7 צפייה בגלריה
עומרי כספי
עומרי כספי
עומרי כספי
(איציק בלניצקי)
לפני שבוע הוא עשה את ההבדל. הפועל חולון כבר הובילה בהפרש דו-ספרתי והיה נדמה שמכבי תל אביב בדרך למבוכה, אבל ברגע הנכון עומרי כספי התעורר והצהובים חזרו למשחק, ניצחו 84:86 וזכו בגביע ווינר. זה היה התואר הראשון לעונה והתואר הראשון שבו כספי לקח חלק משמעותי אחרי תקופה ארוכה.
לאחר המשחק הזה, כספי התפרק. הוא הרגיש משהו מיוחד, אחרי כל מה שעבר בשנה האחרונה, וישב לכתוב פוסט מיוחד כדי לומר תודה לאנשים שעזרו לו לחזור מפציעה קשה ולשחק. באותו המשחק, הכוכב של מכבי תל אביב קלע 14 נקודות ב-15 דקות, כולל ארבע שלשות מחמישה ניסיונות מחוץ לקשת - ובעיקר הוכיח לכל מי שהספיד אותו, שהוא עדיין כאן והוא עדיין יכול לעשות את ההבדל.
מאחורי הקלעים: השיקום של כספי
בשנה האחרונה כספי עבר תקופה קשה. עם החזרה שלו מארצות הברית לישראל, הוא הרגיש שמשהו לא בסדר ברגל שלו. כמעט בכל אימון הוא ירד כשהוא סובל, הקבוצה שלחה אותו לבדיקות אבל בצילומים שעבר לא התגלה שום דבר חריג. ובכל זאת, כספי הרגיש כאבים מהברך. זה קרה בספטמבר לפני כשנה וחצי, הוא ניסה להמשיך להתאמן ואפילו לשחק, אבל בסוף הכאבים הכריעו אותו. אחרי התייעצויות עם רופאים בארץ, כספי החליט לטוס למומחה בארצות הברית ובינואר כבר עבר ניתוח.
זו הייתה תקופה לא קלה עבור הכוכב בן ה-32, מהרגע בו נפצע עם פגיעה משמעותית בסחוס, דרך ההתאוששות ועד שזכה בתואר ראשון אחרי הפציעה. כעת, ONE חושף את מה שקרה מאחורי הקלעים עם האנשים שהצילו את הקריירה של אחד מהכדורסלנים הגדולים ביותר בתולדות המדינה. זה שכיכב ב-NBA, נפצע ועשה הכל כדי לחזור ולעזור למכבי תל אביב.
7 צפייה בגלריה
עומרי כספי וג'ון דיברתולומאו מניפים את גביע ווינר
עומרי כספי וג'ון דיברתולומאו מניפים את גביע ווינר
עומרי כספי וג'ון דיברתולומאו מניפים את גביע ווינר
(איציק בלניצקי)
"חבר משותף חיבר בנינו", סיפר הפיזיותרפיסט אדם בדיר, שיודע איך להתמודד עם פציעות קשות ומורכבות של ספורטאים. "עומרי הגיע למרפאה שלנו באסותא כדי להתייעץ מה לעשות. הוא הגיע אליי כמה שבועות אחרי שהפסיק להתאמן כי התחילו לו כאבים שמנעו ממנו לרוץ ולקפוץ. היו לו כאבים קשים, אבל אף אחד לא עלה על הבעיה ולא ידע לומר מה יש לו בברך. כשבדקתי, הבנתי שיש חשד לפגיעה בסחוס כי המיניסקוס היה די תקין והוא עבר ניתוח בברך שנה או שנתיים קודם. לפעמים אצל ספורטאים שנמצאים בעומס גדול יש עניין של שחיקה והוא כבר לא היה צעיר. הוא עבר בדיקות אבל ב-MRI לא ראו כלום. עשיתי בדיקות משלי והבנתי שהסיפור מורכב מאוד בסחוס".
כספי החליט לצאת לארצות הברית כדי להתייעץ עם רופאים בכירים שהכיר ושם עלו על הבעיה, כשגילו פגיעה משמעותית בסחוס עם שחיקה של העצם. בעקבות זאת, הרופא האמריקאי המליץ על ניתוח וכספי הלך על זה. הוא ידע שבמצב הנוכחי הוא לא יוכל להמשיך לשחק.
"פציעה כזאת היא לא משהו נדיר, אבל חומרת הפציעה שלו דווקא הייתה נדירה", ציין בדיר, שנחשב לאחד מהפיזיותרפיסטים לפציעות ספורט מהטובים בעולם. "זה ניתוח שעושים בארץ מידי פעם, אבל בדרך כלל אף ספורטאי ישראלי לא מצליח להשתקם ממנו ולחזור. מנתח בכיר בישראל יעשה שני ניתוחים כאלה בשנה במקרה הטוב, אבל רופא אמריקאי שמתמחה בזה עושה עשרה כאלה בשבוע ולכן טוב שבחר ברופא שמתמחה בזה. עומרי עשה בשכל. הדיוק בניתוח הזה מאוד חשוב וכך גם טכניקת העבודה של המנתח. ב-99 אחוז מהמקרים, פציעה כזאת גומרת קריירה לספורטאי, אבל הוא עבר ניתוח מושלם וגם בעבודת השיקום הוא עבד עם הרבה כוח רצון כדי לעבור את זה. הוא השקיע את כל מה שצריך כדי להתגבר על הפציעה הזו ולא סתם אומרים שעומרי כספי הוא יחיד במינו".
7 צפייה בגלריה
עומרי כספי בטיפול אצל אדם בדיר
עומרי כספי בטיפול אצל אדם בדיר
עומרי כספי בטיפול אצל אדם בדיר
(פרטי)
אדם בדיר, שהיה אחראי על השיקום של כספי בגלל שהיה לו ניסיון עם מקרים מהסוג הזה, תיאר את החזרה של הכדורסלן ארצה לטיפולים בקליניקה שלו: "ידענו מה המשמעות של הניתוח הזה, הייתי בקשר עם המנתח שלו ועומרי היה שם שלושה חודשים אחרי הניתוח כדי להתחיל את הליך השיקום בליווי צמוד של המומחים האמריקאים, פשוט כי היה אסור לו לדרוך על הרגל וכל תזוזה דרשה מעקב מדויק וצמוד. רמת הדיוק בטיפול שהוא עבר הייתה אחת הטובות שראיתי אי פעם במקרים מהסוג הזה. זה היה ניתוח מאוד מורכב ומהניסיון שלי הוא היה מוצלח מאוד. התחלנו תהליך ועבדנו קשה, תוך כדי שהיינו בקשר גם עם הצוות הרפואי של מכבי תל אביב בראשות ד"ר גיא מורג, המנתח האמריקאי ומאמני הכושר אליהם הצטרף גם אבי קובלסקי. בנינו תוכנית עבודה והתחלנו להתניע".
7 צפייה בגלריה
אדם בדיר
אדם בדיר
אדם בדיר
(רדאד ג'בארה)
קובלסקי הצטרף כדי לעזור לכספי לחזור לכושר תוך כדי השיקום: "עומרי היה בקשר איתי לאורך כל הקריירה שלו, עוד כשהיה בן 14 בקבוצת הנוער של מכבי תל אביב, כשהוא היה ב-NBA, וגם כשהוא חזר לארץ ועבר את הפציעה הזו. הוא פנה אליי וביקש עזרה בשיקום ולספורטאי כזה אני לא יכול להתנגד. זה היה הליך מורכב ומאתגר, אבל זו הייתה חוויה לעבוד עם עומרי ועם הצוות של אדם בדיר ומכבי תל אביב במשותף. בשיקום כזה אי אפשר לעבור לשלב הבא בלי שהשלמת את השלב הקודם, כמו שאי אפשר לבנות קירות בלי יסודות, ולכן היינו צריכים לחזק את הרגל ולעבוד לאט לאט. תוך כדי השיקום כבר התחלנו לעבוד עם כדור, עשינו תרגול של התנועות המרובות שיש במשחק כדורסל, והכל במטרה לחבר את הכל ביחד כדי שיוכל לעלות על המגרש ולהרגיש טוב עם עצמו בלי שום חשש".
כספי היה מגיע מידי יום למרפאה באסותא, מקבל טיפול פיזיותרפיסטי מבדיר וניגש לעבוד על חזרה לכושר עם קובלסקי. כך זה היה יום אחרי יום. "כשאבי הצטרף, הרגל שלו הייתה ב-60 אחוז תפקוד", סיפר בדיר, "הוא הלך ואפילו רץ, אבל היינו צריכים שהוא גם ירגיש טוב ובטוח עם עצמו. קובלסקי הוא אחד המאמנים הטובים בארץ, אם לא בעולם, ועבדנו בשיתוף פעולה נהדר. לעומרי כספי הייתה מטרה אחת מול הפנים, הוא נתן פוש ועשה אימונים קשים עם רצון מטורף לחזור, בימים שבהם כולם כבר דיברו עליו מסביב. ירדו עליו, אמרו שהוא גמור ושהוא צריך לפרוש, אבל בראש שלו הוא לא ראה בעיניים ולא חשב על אפשרות כזאת. זה לא הזיז לו. הוא ספורטאי ענק שנתן 200 אחוז בשיקום וידעתי שהוא יצליח לחזור".
7 צפייה בגלריה
אבי קובלסקי
אבי קובלסקי
אבי קובלסקי
(משה חרמון)
השיקום לא היה קל וכלל טיפולים, אימונים ובדיקות תקופתיות. אחרי כל התקדמות בהליך, כספי עבר בדיקה ממוחשבת וצילום MRI כדי לוודא שהכל תקין עם הברך. "הכל היה שברירי. אין הרבה ניסיון בפציעה כזאת, אבל מסוג הפציעות שאופי המטופל קובע מה יהיה. לשמחתי, גם האישור לחזור הגיע בסופו של דבר מהרופא של מכבי תל אביב והחזרה לאימונים מלאים הייתה מרגשת", הוסיף בדיר.
"עומרי קיבל החלטות טובות", אמר אבי קובלסקי. "היה לי קטע אמוציונלי בטיפול, כי בעבר השקעתי הרבה מזמני כדי שהוא יצליח להגיע ל-NBA ורציתי מאוד שהוא ימשיך לשחק גם אחרי שחזר לארץ כעבור עשור באמריקה. מבחינתי, זו הייתה משימה חשובה ביותר. לא כולם מסוגלים לעשות את מה שעומרי עשה בשיקום הזה, אבל הוא ניהל את המשבר הזה והגיע מידי יום לטפל בעצמו בלי שום הנחות. אני לא פסיכולוג, אבל לפעמים לספורטאי בגיל כזה הכי קל זה להוריד את השאלטר וללכת הביתה, כי הרי היו כדורסלנים שפרשו בגיל צעיר בגלל פציעות, אבל עומרי לא עצר. הוא הפתיע אותי בהתמדה שלו ומבחינתי הוא הדוגמה לאיך שספורטאי צריך להתמודד עם פציעה".
7 צפייה בגלריה
עומרי כספי, עבד קשה
עומרי כספי, עבד קשה
עומרי כספי, עבד קשה
(איציק בלניצקי)
לפני שחזר לפרקט, קובלסקי ובדיר עשו לכספי הדמיות של מה שצפוי להיות במגרש. הם דיברו על תסריטים אפשריים במשחק השוטף, ניסו לגרום לו להתעלם מהפציעה מבחינה פסיכולוגית וגם שוחחו איתו על הלחץ הגדול שעלול להיות מופעל עליה בתנועות מסוימות. כספי תירגל לא פעם תנועה עם כדור מול חסימה של שני שחקנים יריבים, כאשר במקרים מהסוג הזה הברך צריכה לנוע במהירות ולהתמודד עם לחץ גדול כשמשקל הגוף עובר מצד לצד. אחרי שעבר גם את המבחן הזה בהצלחה, מבחינתם ניתן האות לחזרה והמסר הועבר לצוות הרפואי במכבי תל אביב.
במשחק החזרה שלו, בקליניקה של בדיר נרשמה התרגשות עצומה וכל העובדים עמדו ומחאו כפיים מול מסכי הטלוויזיה. כולם, חוץ ממנהל המרפאה. "הרגע הכי קשה מבחינתי היה המשחק הראשון שלו אחרי שסיים את השיקום", אמר אדם בדיר. "הוא לא ספורטאי שבא לנוח, אלא אחד שכל הזמן דיבר על זה שהוא רוצה לחזור ולתרום למכבי תל אביב. זו הגדולה שלו, אבל תמיד יש חששות במקרים כאלה. המשחק הראשון היה מאוד מותח מבחינתי, גם משום שהיה לי קשה לא להיות איתו שם. לא יכולתי להיכנס לאולם בגלל הקורונה, לא יכולתי לשבת ביציע ולא יכולתי לראות את הפעולות שלו בזמן אמת. כשראיתי אותו במסך מידי פעם יושב על הספסל עם קרח על הברך לא הבנתי מה קורה. זה שיגע אותי. אני אחד שאוהב לדעת מה מרגיש הספורטאי שאני מטפל בו והיה לי קשה להיות רחוק ממנו, אבל לשמחתי הכל עבר בשלום".
7 צפייה בגלריה
עומרי כספי
עומרי כספי
עומרי כספי
(איציק בלניצקי)
בימים האחרונים, אחרי הזכייה בגביע ווינר, כספי ישב וכתב פוסט באינסטגרם בו הוא הודה לכל הצוות שטיפל בו. דווקא אחרי רגע משמח, הוא סיפר על הדמעות, הקשיים והדרך הארוכה שעבר עד לרגע הזה. כמו כן, הוא הדגיש עד כמה האנשים שליוו אותו בשנה האחרונה בשיקום היו משמעותיים עבורו.
גם כיום כספי עובר טיפולים כדי לתחזק את הברך אחרי הפציעה שחווה. בדיר, בכל אופן, מרוצה לא פחות ממנו: "היו לפעמים רגעים קשים בטיפול, רגעים שבהם אנשים דיברו ואמרו שהוא צריך לפרוש, אבל עכשיו כל מי שרואה אותו אומר לו שהוא נראה נהדר, מחמיא לו ומראה לו הרבה אהבה. וזה הניצחון הקטן שלנו בתור הצוות שטיפל בו".