היו לנו הרבה רגעים מכוערים בליגת העל העונה, ואתמול (שבת) היה אירוע שטיפס בקלות למקום הראשון, עם מספר דו-ספרתי של שחקנים שבחרו לא ללבוש חולצה שתומכת בארגון הנוער הגאה איגי. המסר "אנחנו כאן ובכל מקום, גם בספורט" בצירוף לב בצבעי הגאווה היה כנראה קיצוני מדי לטעמם. בבני סכנין, למשל, התגאו בכך שהם נתנו לשחקניהם "חופש בחירה": תשעה משחקניה בחרו לא ללבוש את החולצה, ובכך העבירו מסר מצמרר של להט"בופוביה.
מינהלת הליגה רצתה לעשות משהו טוב, ובטעות חשפה את הפנים המכוערות של חלק משחקני הליגה, שבחרו להעביר מסר חשוך ואלים. בחרו להפנות את גבם לנערים ונערות שמתמודדים עם קשיים בלתי נתפסים רק כי הם בעלי נטייה מינית שונה. השחקנים ומי שמגן עליהם יגידו כמובן שזאת זכותם להביע את דעתם, אבל זה בדיוק הפרדוקס של הסובלנות כפי שניסח קרל פופר: כדי להיות חברה סובלנית, עליה להיות חסרת סובלנות לרעיונות בלתי סובלניים. הדעה של השחקנים הללו אינה לגיטימית בחברה דמוקרטית, שבה אין מקום לשנאת האחר. אף תירוץ לא מתקבל כאן. שוויון לכולם הוא דבר בסיסי ולא אמור להיות משהו שמתווכחים עליו.
2 צפייה בגלריה
שחקני בני סכנין
שחקני בני סכנין
גיא מלמד היה הצדיק היחיד בסדום
(צילום: עוז מועלם)
המכתב ששלחה בני סכנין למינהלת הליגה בנושא הייתה מלאה בסתירות פנימיות. "בני סכנין התירה בחירה אישית לכל שחקן אם להשתתף בטקס לאיגי", הודיעה הקבוצה, "הנהלת המועדון דוגלת בערכים של כבוד לאחר ולאדם באשר הוא אדם". אולי כדאי להעביר לשחקנים סדנה קצרה על קבלת השונה. תגובה מצחיקה כמו זו של אדריאן פאון, קשר הפועל באר-שבע שעלה עם החולצה אבל הסתיר את סמל הגאווה. אולי הוא חשב שלא יראו ויחשבו שכתוב על החולצה משהו אחר.
מצד שני, מבלי להתכוון השחקנים הללו עשו עבודת קודש עבור הארגונים החברתיים. הם הוכיחו את נחיצותו של ארגון כמו איגי, והראו שרבים בחברה הישראלית עדיין אוחזים בדעות חשוכות שמתאימות לימי הביניים. מעניין איזה ספונסר ירצה לאמץ ליגה שחלק לא קטן משחקניה הצהירו בגלוי שהם להט"בופובים, ואיך שבישראל, כמו גם בשאר הליגות הבכירות באירופה, אין אפילו כדורגלן פעיל אחד מחוץ לארון. כך שלפחות בלהט"בופוביה אנחנו לא נופלים מאף אימפריית כדורגל. היה אמור להיות כזה בפרמייר-ליג האנגלית, אבל הוא החליט בסופו של דבר לא לחשוף את עצמו כי חשש מהתגובות.
2 צפייה בגלריה
שחקן הפועל באר-שבע אדריאן פאון מסתיר את סמל הגאווה
שחקן הפועל באר-שבע אדריאן פאון מסתיר את סמל הגאווה
הדעה של פאון, למשל, אינה לגיטימית בחברה דמוקרטית
(צילום: יאיר שגיא)
אתמול ראינו כדורגלנים יהודים, נוצרים ומוסלמים מתאחדים נגד הקהילה הגאה, ממש מרגש. הייתי אומר שהשחקנים הללו לא ראויים לשחק בנבחרת ישראל, אבל רובם גם ככה די גרועים ולא יגיעו לרמה הזאת לעולם, ולא יכולים אפילו להיות שחקני אימונים. קטנים גם באישיות וגם ביכולת על הדשא. יש לקוות לכך שלא יענישו אותם ובכך יהפכו אותם לקדושים מעונים. העונש שלהם הוא לחיות עם עצמם, וזה בטח לא קל.