העבר הוכיח שני דברים - רפאל נדאל, נובאק ג'וקוביץ' ורוג'ר פדרר תמיד שומרים בשרוול עוד הפתעה, ובכל פעם שמסומן יורש אמיתי שיסיים רשמית את עידן שלושת הטנורים של הטניס העולמי, הוא לא עומד בלחץ לאורך זמן ובמקרה הטוב זוכה בגראנד סלאם אחד. אבל אליפות ארה"ב שתוכרע הלילה (23.00) עשויה להיות נקודת המפנה האמיתית בדינמיקה של הענף. הזוכה יניף את דגל השינוי, ישים סימן קריאה על אותו תהליך הצערה שלו חיכו רבות בספורט הלבן.
זו לא רק העובדה שנדאל הודח כבר בשמינית הגמר (ג'וקוביץ', כזכור, נשאר בחוץ מאחר שאינו מחוסן נגד קורונה) - לחצי הגמר הגיעו ארבעה טניסאים שמעולם לא הגיעו כל כך רחוק בניו־יורק, הפעם הראשונה שבה זה קורה מאז 1881, וזה המשך ישיר למה שמבעבע מתחת לפני השטח בחודשים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
קספר רוד
קספר רוד
יכפר על ההפסד בגמר רולאן גארוס? רוד
(צילום: gettyimages)
2 צפייה בגלריה
קרלוס אלקראס
קרלוס אלקראס
יכול להפוך בכך לשחקן הצעיר בהיסטוריה שמגיע לפסגת הדירוג. אלקראס
(צילום: EPA)
והזוכה לא יהיה דניל מדבדב שכבר זכה בפלאשינג מדו בשנה שעברה ולא עמד בלחץ של המקום הראשון בעולם, סשה זברב או סטפנוס ציציפאס שסומנו כממשיכי הדרך - אלא שניים אחרים שעשו השנה התקדמות מדהימה, קרלוס אלקראס הספרדי (3 בטורניר) וקספר רוד הנורווגי (5). מי שינצח גם יזנק לפסגה העולמית.
מבחינת אלקראס, הוא יכול להפוך בכך לשחקן הצעיר בהיסטוריה שמגיע לפסגת הדירוג, וזה כבר לא עניין של טורניר אחד אלא סימן לקריירה מטורפת שמתפתחת מול עינינו. למרות שהדיח בחצי הגמר את הגיבור המקומי פרנסס טיאפו, הקהל האמריקאי ידע להעריך את מה שראה. רוד, מצידו, שלח הביתה את מדליסט הכסף האולימפי קארן חצ'אנוב.
"זה מדהים שאפשר להילחם על דברים גדולים", אמר אלקראס, שכבר הודבק לו הכינוי "מיני־נדאל". "פעם ראשונה שלי בגמר גראנד סלאם, אני יכול לראות כבר את המקום הראשון בעולם, אבל מצד שני זה כל כך רחוק". אם רוד ינצח, הוא יעשה את הקפיצה הגדולה אי פעם למקום הראשון, מהמקום השביעי. הנורווגי, שהפסיד השנה לנדאל בגמר רולאן גארוס, אמר: "אני חושב שהכי הגון שמי שבינינו שיזכה בתואר גם יעלה למקום הראשון בעולם, זה אידיאלי".

השנה המדהימה של איגה שוויונטק

סבב טניס הנשים הוא אחד הדברים הכי לא יציבים בספורט העולמי. אלופות צצות ונעלמות, גיבורות פורצות ודועכות וכבר אין את הדומיננטיות וההמשכיות של שחקניות כמו האחיות וויליאמס, ז'סטין הנין, קים קלייסטרס, או שטפי גראף. האם איגה שוויונטק שזכתה אתמול לפנות בוקר באליפות ארה"ב מסמנת מגמה חדשה ומתחילה לייצר דומיננטיות בסבב? הזכייה של הפולניה בתואר מצטרפת לתואר רולאן גארוס שבו זכתה לפני מספר חודשים, ובכך היא הפכה לראשונה מאז אנג'ליק קרבר (2016) שזוכה בשני גראנד סלאמים באותה שנה.
בגיל 21 שוויונטק כבר סופרת שלושה תארי גראנד סלאם (זכתה גם ברולאן גארוס ב-2020) ואתמול חגגה בניו-יורק אחרי שניצחה בגמר את הטוניסאית אונס ג'אבור 2:6, 6:7. זו לא הייתה אליפות חלקה עבור הפולניה הנמרצת, אבל כזו שהוכיחה כמה היא חזקה מנטלית. היא הפסידה מערכות והתקשתה בשמינית הגמר מול ז'ולה נימיר, או ברבע הגמר מול ג'סיקה פגולה, אבל ידעה לצאת מהבורות אליהם נכנסה. בחצי הגמר מול ארינה סאבלנקה היא נראתה מהוססת והפסידה את המערכה הראשונה, אבל ידעה להתאושש בזמן כדי לנצח בשתי המערכות הבאות. כך גם בגמר מול ג'אבור: שוויונטק פתחה נהדר וניצחה בקלילות במערכה הראשונה, אך בשנייה נתקלה בהתנגדות. היא איבדה יתרון משמעותי ואיפשרה לטוניסאית לחזור למשחק, אך חזרה לעצמה בשובר השוויון בדרך לתואר הנכסף.