כשקיירי תומאס ינחת בישראל הוא יחווה סוג של סגירת מעגל, או אם תרצו מפגש מחזור. הגארד החדש של מכבי תל אביב שיחק במכללת קרייטון יחד עם לא פחות משלושה שחקנים שמשחקים העונה בליגת העל (ג'סטין פאטון מאילת, מוריס ווטסון מראשל"צ ורוני הארל מגלבוע/גליל), ועוד אחד ששיחק כאן בעבר (מרקוס פוסטר מהפועל חולון).
אבל תומאס לא הגיע להיכל מנורה כדי להיזכר בנשכחות, אלא כדי לסייע לצהובים במשחק ההגנה בו הוא מצטיין, ולא פחות בהתקפה. דרך אגב, עפ"י פרסומים בספרד, הגארד בן ה-25 כלל לא נמצא בקו הבריאות. כבר במשחקו השני בבילבאו, אליה הגיע סוף בנובמבר, הוא סבל מפגיעה לא פשוטה בשריר התאומים ונכתב כי הוא ייעדר כחודשיים מהמגרשים.
4 צפייה בגלריה
קיירי תומאס
קיירי תומאס
לא הגיע להיכל מנורה כדי להיזכר בנשכחות. תומאס
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
קיירי תומאס
קיירי תומאס
ניסה את מזלו בכמה קבוצות ב-NBA לפני שעבר לאירופה. תומאס בפעולה במדי דטרויט
(צילום: AP)
במידה שאכן הוא בריא, איזה שחקן מכבי ת"א מקבלת? כדי לענות על זה צריך קודם כל להבין מה יאניס ספרופולוס וניקולה וויצ'יץ' חיפשו. בתחילת הדרך מכבי רצתה לצרף קומבו גארד - שחקן שיכול לייצר לעצמו וגם לאחרים - כדי להוריד את התלות המוחלטת בסקוטי ווילבקין. אולם ככל שהזמן עבר והקבוצה לא מצאה את השחקן המיוחל הזה היא הייתה צריכה להתפשר. תומאס הוא יותר שחקן בעמדת השוטינג גארד מאשר מישהו שיכול לנהל משחק.
הוא נחשב לקלע מצוין מחוץ לקשת - סביב ה-40 אחוזים בקריירה כששיחק בקבוצות לאורך תקופה (20 משחקים ומעלה). עבור מכבי זאת בשורה, שכן קבוצתו של ספרופולוס לא מצטיינת בקליעה לשלוש ואם תומאס יתאקלם זה יהיה שדרוג למשחק החד גוני של הצהובים.
לתומאס יתרון פיזי אחד סופר משמעותי, בטח לשחקן בעמדה שלו. הוא אמנם רק 1.90 מ', אבל עם מוטת ידיים של 2.08 מ', שמאפשרת לו לחטוף הרבה כדורים, להציק לשחקנים עליהם הוא שומר ואפילו לחסום. אין ספק שמהבחינה הזאת הוא מאוד מתאים לפילוסופיה של המאמן היווני.
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
תומאס מאוד מתאים לפילוסופיה שלו. ספרופולוס
(צילום: עוז מועלם)
אז מהם חסרונותיו? יש לא מעט. קודם כל הוא לא מייצר יותר מדי, אם בכלל, לאחרים. בסרטוני ההיילייטס שלו, שאוהדי מכבי ת"א חורשים מאז שנודע כי הוא עומד לחתום, תומאס נראה כשחקן שחודר לסל, אבל בפועל זה לא בדיוק ככה. הוא מעדיף לעצור יותר לזריקות מחצי מרחק מאשר ללכת עד הטבעת.
תומאס אמנם לא שם סקסי כמו למשל בראד וונאמייקר, שלרגע היה נראה שחוזר לאירופה אחרי שנחתך מאינדיאנה, אבל בסוף חתם בוושינגטון, אולם צריך להבין שהמצב בשוק הוא סופר בעייתי. התפשטות האומיקרון בעולם משחקת תפקיד משמעותי. ההידבקות ההמונית של שחקני NBA בקורונה (או כניסתם לפרוטוקול הקורונה, אם תרצו), גרמה לקבוצות ללכת עמוק לסגלי ליגת הפיתוח ולהחתים שחקנים שביום רגיל יכלו במקרה הטוב להסתכל על משחקים בליגה הטובה בעולם מהיציע – וכיום הן מחתימות אותם על חוזים ל-10 ימים ומגשימות להם חלום. הדוגמה הטובה ביותר היא גייב יורק, שהיה כישלון טוטאלי בהפועל ת"א והוחתם ממש לאחרונה על חוזה ל-10 ימים באורלנדו מג'יק.
בעקבות כך, כדורסלנים רבים שהיו ברשימות של קבוצות באירופה, כולל ליגת העל, ירדו מהפרק, וזאת כמות לא קטנה. כמו כן, התפשטות האומיקרון באירופה וההגבלות היא סאגה בפני עצמה שמקשה על קבוצות להחתים שחקנים.
4 צפייה בגלריה
קיירי תומאס
קיירי תומאס
מכיר לא מעט שחקנים שכיכבו בארץ. תומאס בימיו במכללת קרייטון
(צילום: AP)
לזה אפשר להוסיף את חוסר הרצון של קבוצות מהדרג השני וגם השלישי לשחרר שחקנים, גם עבור מאות אלפי דולרים. קחו לדוגמה את בראיין אנגולה, שמשחק העונה באא"ק אתונה של אקס הפועל חולון, סטפנוס דדאס. מכבי ת"א רצתה לשחרר אותו מהחוזה שלו ביוון, ועל פניו לאא"ק היו את כל הסיבות להיענות לבקשה הזאת מכיוון שהמועדון נמצא במצב כלכלי סופר קשה, יש לא מעט תביעות של שחקני עבר נגדו על כספים שהם לא קיבלו ופיב"א אסרה עליו להחתים שחקנים מחוץ למדינה. אבל אא"ק ידעה שאם היא מוותרת על אנגולה היא לא תוכל להחתים שחקן במקומו, ולכן דחתה את ההצעה של האלופה הישראלית.
כל אלה מנעו ממכבי ת"א להביא "שם גדול" להיכל ואילצו אותה להסתפק בדברים הכי טובים שיש בשוק במצב הנתון. מבחינת שחקנים בעמדה מספר 2, שנחשבים לשומרים טובים וניתן היה להחתים, וויצ'יץ' וספרופולוס הביאו שחקן טוב. השאלה הגדולה עכשיו היא האם תומאס שם מאחוריו את הפציעה בתאומים והוא אכן בריא, וכמה זמן ייקח לו להתאקלם במועדון. אסור גם לשכוח שזאת בסך הכל העונה הראשונה שלו באירופה, אחרי שניסה את מזלו במשך מספר שנים בקבוצות שונות ב-NBA וכן בליגת הפיתוח.