כהורה, לא בטוח שאתה רוצה שלותר מתיאוס ישמש בתפקיד חינוכי כלשהו בחיי הילדים שלך. מתיאוס הוא אחד הסמלים הגדולים של הטראש הגרמני. כוכב צהובונים, נשוי וגרוש חמש פעמים עם ארבעה ילדים משלוש נשים שונות, קריירת האימון המקרטעת שלו גרמה לו לנדוד בעולם, ולהיות מעורב בסקנדלים, רומנים, ומריבות שהשאירו אותו על המפה הציבורית ועל העמוד הראשון של ה"בילד".
אבל אם אתה הורה שהחלום הכי גדול שלו הוא שהילד או הילדה שלו יצמחו להיות שחקני כדורגל מצטיינים ומקצוענים, קשה לחשוב על מורה ומחנך טוב יותר מלותר מתיאוס כדי ללמוד ממנו את רזי ויסודות המשחק. רשימת התארים האישיים והקבוצתיים שלו מדברת בפני עצמה, הוא עשה הכל וכל דבר טוב מאוד, לפחות. הוא היה תמצית התדמית של הכדורגלן הגרמני. "הוא היה היריב הכי קשוח שהיה לי", העיד עליו מראדונה, ואילו ג'ובאני טרפאטוני אמר: "אני מעריך את מראדונה ואת פאלטיני, אבל כדי לנצח את אני צריך את לותר מתיאוס".
5 צפייה בגלריה
כדורגל ילדים
כדורגל ילדים
אם אתה הורה, החלום הכי גדול הוא שהילד או הילדה שלו יצמחו להיות שחקני כדורגל מצטיינים
(צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
אתה מצפה מהשידוך בין מתיאוס, ילדים וכדורגל שיצמיח כמה כוכבים לדור העתיד של הכדורגל הגרמני, אבל אתה לא מצפה שיצא מהשידוך הזה אמירה מוסרית ותוכחה אמיתית על ההתערבות המכוערת של הורים בחיי ילדיהם בכל מה שקשור לכדורגל ואיך הם מנסים, במקום לגדל ילדים נורמליים, לממש את הפנטזיות שלהם דרך הילדים שלהם. מתיאוס התפטר השבוע מקבוצת הילדים אותה אימן, והתפנה להסביר מדוע.

חושבים שהילד הוא מסי

"היו לי שנתיים מאוד מוצלחות כמאמן", הסביר מתאוס את התפטרותו המפתיעה, "הילדים לא עשו לי בעיות, רק ההורים שלהם". קפטן נבחרת גרמניה שזכתה במונדיאל ב-1990 ומחזיק שיא ההופעות בנבחרת עם 150 משחקים רשמיים, שחקן שעמד בלחצים הכבדים ביותר שכדורגל יכול לשים על כתפיים של שחקן, לא יכול היה יותר לשאת את הלחץ שבאימון ילדים. "הייתי יושב כל היום במשרד ומקשיב בטלפון להורים שאומרים לי שאני לא עושה עבודה טובה כמאמן או שהילדים שלהם לא מקבלים מספיק דקות", אמר מתיאוס, "ואז החלטתי שמספיק, שמישהו אחר יעשה את זה, אולי הוא יעשה עבודה טובה יותר".
5 צפייה בגלריה
מתיאוס
מתיאוס
גם לו זה נמאס. מתיאוס
(צילום: Matthias Hangst/Getty Images)
כל מי שהיה אי פעם במשחק במחלקת נוער, יודע על מה מתיאוס מדבר. ההורים מביאים את הילדים שלהם למועדון, לבושים בתלבושת והנעליים הכי טובים שכסף גרמני יכול לקנות. ההורים נעמדים על קו האורך ולא מפסיקים לצעוק, להדריך, ללמד ולדחוף את הילדים שלהם. הם מזכירים להם לא למסור אלא להבקיע לבד, הם לוקחים אותם הצידה לשיחת מוטיבציה, הם קופצים, הם רצים על הקווים, הם תופסים את ראשיהם כאילו שחייהם תלויים בכך. ממבט מהצד, כהורה, זה נראה לי כמו טירוף מעציב. בכל הפעמים שהלכתי לשם עם נועם, הבן שלי, היו נעדרים מכל הסצנה אלמנטים כמו הנאה וכיף.
בשנים האחרונות יש דיווחים כמעט שבועיים על אלימות קשה במשחקי ילדים ונערים. פעמים רבות האלימות היא בין הורים-אוהדים או כלפי השופט, אבל לא מעט פעמים מדובר בהורים שמתעמתים פיזית עם המאמן, לעיני ילדיהם. רק בגלל שהם בטוחים שהילדים שלהם הם מינימום לאו מסי וכי הסיבה היחידה שהתכשיט שלהם לא משחק היא קיפוח מצד המאמן שלא מבין מה יש לו בידיים. ניתן רק לדמיין מה הגורל של מאמנים פחות מעוטרים ממתיאוס. אבל השבוע גם למתיאוס נמאס והוא עשה לזה סוף מבחינה אישית והאיר פנס על תופעה מכוערת ביותר בכדורגל.
5 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
יש רק לאו מסי אחד
(צילום: Elsa/Getty Images/AFP )

"כל הורה נהיה מאמן"

הקבוצה שאותה אימן מתיאוס, 63, היא של ילדים עד גיל 13. ההצלחות עלו להורים לראש. "כל הורה נהיה פה מאמן בבונדסליגה", אמר מתיאוס לאחר ההתפטרות, "כל ילד נתפס בעיני ההורים כמו מסי. יש אמביציה חיובית, אבל היא הפכה לאובססיבית. הייתי מקבל מהם טלפונים משבע בבוקר ועד חצות. כמאמן, הייתי בהלם, כי זה הכל רק תלונות ודרישות. כשהילדים היו מפסידים ונכנסים לחדר לבכות, הם היו משאירים לי את העבודה לנחם אותם. בחודשים האחרונים, עם ההצלחות, זה פשוט הפך לבלתי נסבל. קבוצת הווטסאפ הפכה לריכוז של קללות וההאשמות לעיני הילדים. ריכוז מכוער של קנאה. זה הוציא ממני את כל הכיף בלאמן".
קבוצות רבות, שגם הן נמצאות במירוץ למצוא את הכישרון הגדול הבא, עורכות סדנאות חינוך להורים, שכוללות גם תיאום ציפיות מול אנשי מקצוע. יותר ויותר קבוצות מחלקות את הסגלים שלהן בכל הגילאים לקבוצות תחרותיות וקבוצות פיתוח, כמעט כולן מדגישות בפני ההורים שהרבה יותר חשוב להן שהילדים ייהנו מהכדורגל יותר מאשר שינסו למלא את הציפיות מהם. הבעיה מתחילה כשהמאמן הוא השעיר לעזאזל לאמביציות הלא מציאותיות של ההורים. הבעיה היותר גדולה, לדברי מאמני נוער רבים בגרמניה, מתרחשת במשפחה שבה יש מספר ילדים בקבוצות הנוער כשאחד מהם מצליח והשני לא.
5 צפייה בגלריה
כדורגל ילדים
כדורגל ילדים
ההתערבות של ההורים יוצרת בעיה
(צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
ההתערבות של ההורים יוצרת בעיה נוספת. לקבוצות רבות קשה לגייס מאמנים שיסכימו לעבוד בסביבת עבודה כזו. הדברים של מתיאוס לאחר הפיטורים, לא יעודדו אותם לקחת משרה כזו. "בכל ההתכתבויות לא היה שום דבר שהיה עבור הקבוצה. הכל היה אישי, בדיוק ההפך ממה שאני מלמד אותם. אבל אני איתם רק שלוש פעמים בשבוע, שעתיים כל פעם. אין לי אותה השפעה שיש להורים שנמצאים איתם כל הזמן. אני ממש מרחם על הילדים האלו, אבל זאת הקלה גדולה בשבילי", הסביר מתיאוס.

"אבא שלי בא לראות אותי חמש פעמים"

מתיאוס מעיד על מצבים אבסורדיים: הורים שהיו עומדים עם סטופר ובודקים כמה זמן הוא מקדיש לשיחה עם כל הורה של שחקן. הוא הבהיר מראש להורים שהוא לא מתכוון להיות הבייביסיטר של הילדים שלהם. אחרי שנתיים בתפקיד התברר למתיאוס שהוא כן הפך לבייביסיטר בסופו של דבר, אבל של ההורים.
5 צפייה בגלריה
מתיאוס וגביע העולם ב-1990
מתיאוס וגביע העולם ב-1990
מתיאוס וגביע העולם ב-1990
(צילום: gettyimages)
"כשהייתי ילד אבא שלי בא לראות אותי משחק אולי חמש פעמים", אמר מתיאוס, "פה להורים יש יותר מדי זמן, ויש להם יותר מדי פריבליגיה להרגיש שהם יכולים להתערב בעניינים שלי כמאמן כדורגל. אף אחד לא היה מעז לעשות את זה למורה בבית הספר. לי זה קרה פה, אחרי שזכינו בשלוש אליפויות רצופות".
האמביציה של ההורים לגבי גידול מסי הבא באה לידי ביטוי גם בהשקעות העצומות שלהם בילדים. מאמנים פרטיים, אימוני כושר, תזונאים, ריצות ביער, הרמת משקולות כבר בגיל עשר. במקום להשקיע בילד שיגשים את עצמו או להשקיע ביחסים בין הורים לילדים, ההורים מעדיפים להשקיע הכל בילד שיגשים את החלום שלהם. "לעולם לא אחזור לאמן בקבוצות ילדים", אמר מתיאוס אחרי שהתפטר, "הספיק לי. זה היה בזבוז זמן מוחלט".
פורסם לראשונה: 08:34, 31.08.24