מאז ומתמיד הכדורגל ידע לספק רגעים שנחקקו בזיכרונם של מיליוני אוהדים. רגעים עוצרי נשימה שדאגו להשאיר את כולם פעורי פה, כאלה שהיה ניתן לראות בטורנירים גדולים במפגשים של אימפריות. אחד כזה הגיע בקיץ 98' במסגרת הגביע העולמי.השמש קפחה על אצטדיון הוולודרום במארסיי, כשהולנד וארגנטינה נפגשו ברבע הגמר לקרב מרתק נוסף בהיסטוריה שלהן.
בין אלפי אוהדי האורנג' ביציעים ישבה גם משפחת דה בור, שבאה לתמוך בתאומים פרנק ורונלד שהיוו עמודי תווך בנבחרת. במצב של 1:1, גם בשערים וגם במורחקים, נראה היה שגורל המשחק פוסע אל עבר הארכה, עד לאותה הדקה ה-90, אותו רגע שבו פרנק דה בור הניע את הכדור ושלח מסירה גאונית שחלפה על פני יותר מחצי מגרש הישר לרגליו של דניס ברגקאמפ, כשהאחרון היתל באלגנטיות ברוברטו אז'אלה ולאחר מכן נעץ את הכדור עמוק בתוך חיבורי הרשת.

2 צפייה בגלריה
פרנק דה בור
פרנק דה בור
פרנק דה בור
(צילום: AP)

בקיץ הנוכחי, 22 שנה לאחר רגע הקסם במארסיי, פרנק דה בור סגר מעגל כשמונה למאמנה החדש של נבחרת הולנד במקום רונלד קומאן, לאחר שהאחרון העדיף לוותר על חלום היורו לטובת המשרה בברצלונה. דה בור, ששימש כקפטן הנבחרת שנים רבות, נחשב בעיני רבים לאחד משחקני ההגנה הטובים שהיו בכדורגל ההולנדי. זמן קצר לאחר פרישתו ממשחק פעיל הוא מונה למאמן קבוצת הנוער של מועדון נעוריו איאקס, כשבמקביל שימש כעוזר מאמן בנבחרת.
הוא טען לא פעם כי יש הרבה מאמנים שמשמשים עבורו כמקור להשראה, אך מעל כולם נמצא לואי ואן חאל, האיש שאימן אותו בברצלונה, בנבחרת הולנד וכמובן באיאקס. הקידום של פרנק לא איחר לבוא, ולאחר כשנה קיבל את הג'וב הראשון שלו כמאמן איאקס, כשהמטרה הייתה ברורה - לקטוע 5 שנות בצורת ללא אליפות. צעדיו הראשונים בתור מאמן ראשי היו נפלאים, וכבר מההתחלה היה ניתן להבחין כי מדובר במאמן מצוין. תחתיו מועדון הפאר מאמסטרדם שלט ביד רמה בליגה ההולנדית עם 4 אליפויות רצופות וגביע אחד, תוך כדי שהקבוצה מציגה כדורגל סוחף יפה לעין שבנוי על ידי שחקנים צעירים.
ההמשך היה פחות מוצלח עבורו, בלשון המעטה. ב-2016 דה בור נחת במילאנו והוצג כמאמנה החדש של אינטר. את התקופה הזו הוא מנסה לשכוח עד היום. הוא פוטר כבר בתחילת חודש נובמבר לאחר פתיחת עונה רעה, שכללה בין היתר הפסד מביך להפועל ב"ש בסן סירו במסגרת הליגה האירופית. התחנה הבאה שלו הייתה בפרמייר-ליג, כשהפעם מי שהעניקה לו את המפתחות הייתה קריסטל פאלאס. ההולנדי ניסה להנחיל את פילוסופיית המשחק ההתקפית במועדון מדרום לונדון, אך בדומה לתקופה במילאנו, שיטת המשחק של דה בור נחלה מפלה: לאחר 4 מחזורים בלבד, כשבמאזנו 0 ניצחונות ו-0 שערי זכות, הוא פוטר שוב, לא לפני שמנג'ר מנצ'סטר יונייטד דאז ז'וזה מוריניו טען כי מדובר במאמן הגרוע בתולדות הפרמייר-ליג. סדרת הכישלונות של דה בור הייתה בעוכריו, וגרמה לכך שהביקוש אליו בליגות הבכירות באירופה הלך ופחת, דבר שהוביל אותו לנדוד עד לאטלנטה האמריקאית.

2 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת הולנד חוגגים
שחקני נבחרת הולנד חוגגים
נבחרת הולנד
(צילום: AP)

אז מה גרם להתאחדות ההולנדית להמר על מאמן שנמצא בדעיכה מתמדת בשנים האחרונות, לתת לו להדריך נבחרת שזה עתה נבנתה מחדש לאחר שנעדרה מהיורו ומהמונדיאל, במיוחד כשיש כיום מאמנים בכדורגל ההולנדי שעל הנייר יותר מצליחים ממנו (דוגמת אריק טן האך ופטר בוס)? ראשית, הם לא שכחו את התקופה בה דה בור אימן את איאקס, עם שיטת המשחק יעילה וכדורגל התקפי ותכליתי. באותם ימים הוא שילב כישרונות צעירים שהפכו לכוכבי כדורגל מהשורה הראשונה, כמו לואיס סוארס וכריסטיאן אריקסן. סיבה נוספת שכדאי לציין היא הניסיון של ההולנדי בטורנירים גדולים: כשחקן הוא לקח חלק בלא פחות מ-5 כאלה, ואין ספק שהידע שלו על מעמדים כאלה עשוי לתרום לסגל השחקנים, שברובו לא זכה עדיין להשתתף בטורניר כזה.
עם זאת, בינתיים הדברים עוד לא יציבים, ואת הפרמיירה שלו כמאמן הנבחרת דה בור דמיין אחרת: הפסד 1:0 למקסיקו (אותה תוצאה בה הפסיד גם כשערך את משחקו הראשון בנבחרת בתור שחקן). גם בליגת האומות הוא עדיין מחפש ניצחון ראשון. זה זמן הלמידה, אבל בקיץ הקרוב דה בור יצטרך כבר לספק קבלות ולהוכיח שהוא ראוי להיות המאמן של האורנג'. אמסטרדם היא אחת הערים המארחות באליפות אירופה, מה שצפוי לעזור מאוד לנבחרת שתקיים את משחקיה ביוהאן קרויף ארנה - אותו אצטדיון בו דה בור החמיץ שני פנדלים מול איטליה בחצי גמר יורו 2000. זו סגירת מעגל בקריירה של דה בור, שרוצה לנצל את ההזדמנות.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.