13 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(רדאד ג'בארה)
כשהחלה עונת 2021/22, לפני קצת יותר מחצי שנה, אין סיכוי שגיא גודס דמיין תסריט כזה. המאמן, שהתחיל את העונה על הקווים במכבי ראשון לציון מצא את עצמו בפיינל פור ליגת האלופות של פיב”א עם הפועל חולון, כשבדרך הוא עבר תהומות, הכרעות לא פשוטות, ונסיקות לגבהים שאי אפשר היה לחלום עליהם.
מה לא היה שם? ראשל”צ תחת גודס לא התחברה, היו"ר לשעבר יצחק פרי עשה למאמן זובור בתקשורת ובסופו של דבר הצדדים נפרדו לקראת סוף 2021. שבועיים לאחר מכן גודס חתם בחולון, שהייתה אז לא מחוברת, על סף הדחה מאירופה. פאסט-פורוורד לאמצע אפריל, הוא נמצא שני ניצחונות מזכייה היסטורית בתואר אירופי.
כעת בריאיון מיוחד ל-ONE, מדבר מאמן הפועל חולון על העונה המטלטלת שהוא עובר, על מה שקרה במכבי ראשון לציון, החיבור עם הפועל חולון, הסיכויים לחזור לארץ עם הגביע, נבחרת ישראל, אבי אבן ומכבי תל אביב, ואפילו דני אבדיה.
13 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(חגי מיכאלי)
גיא, אם לפני שלושה חודשים הייתי אומר לך שזה מה שאתה הולך לעבור, בטח היית אומר שאני השתגעתי. "ברור שלא הייתי מצפה לזה. כמו שאנחנו מכירים את הספורט, יש דברים שאתה לא צופה ויכולים לקרות. גם כשלקחתי את העבודה בחולון לא ידעתי לאן זה הולך. ידעתי שיש פוטנציאל, שיש חבר'ה מנוסים בקבוצה, אבל לא ידעתי לאן זה הולך. זה היה סוג של הימור, יכולתי לשבת בבית ולהתרכז בנבחרת. אבל לא יודע, הייתה לי דווקא הרגשה טובה. בחולון, עם החבר'ה שיש, בוא נעשה את זה, מה אפשר להפסיד? זה חלק מהעבודה - לקחת דברים ולראות לאן זה מתקדם".
לא חשבת אחרי מה שעברת עם ראשון לציון שזה יהיה נכון מבחינתך לשבת קצת בבית, לנוח ולהתאושש? או שהאלטרנטיבה הנכונה הייתה מבחינתך לחזור ישר לעבוד? "יש כל מיני דעות של מאמנים ותיקים. צביקה (שרף, ג.ל.) תמיד אמר, ברגע שיש לך הזדמנות לחזור חזרה לאמן, יש כאלה, לא, תנוח, תצבור כוחות, תחזור מחדש. אין משהו שהוא נכון או נוסחה נכונה, אני חושב שזה עניין של הרגשה נכונה. הרגשות והאינטואיציות שלי היו כן לחזור. חולון מועדון גדול עם קהל, אווירה, סך הכול שחקנים טובים. אז הלכתי לכיוון הזה, לא חשבתי יותר מדי".
אני זוכר שבחולון עוד התווכחו איתך על אורך החוזה, עם עונה שנייה או בלי עונה שנייה ורק עד סוף העונה הנוכחית "אני יכול להבין קצת את החשש שלהם, לכל אחד יש את הכיוון שלו. בסוף הגענו לעמק השווה ואני חושב שזה טוב לשני הצדדים".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס עם השחקנים
גיא גודס עם השחקנים
גיא גודס עם השחקנים
(שחר גרוס)
עברת כבר עונה מטורפת בקריירה שלך, זו העונה הכי קשה שלך כמאמן? "לא יודע אם קשה. התחלתי אותה קשה עם ראשון, לא חשבתי שזה מה שיקרה ונכנסנו למסלול לא טוב. אבל כבר בתחילת ינואר הייתי בחולון. זה מה שקרה לצערי, שילמתי את המחיר. לפעמים בחיים דלת נסגרת ודלת אחרת נפתחת. זה הדינמיקה של הספורט, ולשמחתי חזרתי מהר למסלול".
יצחק פרי כבר התנצל בפניך על מה שקרה, שהוא יצא עליך בפומבי בלי לעשות חשבון עוד כשהיית מאמן? "יישרנו את ההידורים עוד כשחזרתי מהנבחרת, ישבנו ודיברנו. הכל בסדר, אין לי רגשי כעס, היה מה שהיה וזה נעשה. כל אחד בצד שלו, בלהט שלו. אם זה היה נכון מבחינת הדרך, ברור שלא. התקדמנו מאז, החיים נמשכים".
13 צפייה בגלריה
יצחק פרי
יצחק פרי
יצחק פרי
(איציק בלניצקי)
אבל זובור כזה שעשה לך בתקשורת, אני מניח שלא עברת כזה כשהיו"ר מצפה רק שתלך הביתה. "בסופו של דבר זה מה שעשה, לא אהבתי את הדרך ואמרתי לו. הוא אמר שהוא טעה, לחצנו את היד וממשיכים קדימה. החיים ממשיכים, אתה במהלך קריירה עובר דברים טובים ודברים לא טובים".
אם היית נשאר בראשון, אתה חושב שהיית משאיר אותה? אנחנו רואים שהיא בדרך להיפרד מליגת העל. "קשה להגיד, הם החליפו לאחר מכן כמעט את כל הזרים. זו קבוצה די חדשה, גם עברו הרבה משחקים מאז שהייתי שם. אני חושב שזה היה סוג של מיצוי. הטעות שלי הייתה אולי להישאר. הייתי צריך לעזוב בתחילת השנה, לאחר מה שעשינו. הגענו למקסימום במשך שלוש השנים. המשכנו, ולצערי זה לא הלך ושני הצדדים נפרדו".

“קיבלנו בומבה בחצי הגמר, לפעמים זעזוע שם אותך על דרך חדשה”

הגעת לחולון כשהיא עמדה לעוף מאירופה, קבוצה לא מחוברת. מה עשית שם, חיברת מחדש את הקבוצה? "קודם ישבתי עם רוב השחקנים, בעיקר המובילים, כדי להבין מה הייתה הבעיה. כל אחד אמר את שלו, ואז ניסינו לצאת לדרך חדשה. בהתחלה זה קרטע כי גם אני למדתי את הקבוצה, השחקנים למדו אותי, הם למדו אחד את השני וגם שינינו סגנון משחק. זה תהליך מסוים כמו שלוקח בכל קבוצה כשמגיע מאמן חדש. לשמחתי גם במשחקי הנוק-אאוט הצלחנו, ונשארנו בחיים. משם הלכנו צעד-צעד. אני שמח שהגענו כיום כמעט לשיא, עלינו לפיינל פור שזה משהו היסטורי".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(חגי מיכאלי)
מה מייחד את חולון של היום? "אופי, ניסיון, יכולת. שלושת הפרמטרים האלה אחרי החודשים האחרונים שהיו אינטנסיביים מצד אחד, אבל גם עזרו לנו מאוד להתחבר כקבוצה. כל אחד נתן את מה שהיה צריך לתת ונכנס לכושר. התקופה האחרונה הכניסה אותנו לכושר טוב גם כבודדים וגם כקבוצה".
יש לך חיבור עם שלישייה מיוחדת של שחקנים כמו ג'ו רגלנד, כריס ג'ונסון וטיירוס מגי. "יש לנו את החבר'ה שיש להם את היכולת ליצור את הנקודות וגם את החכמה ליצור שילוב והרמוניה בין כולם. הם נהנים, אוהבים לשחק אחד עם השני וזה הדבר החשוב בקבוצה מנצחת, שכל אחד יודע את המקום שלו, כל אחד מפרגן לשני, כל אחד יודע שבכל ערב נתון הוא או מישהו אחר יכול להיות דומיננטי".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס עם כריס ג'ונסון
גיא גודס עם כריס ג'ונסון
גיא גודס עם כריס ג'ונסון
(שחר גרוס)
אומרים עליך שאתה מאמן של שחקנים. מגי נחשב לטיפוס לא קל, לצד היותו סופרסטאר. "שמעתי את זה, אבל זה ממש לא נכון במציאות. מגי הוא קודם כל בחור מדהים, חביב, כולם אוהבים אותו. מתאמן סופר-קשה, הוא סקורר, אין מה לעשות. כשאתה סקורר אתה רוצה לעשות נקודות. הוא אחלה בן אדם, שחקן, עובד כמו שצריך. לכל אחד יש דברים טובים ופחות טובים".
לפני ההצלחה באירופה, היה לכם את חצי גמר הגביע בו התפרקתם 83:63 מול בני הרצליה, הפסד שיכול היה לפגוע בכל העונה. היית צריך להרים מחדש את הקבוצה? "קיבלנו בומבה בחצי הגמר שלא ציפינו לה. אני שמח אבל שמהר מאוד עלינו על הפסים. המשחק הזה נתן לנו ממש פצצה רצינית, לא ציפינו לעוף בחצי הגמר, רצינו לעלות לגמר. לפעמים זעזוע חזק שם אותך בדרך חדשה. אני חושב שאחרי חצי הגמר לאנשים הסתובב משהו בראש וכל אחד הבין שהוא צריך לעשות משהו שונה כדי לעזור לקבוצה לנצח".
13 צפייה בגלריה
טיירוס מגי מול אנטה ז'יז'יץ'
טיירוס מגי מול אנטה ז'יז'יץ'
טיירוס מגי מול אנטה ז'יז'יץ'
(איציק בלניצקי)
גיא, זכית עם מכבי ת”א כעוזר מאמן בגביע אירופה, החלום שלך הוא להניף כעת את הגביע עם חולון? "הלוואי, אנחנו רחוקים שני משחקים לאחר שהגענו לחצי הגמר. יש את מנרסה שהיא קבוצה פנטסטית, יש את טנריפה שהיא גם קבוצה נהדרת. בוא נראה מי תהיה הקבוצה הרביעית. לא נותנים לנו הרבה סיכוי, אבל גם לא נתנו לנו סיכוי להגיע למעמד הזה. גם בבית הקודם כולם הימרו על גלאטסראיי והגרמנים לודוויגסבורג, ואחרי זה על דיז'ון ועלינו. עשינו משהו גדול שסיימנו במקום הראשון שנתן לנו את יתרון הביתיות, הגענו לאן שהגענו, שברנו איזו תקרת זכוכית ורוצים לנסות לקחת את זה צעד אחד קדימה".
איך אתה רואה את טנריפה, היריבה שלכם? "קבוצה ספרדית טיפוסית עם ניסיון, עם הרבה שחקנים שיש להם ניסיון. קייל ווילטשר שחקן מנוסה מאוד, גיורגי שרמדיני ששיחק במכבי ת"א וכולם מכירים, סאסו סאלין גארד ותיק, ארון דורנקאמפ עוד גארד ותיק, יש שם הרבה חבר'ה ותיקים שיודעים מה זה המעמד הזה. לכן זה לא יהיה קל, המשימה שמצפה לנו. אני מקווה שיגיעו כ-500 אוהדים של חולון לחצי הגמר ויתמכו בקבוצה, ואולי נעשה עוד צעד בלתי ייאמן".
בתחילת העונה נראה היה שהמאמנים הזרים ממשיכים להשתלט על שוק המאמנים בישראל. בסופו של דבר אבי אבן החליף את יאניס, אתה החלפת בחולון את בוסקאליה, כיום רק הפועל ב"ש נותרה עם ליבאדיוטיס הקפריסאי. חשבו פה שרק מאמנים זרים יכולים להצליח. מה מבחינתך כיום המעמד של המאמן הישראלי? "המאמנים הישראלים הם מאמנים מצוינים. הייתה ‘מודה’ חדשה, עשו חוקים חדשים שיגיעו מאמנים אירופיים ברמה גבוהה. אבל יש לנו פה מאמנים טובים שכל אחד צריך לקבל את ההזדמנות ולהוכיח את עצמו. ראינו השנה את הדוגמא הכי טובה - אבי ומכבי ת"א. היה עד עכשיו רק מאמן זר, לא חשבו שמאמן ישראלי יכול לאמן את מכבי, והנה הגיע מישהו עם לא הרבה ניסיון ועשה שינוי של 180 מעלות. אני תמיד בעד מאמן ישראלי. אצלנו, בניגוד לגרמניה וצרפת ששם מסתכלים על תהליכים ומאמן יכול להיות 5-3 שנים ולא להגיע למשהו כי הדרך שלו טובה, אנחנו מקום יותר לחוץ, יותר דורש ואצלנו גם הקיצוניות הרבה יותר גבוהה. כמה הפסדים, כמה ניצחונות, זה העסק שלנו בישראל וצריך להתאים את עצמך למצב".
13 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
(חגי מיכאלי)

“מכבי מגיעה למשחק מול ריאל בכושר טוב, קשה לדעת לאן זה הולך”

אתה מכיר את אבי אבן מצוין, עבדת איתו במכבי, ההצלחה שלו מפתיעה אותך? "היא לא מפתיעה אותי, כי הוא מכיר את השחקנים מאוד טוב. מה שהוא עשה בחדר ההלבשה זה אחד הדברים החשובים. הוא גם הקשיב וגם עשה את השינויים שצריך לעשות. גם שיחרר לפעמים את החבל לשחקנים יצירתיים. אתה רואה אותם משחקים באנרגיה אחרת, תשוקה אחרת ואולי הם מצליחים פחות לחשוב מה יהיה, מה יקרה על המגרש. אני חושב שהוא עשה מהלך גדול, רואה את מכבי משחקת כיום משוחרר”.
אתה מכיר היטב את ריאל מדריד, אם היית מאמן והייתה הסיטואציה לבחור את מילאנו או ריאל, גם אם צריך להפסיד בכוונה, מה היית עושה? "לא יודע, אי אפשר לדעת. מכבי שיחקו מאוד משוחרר כי זה לא היה משנה להם את מי לקבל. ריאל מדריד יש לה את הבעיות שלה, לא יודע מה עדיף לקבל - ריאל עם כל הבעיות או קבוצה פחות כישרונית במקום אחר. מה שיצא יצא, מכבי מגיעה בסך הכל עם כושר טוב ועם הרבה ביטחון נגד קבוצה שיש לה איזה סוג של משבר. קשה לדעת לאן זה הולך, כי יש לה סוג של ביתיות. יש לה שני משחקי בית, אם אתה לוקח אחד הכל יכול להיות".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס ואבי אבן
גיא גודס ואבי אבן
גיא גודס ואבי אבן
(איציק בלניצקי)
מה המפתחות מבחינת מכבי? "במשחקי הצלבה אתה חייב לנצח לפחות משחק אחד בחוץ, אחד מהשניים, ואז יכול להביא את ההכרעה לת"א. אני חושב שזה מה שמכבי יתכננו לעשות, לא יודע במשחק ראשון או השני. זה הקושי בהפרש של יומיים, הסיכוי שלך לאבד משחק די גבוה. יהיה מעניין לראות איך יתחיל המשחק הראשון".
דני אבדיה סיים את העונה. הוא ישחק עם הנבחרת בסוף יוני במוקדמות המונדובאסקט, או שתיתן לו לנוח כדי שיגיע רענן לאליפות אירופה בספטמבר? "יש זמן שה-NBA מקצה לשחקני NBA לשחק באירופה מבחינת ימים, כולל אימונים ומשחקים. אנחנו בודקים עם פיב"א וה-NBA אם הוא יוכל לשחק במוקדמות, הלוואי שיהיה גם פה וגם פה".
13 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
דני אבדיה
(רויטרס)
בטח הוא רוצה לנוח קצת "החלון הבא שלנו בסוף יוני, אז יש לו מספיק זמן. הוא לא נח חצי שנה, נח חודש, חודש וחצי. אנחנו בודקים אם הוא יכול כפי שציינתי לשחק איתנו כבר ביוני ואז בהמשך באליפות אירופה או לא".
איך הולך לך השילוב בין אימון קבוצה לנבחרת? "ברגע שיש חלון ישר אני מתנתק ומתמקד בנבחרת. צריך להסתגל, כמו שחקנים. אתה בנובמבר יכול לקבל שחקן בכושר ואז בחודש פברואר הוא עם פציעה או אחרי פציעה, מישהו שלא שיחק. צריך תוך כדי תנועה להתאים סוג של הרכבים. גם שחקנים - מי יותר בכושר, מי לא בכושר".
איך השילוב שלך עם פיני גרשון המנהל המקצועי? "שילוב עשר. פיני יושב בישיבות, מביע דעות. סיעור מוחות, כל אחד צריך לדבר, להגיד מה הוא חושב. אנחנו עובדים בהרמוניה ביחד כאשר המטרה של כולם היא שהנבחרת תצליח".
13 צפייה בגלריה
גודס וגרשון, בתקופה במכבי ת"א
גודס וגרשון, בתקופה במכבי ת"א
גודס וגרשון, בתקופה במכבי ת"א
(רדאד ג'בארה)
מאמנים עם אגו לא כולם היו מוכנים לקבל את זה? ”אני מאמין בעבודת צוות, לא ‘one man show’. גם כשעבדתי במכבי היה אותו דבר. יש לזה יתרונות, לא צריך לחשוש, לא לפחד, לא לערב אגו. ברגע שמערבים אגו בכל דבר בחיים זה לא מצליח, אני מאוד מאמין בעבודת צוות".

“פניני יכול להיות מאמן טוב, הפטנציאל קיים”

יש לך חלום לקחת דאבל העונה עם חולון? "זה עדיין בהישג יד, אם זה יקרה אני מאוד אשמח. צריכים להישאר צנועים, לבוא, להתקדם כקבוצה. יש עוד הרבה דברים לשפר. אם זה יקרה בעזרת השם מאוד אשמח".
גיא פניני הוא על תקן שחקן וחצי? עוזר מאמן? "גיא כבר שחקן ותיק, גם נותן כל מיני רעיונות, כולנו מקשיבים. בסך הכול הוא בן 38, יש לו גם רעיונות טובים. אני אוהב להתייעץ עם שחקנים, אם שחקנים נותנים רעיון מעניין אני לא פוסל ובודק אותו. אז גיא תמיד כל רעיון שהוא נותן אנחנו חושבים על זה באופן חיובי".
13 צפייה בגלריה
גיא גודס עם גיא פניני
גיא גודס עם גיא פניני
גיא גודס עם גיא פניני
(שחר גרוס)
הוא יהיה מאמן טוב בעתיד? "הבנתי ממנו שיש לו כוונות. הוא יכול להיות מאמן טוב כי הפוטנציאל קיים. להיות מאמן ושחקן זה שונה, צריך להשקיע הרבה שעות לעשות את הדברים ועבודה. אבל אין ספק שלגיא יש את הפוטנציאל".
קראתי שאמרת פעם בראיון שהחלום שלך הוא לאמן ב-NBA. זה עדיין קיים? "לא יודע אם לאמן, לעבוד שם כעוזר מאמן זה משהו מעניין. כשספאחיה היה ראיתי את החוויה הזו. נראה אם זה יקרה בעתיד".
13 צפייה בגלריה
גודס לצד ספאחיה. מקווה גם הוא להגיד ל-NBA
גודס לצד ספאחיה. מקווה גם הוא להגיד ל-NBA
גודס לצד ספאחיה. מקווה גם הוא להגיד ל-NBA
(איציק בלניצקי)
אתה עובד על זה? לא עובד. NBA זה בעיקר עניין של קשרים אישיים, להכיר מאמנים. אם זה יקרה, יקרה. בינתיים יש לי את העבודה פה, ואני משתדל לעשות אותה בצורה הטובה ביותר. כרגע זה לא בכיוון".
גיא, לסיום, אחרי עונה כזו מטלטלת שאתה עובר, מה יהיה בתסריט הסיום של הסרט שלה? "קשה לדעת. איך פיני (גרשון, ג.ל.) אמר פעם? ‘אתה מתכנן תכנונים ואלוהים יושב וצוחק’. אתה יכול לתכנן ואף פעם לא יודע מה הולך להיות. נשאר ליהנות מהרגע ולראות מה יקרה. נחכה להמשך הסרט. המשך יבוא".
החבורה של גודס מנצחת את מכבי תל אביב