7 צפייה בגלריה
דוד מרטן ומלאדן קרסטאיץ'
דוד מרטן ומלאדן קרסטאיץ'
דוד מרטן ומלאדן קרסטאיץ'
(אורן בן חקון ורדאד ג'בארה)
מאמן הפועל מרמורק, דוד מרטן, אומנם רק בן 33, אבל בקריירה הקצרה שלו בתחום הכדורגל הוא הספיק לחוות לא מעט. לא רבים זוכרים, אך מרטן החל את דרכו אי שם כמתורגמן של לואיס פרננדז בבית"ר ירושלים, כשכבר אז הבין, שברצונו לצאת לדרך חדשה כמאמן.
מסעות עם גיא לוזון כעוזר בסטנדרט ליאז' ובצ'רלטון היו רק הפתיח, כשבהמשך, הוא אימן בלא מעט קבוצות. השיא היה בהפועל כפר שלם, כאשר היום, הוא יוביל את הפועל מרמורק מליגה א' דרום למשחק הגביע מול מכבי תל אביב באיצטדיון בלומפילד.
7 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
(ראובן שוורץ)
בראיון מיוחד ל-ONE, רגע לפני המפגש בו ינסה להפתיע את הצהובים במשחק הבכורה של מלאדן קרסטאיץ' על הקווים, הוא מספר על תחילת הדרך לצידו של פרננדז, המסע עם גיא לוזון ברחבי אירופה, האנשים שלא האמינו בו בשל הרקע ממנו הגיע והמטרות הגבוהות אותן הוא מסמן.
"כל ההפתעות שהיו, לא היו כאלה הפתעות. מי שמכיר את ליגה א', במיוחד את המחוז הדרומי, יודע שאין כל כך הבדלים בין קבוצת צמרת בליגה הזאת לקבוצת אמצע טבלה או תחתית בליגה הלאומית", הוא מתייחס למשחקי הסיבוב בגביע שהתרחשו עד היום. "סנסציה גדולה עוד לא הייתה וזה נותן תיאבון. אנחנו לא מגיעים במצב הכי אידיאלי שלנו אבל אנחנו באים מוכנים לתת הכול ולעשות את המקסימום. להקשות עליהם כמה שיותר ולנסות להפתיע".
7 צפייה בגלריה
דוד מרטן
דוד מרטן
דוד מרטן
(אחמד מוררה)
אתה מאמין? "בכדורגל הכול יכול להיות. כמובן שזה יהיה מאוד קשה והרבה דברים יצטרכו להתחבר ולעבוד לטובתנו כדי שנעשה סנסציה. היו דברים מעולם ואנחנו באים מאמינים, אם לא לא היינו מגיעים בכלל".
כמה השפעה יש למאמן החדש של מכבי? "אני מניח שתהיה רוטציה מסוימת, אבל כל השחקנים שפחות משחקים ירצו להוכיח את עצמם למאמן החדש וזה לא יהיה לטובתנו. אני לא מאמין שבשלושה ימים תהיה למאמן שלהם השפעה גדולה, כי קשה להשפיע על קבוצה בשלושה ימים".
ספר על הקבוצה שלך. "השנה הפועל מרמורק נבנתה עם תקציב די צנוע יחסית לשנים עברו. עשינו יותר פרויקט של החתמת שחקנים צעירים סביב ארבעה או חמישה שחקנים מנוסים בסגל. עד עכשיו אנחנו בעונה שאפשר להגדיר אותה כטובה. עברנו שלושה סיבובים בגביע, אנחנו במקום החמישי בליגה במרחק קטן מהמקומות הראשונים. ביחס לתקציב שלנו ולזה ש-80% מהסגל הוא חדש, אפשר להגיד שאנחנו עושים עונה טובה".
7 צפייה בגלריה
שחקני הפועל מרמורק
שחקני הפועל מרמורק
שחקני הפועל מרמורק
(חגי מיכאלי)
עלייה זה משהו שמדברים עליו? "בוא נגיד שהמטרה שלנו היא להתברג בחמשת המקומות הראשונים ולהגיע לפחות לפלייאוף. השנה מאוד קשה לחשוב על עלייה בליגה של שמונה עשרה קבוצות ונצטרך להתחזק. אבל הכול יכול להיות, אנחנו באים בכל משחק כדי לנצח כל קבוצה. גם במשחקים שהפסדנו לכפר שלם היינו הרבה יותר טובים מהם. אין פערים גדולים בין קבוצות הצמרת בליגה א' דרום".
איך אתה רואה את העבודה שלך כמאמן בליגה א'. מדברים הרבה על מעמד המאמנים שם. "אני יכול להגיד לך שבאמת נותנים לי את כל השקט והתמיכה. הולכים אחריי בכל החלטה שאני מקבל. זה מועדון חם, משפחתי ואוהב. עבדתי בהרבה מקומות בישראל ובחו"ל וזה אחד המקומות שאני הכי נהנה לעבוד בו".
בוא נדבר עליך, עברו כמעט חמש עשרה שנים מאז התחלת את דרכך כמתורגמן של לואיס פרננדז. כבר אז ראית את עצמך נהיה מאמן? "תראה, המסלול שלי היה קצת אולי שונה ממאמנים אחרים. הגעתי להיות מתורגמן. כדורגל זה משהו שנמצא בעורקים שלי מגיל קטן. שיחקתי כדורגל עד גיל נוער ולא הצלחתי לעשות קריירת בוגרים. כשהגעתי להיות מתורגמן של לואיס, בשבילי הוא היה אליל ילדות. הרי גדלתי בפאריס ועליתי רק בגיל ארבע עשרה. מהר מאוד הפכתי להיות יד ימינו ואחד שמעורב בכל החלטה. הוא היה סומך עליי בכל דבר. בסוף התפקיד שלו הוא אמר לי משפט שאני זוכר: "אתה חייב לעשות תעודת מאמן, לך על זה". זה מה שעשיתי. התגלגלתי משם, המשכתי את הדרך שלי. עברתי הרבה מועדונים: קבוצות נוער, ליגה לאומית, קבוצות באירופה עם גיא לוזון".
7 צפייה בגלריה
לואיס פרננדז
לואיס פרננדז
לואיס פרננדז
(יוסי ציפקיס)
"אני עוד נחשב למאמן צעיר ואני אחד שיותר מרוכז בעבודה ובעשייה מאשר לדחוף את עצמי לתקשורת. הרבה פעמים אני מקבל הרבה פחות קרדיט כי אני לא שחקן עבר או מישהו מוכר בנוף הכדורגל הישראלי. אוהבים לזרוק את העניין של המתורגמן אבל זה משהו שאני גאה בו ולעשות תפקיד כזה זה משהו שלא ניתן לכל אחד. אני מתגלגל ממקום למקום בדרך הכי קשה ומנסה להשתפר ולהשתלם. אני מאמין שתוך זמן קצר אגיע לרמות הכי גבוהות והמטרה שלי היא להגיע מעבר לים כמאמן ראשי. אני מאמין שאגיע לזה בזכות עבודה קשה", הוסיף.
אתה שומר על קשר עם לואיס? "אני בקשר איתו. הרבה פחות מפעם, אבל אנחנו משוחחים אחת לכמה חודשים. אנחנו מדברים על הכדורגל הצרפתי והישראלי. כל פעם שהוא מגיע לישראל הוא מיד מצלצל אליי. לפני כמה שנים שאימנתי את הנוער של אשדוד, הוא הגיע לראות את האימון שלי. אנחנו מאוד מחוברים עד היום ועדיין בקשר".
איך אתה רואה את הקריירה שלך עד היום? "קצת שונה. התחלתי ברמות הכי גבוהות. שחזרתי לישראל אחרי המסע שלי עם גיא לוזון בסטנדרט ליאז' ובצ'רלטון התחלתי בליגת העל לנוער עם מ.ס אשדוד שם הייתי שנה וחצי. אחרי זה עברתי להפועל ירושלים בליגה הלאומית ובליגה א'. עברתי הרבה מועדונים ואני יכול להגיד שאני מאמן הרבה יותר טוב ממה שהייתי כשהתחלתי להיות מאמן ראשי. אני חושב שאני משתפר מיום ליום ומקומי ברמות הגבוהות. אני לא מתבייש להגיד את זה. עבדתי עם הרבה מאמנים ואני יודע מה אני שווה. אגיע לשם בסבלנות, שלב שלב. אני לא רוצה מה שנקרא לדלג על שלבים או להגיע למקומות שאני לא צריך להיות בהם עדיין. אני מוכן לאתגרים יותר גדולים".
7 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
גיא לוזון
(ראובן שוורץ)
מה השלב הבא שאתה מסמן לעצמך? "קודם כל לסיים את העונה במרמורק ואולי להמשיך עוד עונה כי אני מאוד נהנה. אבל כמובן שבאתגר הבא, אני שואף לקבל קבוצה טובה בליגה הלאומית מתחילת העונה. לבנות את הסגל בקבוצה עם יומרות. אני מאמין שאני יכול לעשות דברים מאוד יפים".
ספר על החוויות בחו"ל עם גיא. "היו המון. עבדנו במועדון בסדר גודל ענק כמו סטנדרט. אנשים שלא היו שם לא יכולים להבין את העוצמות של המועדון הזה. או לשחק בצ'מפיונשיפ, כל שלושה ימים עם התרבות האנגלית. בסטנדרט לא היה חסר כלום, כל דבר שנדרש או שאפשר לחלום עליו קיבלנו. היום בדיעבד אני מבין עד כמה המקום הזה היה וואו. היום שאתה עובד בליגה א' זה שמיים וארץ, מקצוע אחר. יצא לנו לאמן שחקנים כמו ג'ו גומס בצ'רלטון ובסטנדרט את מיצ'י בטצ'ואי ששיחק כמה שנים בצ'לסי ועוד רבים שהיו חלק מנבחרת בלגיה במונדיאל וביורו. שחקנים ברמה הכי גבוהה שיש. אלו חוויות מדהימות, שאתה נמצא שם אתה לא מעריך ולא שם לב עד כמה באמת הכול ברמה אחרת ומאוד מפואר. אני מאחל לכל מאמן לעבוד יום אחד במקומות האלה. אחרי שטועמים דבר כזה, צמאים לחזור לזה".
7 צפייה בגלריה
דוד מרטן
דוד מרטן
דוד מרטן
(איציק בלניצקי)
אתה מכיר את גיא. איך אתה רואה את הסיטואציה שלו במכבי פ"ת העונה. הוא סופג לא מעט. "גיא תמיד סופג המון ביקורות. הוא רגיל לזה. אני יודע ומכיר את גיא. הוא מאמן מצוין בקנה מידה ישראלי ואחד הטובים שיש. קשה למאמן להצליח כל שנה מחדש וגם שרואים השנה את מכבי פ"ת, הם סובלים מהמון חוסר מזל. שחקנים שעזבו כמו בריבו ועבדה שהיו נותנים מספרים ומסיימים את המהלכים שהיום הם מגיעים אליהם אבל לא כובשים. אולי הם נכשלו בשחקני ההתקפה הזרים: הם מגיעים להמון מצבים ולא מבקיעים. בכדורגל אתה צריך להכניס את הכדור לרשת, היו הרבה משחקים שהם החמיצו וספגו ובסוף זוכרים את התוצאה. הם בתקופה לא טובה, אבל אני בטוח במאתיים אחוזים שהם לא יירדו ליגה ולא יהיו אפילו קרובים לכך. עבדתי עם גיא המון שנים ואין לי ספק שהוא יעשה מה שצריך כדי שהקבוצה לא תרד".
כמה הוא חזק מנטלית לעבור את זה? "מבחינת אופי הוא מאוד חזק. מאמן זה כמו שחקן. הוא גם צריך את הביטחון בדברים שהוא עושה. שדברים פחות הולכים אז יורד לך הביטחון כמו לכל מאמן או שחקן. אני בטוח שהוא יעבור את התקופה הזאת. הוא חזק מאוד מנטלית ולא נותן לדברים להשפיע עליו. יש לו תמיכה וגב מהמשפחה בקטע הזה. מאוד מעריכים אותו ובצדק".