ישנן שיטות רבות ונוסחאות, מפשוטות ועד מסובכות למכביר, לניתוח משחק כדורסל. אני רוצה להראות שישנן מספר עמודות שמשפיעות באופן ישיר ובלתי ניתן לסיבוך על התוצאה, ולמעשה ניתן להתעלם מכל השאר או לקשר אותן למרכזיות. הנתונים הקבוצתיים של ריבאונד, איבודים ואחוזי קליעה - וזהו. מכל השאר ניתן להתעלם.
קבוצה עם יתרון בריבאונדים ובאיבודים, תקבל יותר הזדמנויות מהשדה ומהקו. קבוצה שתזרוק יותר מהשדה ומהקו עדיין תלויה באחוזים, אבל למעט חריגים, גם הסטטיסטיקה הזו תתיישר. כלומר, אם יהיו מקרים שבהם הנוסחה הפשוטה לא תעבוד, לכל מי שיראה את המשחק יהיה ברור כשמש למה. קבוצה שלא טובה בריבאונדים וחטיפות, יכולה להיות ממש נהדרת בהגנה ולהוריד מהאחוזים של הקבוצה השנייה, עד שהיתרונות של השנייה בניסיונות מהשדה ומהקו לא ימחקו את ההבדלים בהגנה.

1 צפייה בגלריה
לברון אבדיה
לברון אבדיה
לברון ואבדיה
(צילום: AP Photo/John McDonnell)

יש יוצאי דופן? כן. לברון ניצח יותר מכל אחד אחר "אי פעם" במשחקים שבהם הקבוצה שלו הייתה בנחיתות מכל הבחינות. הנה עוד משחק מהעונה שעברה, כשבוסטון ניצחה את הניקס 104:108. הסלטיקס לקחו 46 ריב' ואיבדו 13 כדורים, הניקס לקחו 47 ריב' ואיבדו רק 11; הסלטיקס זרקו 77 מהשדה ו-26 מהקו (סה"כ 103 ניסיונות), ואילו הניקס ניסו 97+26 - 123 ניסיונות. כלומר, הניקס תירגמו את היתרון הזעיר בריב' ואיב' ליתרון כמעט בלתי מחיק של 20 בניסיונות מהשדה ומהקו, ובכל זאת הפסידו. אז מה קרה? בוסטון הורידה את הניקס ל-37 אחוז מהשדה ו-54 מהקו, כולל 12 החטאות. כלומר, הניקס כפו משחק צמוד על קבוצה עדיפה, באמצעות לחימה.
אז מה עם אסיסטים? מי שמוסר הרבה אסיסטים ומאבד מעט כדורים (יחס אסיסטים לאיבודים גבוה) משפר במעט את הטור העיקרי העוסק באיבודים, ויכול להשפיע בעקיפין גם על קליעות באחוזים טובים של הקבוצה שלו. אבל אם הוא מוסר הרבה אסיסטים וגם מאבד הרבה כדורים? בדומה, חסימות זה נחמד, אבל רק אם הקבוצה שלך משתלטת על הכדור או ששורקים בסוף שעון התקפה ליריבה. כלומר, בעצם גם אם סף השבירה של היריבה נמוך, והם נורא נלחצים מזה שמישהו חסם אותם, בתרגיל שהם עבדו עליו כל השבוע.
לסיכום: לא צריך להיבהל מהסטטיסטיקה. נכון שאפשר להוסיף טורים וטבלאות למכביר. אבל בסוף מנצחת הקבוצה שנלחמת יותר בהגנה ובריבאונד - ולא מזיק גם כישרון קליעה. ואת הריבאונדים של שתי הקבוצות, האיבודים והאחוזים של הקבוצות מהשדה ומהקו ממש קל לקרוא.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.