקבוצה ומבין את המשחק, זה בסדר לקבל את העצות ואת הדעות הנוספות".
זה היה שיא שפל חדש בהידרדרות ובהתבטלות של מי שנחשב עד לא מכבר למאמן בכיר. לא רק משום שהוא משרת אדם שישב בכלא בגלל עבירות מרמה חמורות, במועדון שמתמקד במסחרה על חשבון הישגים, בלי אוהדים ועם האצטדיון הכי עלוב בשתי ליגות הבכירות, אלא בעיקר על רקע הצהרותיו בעבר.
8 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
רן בן שמעון. התקפל עם השנים
(צילום: אורן אהרוני)
"היום הבעלים דומיננטיים מאוד, ומאמנים עם אישיות פחות חזקה נעלמים מהמשחק", איבחן בן־שמעון לפני עשר שנים, אחרי שהוליך את קריית־שמונה לאליפות היסטורית, והמשיך: "יש היום 16 משרות בליגת העל, אז מאמנים רבים מעקמים את העקרונות בשביל שתהיה להם עבודה". וזה כשהוא עוד נחשב למאמן צעיר.
"אבי לוזון לא התערב לי בעבודה. הוא היה בסדר גמור", סיפר בגאווה רב"ש ב־2016, אחרי שעזב את מכבי פ"ת. אבל את הדברים הכי נחושים השמיע ב־2019, כשכיהן כמאמן נבחרת קפריסין. "לעזוב את ישראל זה כמו סדנת ניקוי רעלים", התפייט המאמן והתלהב מהאי השכן: "יש פה דבר אחד שהוא מדהים בעיניי. כל עוד המאמן נמצא וקיים, אז הוא הסמכות המקצועית הבלעדית". גבר־גבר. בדימוס.
היום באשדוד, לבן־שמעון אין בעיה לקבל הנחיות מעבר לגדרות, ואחרי שהתרפס בפני בן־זקן הקפיד להחמיא גם לאיזי שרצקי (שכינה אותו פעם "נוכל"). לעזוב את ישראל זה כמו סדנת ניקוי רעלים, ולחזור אליה, מסתבר, זה כמו סדנת ליקוק לבעלים.
8 צפייה בגלריה
בן זקן
בן זקן
בן זקן. לבן שמעון אין בעיה לקבל ממנו הוראות
(צילום: אבי רוקח)

השוטים

חדרה ופלקושצ'נקו בהנגאובר
בשבוע שעבר נכתב כאן על מקסים פלקושצ'נקו שרשיונו נשלל מנהלית אחרי בדיקת ינשוף, ושיועמד לדין באשמת נהיגה בשכרות. הקשר עצמו ניסה לטשטש את העובדות, למרות שכבר לא היה תחת השפעת אלכוהול.
מי שלא השמיעה קול הייתה הנהלת הפועל חדרה, שמפעילה קבוצות נוער וילדים. רק אתמול, בעקבות פנייה למועדון, נמסרה משם התגובה: "למקסים נערכה ועדת משמעת. חלק מהעונש מחייב אותו לבצע פעילות חינוכית עם ילדי מחלקת הנוער בנושא בטיחות בדרכים. הפעילות תחל מיד לאחר פסח".
8 צפייה בגלריה
מקסים פלקושצ'נקו
מקסים פלקושצ'נקו
מקסים פלקושצ'נקו. מחלקת הנוער מחכה
(צילום: ראובן שוורץ)
למה הם חיכו שבוע? אולי בגלל שהיו עסוקים בפרידה ממאמן שקילל פעם אוהד: "אני אז... אותך", וסיכמו תחתיו עם מאמן שאיים פעם על פרשן באותו סגנון חושני בדיוק. לפי איך שהפועל חדרה משחקת ומתנהלת לאחרונה, יש מצב שגם ראשיה לקו בחמרמורת, כי הטבלה משכרת.

ההיסטריים

יעקבי ואפק נגד אנצ'לוטי
לכבוד חצי גמר הצ'מפיונס אפשר לשוב ולעסוק בחבורת הבבל"ת שיושבת על גג בהרצליה, רק בשביל פרסומת למלון, ומרגישה בעננים. ניתן לחזור לחוצפה של שדרי ופרשני הפרובינציה, שמלמדים כדורגל את טובי המוחות והשחקנים בעולם. אבל הכי כדאי לחזור לדקה ה־79 בין ריאל מדריד לצ'לסי.
האנגלים מוליכים 0:3 בברנבאו. מאמן ריאל, קרלו אנצ'לוטי, שכבר החליף את טוני קרוס, מוציא את מנדי וקאסמירו ומכניס את מרסלו ורודריגו. פרופ' עומרי אפק, מהפקולטה למדעי עשיית הרוח, מתחיל לסכם: "ידברו הרבה על החילופים המאוד מאוחרים של אנצ'לוטי, הוא מוציא שניים משלושת השחקנים שהם הלב של הקבוצה".
8 צפייה בגלריה
קרלו אנצ'לוטי
קרלו אנצ'לוטי
קרלו אנצ'לוטי. קיבל שיעור בכדורגל מאפק ויעקבי
(צילום: AP)
"ריאל מדריד ללא צורה, עם חילופים היסטריים", מצטרף פרופ' אמריטוס נדב יעקבי, שכעבור שנייה וחצי צורח: "זה נכנס! זה נכנס! רודריגווווווו, 1:3, ריאל מדריד חוזרת!"... אז מי פה ההיסטרי?

מילה זו מילה

"מעולם לא הוצאתי מכתב פיטורים לאף אחד, אומרים לך 'לך' אז תלך"
אבי לוזון זורק את ניר קלינגר ומוציא לעצמו פטור מפיטורים