קו חד ודק אחד שאורכו 128 שנה נמתח מהאולימפיאדה הראשונה באתונה ועד לפריז 2024. כל הדרכים מובילות לרומח. או דקר. או חרב. מאז העת העתיקה ועד להאטורי האנזו של טרנטינו ב"להרוג את ביל" התעמתו בני האנוש בדו־קרב של דקירות.
את האלימות הזו, בואו נודה, ארזו באולימפיאדות למעטפת ג׳נטלמנית עם חליפות נעימות למראה ולוק חרבות כללי של לוק סקייווקר פוגש את מאסטר יודה. אבל בסוף, בואו נודה שוב, הכל מתכנס לתחרות שבה מנסה אדם אחד לדקור אדם שני ללא התערבות השלטונות, למעט השופטים בתחרויות הסיוף. על דקירות מקבלים נקודות. על הרבה נקודות מקבלים בסוף מדליות. הקהל בקולוסיאום המודרני שואג וחוגג. יש דברים שלא משתנים גם אחרי 128 שנה.
2 צפייה בגלריה
תחרות הסיוף בגראן פאלה
תחרות הסיוף בגראן פאלה
מראה מרהיב עד מדהים עד בלתי נתפס. תחרות הסיוף בגראן פאלה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
אתם נכנסים עכשיו איתנו לארנה במוזיאון הגראן פאלה, שיכול לדבר באותו טיים־זון עם האולימפיאדה הראשונה. המראה מרהיב עד מדהים עד בלתי נתפס. פנטסטיק. הצרפתים לקחו רחוק את הפיכת פריז לתפאורה האמיתית של המשחקים, עם כמה שפחות פילטרים בנאליים של אצטדיונים. אם תחרויות הסוסים יכולות לדבר בארמונות ורסאי, זה הזמן לקחת את הסיוף לאחד המבנים האיקוניים של פריז. הגראן פאלה נבנה לתערוכה האוניברסלית של שנת 1900 כקתדרלה לאמנות ותרבות, כולל גג מקומר מברזל, פלדה וזכוכית בהשראת ארמון הקריסטל של לונדון. תחרויות הסיוף מתקיימות במעין ארמון שעבר שיפוץ ואליו מגיעים בין השאר בהליכה בנקיקים מרהיבים מתחת לאדמה. השירותים נראים כמו פינת אבירים נוצצת.

אקסטזה צרפתית

כשנכנסים לאולם, המראה עוצר נשימה. שילוב מעודכן בין המאה ה־19 לבין הבינה המלאכותית הממוחשבת אך עדינה של אפל ומיקרוסופט. על המשטח ארבעה מזרנים מוארכים שמשמשים לארבעה קרבות במקביל. בגדול, בא לך להזמין כוס יין אדום, לצפות בנערים הנלחמים לפנינו ולא לצאת עד הבוקר, אבל לא רחוק משם מנסה גפן פרימו לזכות בארד, קצת חשוב יותר.
ובתוך כל אלה עלה יובל פרייליך לקרב הראשון שלו אי פעם באולימפיאדה בדקר מול אנדראה סנטרלי מאיטליה. פרייליך דורג שמיני בעולם לפני התחרות, האיטלקי 40 פלוס. הוא פתח בביטחון, הוביל בתום שני החלקים הראשונים של ההתמודדות, אבל סנטרלי הפך לניצחון 13:15 ופרייליך המאוכזב סיים את דרכו מהר משצפו לו במשלחת.
2 צפייה בגלריה
אנדראה סנטרלי
אנדראה סנטרלי
הפתיע את פרייליך. סנטרלי
(צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
ייתכן שנדמה לכם שסיוף הוא ענף מנומנם יחסית, בגלל סגנון הלחימה והקצב, אבל הצרפתים הגיעו אתמול באקסטזה עם שני מתמודדים מטעמם בסיבוב של פרייליך. רומאן קנונה ויאניק בורל. קנונה עלה די בקלות, אבל בורל נקלע לקרב של דקירה או מוות אולימפי מול ואדים שרלאימוב הקזחי והקהל פירק בשאגות לא סבירות את התשתיות העתיקות בארמון - וסחף את בורל לניצחון בשניות האחרונות.
יום אחד אולי הוא יכתוב על זה שאנסון.