4 צפייה בגלריה
קארין סנדל וסימון דוידסון
קארין סנדל וסימון דוידסון
קארין סנדל וסימון דוידסון
(מערכת ONE)
דיון בוועדת החינוך והספורט בכנסת התקיים היום (שלישי) בניהולו של חבר הכנסת סימון דוידסון בנושא ספורט הנשים בישראל בדגש על כדורגל נשים. בדיון נכחו בין היתר יו״ר ארגון השחקנים והשחקניות, קארין סנדל, שחקניות הנבחרת, נציגי משרד התרבות והספורט, ההתאחדות לכדורגל, שופטות ועוד. בוועדה דנו במצב כדורגל הנשים היום, הפערים בין ספורט הגברים לנשים, החל מהקצאת משאבים, תקציבים, אכיפה ופיתוח.
קארין סנדל, יו״ר ארגון השחקנים והשחקניות, אמרה: “אחרי לילה ארוך ומאבקים אני יכולה לומר שהצלחנו להגיע להסכם שוויוני עם ההתאחדות לכדורגל. ההסכם הוא בשורה ענקית לספורט הנשים שסובל מאפליה שנים רבות, אפליה שמתבטאת בתחומים רבים - החל מכספי שיטור או מעמד השחקן וכמובן בפן הכלכלי - כשבכדורגל הנשים מושקעים 5-6 מיליון שקלים ומנגד מעל 10 מיליון שקלים שמושקעים בכדורגל גברים. הבדל של פי שניים.
ההבדל מתבטא גם בתחום האימון. גברים שמאמנים נשים מרוויחים עשירית מהסכום שמרוויחים גברים שמאמנים גברים. כואב לומר, אבל אני מרגישה שהמצב היום הוא שנבחרת הנשים מבחינת היררכיה היא מתחת לנבחרת הנערים. אני משחקת 17 שנה בנבחרת וזה לא הגיוני. להיות שחקנים במדינת ישראל זה קשה. כשסגרו את הקבוצה שהתאמנתי בה כנערה (מכבי חיפה) הייתי צריכה לנסוע ב-3 אוטובוסים הלוך חזור כל יום. ההשקעה היא אדירה ולכן צריך לתת אפיק לנשים האלה. זה אבסורד שמישהי משקיעה את כל חייה ומגיעה לליגת העל כדי להרוויח 3,000 ש״ח”, הוסיפה.
“אני מקווה שנראה את נבחרת הנשים ונבחרת הגברים עומדות אחת ליד השנייה בשוויון מלא. הבשורה החשובה היא שצריכות להיות כמה שיותר נשים בכדורגל, בזה צריך להתמקד ולשם צריך לשאוף”, סיכמה.
4 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת הנשים בכדורגל
שחקניות נבחרת הנשים בכדורגל
שחקניות נבחרת הנשים בכדורגל
(מערכת ONE)
חבר הכנסת סימון דוידסון אמר: ״הספורט הוא המראה של המדינה שלנו, מדובר בכלי שיכול לשנות פה הרבה דברים - להוריד פשיעה, מקרי אלימות ואונס, במיוחד במקומות חלשים. צריך לדאוג שיותר ילדים יעשו ספורט, בנים כבנות, באופן שוויוני, שההורים ייראו את הילדה שלהם במגרש ויהיו גאים בה. צריך להשקיע במתקני הספורט שמוחזקים על ידי הרשויות המקומיות - זה פשוט אבסורד שתהיה ילדה או נערה שתתאמן בערב במגרש חשוך או שתהיה זכאית לפחות שעות אימונים. כולם צריכים לקבל יחס שווה. אסור לתעדף בן מעל בת. דברים יכולים להשתנות, אנחנו צריכים להאמין ונעשה הכול בעבור זה״.
מורן צור לוק, שחקנית נבחרת ישראל בכדורעף לשעבר והאישה הראשונה בהיסטוריית הספורט הישראלי שתאמן קבוצת גברים בליגה בכירה, אמרה: ״שמחה להיות חלק מהדיון הזה. אני אומנם מגיעה מספורט יותר יחידני אבל הרגשתי את ההבדלים גם בתחומי בין גברים לנשים, בעיקר בפן הכלכלי. השינוי צריך להתחיל מהתשתיות, לתקצב יותר קבוצות ומועדונים ולהשקיע באכיפה״.
4 צפייה בגלריה
מורן צור לוק וסימון דוידסון
מורן צור לוק וסימון דוידסון
מורן צור לוק וסימון דוידסון
(מערכת ONE)
תהל וידנפלד, שחקנית בקבוצת נערות קריית ים שייצגו את ישראל במכביה, אמרה: ״אני משחקת כדורגל מאז גיל 4, אימא שלי רצתה לצרף אותי לקבוצת כדורגל בקריות ולא נמצאה קבוצה אחת שאצטרף אליה באזור. אחרי הרבה מאבקים, הצטרפתי לקבוצת גברים, היו הרבה התנגדויות מהקבוצות וההורים. היו שחקנים שעזבו את הקבוצה בגלל זה. המגרש זה הבית שלנו ואנחנו מרגישות שם הכי חופשיות, זה לא הגיוני שבמקום הזה נקבל הערות כמו ״את לא יודעת לתת פס״. אני רוצה שיהיה שוויון בין נשים לגברים, שבת שמשחקת כדורגל לא ייחשב לדבר חריג או מיוחד״.
מיתר שמש, שופטת בליגת העל המשמשת גם כיו”ר אגף הנשים בהתאחדות לכדורגל אמרה: “שמעתי קללות ביציע ואמירות ‘למה היא לא הולכת למטבח?’ אנחנו בשנת 2022, יש טייסות בחייל האוויר, לוחמות. מה כני עושה בסך הכול? מנהלת 22 שחקנים? הספורט הוא המקום הכי טוב ונכון לייצר שוויון. אני מקווה שנצליח לעשות את השינוי הזה ביחד בשיתוף עם מנהל הספורט וכלל הגורמים הרלוונטיים”.
בוועדה ניתנו תעודות הוקרה לקבוצת הנשים של קריית ים על עלייה לליגה הלאומית, לקבוצת הנערות של קריית ים על שנבחרו לייצוג המדינה והעיר במכבייה ולמורן צור לוק על הישגיה ההיסטורי כמאמנת הראשונה שמאמנת גברים בליגה הבכירה בישראל.
4 צפייה בגלריה
הדיון בכנסת
הדיון בכנסת
הדיון בכנסת
(מערכת ONE)