העונה הקודמת, למרות שמבחינה מקצועית הייתה מוצלחת למדי עבורו, לא הייתה קלה בכלל לתומר גינת. לראשונה בחייו הפך הפורוורד הישראלי לשחקן זר כשחתם במטרופוליטנס הצרפתית, אבל אם חלם על חיים נהדרים בפריז השוקקת והרומנטית, מציאות הקורונה התנפצה בפניו.
בתקופת השיא של התחלואה, צרפת בכלל ופריז בפרט, היו תחת הגבלות קשות של קורונה. בלי חיי לילה, עם קושי לצאת בכלל מהמדינה, בטח למי שלא אזרח צרפתי, וזה השפיע מאוד על גינת מבחינה מנטלית. בריאיון ל-ynet בעונה הקודמת אף סיפר על התקף חרדה ממנו סבל בעקבות כל המצב.
5 צפייה בגלריה
תומר גינת
תומר גינת
גינת. תקע יתד בצרפת
(צילום: ©Metropolitans92)
אבל לקראת העונה השנייה שלו במטרופוליטנס, אותה יפתח מחר (שבת, 21:00) באופן רשמי במשחק חוץ בליגה מול לה מאן, הכל התהפך ב-180 מעלות. ההגבלות בצרפת הוסרו לחלוטין, גינת מסתובב חופשי בעיר ועל פי חשבון האינסטגרם שלו אין בכלל ספק שהוא חי את החלום באחת הערים היפות בעולם.
גינת וזוגתו רכשו חברים ישראלים ויהודים רבים בסביבה (לבלואה ידועה כאיזור עם הרבה יהודים), והשניים אף החלו לדבר את השפה (זוגתו קצת יותר טוב על פי מקורות יודעי דבר). כמו כן, במשחקים של מטרופוליטנס לא פעם תמצאו גדוד של ישראלים ויהודים ביציע שמעודדים את גינת.

"אחת ההפתעות הנעימות בליגה הצרפתית"

גינת לא היה שם מוכר בצרפת לפני שחתם בקיץ הקודם במטרופוליטנס, אפשר אפילו להגיד שהוא היה אלמוני לחלוטין. אבל המצב עכשיו שונה לגמרי. "היום כולם כבר מכירים את גינת, והמאמן החדש, ונסנן קולה, בונה עליו מאוד", מספר העיתונאי המקומי גבריאל פנטל-ז'וב.
עד כדי כך היו מרוצים מגינת בקבוצתו הצרפתית, שהחליטו להאריך את חוזהו באמצע העונה הקודמת ואף הגדילו את שכרו המוערך ב-210 אלף אירו. במטרופוליטנס הבינו כי היכולת הטובה שלו הן בליגה המקומית והן ביורוקאפ עשויה למשוך את תשומת ליבן של קבוצות אחרות ביבשת ורצו למנוע זאת.
5 צפייה בגלריה
תומר גינת
תומר גינת
השתדרג מכל הבחינות. גינת
(צילום: ©Metropolitans92)
ואכן, גינת היה מבוקש מאוד בקיץ. בין השאר התעניינו בו גראן קנאריה, סראגוסה וגם מלאגה הספרדיות, וכמה קבוצות צמרת בצרפת, אולם מאחר שכבר חתם על חוזה בלי סעיף שחרור במטרופוליטנס, ההתעניינות הזאת לא הייתה רלוונטית.
על מטרופוליטנס עבר קיץ לא פשוט בכלל. היא נפרדה די ברגע האחרון ממאמנה יורי זדובץ' הסלובני, למרות שהעפיל איתה לרבע גמר היורוקאפ והוביל אותה לצמרת הליגה הצרפתית בעונה הקודמת. בדיעבד הסתבר שבין המאמן לסגן הנשיא והאיש החזק במועדון, אלן וייס היהודי, הייתה מערכת יחסים לא בריאה.
די בתחילת העונה הקודמת ביקש זדובץ' לשחרר את אחד השחקנים המשמעותיים ביותר בקבוצה, רוב גריי, מאחר שלא חשב שהוא מתאים לשיטה שלו וטען שהוא משחק יותר מדי לבד. וייס לא ראה זאת כך, אבל נאלץ לגבות את מאמנו. גריי עבר למונאקו, הוביל אותה לזכייה ביורוקאפ ולמקום ביורוליג.
5 צפייה בגלריה
יורי זדובץ'
יורי זדובץ'
זדובץ'. הלך הביתה
(צילום: AP)
במקביל, מטרופוליטנס העפילה כאמור לרבע גמר היורוקאפ, אבל הודחה על ידי גראן קנאריה, והיה נראה כי חסר לה בדיוק הניצוץ ההתקפי שמביא גריי כדי לעבור את הספרדים. וייס היה עצבני מאוד על זה שזדובץ' לא הקשיב לו, והיה ברור כבר עם ההדחה שהסלובני לא ימשיך בקבוצה.

המאמן המעוטר בתולדות צרפת הגיע

אבל אל תדאגו למטרופוליטנס, היא הביאה מחליף ראוי מאוד - המאמן הגדול ביותר בתולדות הכדורסל הצרפתי - ונסן קולה, מי שעומד על הקווים של הנבחרת המקומית מאז 2009 וזכה איתה רק לאחרונה במדליית הכסף באולימפיאדת טוקיו, ועוד קודם לכן גם ביורובאסקט (2013) ובמדליות נוספות בגביע העולם ובאליפויות אירופה. קולה חתם לשנתיים במועדון.
וייס וקולה מכירים שנים רבות. קולה היה למעשה עוזרו של וייס כשזה אימן את הנבחרת הצרפתית, וכן בלה מאן איתה זכו השניים באליפות. יש ביניהם חברות אמת, ולא צפויות התכתשויות בין השניים כפי שקרה עם זדובץ'.
אבל לקולה יש גם קוף להוריד מהגב. "אין ספק בכלל בנוגע לאיכויות שלו כמאמן", מספר פנטל-ז'וב. "אבל עובדתית הוא לא ממש הצליח בשנים האחרונות בשטרסבורג אותה אימן במשך כמעט עשר שנים. הפעם האחרונה בה זכה באליפות הייתה ב-2009, ולפני שש שנים זכה גם בשלושת הגביעים הצרפתיים (גביע המדינה, גביע הליגה ובסופר-קאפ). מאז הוא בסוג של בצורת".
5 צפייה בגלריה
קולה. חתיכת שם
קולה. חתיכת שם
קולה. חתיכת שם
(צילום: EPA)
לגינת אין מה לדאוג מבחינת קולה. השניים אף ערכו שיחה עם כניסתו לתפקיד, ובה אמר לו שהוא בונה עליו רבות ושהוא יהיה שחקן משמעותי. גם מבחינת בניית הסגל לישראלי אין באמת תחרות על עמדת הפאוור פורוורד בחמישייה. "לאורך השנים לקולה היו יחסים מאוד טובים עם שחקנים בעמדה של גינת, והוא אף לקח אותם כפרויקט אישי וקידם אותם. העמדה בה משחק גינת היא עמדת מפתח בפילוסופיית המשחק של קולה", מציין פנטל-ז'וב.

סגל איכותי, אבל קצר

לקבוצתו של גינת צפויה עונה סופר מאתגרת וגם עמוסה. שיטת המשחקים ביורוקאפ עברה מהפכה, ואם פעם קבוצה יכולה הייתה לסיים את דרכה אחרי עשרה משחקים בשלב הבתים הראשוני, כעת חולקו 20 הקבוצות לשני בתים גדולים (אפשר אפילו לקרוא לזה מיני ליגה), כשלכל אחת מובטחים 18 משחקים. שמונה הראשונות בכל בית מעפילות לשלבי הנוקאאוט.
לזה תוסיפו את ההתחזקות המשמעותית של הליגה הצרפתית, שתהנה בעונה הבאה משתי קבוצות ביורוליג (וילרבאן ומונאקו), שתיים ביורוקאפ (מטרופוליטנס ובורג') ושתיים בליגת האלופות של פיב"א (דיז'ון ושטרסבורג), מה שיעלה גם את הרמה במסגרת המקומית, וכניסה של משקיעים אמריקאים לחלק מהקבוצות (פריז, שעלתה מהליגה השנייה, ופו אורטז), ותבינו מה מצפה לפורוורד הישראלי.
בקיץ התכנון המקורי של מטרופוליטנס היה דווקא לא להשתגע עם התקציב נוכח בעיות פנימיות בהנהלת המועדון. לפני כמה שנים רכשה עיריית בולון הסמוכה ללבלואה בה נמצאת הקבוצה את הזכויות עליה, ובחודשים האחרונים היו לא מעט מאבקי כוח בין הצדדים. בסופו של דבר הוחלט כי המשרדים יועברו לבולון, אבל הקבוצה הבוגרת תמשיך לשחק בלבלואה עד שייבנה אולם חדש ביעד החדש.
5 צפייה בגלריה
מקריי. עבר ב-NBA
מקריי. עבר ב-NBA
מקריי. עבר ב-NBA
(צילום: AFP)
אבל כנראה שעם האוכל בא התיאבון והקבוצה ביצעה כמה החתמות משמעותיות מאוד כמו למשל אלה של הגארד/פורוורד ג'ורדן מקריי, ששיחק בעבר ב-NBA ואף ביורוליג עם באסקוניה, הרכז וויל קאמינגס, אלוף היורוקאפ ב-2018 במדי דרושפאקה, והסנטר וינס האנטר, אלוף איטליה עם וירטוס בולוניה בעונה הקודמת, שעוד קודם לכן זכה עם אא"ק אתונה בליגת האלופות והיה גם מלך הסלים של המפעל.
"יש להם הרבה כישרון, אתלטיות וניסיון בסגל, אבל הוא קצר מאוד בטח עבור קבוצה שמשחקת פעמיים בשבוע באופן קבוע. אם לא יהיו להם בעיות של פציעות, ללא ספק הקבוצה תהיה בצמרת בצרפת ותיתן גם עונה טובה ביורוקאפ", אומר פנטל-ז'וב.
בשורה התחתונה מטרופוליטנס רוצה להמשיך בקו ההתקדמות שלה מהעונה הקודמת: המטרה במסגרות המקומיות היא להתברג בין ארבע הראשונות בליגה ולזכות באחד הגביעים, וביורוקאפ להעפיל שוב לרבע הגמר. גם מגינת, יש כאמור, לא מעט ציפיות. "אם יקלע 12-11 נקודות ויוסיף 6-5 ריבאונדים למשחק זאת תהיה תרומה טובה מאוד", מסכם פנטל-ז'וב. ומי יודע, אם אכן העונה תפתח כמו שהישראלי וקבוצתו מצפים, אולי נראה אותו ב-2022/23 מבצע קפיצת מדרגה נוספת ומשחק לראשונה בקריירה ביורוליג.