גל המחאה הפרו-פלסטיני ששוטף את הקמפוסים באוניברסיטאות בארה"ב הוביל לצעד חסר תקדים הפוגע בספורטאי ישראלי. האצן גל ארד, שקבע בשבוע שעבר את התוצאה השנייה בהיסטוריה לישראלי ב-200 מטר, 20.70 שניות (שני רק לשיאן בלסינג אפריפה, 19.96), נאלץ לחזור מיידית ארצה אחרי שאוניברסיטת ניו־מקסיקו, שבשורותיה התחרה, הודיעה לו כי היא חוששת לביטחונו ורכשה לו כרטיס טיסה.
אוניברסיטת ניו-מקסיקו חווה בצורה חמורה במיוחד את ההפגנות, ורק לפני מספר ימים המשטרה פינתה את מאהל המחאה שהוקם שם לפני שלושה שבועות. לאחרונה המפגינים השתלטו על בניין אגודת הסטודנטים, קראו "ויווה פלסטינה" והעלו דרישות בפני ההנהלה להפסקת השקעות בחברות העושות עסקים עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
"זה קרה כל כך מהר". ארד
"זה קרה כל כך מהר". ארד
"זה קרה כל כך מהר". ארד
(צילום: טיבור יגר)
נשיאת האוניברסיטה גארנט סטוקס התבטאה בצורה רפה בנושא, כשאמרה שהיא "בעד שלום", אך רמזה כי ייתכן שבפירוט ההשקעה הבא של המוסד, שיפורסם באוגוסט, תיראה השפעה של הדרישות.
זו שנתו השלישית באוניברסיטה של ארד, שלמד בה לתואר במדעי המחשב וקיבל אות הצטיינות על הישגיו. בעונה הבאה הוא ייאלץ לחפש מוסד אחר שבו יוכל להתחרות ולהשלים את לימודיו.
ארד אישר את הפרטים, אבל לדבריו התחייב בפני משרד החוץ, שמטפל במקרה, כי לא יתייחס לנושא. "זה קרה כל כך מהר", אומר ארד, המשתייך למכבי ת"א, "הדבר היחיד שאני יכול לומר הוא שאצטרך לסיים את השנה השלישית והתואר באוניברסיטה אחרת".
2 צפייה בגלריה
ההפגנות האנטי-ישראליות במכללת ניו-מקסיקו
ההפגנות האנטי-ישראליות במכללת ניו-מקסיקו
שלט פרו-פלסטיני במכללת ניו-מקסיקו
(צילום: AP Photo/Susan Montoya Bryan)
מדובר בעונת הפריצה של ארד בן ה-24, כשלמרות הפגיעה בשגרת האימונים שלו, קבע בארה"ב 20.62 שניות – תוצאה שלא תוכר בגלל רוח גבית של 2.1 מטר לשנייה – ושיא אישי של 10.54 ב-100 מטר. הוא נחשב לאחד האתלטים הבכירים בנבחרת האוניברסיטה.
בגלל החזרה הבלתי צפויה לארץ, ארד השתתף שלשום בגראנד סלאם ירושלים, התחרות הבינלאומית הראשונה בענף כלשהו אליה מגיעים ספורטאים מחו"ל מאז פרוץ המלחמה, וסיים חמישי (20.83) בריצת ה-200 שבה ניצח אפריפה.
אדי נונייז, מנהל מחלקת האתלטיקה באוניברסיטת ניו-מקסיקו, מסר בתגובה: "ב-2 באפריל, גל ביקש על דעת עצמו להיכנס למערכת ההעברות של המכללות. המאמן דארן גוסון נפגש איתו והציע לו להמשיך איתנו עם מלגה מלאה, והסביר לו שהמלגה לא תהיה מובטחת אם יחליט לעזוב, לפי הנהוג. כמו גל, ספורטאים רבים בארה"ב בוחרים להיכנס למערכת ההעברות. אם סטודנט מחליט להתקדם בתהליך, הוא ודאי מבין שישנן השלכות לכך להן הוא מסכים מראש.
"שנית, העובדות אינן נכונות בטענה שהאוניברסיטה שלחה את גל הביתה. מר ארד ביקש לחזר הביתה בהקדם מאחר שהוא לא הרגיש בטוח להישאר כאן. ניו-מקסיקו אינה שונה ממה שרוב המכללות עוברות בכל הנוגע להפגנות. אני לא מתיימר לדעת מה מר ארד הרגיש, אבל תמכנו בו בהחלטתו לחזור הביתה. בשום שלב לא בחרנו בעצמנו לשלוח אותו לישראל, תמכנו בו וגם מימנו לו את הנסיעה הביתה".
אבל תמכנו בוגגגג
פורסם לראשונה: 01:30, 21.05.24