הישג מרשים לגשאו איילה (מכבי ת"א), שקבע הבוקר (ראשון) שיא ישראלי חדש בריצת מרתון, כשעצר את השעון על 2:04:53 שעות במסגרת מרתון סביליה, תוצאה שהקנתה לו את המקום השלישי בתחרות היוקרתית ואת הכרטיס לאולימפיאדת פריז.
סביליה מאירה פנים לרץ הישראלי, שכן בדיוק באותו המרתון אשתקד הוא קבע את השיא הלאומי הקודם 2:05:33 כשסיים במקום הרביעי. הבוקר, כאמור, הוא שיפר את השיא הישראלי שלו ב-40 שניות.
3 צפייה בגלריה
גשאו איילה
גשאו איילה
הישג נפלא. גשאו איילה
(צילום: איגוד האתלטיקה)
בכך, איילה הבטיח את מקומו בריצת המרתון במשחקים האולימפיים בפריז בקרב הרצים הישראלים. שיאן ישראל בריצת מרתון מצטרף למארו טפרי, שכבר הבטיח את מקומו בעקבות מדליית הכסף ההיסטורית שלו באליפות העולם בבודפשט.
"אני כל כך שמח להשיג את הכרטיס למשחקים האולימפיים, ועוד עם שיא ישראלי חדש. אין נרגש ומאושר ממני", אמר איילה והוסיף: "זה חלום של כל ספורטאי להגיע לאולימפיאדה. זו זכות גדולה לייצג את המדינה, במיוחד בימים האלה ובתקופה הקשה שעם ישראל עובר. אני מצפה בקוצר רוח ללבוש את מדי נבחרת ישראל ולרוץ ברחובות פריז עם דגל ישראל על החזה. אני מבטיח לעשות את הכי טוב שלי ולייצג את המדינה בכבוד".
3 צפייה בגלריה
גשאו איילה
גשאו איילה
הבטיח מקום גם בפריז. איילה
(צילום פרטי)
המאבק הישראלי על הכרטיס השלישי והאחרון לריצת המרתון האולימפית נמשך, כששני הרצים שמתחרים עליו הם גירמה אמרה ואיימרו עלמיה. אמרה מחזיק בתוצאה של 2:05:52 שעות, ולעלמיה יש תוצאה של 2:06:04 שעות. השלישייה תיסגר לאחר מרתון טוקיו בתחילת החודש הבא, בו ישתתף עלמיה. אמרה ויתר על ריצת מרתון וירוץ את חצי מרתון ליסבון באמצע חודש מרץ. בעל התוצאה המהירה ביותר יהיה הנציג השלישי בפריז.

הכישרון שפרח מאוחר

הסיפור של איילה לא פחות ממופלא. המדליה שלו, למשל, ב-2022 במינכן הגיעה כמעט משום מקום. זה היה המרתון הבינלאומי הראשון שלו ובסך הכל ריצת המרתון השנייה בחייו. גשאו עלה לישראל ב-2010 עם חמשת אחיו, שביניהם יהודה (דרבה) בן ה-20, רץ בפני עצמו.
3 צפייה בגלריה
גשאו איילה
גשאו איילה
על הפודיום בסיום המירוץ
(צילום פרטי)
במאי 2022 שני האחים עלו על המפה של האתלטיקה הישראלית באותו סוף שבוע. שניהם נסעו ללונדון, וכל אחד חזר ממנה עם שיא ישראלי. גשאו השתתף בתחרות גביע אירופה ב-10,000 מטר: זו הייתה ריצה היסטורית בקנה מידה ישראלי - אחרי עשרות שנות ניסיונות רץ בכחול-לבן שבר את מחסום 28 הדקות. גשאו קבע 27:49.88 דקות, ואין ספק שהשיא הזה עוד ישתפר.
אחת הסיבות העיקריות לגילויו המאוחר יחסית של גשאו נעוצה בעובדה שהחל לעסוק באתלטיקה רק בגיל 18. "עד אז הייתי בפנימייה בצפון והראש שלנו היה בכדורגל", סיפר בעבר בריאיון ל-ynet. "לא הגעתי אז לקבוצת כדורגל רשמית. באחת החופשות באזור שכנעו אותי להתחיל באתלטיקה. במשך שנתיים הייתי במועדון הסמטה בת"א אצל המאמן יובל כרמי. אחר כך מכבי ת"א לקחה אותי והתאמנתי אצל דן סלפטר. בשנתיים האחרונות אני אצל יוסף גזאצ'ו, שעושה איתי עבודה נפלאה כמו עם כולם במכבי ת"א".