כשאסטל ולאנו הייתה בת 12 היא בכלל לא חלמה על ספורט. דווקא אחותה התאומה, אלין, שהתאמנה במכבי ת"א בריצות קצרות, אהבה את מה שעשתה. אלא שאז, האם איילת החליטה שזה מסוכן מדי עבור אלין לנסוע לבד באוטובוס לאימונים. היא ביקשה מאסטל ללוות אותה. אסטל הצטרפה לנסיעות, במהלך ששינה את מפת הספורט המשפחתית. אולי גם ישפיע על זו הישראלית.
כתבות נוספות במדור "המסלול המהיר"
בזמן שאסטל יושבת ביציע, צופה באחותה התאומה מתאמנת, הבחינו בה המאמנים רומן קוגן ואיגור גילר. הם ראו ילדה בת 12 המתנשאת לגובה 1.72 מטר - נתונים שמתאימים למקצועות הזריקה (הדיפת כדור ברזל, הטלת כידון, זריקת דיסקוס) - ושאלו מדוע שלא תנסה את כוחה. אסטל הופתעה - והשיבה בחיוב. 12 שנה אחרי, אם הכל יתקדם כפי שהיא מתכננת, היא תהיה בשנה הבאה בסך הכל האישה הישראלית השנייה שמייצגת את ישראל באולימפיאדה בזריקת דיסקוס.
7 צפייה בגלריה
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
"האתלטיקה פתחה עבורי דלתות". ולאנו
(EPA/Adam Warzawa)
אולגה וינטנברג ז"ל הייתה הראשונה והאחרונה שעשתה את זה, ועוד בהלסינקי 1952 – האולימפיאדה הראשונה של ישראל. היא סיימה במקום ה־19 עם תוצאה של 35.79 מטר. אם וכאשר ההערכה האופטימית בוועד האולימפי ובאיגוד האתלטיקה תתממש, אחרי 72 שנה אסטל ולאנו תהיה השנייה.

"תנועה מאוד אלגנטית, אך דורשת כוח מתפרץ"

"היום אפשר לומר שאני אתלטית רק בזכות זה שאמא החליטה שאצטרף לאחותי בנסיעות באוטובוס. אפשר לקרוא לזה יד המקרה או הגורל, אבל זה שינה את כל החיים שלי", מספרת אסטל, שתחגוג 24 בעוד חודש.
שינה את החיים שלך? תסבירי. "בזכות האתלטיקה יש לי הרבה יותר ביטחון עצמי ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ, ואני יותר עצמאית. האתלטיקה פתחה עבורי דלתות: בין אם זה התחרויות ברחבי העולם עם הנבחרת או הלימודים באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. עובדה שיצא לי להכיר אנשים שללא האתלטיקה כנראה לא הייתי פוגשת, ועכשיו יש לי חברים באוסטרליה, שבדיה, אירלנד ונורבגיה".
מה סוד הקסם של הדיסקוס מבחינתך? "זריקת דיסקוס זאת תנועה מאוד אלגנטית, אך עדיין דורשת כוח מתפרץ. אני חייבת להיות מודעת לאורך כל התנועה למיקום של הדיסקוס ביחס לגוף".
ועדיין, אין הרבה זורקות בעולם, בטח לא בארץ. מה ההסבר? "אני חושבת שאין הרבה בנות ישראליות שעוסקות במקצוע הזה בגלל החשיפה המעטה והאמונה הרווחת שאת צריכה להיות בחורה גדולה כדי לזרוק. זה לא נכון לגבי הזורקות של הדור הנוכחי. קח למשל את ולרי אולמן האמריקאית, האלופה האולימפית, תענוג לראות אותה. לא רק ההופעה, גם האסתטיקה".
7 צפייה בגלריה
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
"אני חייבת להיות מודעת לאורך כל התנועה למיקום של הדיסקוס ביחס לגוף". ולאנו בפעולה
(Getty Images)
7 צפייה בגלריה
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
"ההתפתחות שלה מאופיינת ביכולת להגיע לשיא במעמדים הקובעים", אומר המנהל המקצועי באיגוד האתלטיקה
(Jurij Kodrun/Getty Images for European Athletics)
נכון לעכשיו, ולאנו מדורגת במקום ה-59 בעולם לשנת 2023, עם 58.25 מטר - התוצאה השנייה בהיסטוריה לישראלית אחרי סיוון ג'אן (59.22). את השנה הנוכחית החלה עם 56.17 מטר, ומאז שיפרה ביותר משני מטרים את שיאה האישי.
"ההתפתחות שלה מאופיינת ביכולת להגיע לשיא במעמדים הקובעים", אומר איתי מגידי, מנהל מקצועי באיגוד האתלטיקה (יחד עם רוגל נחום). ההתקדמות הסדורה והעקבית היא מהסעיפים הבולטים בסל התקוות לגביה. "כללית, אני מרגישה שיש לי עוד הרבה להתפתח", היא מתמצתת.
הקריטריון האולימפי, הזהה לקריטריון לאליפות העולם, הוא לא פחות מ־63.50, חמישה מטרים יותר מהתוצאה הנוכחית שלה. אבל כמו בכל המקצועות האחרים, רק בודדות מצליחות לקבוע את הקריטריון. עם זאת, בשלב המוקדמות באולימפיאדה משתתפות 36 ספורטאיות, עם הגבלה של שלוש מתחרות מכל מדינה. כיום, בין 58 זורקות הדיסקוס המקדימות את ולאנו בדירוג העולמי יש לא פחות מ־11 אמריקאיות. זה המתכון שהביא, למשל, את דיאנה ויסמן לאולימפיאדה ולאליפויות העולם, למרות שאף פעם לא השיגה את הקריטריון המקורי.
"לאסטל יש סיכוי גדול להגיע לאולימפיאדת פריז ואפילו להשתתף עוד קודם לכן באליפות העולם באוגוסט בבודפשט", בטוח מגידי. למרות שהמטרה הברורה היא להיות הישראלית הראשונה שתזרוק יותר מ־60 מטר, במקרה של ולאנו גם שחזור של התוצאות שהשיגה עד עכשיו, בשתי תחרויות המטרה שצפויות לה (אליפות הבלקן ואליפות ישראל בירושלים) - יספיק לכרטיס לפריז.
7 צפייה בגלריה
משלחת הלסינקי 1952
משלחת הלסינקי 1952
הראשונה והיחידה. זורקת הדיסקוס אולגה וינטנברג (יושבת, שנייה מימין בשורה הקדמית) לפני המראת המשלחת לאולימפיאדת הלסינקי 1952
(צילום: כהן פריץ, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
פעמיים אלופה אולימפית, פעמיים אלופת עולם. הזורקת הקרואטית סנדרה פרקוביץ'
פעמיים אלופה אולימפית, פעמיים אלופת עולם. הזורקת הקרואטית סנדרה פרקוביץ'
פעמיים אלופה אולימפית, פעמיים אלופת עולם. הזורקת הקרואטית סנדרה פרקוביץ'
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ולרי אולמן זורקת דיסקוס
ולרי אולמן זורקת דיסקוס
"תענוג לראות אותה. לא רק ההופעה, גם האסתטיקה". הזורקת האמריקאית ולרי אולמן
(SARAH MEYSSONNIER/REUTERS)
מועמדותה לאולימפיאדה ולאליפות העולם היא הדבר הכי טרי באתלטיקה הישראלית, אחרי הצטרפותו של האצן בלסינג אפריפה לצמרת. ולאנו עדיין רחוקה מהצמרת העולמית, אבל הקריירה שלה עדיין בראשיתה. אולמן האמריקאית וסנדרה פרקוביץ' הקרואטית הבלתי נגמרת זורקות לפעמים יותר מ־70 מטר, אבל ולאנו עושה הדרך מלמטה בצורה יציבה, משפרת בכל שנה את שיאה. בגיל 16 זכתה באליפות ישראל בפעם הראשונה. מאז, שבע שנים רצופות, כמו שעון, היא שומרת על התואר.
תיארת לעצמך בתחילת העונה שזה יהיה מצבך עכשיו? "כיוונתי לפריז, אבל לא כל כך ידעתי אם יש לי סיכוי להגיע כבר השנה לאליפות העולם. עכשיו אני חושבת שזה אפשרי לחלוטין".

בין אתלטיקה למינהל עסקים

אסטל ("פשוט שילוב שמותיהן של שתי הסבתות, אסתר וסטלה", היא מסבירה את השם הלא שגרתי שלה) היא בתם של ד"ר אדריאן ולאנו, רופא מנתח, ואיילת, עובדת באחת התעשיות הביטחוניות. חצי רומניה, מצד האבא, חצי מרוקאית, מצד האם.
זריקת הדיסקוס ממלאת, בהנאה מלאה לדבריה, רק מחצית מחייה. החצי השני שייך ללימודי התואר השני במינהל עסקים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית, עם התמקדות בתחום אנרגיה מתחדשת. כבר עכשיו יש לה תואר ראשון בהנדסה סביבתית.
לא קל לנווט בין הלימודים התובעניים לבין האימונים בנבחרת האוניברסיטה, וכשאנחנו מדברים על מנת המשכל הנדרשת כדי להצליח שם, היא מצטנעת: "אני יכולה רק לומר שאני מוקפת פה בהרבה אנשים חכמים". המאמן גרגורי גרשקוביץ', שקלט אותה במכבי ת"א בגיל 12 ושומר איתה על קשר עד היום, מגלה: "היא לא רק סטודנטית מצטיינת בהרווארד, אלא המצטיינת שבין המצטיינות שם".
7 צפייה בגלריה
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
אסטל ולאנו זורקת דיסקוס
"בהרווארד הלימודים במקום הראשון ורק אחר כך בא הספורט"
(צילום: פרטי)
בשבוע שעבר, אחרי שחזרה מאליפות אירופה לאומות בפולין, שם הייתה האתלטית היחידה במשלחת שניצחה בענף שלה (ובהפרש גדול), היא נחתה בלונדון לתחרות מיוחדת במינה. נבחרת מאוחדת של האוניברסיטאות האמריקאיות הרווארד וייל נגד נבחרת של האוניברסיטאות האנגליות אוקספורד וקיימברידג' - מסורת של יותר מ־100 שנה, שנערכת אחת לארבע שנים. את האמריקאים ייצגה ולאנו הישראלית עם תוצאה של 54.32. באוניברסיטה מרוצים מהישגיה המשתפרים, והמאמן ברנדון אמו היה גאה במקום השישי שאליו הגיעה באליפות המכללות לפני מספר שבועות באוסטין שבטקסס, שם קבעה את שיאה האישי, 58.25.
הרווארד לא מצמיחה הרבה אתלטים ברמה עולמית, חוץ מגבי תומאס שזכתה במדליית כסף אולימפית בריצת 200 מטר. למה זה קורה? "הרווארד הוציאה יותר ספורטאים במקצועות כמו חתירה, אבל יש גם הרבה אתלטים טובים. בניגוד לרוב האוניברסיטאות, שידועות יותר בזכות ההישגים הספורטיביים שלהן, בהרווארד הלימודים במקום הראשון ורק אחר כך בא הספורט".
ומה תעשי כשתהיי גדולה, אחרי שתסיימי לאסוף תארים אקדמיים? "בסוף השנה אני מתכוונת לעבור לשנתיים ל־LSU, אוניברסיטה שמתמחה יותר באתלטיקה. אעשה שם תואר שני במינהל עסקים בשילוב עם האתלטיקה".
ומה קרה בינתיים לאחותך התאומה, אלין, שבזכות הליווי שלה באוטובוס הפכת לאתלטית? "היא כבר פרשה, לא רצתה את החלק הזה בחייה".
פורסם לראשונה: 10:11, 08.07.23