אף אחד במכבי ת"א לא חשב עד לאחרונה אפילו לרגע שבאמצע חודש יוני הרכב הצוות המקצועי של הקבוצה יכלול את עודד קטש כמאמן, ואת דייויד בלאט כיו"ר הוועדה המקצועית ויועץ חיצוני. אבל איכשהו, ככה הקלפים הסתדרו והצהובים יוצאים לעונה הבאה עם צוות שיש בו גם מן ההבטחה וגם כמה סימני שאלה.
אחרי שיאניס ספרופולוס פוטר בחודש פברואר ואת מקומו מילא אבי אבן, קו המחשבה של ההנהלה ושל המנהל המקצועי, ניקולה וויצ'יץ' הלך בסוף העונה לכיוון אחד - החתמה של מאמן בעל ותק וניסיון באירופה, כזה שיחזיר את המועדון אל הימים היפים ביורוליג ולא יסתפק בעלייה לפלייאוף המפעל וגם זה לא מעט בזכות נסיבות בינלאומיות נדירות והשעיית הקבוצות הרוסיות. אובדן האליפות בישראל הוסיף ללחץ והשם שהוצב הכי גבוה ברשימה הוא של צ'אבי פסקואל מזניט.
5 צפייה בגלריה
עודד קטש, בלאט, מזרחי וניקולה וויצ'יץ'
עודד קטש, בלאט, מזרחי וניקולה וויצ'יץ'
וויצ'יץ', קטש, מזרחי ובלאט
(צילום: שאול גולן)
בל רצונות לחוד ומציאות לחוד. ברגע שאופציית פסקואל נפלה - אוטומטית פנו ראשי מכבי ת"א לאופציה השנייה שהייתה על המדף עוד מאמצע העונה - קטש. רק שהפעם המאמן הישראלי הגיע למו"מ כשהצד השני לחוץ הרבה יותר והוא קיבל את התנאים שביקש: חוזה מובטח לעונה שלמה כולל אופציה לעונה נוספת תלויית הישגים - כניסה לטופ-8 ביורוליג או אליפות בישראל.
"זה יום מאוד משמח", אמר אתמול קטש במסיבת העיתונאים הרשמית להצגתו כמאמן מכבי ת"א. "אני מאוד נרגש, מודה על ההזדמנות הגדולה. אני מודע לאחריות, לאתגר הגדול, ומרגיש שזה הדבר הנכון בזמן הנכון עבורי. אין לי ספק שאנחנו נעשה הכל כצוות כדי להפוך את הקבוצה למנצחת".
5 צפייה בגלריה
בלאט
בלאט
בלאט. יסייע לקטש
(צילום: שאול גולן)

1, 2 ניסיון

קטש יודע שהוא לא היה האופציה הראשונה. הצהובים קיוו שפסקואל או כל שם אחר מהמאמנים הזרים שהיו ברשימה בחודשים האחרונים, יגיע ליד-אליהו ויוביל את השינוי המתבקש. המאמן הספרדי היה הפייבוריט של ההנהלה ולכן הוחלט לנסות למצות את המו"מ עימו עד תום, גם אם הוא התארך והזמן דחק. פסקואל נחשב למאמן בעל רזומה מרשים, כזה שמגיע עם דרישות גבוהות לצוות המאמנים שאיתו ולסגל השחקנים שיבנה, והכי חשוב - מכיר שחקנים רבים מהדרג הבכיר באירופה, מה שאולי היה מקל על צירופם למכבי ת"א. ברגע שזניט התעקשה לא לשחררו, המהלך קרס.
זה לא שלקטש אין רזומה אירופי, בכל זאת הוא עבד שנתיים וחצי בהפועל ירושלים שהתמודדה במפעלים ביבשת, אימן חצי עונה בפנאתינייקוס שאותה הדריך ב-14 משחקי יורוליג ולכל זה אפשר להוסיף את הניסיון שצבר באירופה עם נבחרת העתודה והנבחרת הבוגרת. אבל כל זה עדיין רחוק מהניסיון שצבר פסקואל - וכדי לחזק את הנקודה הזו הוכנס למשוואה דייויד בלאט. במועדון טוענים כי גם אם פסקואל היה חותם, בלאט היה מקבל את אותו התפקיד בדיוק.
5 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
"נעשה הכל כצוות כדי להפוך את הקבוצה למנצחת". קטש
(צילום: שאול גולן)

התקפת המשולש

חוץ מהתפקיד החדש של בלאט, לא הרבה השתנה בצורת העבודה של מכבי ת"א. בכל קיץ וויצ'יץ' נפגש עם ההנהלה כדי להבין מה גודל התקציב ולפעול בהתאם לכך. בשונה מהעונה הקודמת בה התבקשו הקבוצות לקצץ 20 אחוז מהתקציב כדי לקבל את רשת הביטחון בעקבות נזקי הקורונה, התקציב של הצהובים צפוי לגדול בחזרה באותם 20 אחוז. משמע: התקציב יעמוד על 26 מיליון דולר, מתוכם כ-15 מיליון לטובת הצוות המקצועי וסגל השחקנים. יש לציין שחוץ מהעלייה בתקציב, מכבי ת"א חסכה לא מעט כסף בעקבות העזיבה של אנטה ז'יז'יץ' (1.1 מיליון דולר) והעובדה שסקוטי ווילבקין כבר נמצא במגעים מתקדמים עם פנרבחצ'ה (חוזה של 1.8 מיליון דולר ותשלום עבור שחרורו על סך מיליון דולר). בתוספת לשכר שנחסך על אי הגעתו של פסקואל (יותר ממיליון דולר), ניתן להעריך את היקף החיסכון בכ-17 מיליון שקל, מה שיאפשר להחתים לפחות שלושה שחקנים בכירים.
אחרי ישיבת התקציב, הצוות המקצועי עורך פגישת סיעור מוחות בה משתתפים המאמן, וויצ'יץ' ושני הסקאוטים - אבי אבן ויאיר שבח. בדרך כלל הקרואטי כבר מגיע לשלב השיחה הראשונה עם הצוות המקצועי עם רשימת מועמדים שאסף לאורך העונה ומתייעץ על כל אחד מהשמות עם שאר הצוות. בנוסף עולים שמות פוטנציאליים שהמאמן סימן ומתאימים לפילוסופיית המשחק שלו. ברגע שמגיעים להסכמות על רשימת שמות, המאמן הוא זה שמחליט על הסגל שייבנה. במקביל וויצ'יץ' נכנס שוב לפעולה כשהוא היחיד שמנהל את המו"מ מול הסוכנים, השחקן עצמו או עם המועדונים. הפורמט הזה לא אמור להשתנות עם חתימתו של קטש.
5 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
כבר נמצא בדרך לטורקיה. ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)
אלא שכאן נכנס לתמונה בלאט, איש מקצוע עם ניסיון עשיר, שעבד במכבי ת"א ומכיר גם את המערכת מבפנים וגם את השוק האירופי והאמריקאי. במועדון מגדירים אותו כשחקן חיזוק, כזה שיוכל לעזור במהלך העונה לקטש, אם זה בעניינים מקצועיים, ואם בתיווך הרצונות של המאמן להנהלה. בנוסף הוא יוכל לתת את נקודת המבט שלו על כל שחקן שנמצא בסל השמות, לייעץ מה נכון לסגל וליצור קשר עם שחקנים ששיחקו תחתיו כדי להפוך את המו"מ לפשוט יותר.
"מאוד שמחתי על ההצטרפות של דייויד, התרומה שלו ברורה", אמר קטש. "אני מרגיש שנפלה בחלקי זכות גדולה, כולנו לוקחים אחריות בבניית הקבוצה וגם בתוצאות. לא בהכרח מישהו אחד יקבע, יש הרבה שיקולים, יש דעות מקצועיות ותקציב. לא תהיה לאף אחד זכות וטו. נעבוד כדי לבנות את הקבוצה הכי טובה שאפשר".
5 צפייה בגלריה
בלאט ומזרחי
בלאט ומזרחי
בלאט ומזרחי. מהפכה במכבי ת"א?
(צילום: שאול גולן)

יאללה, מהפכה

ברור כי משולש כזה שכולל מנהל מקצועי-מאמן-יועץ, שלכל אחד יש אגו ותפיסה משלו, יכול להיות פורה אבל גם מאוד נפיץ. בנוסף, לטריו הזה מצפה אתגר מורכב במיוחד כי הוא מתחיל את העבודה באיחור. בזמן ההמתנה למינוי המאמן קבוצות אחרות ביורוליג כבר הספיקו להשלים מספר החתמות מעניינות, בעוד מכבי ת"א לא יכלה לפעול בשוק. ועוד לא אמרנו מילה על כך שהסגל צפוי לעבור מהפכה של ממש. בכל קיץ מחכה לצוות המקצועי שלד מסוים שממשיך לעונה הבאה, אלא שהקיץ המצב שונה. נכון לעכשיו רק שחקן אחד - רומן סורקין - מחזיק בחוזה מובטח ויש נכונות להשאירו. האתגר שיעמוד בפני קטש-וויצ'יץ'-בלאט יהיה מורכב במיוחד.
עם זאת, ברור שלמכבי ת"א יש פנקס מלא בשמות פוטנציאליים, וגם שחקנים שנעשו לכיוונם גישושים. קטש עצמו אותת שזו הולכת להיות מכבי ת"א חדשה לגמרי: "אני לא יכול ממש להתייחס למי עוזב ומי נשאר, אבל כבר יכול להגיד שהתחושה היא שזה יילך יותר לכיוון של בנייה מחדש. יהיו שמות מרגשים אחרים וקבוצה חזקה ומנצחת".