בדיוק בשביל רגעים כאלה קיימת האולימפיאדה. מופע של שלמות ספורטיבית, כזה שלוקח את החלק של "חזק יותר!" מתוך הסיסמה האולימפית – "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר!" – למחוזות חדשים.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
לכאורה היו למרים המשקולות הגיאורגי לאשה טלחדזה (27) שישה יריבים בקבוצה שבה התחרה; בפועל היריבים היחידים שלו היום (רביעי) היו ההיסטוריה וגבול היכולת האנושית – והוא הביס את שניהם.
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה בטוקיו
לאשה טלחדזה בטוקיו
אל קצה גבול היכולת. לאשה טלחדזה חוגג בטוקיו
(צילום: רויטרס)
הוא פתח את התחרות האולימפית בטוקיו בהנפה מוצלחת של 208 ק"ג. לשם ההשוואה, המשקולן שהניף הכי קרוב למשקל הזה בתחרות כולה היה עלי דאבודי האיראני שהניף 200 ק"ג. בעצם טלחדזה התחיל את התחרות אחרי שכל שאר המתחרים כבר סיימו אותה. מכאן טלחדזה רק הלך והגביר, 215 ק"ג בהנפה השנייה ו-223 בהנפה השלישית. שיא עולם.
סגנון הדחיקה לא היה שונה מבחינתו: בכניסה השישית והאחרונה שלו בתחרות הוא דחק 265 ק"ג, שבר את השיא העולמי בסגנון הזה וגם את השיא העולמי במשקל הכולל: 488 ק"ג. שישה ניסיונות מוצלחים, 0 פסילות, שלושה שיאי עולם, מדליית זהב אולימפית שנייה ברציפות. מושלם.
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה עם המדליה
לאשה טלחדזה עם המדליה
עם המדליה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה בטוקיו
לאשה טלחדזה בטוקיו
הר אדם. טלחדזה
(צילום: רויטרס)

מוסר עבודה רצחני

לאשה טלחדזה בהחלט יכול לראות בעצמו כאיש החזק בעולם. הוא מתחרה בקטגוריית המשקל הכבדה ביותר, מעל 109 ק"ג, והוא אכן שוקל מעל 109 ק"ג, הרבה מעל. טלחזדה הוא הר אדם המתנשא לגובה של 1.97 מ' ושוקל 176 ק"ג. כבר מספר שנים שהוא נמצא בליגה משל עצמו בקטגוריית המשקל הכבד בהרמת משקולות, שובר שיאי עולם בסיטונות, מלקט מדליות זהב ופורץ גבולות אנושיים. בענף הוא מסומן כמי שמיועד לשבור את אחד מהמחסומים הגדולים ביותר בעולם הספורט כולו: הנפה ודחיקה במשקל כולל של 500 ק"ג. הוא כבר לא רחוק משם.
אל ענף הרמת המשקולות נחשף טלחדזה בזכות אביו שהיה בעצמו מרים משקולות תחרותי, אך לא ברמה בינלאומית גבוהה. האב היה גם זה שהכיר לבנו את מי שהוא מגדיר כאחת משתי הדמויות החשובות ביותר בקריירת הרמת המשקולות שלו, גיורגי אסנידזה, אלוף אולימפי מאתונה, וכיום המאמן שלו ושל נבחרת גיאורגיה. הדמות השנייה היא קאחי קאחיאשווילי, שלוש פעמים אלוף אולימפי, ובהמשך גם נשיא התאחדות הרמת המשקולות הגיאורגיות, שעבד בעצמו עם טלחדזה.
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה עם מאמנו, גיורגי אסנידזה
לאשה טלחדזה עם מאמנו, גיורגי אסנידזה
מהדמויות החשובות בקריירה שלו. טלחדזה עם מאמנו, גיורגי אסנידזה
(צילום: רויטרס)
אסנידזה הוא וורקהוליק של ממש שמעיד על עצמו כי עוד כספורטאי נחשב לאחד שעובד קשה במיוחד. "זה היה הכישרון שלי כספורטאי, יכולתי להתאמן ולהתאמן בלי הפסקה. אף פעם לא היית שומע אותי אומר שאני עייף. המאמן שלי היה נאלץ להכריח אותי לנוח", הוא נזכר.
את מוסר העבודה הרצחני וחסר הפשרות אסנידזה מנחיל גם לספורטאים שלו – ודורש מהם לתת אמון מלא בהנחיות שלו. אם ספורטאי כלשהו עובר על אחד החוקים שלו, כל הנבחרת נענשת. "לפעמים אני צריך לנשק ולפעמים לסטור", הוא מסביר את גישת המקל והגזר שלו. טלחדזה לטענת המאמן הוא אחד מאותם ספורטאים שמוכנים לקרוע את עצמם בעבור המטרה. "אני מזהה את עצמי בו. אנחנו עובדים כבר הרבה שנים ביחד, מספיק זמן כדי להכיר את היכולות הפיזיות והמנטליות שלו. אין כיום מרימי משקולות כמוהו", אומר אסנידזה.
טלחדזה עצמו מעיד כי למרות שהוא כבר אלוף אולימפי פעמיים, ארבע פעמים אלוף עולם ואדם מפורסם מאוד בגיאורגיה, הוא לא מתחבר לצד הבידורי והפרסומי של העניין. הוא ממעט להתראיין בתקשורת, ומעדיף להתרכז בספורט עצמו. "כדי להגיע להישגים ספורטיביים צריך להתרכז בגוף ובהופעה עצמה – ולהקדיש כמה שיותר זמן לספורט עצמו", הוא מסביר.
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה עם דגל גיאורגיה
לאשה טלחדזה עם דגל גיאורגיה
לא אוהב את הפרסום. עם דגל גיאורגיה
(צילום: AP)
כפי שיכולתם לדמיין לעצמכם, אין דרכי קיצור: כדי להרים משקלים מטורפים כפי שעושה טלחדזה עליך להתמסר בכל איבריך ונפשך לתחום. טלחדזה עצמו מספר כי אם הוא נמצא בבית יומיים-שלושה, רחוק ממועדון הרמת המשקולות, הוא כבר חש געגועים. "זה בדם שלי, הרעש של המשקולות, להיות עם החבר'ה, זו דרך החיים שלי", הוא אומר ומציין כי אם הוא נכשל במשהו באימונים ולא מצליח לתקן אותו עוד באותו היום, הוא מתקשה לישון בלילה מרוב עצבים.

לעבור את המחסום

למרבה הצער, כמו ליותר מדי ספורטאים בענף הזה, גם לטלחדזה יש עבר אפל של שימוש בחומרים אסורים. ב-2013, לפני שפרץ לצמרת העולמית, הוא הושעה לשנתיים על שימוש בסטרואיד אנאבולי. אמנם אין שום ראיות לכך שאת ההישגים המדהימים הנוכחיים הוא קבע תחת שימוש בחומרים אסורים, אבל הכתם ההוא מהעבר יישאר עליו תמיד.
7 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה בטוקיו
לאשה טלחדזה בטוקיו
הפרשה הובילה לעונש ב-2013. טלחדזה
(צילום: רויטרס)
כך או כך, ברמה הספורטיבית טלחדזה הוא כאמור ישות נפרדת בתוך המשקל הכבד. הוא לא הפסיד מאז 2015 ושבר 20 שיאי עולם. היעדר המתחרים האנושיים הביא לכך שמסיבת העיתונאים היום לאחר הזכייה במדליית הזהב האולימפית השנייה שלו עסקה בעיקר במחסום ה-500 ק"ג ובסיכוי שטלחדזה ישבור אותו. "זה היה סיכון גדול מדי לנסות 500 קילו בבמה הזו, אבל אני מתכוון לעשות הכל כדי לעבור את המחסום הזה", הוא אמר.
זו לא הפעם הראשונה כמובן שטלחדזה נשאל על סוגיית 500 הקילוגרמים. בעבר הוא הצהיר שלא רק שהוא מתכוון לקבוע תוצאה כוללת של 500 ק"ג, אלא שהוא לא מתכוון לעצור בכך.
"אחרי שאגיע ל-500, ארצה להגיע גם ל-505, 510 ו-520", הוא לא חושש להצהיר. אסנידזה המאמן לעומת זאת, כיאה למאמן טוב, מיהר להחזיר את הספורטאי שלו לקרקע ולהזכיר לו כי גם כשכל הנראה מושלם, תמיד יש עוד על מה לעבוד: "אני מאמין שהוא מסוגל לקבוע תוצאה של 500, אבל קודם כל הוא עוד צריך לעבוד על הדחיקה שלו".