8 צפייה בגלריה
מבליה מנסה לעצור את קיין
מבליה מנסה לעצור את קיין
מבליה מנסה לעצור את קיין
(רויטרס)
הכדורגל הישראלי לא ידע להעריך איכות, פספס אם תרצו, לא מעט כדורגלנים בעבר שעזבו את הארץ ונסקו במקומות אחרים. קצרה היריעה מלהכיל, ויש לכל מקרה הסברים שונים, או תירוצים, ולפעמים באמת שחקנים זרים מגיעים לישראל ולא מצליחים להביא לידי ביטוי את יכולתם, לא מצליחים לפרוץ. אחד מהם הוא מיחה מבליה, הבלם/קשר בן ה-28 של רוסטוב הרוסית, אקס בני סכנין, שיפגוש את נבחרת ישראל בפתיחת קמפיין מוקדמות יורו 2020 עם נבחרת סלובניה באצטדיון סמי עופר.
מבליה, שהגיע לסכנין בקיץ 2014 באמצעות סוכן השחקנים מאיר ריפמן וגם אלון אביטל, החל את הקריירה בגוריצה הסלובנית ועבר ממנה ללוזאן השווייצרית. הוא סיים את דרכו בישראל עד מהרה אחרי שערך 22 הופעות בליגת העל, בעיקר תחת גיא לוי שהביא אותו לבני סכנין, כאשר אלי כהן, שהחליף את לוי רגע לפני חלון ההעברות באמצע העונה, שינה את הסגל ולא ממש ספר את מבליה. הוא הושיב אותו על הספסל ולא מעט פעמים גם הוציא אותו מהסגל, עד שבסכנין הודיעו לו שהוא לא בתוכניות המקצועיות וסיכמו איתו על פרידה כבר בחודש אפריל 2015.
8 צפייה בגלריה
גיא לוי
גיא לוי
גיא לוי
(אחמד מוררה)
"זה עניין של התאמה, בסכנין היה מאוד קשה לבוא לידי ביטוי אז", אמר גיא לוי ל-ONE. "אם אתה בטעות דורך על רגל של מישהו שם, אז זה פחות נוח לכולם. מישהו ספציפי? הוא שיחק כקשר אחורי ובלם, אז לא מדובר רק על שחקן אחד בקבוצה". באותם ימים מי שהיו חלק ממרכז ההגנה והקישור בסכנין היו עאיד חבשי, שיפגוש אותו בסמי עופר, אברהם פאס, איציק כהן, עלאא אבו סלאח, חאלד חאלילה, תאמבי סגס, ג'אבר עטאא, דיוגו קאצ'ובה ויאניס פאפאדופולוס.
הסלובני המאוכזב אולי עזב את ישראל בטונים צורמים, אבל אותה עזיבה עשתה רק טוב לקריירה שלו. דינמו בוקרשט קפצה על המציאה וצירפה אותו בהעברה חופשית, לפני שביצע את הקפיצה המשמעותית שלו ברוסיה. עונה וחצי אדירות ברוסטוב (ששילמה עליו כבר 700 אלף יורו), כולל 6 הופעות בשלב הבתים של ליגת האלופות מול באיירן מינכן, אתלטיקו מדריד ופ.ס.וו איינדהובן הציבו אותו גבוה בפנקסים של לא מעט מועדונים באירופה, אבל מבליה נשאר בקור רוסי ואפילו התקדם ברמת המועדונים ועבר לזניט סנט פטרסבורג.
8 צפייה בגלריה
מיחה מבליה מול פרננדו טורס
מיחה מבליה מול פרננדו טורס
מיחה מבליה מול פרננדו טורס
(רויטרס)
ב-2017 הרוסים שילמו עליו 8 מיליון יורו והחתימו אותו לארבע שנים. תחת רוברטו מנצ'יני הוא רק הלך והשתפר, צבר ניסיון בזירה האירופית וערכו, לפחות לפי אתר הכדורגל transfermarkt, האמיר עד 4.5 מיליון יורו והיום עומד על 3.6 מיליון יורו. אולם, למרות הירידה היחסית בערכו, מבליה רק הוסיף להתקדם.
אז למה בעצם הוא לא הצליח בישראל? אלי כהן, זה שהשאיר בסופו של דבר את סכנין בליגה באותה עונה לא פשוטה, ניסה להסביר ואמר ל-ONE: "בארץ הוא שיחק בתפקיד שונה, הוא שיחק בקישור ואז הוא שינה את העמדה שלו לבלם ברוסיה, בגלל זה הוא הצליח שם יותר. לא אני הבאתי, גיא לוי הביא אותי, אבל פשוט לא השתמשנו בו בתור בלם".
8 צפייה בגלריה
אלי כהן. "לא השתמשנו בו בתור בלם"
אלי כהן. "לא השתמשנו בו בתור בלם"
אלי כהן. "לא השתמשנו בו בתור בלם"
(איתי כהן)
"אחרי שהמאמן החדש (אלי כהן, מ.ר) הגיע הוא החליף כמה זרים, נתן לו פחות קרדיט ולא השאיר אותו", הוסיף לוי. "בסופו של דבר הקבוצה נשארה בליגה אז זה נחשב הצלחה, אבל יש נטייה להסתכל על הטווח הקצר ולא על הארוך. לא הייתה בחינה של הפוטנציאל אלא שיפוט מאוד מהיר. ברגע שהשיפוט הוא מהיר ומאמן רוצה להביא שחקנים משלו ושיהיו 'משלו כביכול'. הוא בחור מאוד אינטליגנט, מאוד סימפטי, נעים הליכות, מקצועי מאוד. שחקן דפנסיבי, מאוד קבוצתי, לא איזה סטאר גדול בסלובניה, יש לו משבצת והוא עושה את העבודה שלו, טכני, גופנית בנוי טוב מאוד, שחקן שמתאים לאירופה. סלובניה לא ברמה הגבוהה ביותר באירופה, אבל עדיין רמה גבוהה. הוא בעיקר אחלה בן אדם ואחלה שחקן”.
"אני מאוד שמח בשבילו שהוא מצליח, שמח שהוא התאושש כי לא כל אחד היה מתאושש מדבר כזה. הכדורגל הישראלי שונה מהרבה מקומות אחרים והוא כנראה מתאים למקומות אחרים מאשר ישראל, הוא מעל למה שמחפשים פה. הוא צריך אטמוספרה אחרת, אירופאית יותר, התנהלות אחרת. מגיע לו להצליח כי הוא באמת מקצוען. כל פעם שהוא היה עושה הופעה טובה בליגת האלופות או בליגה האירופית, ריפמן התקשר אליי ואמר לי 'תראה מה זה, בסכנין הוא לא הצליח אבל בליגת האלופות הוא מצליח להסתדר יפה'".
8 צפייה בגלריה
מיחה מבליה
מיחה מבליה
מיחה מבליה
(עמרי שטיין)
"הוא לא ממש התאקלם אצלנו בקבוצה", אמר שחקן ששיתף פעולה עם מבליה בזמנו. "אנחנו זוכרים אותו פה כבחור שקט, לא מתחבר לאף אחד כמעט חוץ מהזרים, בן אדם סגור כזה, בטח שזה פגע בסיכויים שלו להשתלב. באימון הראשון שלו ראינו שיש לו פוטנציאל גבוה, ראינו שיש לו כדורגל, אבל הוא לא התחבר אלינו. יש הרבה מקרים ששחקנים לא מממשים את עצמם אבל מצליחים במקומות אחרים. לא כל אחד עובר בסכנין ומגיע איכשהו לליגת האלופות, כל הכבוד לו. פעם אחת ראינו אותו משחק נגד אתלטיקו או באיירן ואמרנו לעצמנו איך הוא שיחק פה בכלל, זה שחקן אחר".
"הוא לא קיבל כל כך הזדמנות אצלנו, אין לי מושג למה אלי ויתר עליו בזמנו", סיפר שחקן אחר. "תאמבי אז עלה מהנוער והעדיפו אותו עליו, חלאילה ופאפאדופולוס היו באנקרים בקישור, פאס תמיד שיחק כבלם. עם שלושה בלמים הוא היה משחק את השלישי, לפעמים לפני איציק כהן, וכשהיו משנים מערך לפעמים היה נשאר על המגרש. האמת לא זוכרים ממנו יותר מדי וזה אומר הכל".
8 צפייה בגלריה
תאמבי סגס. מאבק על ההרכב
תאמבי סגס. מאבק על ההרכב
תאמבי סגס. מאבק על ההרכב
(חגי מיכאלי)
"בזמנו אלון אביטל מצא אותו והמליץ לי עליו, הסתכלתי עליו כמה פעמים, ואני בכוונה נתלה באילנות גבוהים, אבל הוא הזכיר לי את סרחיו בוסקטס מבחינת המשחק הפשוט שלו והרוגע", אמר ל-ONE ריפמן, שהביא לארץ בעבר שחקנים כמו אנדז'י קוביקה, דינו אנדלובו, מאטה באטורינה, ג'ון פנטסיל, ישמעאל אדו ואת איסמעילה סורו הביא לבני יהודה ביחד עם סוכן השחקנים טום מור. "הוא שיחק אז בנבחרת סלובניה הצעירה, לקחנו אותו ללוזאן ואז לסכנין. גיא לוי זיהה את הפוטנציאל שלו, נתן לו לשחק כקשר וכבלם, אבל אלי כהן לא החזיק ממנו, אמר שהוא שחקן שלא יכול לעזור לו ובסוף הוא שוחרר לפני סוף העונה ועבר לבוקרשט. הוא היה שחקן ההגנה המצטיין ברומניה בעונה לאחר מכן, ניצח את באיירן בליגת האלופות עם רוסטוב ונמכר ב-8 מיליון לזניט”.
"אני לא יודע איך שחקנים כאלה לא מצליחים פה, זה לא מדע מדויק, אבל כולם יודעים שאם הוא היה נשאר בארץ הוא לא היה מגיע למקומות האלה באירופה ולא לנבחרת סלובניה הבוגרת. אני האמנתי בו מאוד, אבל מצד שני זה עשה לו טוב. מהרע בישראל יצא לו טוב ברוסיה. אין הרבה שחקנים שעברו פה ועפו למעלה, עבר שלבים מבוקרשט לרוסטוב ולזניט ואז לנבחרת סלובניה. יש הרבה מקרים כאלה בארץ של שחקנים שפשוט לא זיהו את הפוטנציאל שלהם, אתן דוגמה אחת. לפני כמה שנים הייתי במשחק ליגת האלופות בין מנצ'סטר סיטי לאייאקס, מועדון שהבאתי לו כמה שחקנים בעבר, ופגשתי אז את מארק אוברמארס המנהל המקצועי ודיברנו על הכדורגל הישראלי. הוא שאל איזה שחקנים יש בישראל בכלל, מה הרמה. בדיוק עבר לידו איינוג אנו שהיה שחקן נבחרת קמרון. סיפרתי לו ש-אנו הגיע לשבועיים מבחנים במכבי חיפה ב-2008 ולא רצו אותו, אחר כך הוא הגיע אליכם לאייאקס ואחרי שבועיים מבחנים החתמתם אותו לחמש שנים. זה הכדורגל הישראלי".
לאחרונה הוא שב לרוסטוב לעוד קדנציה כמושאל מזניט, לא לפני שדרמה של ממש התחוללה ביום האחרון של חלון ההעברות האירופי. ב-31 בינואר, רגע לפני סגירת חלון ההעברות האירופי, מבליה, שאיבד את מקומו העונה ברוטציה (ערך רק 6 הופעות בחצי עונה) לקלאודיו מרקיסיו שהצטרף בקיץ האחרון מיובנטוס, אקס סכנין עשה את הדרך ההפוכה לארץ המגף בדרך לאמפולי.
מבליה הושאל למעשה ואמור היה לבצע התקדמות גדולה. הוא כבר הגיע לטוסקנה, עבר בדיקות רפואיות וחתם על חוזה במועדון. רישומו נעשה בזמן, אולם בשל בעיות טכניות שחרורו עודכן שתי דקות מאוחר מדי במערת ה-TMS והעברתו לא אושרה בזמן. השחקן כבר השלים עם העובדה שנשאר ברוסיה, אמפולי עוד ציפתה למהפך וניסתה לערער על כך, לאופ"א וגם לפיפ"א, אך ללא הצלחה.
כזכור, הדבר קרה גם לעוד אקס של הכדורגל הישראלי, אדריאן סילבה, אקס מכבי חיפה (דוגמה נוספת לכדורגלן עם גרף התקדמות אדיר רק אחרי שעזב את ישראל), שעבר מספורטינג ליסבון ללסטר בקיץ האחרון אולם שחרורו הגיע באיחור של 41 שניות והוא נותר מחוץ לסגל של השועלים חצי שנה עד ש"הופשר". בין התקופה שלו בחיפה לבין לסטר הוא הספיק לככב בליסבון, לזכות ביורו 2016 עם נבחרת פורטוגל, לעבור לאנגליה ולצאת להשאלה במונאקו בינואר האחרון.
בעוד מבליה היה שבור מהעובדה שהפסיד הזדמנות לקפיצת מדרגה משמעותית בקריירה, גם אמפולי הפסידה בעצמה לא מעט, כאשר מכרה מיחה סלובני אחר, לפנרבחצ'ה, והתכוונה שמבליה יחליפו, אולם מיחה נאיץ' השלים את מעברו לטורקיה ואקס סכנין נפל בין הכיסאות. כאשר חלון ההעברות ברוסיה היה פתוח עד ה-22 בפברואר מבליה ניצל זאת כדי לחזור לתחנתו הראשונה ברוסיה.
8 צפייה בגלריה
מיחה מבליה בבני סכנין
מיחה מבליה בבני סכנין
מיחה מבליה בבני סכנין
(עמרי שטיין)
לעניין הנבחרת. למבליה 17 הופעות בנבחרת סלובניה ושער אחד מול פולין ב-2016, כאשר הוא מגיע לישראל בשיא הקריירה הבינלאומית שלו. רק בקמפיין האחרון הוא הפך לבאנקר בהרכב של סלובניה וערך 540 דקות במהלך ליגת האומות, 6 משחקים מלאים מבלי להחמיץ דקה והוא נחשב לגרזן של יריבת ישראל.
"המתאבק הסלובני" הוא כונה ברומניה לאחר שסיפק כמה ציטוטים מעניינים על הגישה שלו לכדורגל. "אני תוקפני ככדורגלן, עד כמה שהחוקים מאפשרים, אני נלחם על כל כדור ורוצה לעזור לעמיתי בכל דרך אפשרית. אני אוהב להילחם, אף פעם לא עוזב את מרכז המגרש, כדורגל זה קרב". באצטדיון סמי עופר, מבליה "ישוב לזירת הפשע", שהוא לא ביצע, ולשחקני ההתקפה הישראלית מצפה משימה לא פשוטה בכלל לגבור על הסלובני הקשוח.
8 צפייה בגלריה
מיחה מבליה . שוב בישראל (רויטרס)
מיחה מבליה . שוב בישראל (רויטרס)
מיחה מבליה . שוב בישראל (רויטרס)
(מימין)