גם ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר, לא נשאר אדיש להחלטה של מאמנת הכדורסל האגדית, סי. ויויאן סטרינגר, לתלות את המשרוקית אחרי 50 שנות קריירה. באותו ערב בו הודיעה סטרינגר על פרישה מאימון, קלינטון היה מראשוני המצייצים. "תמיד אהבתי לראות את הקבוצות שלך משחקות, תודה לך על קריירה נפלאה", פירגן הנשיא לשעבר בחשבון הטוויטר שלו.
ולא רק קלינטון התרגש, כמעט כל אנשי הספורט בארה"ב (וגם הפוליטיקאים) אמרו תודה לאחת המאמנות האייקוניות בתולדות כדורסל המכללות. מי שהשיגה 1,055 ניצחונות לאורך הקריירה, נבחרה להיכל התהילה והשפיעה על כל הקבוצות אותן אימנה ב-NCAA: צ'ייני סטייט, אייווה וכמובן ראטגרס.
5 צפייה בגלריה
ויויאן סטרינגר
ויויאן סטרינגר
כל ארה"ב התרגשה. סטרינגר
(צילום: AP)
"החיים שלי הוגדרו על-ידי אימון ואני במסע הזה למעלה מחמישה עשורים", אמרה סטרינגר בהודעת הפרישה שלה. "זה נדיר שמישהו זוכה לעשות את מה שהוא אוהב במשך כל-כך הרבה זמן והתמזל מזלי לעשות את זה".
סטרינגר הוסיפה: "זו הייתה ההחלטה הקשה ביותר בחיי, אבל אני מודה לאלוהים שאיפשר לי לעשות את מה שאני הכי אוהבת. אני מוכנה להתחיל מסע חדש ולבלות יותר זמן עם המשפחה, הילדים והנכדים שלי".

"לפעמים מישהו מנחה אותך מלמעלה"

סטרינגר בת ה-74 היא המאמנת שמדורגת במקום הרביעי בכמות הניצחונות שהשיגה על הקווים בליגת המכללות, אחרי שמות כמו טארה ואנדרוויר, פאט סאמיט המנוחה וג'ינו אוריימה. היא הייתה המאמנת הראשונה שחצתה את רף ה-1,000 ניצחונות ב-NCAA והוכנסה, כאמור, להיכל התהילה האמריקאי, כבר לפני 12 שנים.
5 צפייה בגלריה
ויויאן סטרינגר
ויויאן סטרינגר
1,055 ניצחונות בקריירה בליגת המכללות. סטרינגר
(צילום: AP)
האמת, ההודעה הפתיעה מעטים ברחבי המדינה. סטרינגר לא אימנה כלל מאז אפריל 2021. היא לקחה כבר אז חופשה בתשלום מהמכללה מחשש שתידבק בקורונה ותדביק את בתה הסובלת מדלקת קרום המוח ומשיתוק בעמוד השדרה. "לפעמים מישהו מנחה אותך מלמעלה", הודתה לאחרונה. "הקורונה גרמה לכולנו להסתכל על העולם בצורה אחרת".
סטרינגר היא לא רק מאמנת נהדרת ומצליחה, אלא קודם כל חלוצה. היא המאמן הראשון, גבר או אישה, שלקח שלוש מכללות שונות לפיינל-פור ה-NCAA, אבל בעיקר השפיעה בכל מקום אליו הגיעה. למשל במכללת צ'ייני, שם אימנה מ-1971 ועד 1983. מדובר בקולג' שהיה בעבר מוגבל לשחורים בלבד ואותו הוליכה להישג הטוב ביותר שלו ומאז ומעולם - גמר ה-NCAA ב-1982. "רציתי להוכיח להם שגם הם יכולים", דמעה לפני משחק הגמר ההוא. "שהשחורים בארה"ב טובים, לא פחות מאנשים אחרים".
5 צפייה בגלריה
ויויאן סטרינגר
ויויאן סטרינגר
עמדה על שלה, בכל פעם. סטרינגר על הקווים
(צילום: AP)
ב-1983 עברה למכללת אייווה. שנה לפני הגעתה, קבוצת הנשים של הקולג' ניצחה שבעה משחקים בלבד. כל העונה. יחד עם סטרינגר, אייווה העפילה לפיינל-פור כבר בעונה הראשונה שלה על הקווים.
וההתקדמות נמשכה. ב-1995 כבר קיבלה את המפתחות במכללת ראטגרס. כעבור חמש שנים הקולג' העפיל לפיינל-פור הראשון שלו וב-2007 למשחק הגמר. היא הוליכה את הסקרלט-נייטס ל-10 הופעות רצופות בטורניר ה-NCAA ו-21 שחקניות שהדריכה נבחרו בדראפט ה-WNBA. חלקן, כוכבות של ממש כמו סו וויקס, קאפי פונדקסטר, קליה קאפר ואפילו בטנייה לייני, ששיחקה לפני שנתיים באליצור רמלה.

פורצת דרך

סטרינגר לימדה את כולם לעבוד קשה, להצליח ובעיקר לא לוותר, למרות כל המהמורות בדרך. על חלק מהן התגברה סטרינגר בעצמה. בספרה "Standing Tall", כתבה על מסיבת אירוסין אותה אמורה הייתה להנחות. זה בשנת 2008, באייווה, חודש לאחר מותו הפתאומי של בעלה.
סופת שלגים השתוללה בחוץ והיא נסעה שלוש שעות עד שהבינה כי היא בכלל בכיוון ההפוך. סטרינגר עצרה את האוטו, בכתה וזעקה לבורא עולם: "למה עשית לי את זה?". באותו רגע, סיפרה שחוותה הארה. היא התניעה את האוטו ונסעה לכיוון השני. למרות שהגיעה באיחור, כולם חיכו לה. "זה רק הראה לי שצריך לקחת את החיים בפרופורציה", הסבירה.
יותר מכל דבר אחר, סטרינגר תיזכר כפורצת דרך. בפיתוח וקידום נשים ככוח מרכזי בספורט האמריקני, כאם עובדת לילדה בעלת מוגבלות פיזית ובעיקר המלחמה שלה נגד הגזענות והסקסיזם בארה"ב. האירוע הזכור ביותר התרחש לפני 15 שנה, יותר נכון ב-10 באפריל 2007.
5 צפייה בגלריה
ויויאן סטרינגר
ויויאן סטרינגר
"כשאין שוויון לכולם, או כשנשלל שוויון למישהו אחד, לי אין מה לעשות בעולם שכזה"
(צילום: AP)
יממה לאחר שנוצחה עם ראטגרס בגמר המכללות לנשים על-ידי טנסי, דן איימוס, מבכירי השדרנים בארצות הברית דאז, החליט לדבר על הגמר ההוא בתכנית הבוקר הפופולרית שלו.
"טנסי שיחקו נהדר", אמר איימוס והוסיף: "תענוג לראות אותם. בחורות יפות. אבל מה כבר אפשר להגיד על שחקניות ראטגרס? זונות עם שיער מקורזל". סטרינגר, כמו כל ארה"ב, הייתה המומה. היא החליטה לקיים מיד מסיבת עיתונאים, התיישבה לצד השחקניות שלה ופנתה מיקרופונים השלופים: "זה פגע לא בי, אלא בכל האנשים השחורים בעולם. כשאין שוויון לכולם, או כשנשלל שוויון למישהו אחד, לי אין מה לעשות בעולם שכזה".
5 צפייה בגלריה
ויויאן סטרינגר
ויויאן סטרינגר
רק דבר אחד היה חזר לה: אליפות. סטרינגר
(צילום: AP)
כעבור יומיים איימוס פוטר מתפקידו אחרי 40 שנות שידור. לאחר שהלך לעולמו מסרטן ב-2019, חשפה סטרינגר כי איימוס ביקש להיפגש איתה מיד לאחר אותו שידור אומלל. המאמנת ענתה שתשמח: "לא כדי שתציל את המשרה, אלא כדי שתציל את הנשמה שלך".
"ויויאן הפכה את ספורט הנשים לטוב יותר ואת מקצוע האימון למושך יותר. היא פשוט דמות אייקונית", החמיאה לה אחת היריבות הגדולות שלה על המגרש - מאמנת לואיזיאנה סטייט, קים מאלקי. "היא שמה לנגד עיניה את הרצון לשוויון, בכל התחומים".
מלחמה נוספת של סטרינגר לשוויון היה על תשלום שכר הוגן למאמנות. כמה שנים לאחר מכן, דון סטיילי, המאמנת המצליחה של נבחרת ארה"ב, קיבלה צ'ק של מיליון דולר מדרום קרוליינה - הסכום הגבוה ביותר לאישה בליגת המכללות.
"ויויאן ייצגה עבורנו תקווה", הוסיפה דון סטיילי, מאמנת נבחרת ארה"ב ודרום קרוליינה. "נכון, היא לא זכתה באליפות ה-NCAA, אבל הגיעה לפיינל-פור עם שלושה בתי ספר שונים. זה היסטורי. היא ניצלה את ההזדמנות להצליח בכל מקום שהיא הלכה ונתנה לנו דוגמה איך להצליח בכל הזדמנות שניתנה לך".
פורסם לראשונה: 16:43, 27.05.22