3 צפייה בגלריה
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
(רדאד ג'בארה)
בתוך פחות משנה, הספורט האולימפי יקיים אירוע גדול שירכז ספורטאים מכל העולם. אחרי משחקי הקיץ שהתקיימו בטוקיו ביולי-אוגוסט, לא רחוק משם ייפתחו מחר (שישי) משחקי החורף בבייג'ינג אחרי חמישה חודשים בלבד - וגם הפעם האירוע יתנהל תחת מגפת הקורונה.
בבירת סין נמצא כעת חבר הוועד האולימפי הבינלאומי, אלכס גלעדי, שסיפר על ההכנות לאירוע בו תשתתף גם משלחת ישראל מצומצמת. "זו תהיה אולימפיאדת חורף, בה ספורטאים יתחרו על קרח במתקנים שהעולם לא ראה כמותם", ציין גלעדי. "הכל פה יפיפה".
אלכס, איך מתנהלים תחת מגבלות הקורונה בסין? "ההתנהלות היא קצת אחרת, כי ביפן כל אחד היה צריך בידוד והפעם הוועד האולימפי כפה על עצמו שלושה ימי בידוד. באופן כללי, משחקי החורף הקודמים בפיונגצ'אנג נעלמו מהעין, אבל הפעם הם באים לבמה הרבה יותר גדולה ויש יותר עניין. אומנם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם השטויות שלו הכריז על חרם דיפלומטי, אבל זה רק תרם לסינים כי יהיו כאן 30 ראשי מדינות ביציע הכבוד, שזה כבר יותר ממה שהיה בפיונגצ'אנג".
3 צפייה בגלריה
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
(נעם מורנו)
זאת אומרת, שנשיא ארצות הברית בעצם עשה אפקט הפוך בקריאה הפוליטית שלו, כי יותר ראשי מדינות הגיעו בגללה? "בדיוק. אני לא יודע גם מדוע הוא אמר את זה, כי מי אמר שהסינים הזמינו אותו? אבל בכל אופן, זו תהיה חגיגה ספורטיבית".
איך מתמודדים עם המגפה בבייג'ינג, כאשר המוני זרים מגיעים לעיר? "כולנו בבועה אחת ענקית כך שקשה לדעת מה קורה בחוץ. בסין זוהי תקופת החגים, עם ראש השנה הסינית החדשה, כאשר הפעם נכנסת שנת הנמר, אז אני מניח שהרבה מהם אולי אפילו נוסעים לחופשה, אבל אנחנו לא באמת רואים אנשים. אנחנו נעים מבית המלון לעמדות העבודה שלנו או לכפר האולימפי ולמתקנים".
בכל זאת, פגשת את המקומיים? איך הם מקבלים את האירוע הזה? "מאלה שעובדים פה - שזה אנשי ביטחון, סדרנים, פועלים או נהגים - כל אחד דבק במלאכתו כמו תמיד. אנחנו מנותקים מהעולם החיצון, אז אני לא יודע לומר מה שארית בייג'ינג חושבת על האירוע הזה. אנחנו שנתיים במגפה, האומיקרון דוהר בכל העולם, ובמקום לשאול 'למה לא דוחים את המשחקים' הם מקיימים אותם, הספורטאים באים מכל העולם כדי לנצח והם יתנו שואו יוצא מן הכלל, כי זאת המהות שלהם ובשביל זה הם התכוננו במשך שנים".
3 צפייה בגלריה
נועה סזולוס
נועה סזולוס
נועה סזולוס
(רויטרס)
עבורך, זה האירוע הרשמי האחרון כחבר בוועד האולימפי הבינלאומי. זה מרגש אותך? "כחבר ועד אולימפי, אלה אכן המשחקים האחרונים שלי, אבל אני עדיין לא סיימתי את תפקידי. זה יקרה רק ב-31 בדצמבר ואני נמצא גם בוועדת התיאום של אולימפיאדת פאריס 2024, כך שעוד לא עשו לי פה סגירת חשבון. כשאתה יושב במסעדה, אתה משלם בסוף האחרונה ומשלם על הכל. כרגע, אף אחד עוד לא ביקש אפילו את החשבון. יכול להיות שזה יגיע בקרוב, אבל זה לא מטריד אותי. אני 28 שנה חבר הוועד האולימפי וזה לא שאני פתאום מחר נפרד מהארגון הזה. אמשיך לעבוד גם בפאריס".
נדמה שהצרפתים מתכוננים לאולימפיאדת פאריס בקיץ 2024 במלוא המרץ ומתכננים אירוע מרהיב. רואים את זה בהצהרות שלהם על טקס הפתיחה, לדוגמה. מה צפוי שם? "לפני מאה שנה, ב-1924, העיר פאריס הייתה מרכז העולם. כולם רצו להיות שם. היום היא לא מרכז העולם. אז אם הם יעשו טקס פתיחה אחר וראוותני, וכולם מחזיקים אצבעות שזה לא ישתבש, אבל מה זה ישנה את מהות המשחקים? הרי למחרת אנשים קופצים לבריכה והולכים להתחרות כרגיל. נכון, הם חיכו לאירוע כזה הרבה שנים, אבל אם נדמה לצרפתים שהשמש תעצור בגבעון במהלך טקס הפתיחה, אז לא, היא לא תעצור. המשחקים האולימפיים והספורטאים הם העיקר".
צפו בשעריו של החלוץ החדש של מכבי ת"א