7 צפייה בגלריה
מנור סולומון. מדבר על הכול
מנור סולומון. מדבר על הכול
מנור סולומון. מדבר על הכול
(אינסטגרם)
קרוב לארבע שנים כוכב נבחרת ישראל ושחטאר דונייצק, מנור סולומון, הרגיש כאבים ברגלו. שנים במהלכן נאלץ להתמודד עם תחושות פיזיולוגיות קשות, שלוו באי ודאות ובחוסר יכולת להבין מהו מקור הכאב. הכישרון מישראל סבל אבל שתק, הוא לא שיתף כמעט בנוגע לסיבה שבגינה במשחקים מסוימים התקשה להציג את היכולת האמיתית שלו, ולמען האמת, קשה היה לשים לב לכך.
בשבוע שעבר, לאחר ניתוח שעבר, סולומון שיתף בפוסט באינסטגרם את מה שעבר עליו וסיפר על התסמונת ממנה הוא סובל: הפרעה לא שכיחה הנגרמת עקב פעילות גופנית ומערבת את השרירים והעצבים. הניתוח שעבר בארה"ב, כך הוא מקווה, יוציא אותו לדרך חדשה.
כעת, כשהוא מאמין שחזר לכשירות מלאה, אחד מהליגיונרים הבכירים שלנו משתף בראיון מיוחד ל-ONE על הרגעים הקשים, המאבק המנטלי, מתי הופיעו הסימנים המקדימים לפציעה ומדוע לקח כל כך הרבה זמן לאבחן את הבעיה ממנה הוא סבל?
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון
(רדאד ג'בארה)
"את הכאבים אני מרגיש בארבע שנים וחצי האחרונות. הייתי מרגיש את זה בעיקר במשחקים ורק בשנה האחרונה התחלתי להרגיש את זה באימונים. היה קשה לאורך זמן לאבחן את זה בגלל שבאמת באימונים זה לא היה קורה. זה בעיקר בגלל שהאינטנסיביות במשחק יותר גבוהה וגם בגלל הלחץ של מגני העצם והגרביים. היו תקופות שהייתי מרגיש את זה חזק יותר והיו תקופות שהיו פחות כאובות והייתי מסתדר עם זה. בתקופות שהייתי מרגיש את זה חזק, הייתי מאוד מתוסכל ולא יכולתי להגיע ל-80% מהיכולת שלי".
מה היה המשחק הראשון שהרגשת את הכאב? "זה היה ממש בתחילת העונה השנייה שלי במכבי פתח תקווה (2017-2018), ממש כשקובי רפואה פוטר, כששרון מימר הגיע. בדיוק בתפר הזה התחלתי להרגיש. בדיוק התחלתי לשחק בנבחרת הצעירה וזה התחיל ממש חזק האמת דווקא במשחק מול מכבי חיפה, שבו הייתי מצוין והבקעתי".
מה הייתה האבחנה בזמנו? "לפני שאבחנו את תסמונת המדור, לא ידעו איך לאבחן אותי. עשיתי המון בדיקות, הייתי אצל המון רופאים ופיזיותרפיסטים ואף אחד לא ידע בדיוק מה יש לי. לא הייתה אבחנה חד משמעית. הייתי בטוח שזה משהו שאצטרך לחיות איתו והתרגלתי אליו. לפני שנה שמעתי על התסמונת הזאת וישר הייתי בטוח שזה מה שיש לי, בעקבות מה שקראתי וחקרתי על הנושא. כל כך התרגשתי שמצאתי את זה. עשיתי פעמיים את בדיקות לתסמונת הזאת, אבל לא הצליחו לאבחן את זה, כי הפציעה הזאת לא הגיעה לי בקביעות".
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון בימי מכבי פתח תקווה
מנור סולומון בימי מכבי פתח תקווה
מנור סולומון בימי מכבי פתח תקווה
(חגי מיכאלי)
איפה נבדקת? "עברתי את הבדיקות האלה בארץ כי באוקראינה אין את זה ולא הצלחתי להגיע לסף הכאב שאליו אני מגיע במשחקים בשחטאר. בגלל זה לא מצאו תשובה חד משמעית וגם בגלל שהנושא בארץ פחות מפותח, אז אמרו לי שזה בדרך כלל בשוק מקדימה ואצלי זה בשוק מאחורה ליד שריר התאומים. אמרו לי שכנראה שאין לי את זה וגם אם יש, עדיף להימנע מניתוח כי זה מסוכן".
התייעצת עם שחקנים בכירים? "התייעצתי עם כמה שחקנים ושאלתי אם הם חוו את מה שאני חווה. הם אמרו לי שהם לא חוו זאת. שאלתי גם בזמנו את יוסי בניון, בתקופה ששיחקנו במכבי פ"ת, כי זו התקופה שהתחלתי לסבול מכאבים. הוא אמר לי שהוא לא חווה דבר כזה בצעירותו. בהתחלה, בשנה הראשונה, וזה התפרץ אצלי, חשבתי שזה אולי מנטלי, פסיכוסומטי. זה היה מוזר לי שאני מרגיש את זה במשחקים בלבד ובאימונים לא".
7 צפייה בגלריה
יוסי בניון ומנור סולומון
יוסי בניון ומנור סולומון
יוסי בניון ומנור סולומון
(איציק בלניצקי)
מה הרגשת ברגע שהגיעה האבחנה הנכונה? "מאוד התרגשתי. חקרתי המון על הנושא, בעיקר בארה"ב, כי בארץ תסמונת המדור האחורית או הפנימית, פחות מפותחת, אלא יותר הקדמית, שגם ממנה אני סובל, אבל פחות. אחרי שאבחנו אותי לפני חודש, כשהתשובה הייתה חד משמעית, בכיתי ואמרתי שאני יכול סוף סוף לשים את זה מאחוריי. יום אחרי הבדיקה, כבר הפנו אותי לרופא, אחד המומחים הכי גדולים בארה"ב לפציעה הזאת. הוא אמר לי שהכול יהיה בסדר, שהוא חוקר את הנושא ועושה את הניתוחים הללו במשך שלושים שנה. הוא אמר לי שאם האבחנה היא חד משמעית, ושלי היא כזו לפי המדדים, הסיכויים לשים את זה מאחוריי לאחר ניתוח אלו סיכויים של 99%. הוא הרגיע אותי והייתי מאושר".
מי באמת ידע מזה? "האמת שמי שידעו היו הרופאים והפיזיותרפיסטים בנבחרת ישראל ובשחטאר דונייצק. המשפחה שלי והחברים הקרובים גם ידעו. חוץ מזה אף אחד לא ידע. לא שיתפתי, כי אף אחד לא ידע באמת מה האבחנה. לא יכולתי לבוא למאמן ולהגיד לו ‘תשמע, כואבות לי הרגליים היום ואני לא יכול לשחק’, הוא לא היה נותן לי לשחק יותר. לא יכולתי בכלל להגיד לו מתי יכאב לי ומתי לא. היו אפילו קטעים שהמאמן היה מדבר איתי ושואל למה במשחק הזה אני לא רץ כמו במשחק הקודם. אני יודע את התשובה בלב, אבל אני לא יכול להגיד לו אותה".
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון
(האתר הרשמי של שחטאר דונייצק)
לא רצית לצעוק ‘אני פחות טוב כי כואב לי’? "ברור. היו הרבה פעמים שהייתי מתוסכל ורציתי לצעוק שאני לא יכול להגיע ל-100% שלי כי כואב לי ואני לא יכול לעשות את מה שאני יכול ורוצה במגרש. כי כשלא כואב לי, אני מרגיש משוחרר, יכול לרוץ כמה שאני רוצה ולעשות את כל הפעולות. כשהיה כואב לי, הייתי צריך לשמור על עצמי, להוריד הרבה פעולות".
כמה זה פגע בך באימונים ובביצועים? "בתקופות מסוימות אני יכול להגיד שזה פגע בי הרבה. לא הייתי יכול לרוץ כמו שאני רוצה, להגביר כמו שאני רוצה ולהיות אינטנסיבי. הקרובים אליי היו שמים לזה לב ישר. אמא שלי או חברה שלי, היו שואלות אותי ‘כאבו לך הרגליים נכון?’. אני יודע שזה לא היה ניכר לעין למי שלא ידע עם מה אני מתמודד, אבל אני יכול להגיד לך שעליי זה מאוד השפיע".
כמה זה היה קשה מנטלית? "זה היה מתסכל. לא ידעתי מה יש לי, אם זה יגמר, מתי. אם אצטרך לחיות עם זה כל הקריירה ולקוות שזה יעבור מתישהו. הייתי עולה למשחקים גדולים בנבחרת ובליגת האלופות ומפחד שיכאב לי, כי אז לא אוכל להראות חצי ממה שאני יכול. פחדתי שלא אוכל לספק את מה שאני יודע לספק. אנשים לא ידעו למה אני במשחקים מסוימים מתחבא או פחות אינטנסיבי ואני ידעתי את התשובה, אבל לא יכולתי לספר".
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון ורוברטו דה זרבי
מנור סולומון ורוברטו דה זרבי
מנור סולומון ורוברטו דה זרבי
(רויטרס)
זה לא סוד שיש התעניינות בך מצד קבוצות גדולות. הן חששו מזה? "קבוצות שרצו אותי לא ידעו על הפציעה כך שזה לא פגע בפן הזה. אני בכלל חשבתי שאיאלץ להתמודד עם זה במשך כל הקריירה ולא ידעתי איך אשים את זה מאחוריי, אז לא הייתה שום סיבה להגיד לאף קבוצה שאני מתמודד עם פציעה כרונית".
איך היה ההליך בארה"ב? "יש רופא ספורט בארץ בשם ליאור לבר. אני שומר על קשר איתו וישר אחרי הבדיקה שעשיתי ושאלו על מה שיש לי, עשינו זום ביחד עם רופא מומחה בארה"ב. ליאור חי כמה שנים בארה"ב והתמחה אצל הרופא הזה. הוא ידע בדיוק לאן לשלוח אותי ואצל מי כדאי לי לעשות את הניתוח הזה. כבר אחרי כמה ימים, הסדרתי את העניינים עם שחטאר, קיבלתי את האישורים והעניינים הבירוקרטיים. אחרי כמה ימים עליתי על טיסה לארה"ב, עשיתי את הניתוח לפני שבועיים והכול עבר כמו שצריך. הם שמחים מהשיקום שלי ומופתעים כמה מהר אני מתאושש. הניתוח הוא יחסית די פשוט, אם אתה יודע איך לעשות אותו. הוא לא מצריך החלמה ארוכה".
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון
(רדאד ג'בארה)
אתה חושב שהפציעה עברה לך לחלוטין? "אני לא יודע אם זה עבר לגמרי, כי לא חזרתי לאימונים מלאים ולמשחקים. אבל זה ב-99% אמור לעבור לחלוטין. הניתוח עבר כמו שצריך והשיקום שלי מהיר מהמצופה. אני מתחיל להיכנס לכושר. רק שבועיים אחרי ניתוח ואני עושה כבר דברים שלוקחים לאנשים אחרים שמתאוששים מניתוח כזה חמישה או שישה שבועות לעשות. אני מאמין שבעוד שבועיים אחזור לאימונים מלאים עם שחטאר".
יש לך איזשהו מסר לספורטאים שלא מצליחים לאתר פציעות מהן הם סובלים? "לנסות לחקור ולברר בכל מקום אפשרי מה יש לך וממה אתה סובל. בנוגע לפציעה מהסוג הזה: אם אתם מרגישים תסמינים דומים בשוק או בתאומים, של כאב, לחץ, שריפה בשריר או נימול - לכו לרופא ותשאלו אותו על תסמונת המדור".
TRANSFER MARKET מנתחים את החלון הישראלי