טקס האזכרה ה-52 להנצחת י"א הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן 1972 התקיים הערב (שלישי) באנדרטת הזיכרון בת"א. בין הנוכחים באירוע היה גם שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט, שהניח זר לזכרם של 11 אנשי המשלחת הישראלית למשחקים בגרמניה שנרצחו על ידי על ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור".
המדליסטית האולימפית, רז הרשקו, דיברה בשם חברי המשלחת הישראלית לפריז שחזרו הקיץ מהמשחקים האולימפיים עם שבע מדליות כחולות-לבנות: "לא נשכח לעולם את חברי המשלחת שנרצחו בדם קר ב-1972, מאז ועד היום אנו נושאים את זכרם. לייצג את מדינת ישראל זו זכות ושליחות יוצאת דופן. מאז אנו ממשיכים את צוואתנו להגשים את חלומם של החללים עם הצלחתנו בתחרויות בעולם".
3 צפייה בגלריה
טקס לזכר חללי מינכן
טקס לזכר חללי מינכן
חברי המשלחת לפריז בטקס. מימין: שחר שגיב, רומי פריצקי, יובל פרייליך ושרון קנטור
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
טקס לזכר חללי מינכן
טקס לזכר חללי מינכן
סייברט מניח את הזר לזכר חללי מינכן
(צילום: שאול גולן)
"זו הפעם השלישית שאני בא לכאן", אמר השגריר סייברט. "ובכל פעם אני עושה זאת עם לב כבד. בכל פעם אני מרגיש את כובד הפשעים שנעשו נגד בני משפחותיכם, ומרגיש את גודל האחריות שלנו הגרמנים. אני שולח חיבוק ענק למשפחות".
השגריר הוסיף: "אלו ימים לא קלים בישראל. מאז ה-7 באוקטובר אין מטרה חשובה יותר מלבד להשיב את האזרחים החטופים הביתה. באולימפיאדת פריז הייתה משלחת אחת שנסעה ברגשות מעורבים, תחת איומים על הספורטאים, ושמחתי לשמוע שבסופו של דבר הם נהנו מהחוויה. אני מקווה שהשנה החדשה תביא זמנים טובים יותר וזמנים של שלום".
3 צפייה בגלריה
טקס לזכר חללי מינכן
טקס לזכר חללי מינכן
ראשי הוועד האולימפי, סייברט ונציגי המשפחות
(צילום: שאול גולן)
אושרת רומנו, בתו של מרים המשקולות יוסף רומנו ז"ל, הוסיפה: "חלפו 52 שנה מאז טרוריסטים נכנסו בחשיכת הליל לחדריהם של אהובינו והתעללו בהם חמושים בנשקים. אף אחד לא הציל אותם. ה-7 באוקטובר החזיר אותי חמישה עשורים אחורה. אירוע טראומתי כמו שחווינו לא נשכח לעולם. אנחנו בחרנו להמשיך בחיים ולהנציח את יקירינו בכל דרך אפשרית. הרוח שלהם תמשיך ללוות אותנו לדורי דורות".
מנכ״ל משרד התרבות והספורט כפיר כהן: "לא נשכח את החללים שנרצחו במינכן. לצערנו, אנו מתמודדים עם מציאות קשה גם בימים אלה במלחמה על חיינו. אנו מוכיחים פעם אחר פעם שלא ינצחו אותנו, שבע המדליות הראו לכל העולם שאנחנו חזקים מהכל".