6 צפייה בגלריה
מנור סולומון חוגג
מנור סולומון חוגג
מנור סולומון חוגג
(ראובן שוורץ)
מנור סולומון הוא כדורגלן צעיר ומוכשר שניחן ביכולות ובתפקודים ייחודיים, כאלו שגורמים לכל אוהד ומאמן כדורגל ליהנות כשצופים בו משחק. כדורגלנים כמוהו מחזירים את התשוקה לראות את המשחק, וכשבאים לנתח שחקן ניתן לעשות זאת בשלושה אופנים מרכזיים:
1. סקאוטינג קלאסי
2. ניתוח ביצועים ויכולות אישיות במגרש בעיקר במשחק
3. בדיקות מעבדה ובדיקות שטח
בכתבה זו בחרתי לנתח את הביצועים ואת היכולות האישיות במגרש של מנור סלומון מהיבט של תורת האימון החדשה, ובעזרת תבחינים של שיטת ™OCO, המאפשרים לקבל תמונה נרחבת של תפקודים ולמצוא את הייחודיות שלו. התפתחות של שחקן תלויה בסביבה, יכולות אישות ופיתוח קריירה בהדרגה בצעדים מדודים.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון חוגג
מנור סולומון חוגג
מנור סולומון חוגג
(ראובן שוורץ)
1. סולומון, יליד 1999, גדל בסביבה ספורטיבית צנועה. בן לאבא מורה, מחנך ומאמן כושר, שהצליח לקדם בנו (לא מובן מאליו), ועמד במרכז התפתחותו וניווט נכון בין אימונים שלו ושל אנשי מקצוע נכונים. מנור התפתח בצורה הדרגתית ובעל יכולות אישיות גבוהות מאוד עם ניצול מומנטום טוב בכל שכבת גיל, מילדים, נערים, נוער ובוגרים.
2. הנתונים האנתרופומטריים של מנור (1.70 מ') אינם גורם מגביל, כי ה"טיפול" שלו בכדור והיכולת הגופנית יחד עם נתונים נוספים, מחפים על גובהו.
3. לו היינו שמים לסולומון קסדה עם קתודות על הראש והיינו מודדים את האקטיביות של גלי המוח במצבי לחץ ובחוסר מצבי לחץ, ובמעברים ממצב אחד לשני, היינו כפי הנראה מגלים שאין אצלו תנודות חריפות בין שני מצבים אלו. דבר שמתבטא במשחק של מנור, כאשר עניין של תוצאה, מצב, מזג אוויר, יריב, מעמד וכו’ אינם משפיעים על יכולותיו. מנור מגלה יציבות בביצועים ולא מרגישים מעברים בין ההיבט הרגשי וההיבט הפיזיולוגי.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון מגביה לרחבה
מנור סולומון מגביה לרחבה
מנור סולומון מגביה לרחבה
(ראובן שוורץ)
4. התנועה שלו רב-גונית כתוצאה מכך שכבר מגיל צעיר עסק בטניס ואומנויות לחימה, וכמעט שלא ניתן להבחין בהבדל בזרימה של התנועה שלו בלי כדור ועם כדור.
5. לסולומון יש יציבות גבוהה בשינויי כיוון וקצב, וכן הטעיות כלל גופיות מגוונות במיוחד במרחקים קצרים, בהם שחקנים אחרים מאבדים את כוח היציבה או את הכדור.
6. סולומון מאוד אקטיבי במגרש. רושם מספר רב של מסירות מפתח מאזורים שונים במגרש ובצפיפות גבוהה, כאשר הוא עצמו ממשיך בתנועה למקומות נכונים כדי לקבל שוב את הכדור.
6 צפייה בגלריה
מצד לצד. מנור סולומון
מצד לצד. מנור סולומון
מצד לצד. מנור סולומון
(ראובן שוורץ)
7. דבר נוסף שמייחד את סולומון היא אינטליגנציה גופנית גבוהה, המתבטאת בפתירת בעיות ובקבלת החלטות שמתבצעות ללא קשר למטרה, ואף הוא יודע לתקן את עצמו תוך כדי תנועה רציפה בהתאם לשינויים הסביבתיים.
8. הקשר הישראלי ניחן ביכולת לבצע תנועות במפרקים מקומיים הנדרשים לפעולה שבחר לבצע מבלי להפעיל את כל האיבר/הגוף בשפה המקצועית, זה נקרא יעילות תנועתית. דבר זה מקשה על שחקני ההגנה לזהות את תחילת התנועה שלו ולאיזה כיוון.
9. הקואורדינציה שלו מאופיינת עם התמצאות גבוהה במרחב האישי וראייה מרחבית שמאפשרת לו לשחק מבלי להסתכל על הכדור בהובלת הכדור, במסירת הכדור ובבעיטה.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון כובש
מנור סולומון כובש
מנור סולומון כובש
(ראובן שוורץ)
10. לסולומון יש אחד על אחד ברמה גבוהה עם ביצועים ייחודים, בשילוב כוח מתפרץ גבוה בצעד הראשון.
11. הוא מאוזן פיזית, גם ידיים, גם רגליים, גם בשרירים הקדמיים וגם בשרירים האחוריים, מה שמתבטא בתנועה שלו, בדיוק גם במצבי איבוד שיווי משקל. הדבר בא לידי ביטוי גם במגע גופני, אם בכלל מגיע למצב כזה (כי בעזרת יכולותיו הוא בד"כ מצליח לחמוק ממגע גופני).
12. מנור בולט ביכולתו להגביר מהירות בצעדים הראשונים תוך יכולת לשחרר כדור בזמן הנכון.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון
(עמרי שטיין)
13. סולומון ניחן ביצירתיות בתנועה ובחשיבה יצירתית מפותחת. הוא מסוגל לפרוץ מחסומים שונים על בסיס שילוב של תחושת כדור ו-ויסות כוח, מה שמאפיין שחקנים ברמה העולמית בלבד.
לסיכום: במדעי האימון התפתחות של שחקן נמדדת ב-6 גורמי ההישג (טכני, טקטי, גופני, רגשי-אישיותי, אינטליגנציה וחינוך מהבית). כל גורם הישג ניתן למדידה בנפרד. ספורטאים ברמה עולמית מתאפיינים ברמה גבוהה בכל ששת גורמי ההישג. סולומון ניחן ברמה גבוהה בכל ששת גורמי ההישג, לכן אני מגדיר אותו כשחקן כדורגל בטופ העולמי. מאחל בהצלחה לשחקן, לנבחרת ולמאמניו.
הכותב הוא מרק ורטהיים, דוקטור במדעי הספורט, מומחה בתחום האימון והקואורדינציה, חוקר ומרצה בקורסים בישראל ובגרמניה, אשר פיתח את האבחון והאימון בשיטת ™OCO לפיתוח קואורדינציה באימונים אישיים ועומד בראש אקדמיית ורטהיים לפיתוח וקידום מאמנים וספורטאים.
חזן וגולדברג לאחר ה-1:2 של הנבחרת