המתעמל ארטיום דולגופיאט יעלה מחר (ראשון, 11:00) לגמר מכשיר הקרקע בטוקיו, וינסה להיות הספורטאי הישראלי הראשון בהיסטוריה שזוכה במדליה באחד משלושת הענפים המרכזיים במשחקים האולימפיים.
טוקיו 2020 ב-ynet – למתחם המיוחד
דולגופיאט בן ה-24 עלה לגמר הגדול לאחר שסיים את שלב המוקדמות במקום הראשון הכללי עם תוצאה נהדרת של 15.2 נקודות, מה שהעלה עוד יותר את רף הציפיות ממנו, שגם ככה היה גבוה.
4 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
(צילום: אורן אהרוני)
עד היום, רק שני ספורטאים ישראלים בלבד הצליחו להגיע לגמרים בהתעמלות מכשירים, אך לא הצליחו לצאת מהם עם מדליה. פאבל גופמן היה הראשון, כשהדהים את כולם בקרב-רב באתונה 2004, וארבע שנים מאוחר יותר הגיח לו אלכס שטילוב הצעיר, שהעפיל לגמר תרגיל הקרקע באולימפיאדת בייג'ינג. בלונדון 2012 שטילוב עשה זאת שוב, וגם רשם את הישג השיא למתעמל ישראלי - מקום שישי.
דולגופיאט פרץ לתודעה ב-2015 כשהדיח את שטילוב מכס המלכות וזכה על חשבונו באליפות ישראל. אבל הפריצה הבינלאומית שלו הגיעה ב-2017 עם העפלתו לגמר אליפות אירופה בקרקע שנערכה ברומניה. הוא סיים בסופו של דבר במקום הרביעי, מרחק נגיעה ממדליה.
דולגופיאט, יליד דנייפרופטרובסק באוקראינה, פגש לראשונה את אולם ההתעמלות בגיל 6, לאחר שאביו לקח אותו להתאמן אצל חברו. הוא עלה לארץ בגיל 12 והשתתף באולימפיאדת הנוער שנערכה בנאנג'ינג, שם סיים חמישי בשולחן הקפיצות, שמיני בתרגיל הקרקע החזק שלו, ועשירי בקרב רב. כל זה תחת שרביטו של המאמן הלאומי סרגיי וייסבורג.
4 צפייה בגלריה
דולגופיאט (מימין), שטילוב (משמאל)
דולגופיאט (מימין), שטילוב (משמאל)
דולגופיאט (מימין), שטילוב (משמאל)
(צילום: אורן אהרוני)
לאחר שעלה לבוגרים השתתף המתעמל הצעיר בגראנד פרי אוסייק בקרואטיה, שם כבר זכה לעלות על הפודיום עם מדליית הזהב בתרגיל הקרקע.
במהלך הקריירה המרשימה שלו, דולגופיאט זכה פעמיים בתואר סגן אלוף העולם בקרקע (מונטריאול 2017 ושטוטגרט 2019), ויש לו גם מדליית זהב באליפות אירופה ב-2020, שתי מדליות כסף באליפויות אירופה (2018 ו-2019), ועוד אחת מארד בשנה שעברה על שולחן הקפיצות.
בגמר האולימפי מצפים לדולגופיאט מתעמלים מצוינים, ובעיקר יותר מנוסים, שרוצים בדיוק כמוהו לעלות על הפודיום. המתעמל הישראלי יצטרך להמשיך ולהציג יכולת גבוהה, בדיוק כפי שעשה במוקדמות, ולא פחות חשוב מכך - לא לבצע שגיאות.
4 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט בנתב"ג
ארטיום דולגופיאט בנתב"ג
דולגופיאט. גרף הרבה מדליות בשנים האחרונות
(צילום: אורן אהרוני)

רוסי, קוריאני וסיני ינסו להפריע

ניקיטה נגורניי, שכבר זכה בזהב האולימפי בטוקיו בתחרות הקבוצתית עם הוועד האולימפי של רוסיה, והארד בתחרות הקרב-רב האישית, הוא ככל הנראה היריב הגדול ביותר של דולגופיאט. את המוקדמות הוא סיים במקום השני, והוא יעלה ראשון על המזרן בגמר (הישראלי יעלה רביעי).
מתעמל נוסף שיכול לעשות צרות הוא הקוריאני ריו סונג-היון בן ה-18, השם החם היום בעולם ההתעמלות. הקוריאני כבר זכה באליפות העולם לנוער בקרקע. עוד שמות מעניינים: שיאו ז'יוו טנג הסיני, סגן האלוף האולימפי מריו, ומילאד קארימי הקזחי, סגן אלוף אסיה מ-2019 בקרקע.
4 צפייה בגלריה
ניקיטה נגורניי
ניקיטה נגורניי
היריב הגדול של הישראלי. ניקיטה נגורניי
(צילום: רויטרס)