9 צפייה בגלריה
רוני לוי. "הכי קל לדבר מבחוץ"
רוני לוי. "הכי קל לדבר מבחוץ"
רוני לוי. "הכי קל לדבר מבחוץ"
(עמית מצפה)
רוני לוי סיים אתמול (שלישי) את שנת היובל שלו בצורה הכי מתוקה שיש. המאמן הישראלי של אנורתוזיס פמגוסטה, מוליכת הליגה הקפרסיאית, חגג 51 שנים וגם זכה להוקרה מהקולגות באיגוד המאמנים הקפריסאי בדמות תואר מאמן חודש ספטמבר. במחזור ה-11, אנורתוזיס מדורגת ראשונה עם 23 נקודות, כמו לשנייה א.א.ק לרנקה, אותה היא מקדימה בזכות הפרש שערים עדיף.
לוי שב לקדנציה שנייה בפמגוסטה בתחילת העונה שעברה ולמרות שכעת הוא מצעיד אותה בצמרת, ההתחלה הייתה קשה. המאמן הישראלי הגיע למועדון עם נשיא שעזב וסגל חלש, שבהחלט יכול היה להסתבך במאבקי תחתית. חילופי הנשיאים במועדון עשה רק טוב ללוי.
אנטראס פאנטלי, מי שהוביל בזמנו את הקבוצה לליגת האלופות ב-2008, שב למועדון ועשה סדר יחד עם לוי. שני שחקני רכש הובאו והקבוצה חולצה מהמצב הקשה היישר אל הפלייאוף העליון. הקרקע למעשה הוכשרה לעונה הנוכחית בה המאמן מצעיד את אנורתוזיס לפתיחת עונה נהדרת, פתיחה שהוא מייחל רק להימשכותה.
לוי, שעזב את מכבי חיפה בקיץ 2016, לאחר ההדחה לנומה קאליו במוקדמות הליגה האירופית, לא התראיין מאז. עתה, בראיון ל-ONE הוא מספר על הפרק הקפריסאי בקריירה שלו, סיום דרכו בכרמל, מערכת היחסים עם תור כריסטיאן קרלסן, נבחרת ישראל, ליגת העל, תפקיד המנהל המקצועי וגם התדמית הקשוחה.

"נבחרת ישראל? לא אעשה לעצמי קמפיין”

רוני, בהתאם למיקום שלכם בטבלה כרגע, שם אתם רוצים לסיים את העונה? לזכות באליפות? "לקחתי כמה תארים ולמדתי שחשוב לתכנן לטווח הארוך, אבל עדיף להסתכל לטווח הקצר. אנחנו רוצים להסתכל על המשחק הקרוב. ככל שנשיג יותר ניצחונות, כך נוכל לדבר על שאיפות ומטרות גבוהות ורחוקות. אם אני מצטט את הנשיא מבחינתו להיכנס לאירופה זה מצוין, אבל אם נמשיך כך, המטרות שלנו יהיו גבוהות יותר. בשביל זה נצטרך לדבר יותר על המגרש ופחות בחוץ, כך נוכל לשאוף על מה שאתה מדבר".
9 צפייה בגלריה
אלישע לוי. מי יחליף אותו?
אלישע לוי. מי יחליף אותו?
אלישע לוי. מי יחליף אותו?
(נעם מורנו)
אריאל הרוש מראה העונה יכולת מעולה, איך אתה רואה את ההתקדמות שלו? "אימנתי את אריאל בבית"ר ירושלים וגם במכבי נתניה. הוא שוער מצוין. הוא קיבל את המושכות בבית"ר בגיל צעיר מאוד, בקבוצה גדולה עם קהל ענק. הדברים קצת הסתבכו לו בהמשך, בירושלים וגם בנתניה ובהפועל ת"א היו בעיות כלכליות והיה חסר לו שקט תעשייתי. כשלשחקן אין שקט, אז קשה לבוא לידי ביטוי. הוא עובד קשה כאן, יש לו מאמן שוערים שעושה איתו עבודה טובה מאוד. משבוע לשבוע אריאל משתפר ואני מקווה שהוא ימשיך בכך. אני מניח שהשקט התקשורתי הוא טוב לו, וגם העובדה שיש לו שחקני הגנה מנוסים. יש לי שוער טוב בשער".
אתה חושב שהוא ראוי להוביל את הנבחרת בקמפיין הבא? "היה ואהיה מאמן הנבחרת אביע את דעתי בנושא, הכי קל לנו לדבר על כך מבחוץ. זה לא מתפקידי לענות על זה".
בוא נישאר בנושא הנבחרת, רצים הרבה שמות שמועמדים לאימון הנבחרת ואתה לא בראשם. איך אתה מסביר את העובדה שאתה לא בין המועמדים לתפקיד? "יש מקבלי החלטות וכאלו שצריכים להחליט מי יהיה מאמן הנבחרת. לכל אחד מהם יש דעה משלו. אין לי הרגשה טובה או לא טובה בנושא, אני מעריך את עצמי מספיק. אם ירצו אותי, אני אשמח, ואם לא, זה גם בסדר. זה לא משנה אם אני רואה את עצמי מאמן את הנבחרת או לא, אני לא מחפש לעשות לעצמי כותרות. אני לא אעשה לעצמי קמפיין או איזשהו או יחצ"נות. כולם יודעים את הרזומה שלי".
9 צפייה בגלריה
אריאל הרוש. עכשיו הוא במקום שקט
אריאל הרוש. עכשיו הוא במקום שקט
אריאל הרוש. עכשיו הוא במקום שקט
(עמרי שטיין)
אתה חושב שאולי מעריכים אותך בקפריסין יותר מאשר בארץ? "לא. אני מאוד שלם עם עצמי, מרגיש טוב בישראל וטוב בקפריסין. מי שמבין כדורגל ושחקנים ואנשי מקצוע שעבדו תחתיי, אם תשאל אותם הם יגידו לך את דעתם. הדעה שלהם בטוח יותר טובה מאלה שיש להם אינטרס כזה או אחר. מי שמבין כדורגל יודע להעריך. זה יפה שפה בקפריסין מעריכים אותי ומחשיבים אותי כמועמד לאמן את הנבחרת שלהם. בישראל, אם יעזבו את הפוליטיקה, אולי יסתכלו קצת על דברים אחרת".
נוצרה לך תדמית קשוחה עם השנים. אתה רוצה לנפץ אותה כי היא שגויה או שאתה שומר עליה? "(צוחק) ממש לא רוצה לנפץ אותה. אני נוקשה מאוד והדרישות שלי גבוהות מאוד ואני חי עם זה בשלום. לפעמים קשה לשחקנים שיש מהם דרישות גבוהות והם מחפשים תירוצים. ממרומי גילי, אני יכול להסביר יותר ובדרך נעימה יותר, אבל הדרישות יהיו גבוהות תמיד באותה מידה. כשמבקרים את הכדורגל הישראלי, צריך להעריך את האנשים שלא מעגלים פינות ולא מחפפים או מבצעים צעדים פופוליסטים. אם קוראים לזה נוקשה או שם פחות נחמד, אני בסדר עם זה. גם הדרישות שלי מעצמי גבוהות".
נשמע כאילו המרחק המסוים מישראל, הניתוק הזה, עושה לך טוב. "אני לא כל כך רחוק מישראל, אני בא הרבה לארץ. טוב לי כאן, כיף לי. אני מאוד נהנה ומאוד אוהב את השחקנים שלי. השקט התקשורתי הזה טוב שלי, אני מעדיף פחות לדבר ולהתראיין. מאמנים צריכים להיות מחוספסים וחזקים, אבל לפעמים חוסר הכבוד והזלזול קשה מנשוא. קשה לשמוע את השם שלך נאמר בחוסר כבוד, זה לא כיף. זה נותן טיפה שקט להיות קצת בצד, השם שלך פחות בפה של האנשים, זה נחמד".
עוד מאמן מוערך בקפריסין הוא רן בן שמעון, ספר לנו קצת על העבודה שלו שם כמאמן הנבחרת המקומית? "זה כבוד כשמאמן ישראלי מדריך נבחרת לאומית. צריך לכבד ולהעריך את זה. הוא קיבל נבחרת במצב לא נעים, בסוף קמפיין שאין ממנו סיכוי לעלות, אבל מצד שני הזדמנות להכין את הנבחרת לקמפיין הבא, אז הדברים ייבחנו".
אפרופו סוף קמפיין, בישראל לא ממש מנצלים את התקופה הזאת כדי להתכונן לקראת הקמפיין הבא עם משחקי אימון. מה דעתך לגבי זה? "זה מוזר שאין מאמן עדיין, אין אנשי מקצוע ואין משחקי אימון, כדי לקבוע את העתיד ולתכנן אותו. למען האמת, מהצד זה נראה לי מוזר. בכל העולם עורכים משחקי ידידות השבוע ורק בישראל לא. ושואלים למה אין בישראל, עונים כי אין מאמן נבחרת. אם חוסכים על שתי משכורות או משהו כזה על מאמן זה נראה לי לא הגיוני. יש הרבה דברים מוזרים".

"מכבי ת"א הכתיבה את תפקיד המנהל המקצועי, אך לא בצורה נכונה”

אתה חושב שתפקיד המנהל המקצועי הוא חיוני למועדון? "זה תפקיד טוב למועדון, בטח במועדון שבו הבעלים די מנותק מהכדורגל והוא לא אחד שמבין מה קורה בכדורגל. כמו שמכבי תל אביב למשל, שהוא לא חי את היום יום. המנהל מתווה דרך מסוימת לאורך זמן, אבל אני חלוק בנושא הסמכויות. בזמנו, למכבי חיפה, חשבתי שזה הכרחי. החלוקה ברורה מבחינתי: הוא אחראי על הפן המקצועי והמנהל הוא עזר כנגדו שיכול להמליץ ולהציע. בארץ המנהל המקצועי לא מציע, אלא הוא קובע למאמן איזה שחקנים להביא או איזה סגנון לשחק או כל דבר מקצועי. בלי קשר למכבי חיפה, בוא נלך למחוזות גבוהים – המנהלים המקצועיים של פפ גווארדיולה וז'וזה מוריניו אומרים להם את מי לרכוש? מנהל מקצועי יכול לומר לבעלים: 'השחקן שהמאמן רוצה קצת מבוגר, אולי נביא שחקן אחר', וליצור סיעור מוחות. מנהל מקצועי שקובע הכל? אז בשביל מה יש מאמן בקבוצה?”
9 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה. אף אחד לא מתערב לו
פפ גווארדיולה. אף אחד לא מתערב לו
פפ גווארדיולה. אף אחד לא מתערב לו
(רויטרס)
איך בישראל הגיעו למצב שמעוותים כל כך את התפקיד הזה של מנהל מקצועי? "כל מועדון יכול לבחור את הדרך המקצועית שלו. יש פה עניין פילוסופי. אחד רוצה שהמנהל המקצועי כפוף למאמן ולהיפך. יכול להיות שבמועדון מסוים מנהל מקצועי מתחיל דרך ונמצא במועדון כמה שנים ועם הזמן הוא נהיה דומיננטי יותר ויותר".
הגדרת התפקיד של מכבי ת"א למנהל מקצועי עם ג'ורדי קרויף בעצם הכתיבה לכל הכדורגל הישראלי איך זה אמור לעבוד, אבל זו בעצם לא הדרך לדעתך. "אני מסכים לחלוטין. אין ויכוח. אבל זה לא מה שהפרשנים בארץ חושבים. אני לא שומע את כולם, אבל את חלק מהם. מאמן הקבוצה לדעתי צריך לקבוע, יכול להיות מנהל טכני שיכול להעיר לבעל הבית והוא זה שקובע".
איך אתה חווית את המצב הזה? "אם המנהל המקצועי נמצא במועדון שנה-שנתיים, תפס כוח ורשם הישגים והביא מאמן בעצמו, אז שיקבל יותר קרדיט. אבל לא נראה לי שבמועדון שיש לו מאמן שרץ מספר שנים והוא מנוסה, מגיע מנהל מקצועי שהוא לא מנוסה ומקבל יותר קרדיט. אם היה מגיע אליי מנהל מקצועי עם ותק של חמש שנים, אני הייתי נותן לו להיות יותר דומיננטי. אבל באופן טבעי, כשהמאמן ותיק ומגיע מנהל חדש, נראה לי טבעי שהמאמן יהיה יותר דומיננטי".
בוא נגיע ישירות לנושא. איך מערכת היחסים בינך לבין תור כריסטיאן קרלסן השפיעה על העזיבה שלך את מכבי חיפה? "לא הייתה בינינו שום מתיחות. מהרגע הראשון לא התייחסתי אליו, שמתי אותו בצד. ערכנו שתי פגישות בהתחלה והבנתי מול מי אני עומד, פה נגמר הקשר בינינו. הבנתי שהוא לא איש מקצוע. הוא איש מקצוע בסגנון אחר, כזה שלא יכול להפרות אותי או לעזור לי מבחינה מקצועית. הוא בא מתחום הסקאוטינג. הוא לא איש מקצוע ברמה של להבין טקטיקה, סגנון משחק וכדומה".
9 צפייה בגלריה
קרלסן ורוני לוי. "הוא לא איש מקצוע"
קרלסן ורוני לוי. "הוא לא איש מקצוע"
קרלסן ורוני לוי. "הוא לא איש מקצוע"
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
הוא הכשיל אותך במכבי חיפה? "אין קשר ביני לבינו לבין מה שקרה אז במכבי חיפה ולעזיבה שלי. מבחינתי הוא לא היה עניין בכלל. יכול להיות שהם בחרו בדרך שלו ולא בדרך שלי. כשאני הייתי במועדון, ניסו ללכת איתו בדרך מסוימת וכן נתנו לו לקבוע דברים מסוימים. מבחינתי הוא לא היה דמות מקצועית שאני מייחס לה חשיבות".
אז מה קרה שעזבת ככה? "משהו במערכת היחסים שלי עם המועדון נפגע ולא היה מנוס מבחינתי לעזוב".
משהו נפגם אולי במערכת היחסים שלך עם מכבי חיפה? "בדרך כלל מערכת היחסים שלי בחיפה הייתה טובה מאוד, אני מאוד מעריך את האנשים שם ואת חלקם אני אוהב והם כמו משפחה שלי. באותה תקופה שעזבתי מערכת היחסים הייתה פחות טובה, זה הפך למתיחות מסוימת שהבשילה למצב בו אנחנו לא צריכים לעבוד ביחד. לי היו דרישות מסוימות וחיפה רצתה ללכת בדרך אחרת והדרכים שלנו התנגשו. הם בחרו את הדרך שלהם. הייתה אכזבה מסוימת, הדברים לא הסתדרו והחלטנו להיפרד. לא אהבתי את זה, אבל אני יכול להבין את זה. זכותם, הם עשו את זה בצורה שנראתה להם. הכל בגלל דעות מקצועיות שונות. אין פה משהו אישי. אני לא רוצה לדוש בדברים שהם מאחורינו. אני מאחל להם בהצלחה ואני בטוח שהם מאחלים לי בהצלחה. אכלתי מהצלחת שלהם הרבה שנים, הם נתנו לי את הבמה. קיבלתי הרבה ונתתי הרבה".
נפגעת מהם? "באותה תקופה שעזבתי הייתי פגוע, כן".
איך אתה מסביר את העובדה שקרלסן במובן מסוים הועדף על פניך, למרות הניסיון שלך והאליפויות במכבי חיפה? "מכבי חיפה זה מועדון גדול ויקר, שמנסה למצוא את הדרך שלו בחזרה למסלול. לפעמים מנסים שם לעשות דברים, לפעמים מצליחים יותר ולפעמים פחות. בחיפה התרגלו להצלחות ולהוביל דרכים בכדורגל הישראלי. אם זה מה שקרה והוא לא סיים את העונה אפילו, אז המהלך הזה עבד פחות".
9 צפייה בגלריה
יעקב שחר. הוא יודע מה הבעיה?
יעקב שחר. הוא יודע מה הבעיה?
יעקב שחר. הוא יודע מה הבעיה?
(עמרי שטיין)
הופתעת שהוא סיים את תפקידו אחרי פחות מעונה? "לא".
זה כבר כמה שנים שחיפה מנסה לעלות את המסלול הזה, מה אתה היית עושה אחרת כדי להצליח בחיפה? "קל לשבת בחוץ ולדבר. אמרתי ליעקב שחר ולעוזי מור את דעתי, הם יודעים אותה. המועדון הזה הוא חלק ממני, אני אוהב אותו והוא חשוב לכדורגל הישראלי. אני מאחל להם ובטוח שהם ימצאו את הנוסחה להצלחה ויחזרו להיות גורם משפיע בכדורגל הישראלי".
אתה יכול לשים את האצבע על שאלת מיליון הדולר, מה הבעיה של מכבי חיפה? "אני יודע מה הייתה הבעיה בתקופתי, אמרתי את זה למי שצריך. בנקודת הזמן ההיא לסיים במקום הרביעי ולקחת גביע היה יותר מבסדר לאור מה שקרה במועדון. כדורגל זה מחזוריות ותהליכים, למרות שאנחנו לא אוהבים לשמוע את זה. מכבי חיפה מחפשת את התהליך שלה. היא תמצא אותו עוד חודש-חודשיים או שנה. אין לי ספק שתהיה שם הצלחה בסוף. אני מניח שהם יודעים מה הבעיה והם יפתרו אותה".
בימים אלה מכבי חיפה חוזרת לניהול מקצועי תחת מוחמד אלאך, אתה חושב שזה מה שמכבי חיפה צריכה כרגע? "זה לא עניין שלי. מכבי חיפה מנסה כל מני דברים, אני לא יודע מה טוב בשבילם כרגע".
9 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף. הגדיר את תפקיד המנהל המקצועי בישראל
ג'ורדי קרויף. הגדיר את תפקיד המנהל המקצועי בישראל
ג'ורדי קרויף. הגדיר את תפקיד המנהל המקצועי בישראל
(רדאד ג'בארה)
אתה תחזור בעתיד למכבי חיפה? "אני לא יודע מה לומר. בחיים אי אפשר לדעת אף פעם. צריך ששני הצדדים ירצו. כרגע אני במקום שטוב לי בו ואני מרוצה".
למה בעצם לא חזרת לארץ במספר הזדמנויות שהיו לך? "אני נמצא בקבוצה שהייתי בה לפני חמש שנים ועשינו עונה מופלאה, זו קבוצה שאני מאוד מחובר אליה, מאוד מחובר לצוות שלי ולנשיא. סביבת העבודה שלי מאוד טובה וכיפית. התוצאות הטובות כי בחרנו שחקנים טובים. מאוד חשובה לי האנרגיה. אני רק רוצה לשמר את זה ולהצליח, אבל אני לרגע לא מזלזל ואני מעריך את הכדורגל הישראלי. צמחתי מתוכו ואני מאמין שאחזור לאמן בישראל. המשכתי לעוד עונה בחוזה שלי ורצינו לבנות פה משהו ולכן המשכתי ולא חזרתי".
מה לגבי מכבי ת"א? אתה חושב שהיא בכלל אופציה עבור מאמנים ישראלים? "אין שום סיבה שמאמן ישראלי לא יעבוד במכבי ת"א, אני בהחלט רואה את זה קורה. בכדורגל מנסים הרבה דרכים ובמכבי הלכו על מאמן זר. כמו שאני זר בקפריסין אני מבין כשהם רוצים זר בישראל. אני לא אומר שצריך להביא זר כי הוא זר, אלא בגלל היכולות שלו. זה טוב לקבל תרבויות וסגנון אחר. אבל אם יש מאמן ישראלי טוב אני מאמין שיקחו אותו".

"נתניה הפכה מהפתעה גדולה למשהו מפחיד”

מה דעתך על המאבק העונה בליגת העל? "יכול להיות שמכבי חיפה כן תהיה בתמונה, מועדונים גדולים לפעמים לוקח להם זמן וכשהם עולים על המסלול ומגיעים לצמרת, כבר אי אפשר לעצור אותם. כנ"ל לגבי בית"ר ירושלים. בינתיים אני רואה שאף קבוצה עוד לא יצרה לעצמה מומנטום חיובי וצבירת נקודות באחוזים גבוהים כדי ליצור בריחה, כרגע הכל צמוד ויש יותר עניין ואופציות. אני מניח שמכבי ת"א והפועל באר שבע יסיימו את הקמפיין שלהן באירופה ויהיה להן פחות עומס, הן יתפנו לליגה ואולי יפתחו איזשהו פער. השאלה היא עד כמה. בינתיים אני רואה שהליגה העונה יותר צמודה ויש יותר מתח".
9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם הגביע
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם הגביע
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם הגביע
(אורן בן חקון)
אני מניח שאתה מתרשם מאוד מהעונה של מכבי נתניה עד כה. "כל מה שאומר עליהם אני רק אקלקל. ממש כיף לראות אותם. גם מבחינת הכדורגל, גם מבחינת צבירת הנקודות, הקהל המדהים שתומך בקבוצה. מכבי נתניה, ואני לא אובייקטיבי, חסרה בנוף של הכדורגל הישראלי. אני גדלתי על מכבי נתניה שתמיד הייתה בצמרת ועם קהל ענק. חשוב שהיא תחזור להיות פקטור בצמרת ואני מקווה שנתניה תחזור לימים היפים שלה".
איך היית מנתח את העבודה של סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה? "אני חושב שכבר התרגלו אליהם בתור צמד והם ראויים לכל המחמאות והפרגונים. הדברים מדברים בעד עצמם. רמת המשחק של נתניה, איך שהיא נראית ומתנהלת, זה נראה טוב מאוד. אני מאחל להם שימשיכו ככה. ברור להם שעם הזמן זה ילך ויהיה יותר קשה. מהפתעה גדולה מאוד כולם כבר מפחדים מאוד, וזו התכוננות אחרת אליהם, אבל אני בטוח שהם ימצאו לכך את התשובה. הקבוצה נראית טוב ומשחקת טוב, לא מזל או תקופה טובה".
גם עם יוסי בניון שיתפת פעולה בעבר, מה אתה חושב שצריך להיות הצעד הבא שלו בקריירה? למרות שהוא עדיין משחק בבית"ר. "יוסי הוא כוכב ומודל לחיקוי. הלהט שיש לכדורגל, מעבר ליכולות המדהימות שלו, ראוי להערכה. היה לי כבוד לאמן אותו. הבחירה היא שלו לגבי המשך דרכו. יוסי היה במחוזות הכי גבוהים, הוא עבר הרבה מאמנים ואנשי מקצוע ויש לנו הרבה מה ללמוד ממנו. חשוב מאוד שהוא יישאר בכדורגל הישראלי. כל תפקיד יכול להתאים לו. מאמן, מנהל טכני, מנכ"ל או בעלים. חשוב שאנשים כמוהו, כמו אלי אוחנה ומשה סיני, שעברו הרבה בכדורגל, יהיו בכדורגל הישראלי".
9 צפייה בגלריה
דראפיץ' וברדה. החלק הקשה עוד לפניהם
דראפיץ' וברדה. החלק הקשה עוד לפניהם
דראפיץ' וברדה. החלק הקשה עוד לפניהם
(שחר גרוס)
לסיום, ציינת יום הולדת 51, מה נאחל לך לקראת השנים הבאות? "קודם כל בריאות, משפחתיות וזה הכל. בכדורגל אני מקווה שהדרך שאני הולך איתה ואני משקיע בה את כל כולי, הדברים יסתדרו במסלול הנכון וילכו בדרך שאני רוצה".