14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(רדאד ג'בארה)
מרקו בלבול, מי שעמד לצידו של וילי רוטנשטיינר כעוזרו לאורך מוקדמות המונדיאל, מסיים קמפיין ראשון בתפקיד על הספסל של נבחרת ישראל ומתפנה לסיכומים בראיון מיוחד ל-ONE. איש המקצוע בן ה-54 דיבר על ההופעה של החבורה בכחול-לבן מראות עיניו, שיתוף הפעולה עם המאמן באימונים ובמשחקים, וכמובן התייחס גם לעתידו שלו, בזמן שעדיין לא ברור מי יהיה הצוות שיוביל את ישראל בקמפיין המוקדמות ליורו 2024.
מרקו, הנבחרת סיימה קמפיין ויש לי הרגשה שכמו שההגנה נעלמה, גם בלבול נעלם קצת. וילי רוטנשטיינר העלים אותך? ”אני לא יודע מאיפה ההרגשה הזו. הרגשתי מאוד דומיננטי ומעורב. נהנתי מכל שנייה ולמדתי המון, אני מרגיש מאוד מוערך בנבחרת”.
14 צפייה בגלריה
וילי רטנשטיינר ומרקו בלבול
וילי רטנשטיינר ומרקו בלבול
וילי רטנשטיינר ומרקו בלבול
(רדאד ג'בארה)
יש לווילי בעיה. הוא מכין טוב את הנבחרת למשחק, אבל לא יודע לנהל במהלכו ולהגיב עם החילופים. הוא לא סופר את העוזרים שיושבים לצידו? נראה שהוא פחות מתייחס. ”הנוהל שלנו לפני המשחקים זה שאני יושב ביציע ומעביר את המסרים מלמעלה כי מלמעלה רואים מצוין את הדברים. אנחנו רואים את וילי מתייעץ גם עם מאמן הכושר על הנושא הפיזי, גם עם העוזרים שיושבים למטה. לא ראיתי משהו שונה, לא יודע איך אתם ראיתם. ראיתי עבודת צוות גם במגרש וגם מחוצה לו, משהו שהרבה זמן לא ראיתי”.
אם ככה אולי העבודה שלכם כושלת, אם כמעט בכל משחק וילי הכין טוב ואין חילופים בזמן. למשל מול אוסטריה, המאמן שלהם פרנקו פודה שינה טקטיקה תוך כדי משחק, לווילי לקח זמן לקלוט. יש פה בעיה. ”כשמנצחים אז אומרים שהחילופים הם בינגו. נגד אוסטריה בבית, דולב חזיזה ושון וייסמן שינו המשחק אחרי שעלו מהספסל וכבשו. ליאל עבדה גם הרשים כשנכנס מול איי פארו. כשלא מנצחים תמיד תהיה ביקורת ויגידו שהחילופים לא היו בזמן. זה חלק מהמשחק. הרבה פעמים החילופים כן הצליחו”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(רדאד ג'בארה)
אפרופו ליאל עבדה, הוא בכושר שיא בסקוטלנד עם סלטיק וגם במשחקים באירופה, העלמתם אותו. גם נגד איי פארו הוא קיבל רק 10 דקות, למה אין לו מקום בנבחרת? ”עבדה הגיע לנבחרת ישראל עוד כשהיה במכבי פתח תקווה וזה היה ליהוק נהדר שעזר לו להתקדם לאירופה. הוא היה יוצא לשם גם בלי זה, אבל זה סייע לדחיפה. בחלק הקדמי יש את וייסמן, ערן זהבי, מונס דאבור, מנור סולומון שיכול לשחק שם ועוד שחקנים מצוינים. יש תחרות מאוד מאוד קשה ורק שניים יכולים לשחק בתפקיד הזה. הוא שחקן צעיר שמתאמן עם השחקנים הכי טובים בכדורגל הישראלי, הוא נמצא במקום טוב בסלטיק ונותן עונה נהדרת. הוא כישרון אדיר. דיברתי איתו אתמול ואמרתי לו שהזמן שלו עוד יגיע והוא יצליח גם בנבחרת”.
14 צפייה בגלריה
ליאל עבדה
ליאל עבדה
ליאל עבדה
(איציק בלניצקי)
אתה היית בלם הרבה שנים גם בנבחרת, אימנת גם ברמות הגבוהות, בכל ההיסטוריה לא הייתה הגנה כזו רעה של הנבחרת. אני לא רוצה לפגוע בשחקנים, אבל זה לא לרמה של הנבחרת. ממה זה נובע? ”בכדורגל המודרני כולם צריכים לעשות הגנה והתקפה. פעם ביקשו מאיתנו הבלמים לא להניע את הכדור ולהעיף אותו למעלה ומהחלוץ ביקשו לא לעשות הגנה ולחכות למעלה. היום ההגנה מתחילה מהחלוץ ועד השוער ואותו הדבר גם להיפך. משחק ההגנה הכולל של הנבחרת לא היה מספיק טוב וצריך להגיד את האמת, אבל ההתקפה הייתה מדהימה, לדעתי אחת הטובות בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. נגד הגנות חזקות מאוד של הבונדסליגה והליגה האנגלית. שאפו להם, הבקענו הרבה שערים ונראנו טוב התקפית. הרבה מהגולים שספגנו באו מטעויות של משחק ההתקפה. איבדנו כדורים במרכז המגרש וספגנו. גם את זה צריך לשפר. אני אגיד עוד משהו. לפני כמה שנים אמרו ‘בואו נהיה הגנתיים, לא נקבל גולים ונעפיל’. אז זה לא עבד ולא העפלנו. פה ראינו נבחרת שמשחק התקפי, אבל גם לא עלינו”.
מה לגבי הקמפיין של אברהם גרנט בזמנו שלא הפסיד באף משחק? ”אני לא מדבר על קמפיין כזה או אחר, אני אומר שפעם שיחקנו מאוד הגנתי וקיבלנו פחות שערים ולא עלינו, הפעם שיחקנו מאוד התקפי וכבשנו יותר ולא עלינו”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(שחר גרוס)
היה לנו בית ברמה די נמוכה. ”אני לא מדבר על הבתים, רק על הסגנון”.
איזה ציון אתה נותן לקמפיין שלנו? ”צריך להיות ריאליים. אנחנו במקום השלישי, זה המקום שלנו לדעתי. הצגנו כדורגל התקפי, מודרני, אינטנסיבי ולוחץ. ברור שהשאיפה כספורטאים ולי כמאמן זה להגיע למשהו הישגי ולעלות, אבל כרגע זה המקום הריאלי. כדי לקפוץ מדרגה למקום השני אנחנו צריכים לשפר את משחק ההגנה של הנבחרת. דבר נוסף שקשור למשחק ההגנה זה המצבים הנייחים. כי אם אנחנו לא סופגים את הגול בדקה ה-93 נגד סקוטלנד, אנחנו מדברים אחרת היום”.
14 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל
(רדאד ג'בארה)
גם מול סקוטלנד וילי לא הגיב בזמן. ”כשאתה לא מנצח זה מה שאומרים ותהיה ביקורת. כשאתה עושה משהו שלא מצליח אז אומרים ‘למה ככה ולמה ככה’. תמיד יהיה מה להגיד. העניין המנטלי של לא לספוג בדקה כזו זה גם משהו שנצטרף לשפר”.
מה דעתך על הקהל? ”ראינו לאורך הקמפיין את האוהדים באים, תומכים, מעודדים ומחוברים לדרך של הנבחרת. הרבה זמן לא ראיתי דבר כזה בנבחרת, הקהל הזדהה”.
14 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת ישראל
אוהדי נבחרת ישראל
אוהדי נבחרת ישראל
(רדאד ג'בארה)
בהרבה משחקים לא היו יציעים מלאים. ”21:45 היא שעה קשה. בסמי עופר הרגשתי אווירה מטורפת עם 10-15 אלף איש, גם בנתניה הייתה אווירה טובה. הרגשת את החיבור”.
ומה דעתך על הקריאות למונס דאבור? ”הקריאות לא לעניין, זה משהו שצריך להיפסק ולעשות משהו בנושא”.
מה היית עושה? ”ההתאחדות יודעת מה לעשות”.
14 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
מונס דאבור
(רדאד ג'בארה)
אתה חושב שהצוות הזה צריך להישאר קמפיין נוסף? ”אני כן רואה תהליך. אתם לא אוהבים את המילה הזו וגם אני לא. אבל כן רואים דרך ומשחק התקפי מצוין, רואים חיבור של שחקנים לצוות. חיבור אמיתי. ראינו נבחרת מגובשת שלא נותנת לשום דבר להיכנס פנימה”.
לקראת סוף הקמפיין הייתה ביקורת בקרב השחקנים על כך שווילי לא מחדש והוא מקובע. ”תמיד יש אחד או שניים כאלה. אני לא יודע מי, אני מדבר על עובדות ומה שראיתי. הנבחרת מגובשת, רוצה לשחק כדורגל. נגד דנמרק הובלנו 0:1 משער של ערן זהבי שנפסל ועד היום אני משוכנע שלא היה שם נבדל. פתחנו עליהם בלחץ מטורף בחוץ. ראיתי נבחרת שבאה לשחק וככה נתקדם”.
14 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
(רדאד ג'בארה)
היית עוזר מאמן, אימנת בצעירה, עשית תפקידים בכירים בנבחרת. השם שלך לא מוזכר בנוגע למאמן הבא, אתה חושב שהגיע הזמן שלך לאמן את הנבחרת הבוגרת? ”אני אחד שמאוד מאמין במעשים. היו לי שמונה שנים מצוינות כמאמן, גם עם מכבי חיפה ובעוד מועדונים וגם בנבחרת הצעירה. עכשיו אני עוזר וזה התפקיד שלי. אני לויאלי לווילי ושמח שהוא הציע לי את התפקיד, אני שמח שהגעתי לנבחרת”.
החוזה שלך יסתיים בעוד שלושה שבועות. לויאליות זה יפה, אבל בוא נדבר תכלס. דנים מי יהיה המאמן הבא, אתה חושב שווילי צריך להמשיך או שאתה הייתה רוצה את התפקיד? ”אני רואה נבחרת שעובדת מצוין. וילי הכניס סטנדרטים ומגיע לו הקרדיט על זה. אני לא חושב קדימה מדי”.
מה זאת אומרת? ”כרגע אני עוזר מאמן הנבחרת”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול ביציע
מרקו בלבול ביציע
מרקו בלבול ביציע
(רדאד ג'בארה)
בעוד שלושה שבועות החוזה מסתיים. ”בוא נראה, יש אופציה להתאחדות להמשיך, בוא נראה”.
היית רוצה להמשיך כעוזר מאמן? ”אני מאוד מרוצה בתפקיד שלי. לא פעם אחת דיברנו על הצעות שהיו לי ולא פזלתי לשום מקום. כסף לא פיתה אותי כי אני נהנה באמת. אני מרגיש טוב עם השחקנים הכי טובים ובטופ של הכדורגל הישראלי. טוב לי”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(פרטי)
אתה חושב שהנבחרת צריכה לעבור חילוף דורות לקראת הקמפיין הבא? ”ראינו שחקנים כמו ערן זהבי שמשפיע על הנבחרת ברמות שלא ראיתי הרבה זמן, משפיע על חדר ההלבשה, הצוות והשחקנים בגישה שלו, בנתינה שלו ובמה שהוא עושה על המגרש, זה משהו יוצא דופן שלא ראיתי. יש שחקנים שיכולים להוביל את הנבחרת למקומות טובים מאוד. צריכים לשפר את משחק ההגנה כדי לקפוץ מדרגה. צריך לעבוד על זה ולתת דגש, ליצור איזון בין ההתקפה המצוינת להגנה”.
14 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי
(ראובן שוורץ)
וילי התראיין אחרי אוסטריה ואמר שהוא לא יודע מה הבעיה בהגנה. הוא ארבע שנים פה ולא יודע. ”אני חושב שהוא התייחס ספציפית לנושא המשחק. הרבה פעמים צריך לבדוק בווידאו ולנתח את הדברים לעומק, אני חושב שזו הייתה כוונתו”.
מה הלאה? מה לגבי עבודה עם גרנט ביחד? ”אני לא חושב הלאה יותר מדי. אני אוהב את גרנט ועבדנו ביחד, אבל אני נמצא במקום מאוד טוב”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול לצד אברהם גרנט
מרקו בלבול לצד אברהם גרנט
מרקו בלבול לצד אברהם גרנט
(שחר גרוס)
אתה לא תרצה להיות שוליה כל החיים. ”טוב לי ותמיד הייתי במקומות שטובים לי. אף פעם לא הייתי במקום שאני לא מחובר אליו או שלא רוצים אותי, הרגשתי שאני מסופק תמיד בכל מקום שהייתי בו”.
אתה חושב שאתה מועמד ראוי לנבחרת? “אני חושב שאם מביטים על הרקורד שלי רואים מה שעשיתי בחיפה, בנבחרת הצעירה, בבני סכנין ובקבוצות נוספות, זה מדבר בעד עצמו ומעיד עד כמה אני ראוי. אני לא מכיר מישהו שיגיד ‘לא’ לנבחרת. אבל לא אני צריך לענות על השאלה הזאת”.
אם וילי יגיע לאמן בחו”ל ויציע לך לבוא, תלך איתו? אתה שואף לאמן באירופה? ”אני לא מדבר על דברים תיאורטיים. אני בנבחרת ויש לי חוזה, לא חושב קדימה מדי. הייתי באנגליה עם ווסטהאם, הייתי בפרטיזן בלגרד, הכדורגל דינמי. הגעתי למכבי חיפה מהצעירה, החלפתי שם מאמן שאימן את שאלקה ולא הצליח בחיפה. אין מאמן ישראלי שלא שואף לאמן באירופה, כרגע רק אברהם גרנט היה מאמן בקבוצה בכירה באירופה ואני מקווה שעוד יילכו בעקבותיו. מה שהוא עשה זה יוצא דופן”.
14 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(פרטי)
איזה ציון אתה נותן לעצמך ומה דעתך לגבי המאמן הישראלי? ”אני לא חושב שצריך לחלק ציונים. גם אם היינו מסיימים במקום רביעי זה ריאלי. מקום השלישי זה ריאלי. אני מדבר על עובדות. יש לנו מאמנים ישראלים פנטסטיים. כמו שאמרתי, אני הגעתי למכבי חיפה אחרי מאמן שהיה בשאלקה והדברים הסתדרו לטובה, ככה שזה לא אומר כלום. מה שקצת חורה לי זה שאנחנו לא רואים מאמנים ישראלים באירופה. אני מקווה שמאמנים ישראלים ייצאו לאירופה. יש לנו מאמנים טובים שיכולים להגיע לליגות הבכירות”.