רז הרשקו היא סגנית האלופה האולימפית. הג'ודוקא בת ה-26 זכתה היום (שישי) במדליית כסף בקטגוריית המשקל הכבד (מעל 78 ק"ג) בפריז 2024, והעניקה לג'ודו הישראלי מדליה שלישית תוך יממה, זאת לאחר שאתמול חגגנו עם מדליית הכסף של ענבר לניר ומדליית הארד של פיטר פלצ'יק.
המדליה של הרשקו היא ה-16 של ישראל בתולדות המשחקים האולימפיים (שלוש זהב, שלוש כסף ו-10 ארד). תשע מהמדליות של ישראל הגיעו בג'ודו (שלוש כסף ושש ארד), כך שהרשקו השוותה את הישג השיא של ג'ודוקא כחול-לבן בתחרות, אליו הגיעו יעל ארד בברצלונה 1992 ולניר כאמור אתמול. אגב, זו גם הפעם הראשונה אי פעם שישראל משיגה שלוש מדליות בג'ודו באולימפיאדה אחת (אחרי שתיים בברצלונה 1992 ושתיים בריו 2016).
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
השוותה את הישג השיא של ישראל בענף. הרשקו
(צילום: הוועד האולימפי הישראלי)
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
הרשקו מצלמת סלפי עם החברות לפודיום
(צילום: David Ramos/Getty Images)
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
המדליה ה-16 של ישראל. הרשקו אחרי הניצחון בחצי הגמר
(צילום: REUTERS/Arlette Bashizi)
הרשקו, המדורגת 2 בעולם ומי שסומנה מראש כאחת התקוות הגדולות של המשלחת למדליה, נכנעה בגמר לווזארי של ביאטריז סוזה, הברזילאית בת ה-26 (5 בעולם). סוזה - שגדולה פיזית באופן משמעותי מהישראלית - גם הדהימה בחצי הגמר את רומן דיקו הצרפתייה, הפייבוריטית הברורה לזהב בתחילת היום, ומעולם לא הפסידה להרשקו (0:5).
"לא יודעת על מה אני בוכה יותר - על ההפסד או על זה שיש לי מדליית כסף", אמרה לאחר הגמר הרשקו. "אני מתרגשת, חסרת מילים. עברתי המון כדי להגיע לרגע הזה, שמונה שנים ארוכות מאוד. אחרי טוקיו לא נחתי, הכל במטרה לבוא ולעשות את הכי טוב שלי בבמה הגדולה ולתקן את מה שנעשה בטוקיו".
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
הכי קרוב שיש. הרשקו וסוזה אחרי הגמר
(צילום: David Ramos/Getty Images)
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
מתרגלת למעמד. הרשקו
(צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)
הרשקו קיבלה את המדליה שלה מיו"ר הוועד האולימפי הישראלי והמדליסטית האולימפית הראשונה של ישראל, יעל ארד. האחרונה ביקשה מראש להעניק את המדליות ביום הזה, "בגלל הערכתה המוקדמת שהדבר יעניק לה הזדמנות להעניק מדליה לספורטאית ישראלית", כך לפי הודעת הוועד האולימפי.
הרשקו פתחה את יום הקרבות שלה בשמינית הגמר (בזכות הדירוג הגבוה שלה) וניצחה שם באיפון את מריט קמפס ההולנדית, המדורגת 16 בעולם. היא נראתה מעט מהוססת בתחילת הקרב, אבל מצאה בסופו של דבר את ההטלה המפורסמת שלה שזיכתה אותה בווזארי - והמשיכה מיד לריתוק שהעניק לה ווזארי נוסף שמשמעותו איפון וניצחון בקרב.
8 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
איפון תוך 14 שניות בלבד. הרשקו אחרי הניצחון בחצי הגמר
(צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)
8 צפייה בגלריה
הרשקו
הרשקו
יום קרבות אדיר. הרשקו
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
ברבע הגמר פגשה הרשקו את מיליצ'ה זאביץ' הסרבית, בת 30 מסרביה (14 בעולם). הישראלית גברה גם עליה בשתי הטלות מהירות שכל אחת מהן הקנתה לה ווזארי - הראשונה כבר אחרי 32 שניות והשנייה שסיימה את הקרב אחרי דקה ו-53 שניות.
בחצי הגמר גברה הרשקו על אוזדמיר, הטורקייה בת ה-36 שמדורגת 3 בעולם - מי שהפתיעה ברבע הגמר את האלופה האולימפית היוצאת אקירה סונה - עם איפון תוך 14 שניות בלבד. זה היה הניצחון הרביעי של הרשקו על אוזדמניר בחמשת המפגשים האחרונים שלהן.
מדליית הכסף של הרשקו היום הגיעה אחרי קמפיין אולימפי מצוין ויציב. בשלוש השנים שחלפו מאז טוקיו ועד לפריז היא זכתה ב-19 מדליות כולל מדליית ארד באליפות העולם ומדליית זהב באליפות אירופה. היא ביססה את מעמדה כאחת מהג'ודוקא הטובות בעולם בקטגוריית המשקל הכבד - וסיימה כמעט כל תחרות על הפודיום.
8 צפייה בגלריה
הרשקו
הרשקו
הרשקו והרשקו. רז עם המאמן שני
(צילום: REUTERS/Arlette Bashizi)
הרשקו, אחייניתו של מאמן נבחרת הנשים, שני הרשקו, נחשבת לכישרון בולט בענף מגיל צעיר. היא גדלה בנתניה וב-2015 הוכתרה לאליפות אירופה לקדטים. היא העפילה למשחקים האולימפיים בטוקיו ושיחקה תפקיד משמעותי בנבחרת הקבוצתית שזכתה במדליית ארד.
הפריצה הגדולה שלה עם זאת, הייתה בקמפיין האולימפי הנוכחי. הרשקו נחשבת לקטנה פיזית יחסית ליריבות רבות במשקל שלה, והיא מנצלת היטב את יתרונותיה היחסיים כמו זריזות וטכניקה. היא ידועה בהטלות המדויקות שלה מהברכיים שמצליחות פעם אחר פעם להפתיע יריבות כבדות וגדולות ממנה פיזית משמעותית.
ענבר לניר ופיטר פלצ'יק, לאחר הזכייה במדליות
(צילום: עוז מועלם)
פורסם לראשונה: 13:23, 02.08.24