פוליטיקה על מזרן הג'ודו: טוהר בוטבול עלה לשמינית הגמר באולימפיאדת פריז 2024 (עד 73 ק"ג) מבלי להזיע כלל, זאת לאחר שמי שהיה אמור להיות יריבו בסיבוב הראשון מחר (שני), האלג'יראי מסעוד דריס האלג'יראי, פסל הערב את עצמו במהלך השקילה לפני התחרות ולא יתייצב לקרב.
בעקבות כך, בוטבול יפגוש בשלב הבא את היידאט היידארוב מאזרבייג'אן, אלוף העולם המכהן והמדורג 1 בעולם. במשלחת הישראלית אמרו כי "נמשיך את התחרות ממקום ספורטיבי. זה משהו שאין לו מקום בספורט".
3 צפייה בגלריה
הג'ודוקא האלג'יראי מסעוד דריס
הג'ודוקא האלג'יראי מסעוד דריס
צעד לא ספורטיבי. דריס
(אתר הג'ודו העולמי)
3 צפייה בגלריה
טוהר בוטבול והמדליה
טוהר בוטבול והמדליה
עלה אוטומטית לשמינית הגמר. בוטבול
(צילום באדיבות איגוד הג'ודו בישראל)
אגב, זו לא הפעם הראשונה שיריב מאלג'יריה לא מתייצב מול בוטבול באולימפיאדה. לפני שלוש שנים, בטוקיו, פתחי נורין פרש כדי להימנע ממפגש עם הישראלי. מאמנו של נורין באותה אולימפיאדה, עמאר בן יחלף, ספג עונש חמור בעקבות זאת והושעה ל-10 שנים.

צעד נפוץ - ומכוער

החרמה של ישראלים בספורט היא למרבה הצער צעד נפוץ מצד מספר מדינות עוינות, מוסלמיות ברובן. עוד ב-1974 התאחדות הכדורגל הישראלית הורחקה מהתאחדות הכדורגל האסייתית בלחץ המדינות הערביות. מי שנחשבת לסמן הימני בחרם הספורטיבי נגד ישראל היא איראן - שספורטאיה פעם אחר פעם פורשים במכוון מתחרויות נגד ישראלים.
המקרה המפורסם ביותר של חרם נגד ספורטאי ישראלי במשחקים האולימפיים התרחש באתונה 2004 כשעראש מירסמילי, אלוף העולם בג'ודו דאז, נכשל בכוונה בשקילה כדי להימנע מקרב מול הג'ודוקא הישראלי אודי וקס.
3 צפייה בגלריה
הג'ודוקא סעיד מולאי בטורניר מאסטרס ירושלים
הג'ודוקא סעיד מולאי בטורניר מאסטרס ירושלים
סעיד מולאי. אולץ ב-2019 להפסיד בחצי גמר אליפות העולם כדי להימנע מקרב מול שגיא מוקי
(צילום: עודד קרני. באדיבות איגוד הג’ודו בישראל)
מירסמילי אף לא הכחיש שנהג כך מטעמים פוליטיים ואמר: "למרות שהתאמנתי חודשים ואני בכושר טוב, אני מסרב להילחם נגד ישראלי מתוך אמפתיה כלפי הסבל של העם הפלסטיני. אני לא מאוכזב בכלל".
הרשויות באיראן החמיאו למירסמילי על המהלך ואף העניקו לו מענק בסך 125,000 דולר זהה לזה שקיבלו אלופים אולימפיים מהמדינה. דובר הפרלמנט האיראני אמר שמדובר היה ב"החלטה אמיצה ושמירסמילי קנה את מקומו בלבבותיהם של המוסלמים".
מחוץ למשחקים האולימפיים המקרה המדובר ביותר היה ב-2019 כשהג'ודוקא האיראני סעיד מולאי, אלוף העולם דאז, אולץ להפסיד בחצי גמר אליפות העולם כדי להימנע מקרב מול שגיא מוקי. לאחר מכן, הוא החליט לא לחזור למולדתו, קיבל מקלט מדיני בגרמניה - והחל לייצג את מונגוליה שבמדיה זכה במדליית כסף במשחקים האולימפיים האחרונים. מולאי שמייצג כיום את אזרבייג'ן אף ביקר בישראל מספר פעמים לטובת השתתפות בתחרויות סבב שנערכו כאן.
במקרה הזה אגב התאחדות הג'ודו הבינלאומית החליטה לא להשמיע קולות של שטיח כפי שנהגו התאחדויות ספורט אחרות בעבר, והרחיקה את איגוד הג'ודו האיראני לתקופה ארוכה.