העניין הגדול במפגש בין צ'לסי לברייטון שלשום לא היה קשור לחכים זייש או לטימו ורנר, שניים מהכוכבים החדשים של הכחולים, אלא ליציעים. לראשונה זה חצי שנה נכנסו אוהדים לאצטדיון כדורגל באנגליה. "זה משחק הכנה, אבל יום פנטסטי לכדורגל", הכריז מנג'ר ברייטון גרהאם פוטר. "צעד קטן לחזרת הנורמליות". האמנם? תלוי איפה.
2,500 הצופים שנכנסו לאצטדיון בברייטון - בריחוק חברתי, אבל ללא חובת עטיית מסכה בזמן הישיבה בכיסא - היוו פיילוט. בניגוד לחלק מהמדינות באירופה, באנגליה יפתחו את הליגה ללא קהל, לפחות בחודש הקרוב. חלק מהקבוצות מתכוננות לאפשרות למלא רבע מהאצטדיון החל מאוקטובר, כמו בתוכנית שהגישה מנצ'סטר סיטי. קשה לדמיין, למשל, את לאו מסי עורך בכורה באיתיחאד מול יציעים ריקים. אם יבחר בקבוצה ממדינה אחרת, אולי מסי דווקא יפגוש את האוהדים - והסיכוי לכך לא תמיד קשור לקצב הדבקת הקורונה באותה מדינה.
5 צפייה בגלריה
אוהדים ביציע במשחק בין ברייטון וצ'לסי
אוהדים ביציע במשחק בין ברייטון וצ'לסי
פיילוט ראשון באנגליה. האוהדים במשחק בין ברייטון וצ'לסי
(צילום: רויטרס)

הרמזור עוד מהבהב

נהוג לומר שאין כדורגל ללא אוהדים. החודשים האחרונים מראים שיש, אבל מדובר במשחק אחר. לאחר הפגיעה העצומה בעונת הכדורגל החולפת, רוב מדינות אירופה נכנסו לעונה חדשה, ובכל מקום מתייחסים אליה אחרת. כן, יש קשר לטראומה שחוותה כל מדינה מהנגיף, לקשיים הכלכליים שלה ולהשפעת הגופים שמנהלים בה את הכדורגל על הממשלה, אבל לא תמיד.
בלגיה היא אחת המדינות שנפגעו הכי קשה באירופה מהנגיף עם כ־10,000 מתים רשומים, מקום חמישי ביבשת - וחיים בה 11 מיליון איש. עם זאת, השיפור המשמעותי הוביל בימים האחרונים לאישור חזרה הדרגתית של הקהל. אחרי פגרת הנבחרות ייכנסו בין 400 ל־5,000 אוהדים לאצטדיונים, בהתאם לגודלם.
טורקיה אישרה למלא 30 אחוז מתכולת האצטדיונים החל מעוד חודש. בקפריסין אושר שליש מהתכולה בשני המחזורים הראשונים ואחרי פגרת הנבחרת הכמות תגדל ל־50 אחוז (דווקא ביוון שנחשבת למדינה ירוקה אין קהל כלל). בסקוטלנד החליטו בסוף השבוע לאפשר כניסת קהל במספרים שאינם ידועים עדיין. בהונגריה, המדינה הראשונה שאיפשרה לאוהדים להיכנס, אין כבר הגבלות, אבל מספר שיא של נדבקים במדינה שנרשם אתמול עלול להביא לשינוי.
המצב מחייב ניסוי וטעייה ועוד נראה תמורות רבות. אותה הונגריה תארח בספטמבר את הסופר־קאפ האירופי בין באיירן מינכן לסביליה, ואופ"א אישרה כניסה ל־20 אלף אוהדים (כשליש אצטדיון), אבל אף אחד לא יופתע אם ההחלטה תבוטל. "עצוב לשמוע את צעקות המאמנים באצטדיון", אמר נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין בשבוע שעבר. "זה לא אותו כדורגל, אבל עדיף מכלום. אני מקווה שבאוקטובר (חזרת ליגת האלופות) נראה חלק מהצופים לפחות. זה יקרה אם המצב לא יחמיר".
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין
פועל להחזרת הקהל. אלכסנדר צ'פרין
(צילום: רויטרס)
בצרפת, שם הגל השני מכה חזק, הסיטואציה מעניינת. 5,000 אוהדים מורשים להיכנס למגרשים מאז אמצע חודש יולי, תחילה במשחקי אימון וכעת במשחקי הליגה. עם זאת, בעקבות ההתפרצות המחודשת, החליטה ניס לארח את לאנס במחזור הפתיחה ללא קהל. אגב, זו הליגה היחידה מבין חמש הבכירות באירופה שבה אוהדים יכולים להגיע. בספרד ובאיטליה הלומות הקורונה עובדים על פרוטוקולים לחזרה למגרשים, אבל כרגע התכנון הוא לפתוח עונה ללא האוהדים.

אנגליה: תלונות על "מוסר כפול"

מגן הקהילה בין ליברפול לארסנל - משחק פתיחת העונה באנגליה - נערך ללא אוהדים, והאנגלים כועסים על כך שבענפים אחרים במשק כבר יש הקלות. "אנשי הכדורגל מתוסכלים", אמר בראיון ל־BBC מנהל באחת הקבוצות הגדולות בפרמייר־ליג. "יש מוסר כפול. אנשים יושבים זה ליד זה במטוסים, אבל באצטדיון באוויר הפתוח נדרש ריחוק חברתי".
במדינות מסוימות עולה שאלה כלכלית לגבי פתיחה חלקית של היציעים, הרי צריך לשלם עבור המגרש, האבטחה ועוד. האנגלים, מנגד, מרגישים שחייבים להחזיר את הקהל כדי למנוע פגיעה נוספת בכלכלת הכדורגל. צריך לזכור שקבוצות הפרמייר־ליג הפסידו יחד קרוב למיליארד יורו בעונה הקודמת.
5 צפייה בגלריה
ארסנל וליברפול במהלך מגן הצדקה בוומבלי הריק
ארסנל וליברפול במהלך מגן הצדקה בוומבלי הריק
בולטים בהיעדרם: האוהדים. הפנדל שסידר לארסנל את מגן הצדקה ביום שבת
(צילום: רויטרס)
במדינה מציעים ליצור "דרכון בריאות" לאוהדים, שיאפשר רכישת כרטיס רק לאחר חתימה על ביצוע בדיקת קורונה וקבלת תוצאה שלילית. זה רק אחד הרעיונות שעלו בניסיון של מדינות אירופה ללמוד מה עובד בליגות כמו ביפן או בדרום קוריאה, שם מגיע קהל לרוב המגרשים, עם הגבלות כמובן. תמונות האוהדים שמבצעים שם תנועות עידוד מסונכרנות תוך שמירה על ריחוק חברתי, הפכו ויראליות.
בכל מקום, מבינים כל אנשי הכדורגל בעולם, תהיה החזרה מותנית במרחק כיסא או שניים בין אוהד לאוהד, עטיית מסכה (לפחות בזמן תנועה) והזמנת אוכל ושתייה למושב.

גרמניה: "קונספט טוב – בתיאוריה"

בגרמניה המדינה מתנגדת למתווה שאישרו הקבוצות לחזרת האוהדים, שעל פיו כל כרטיס יהיה אישי ובלתי ניתן להעברה, ייאסרו יציעי עמידה, האוהדים האורחים יישארו בחוץ ולא יימכר אלכוהול (מחשש שאוהדים שתויים יתקשו לעמוד בכללים). הסיבה להתנגדות המדינה היא הגבלת ההתקהלות הכוללת של 500 אנשים לפחות לעוד חודשיים. "הקונספט טוב בתיאוריה, אבל הדבר החשוב הוא ההיתכנות המעשית, וכאן יש בעיה", כתב שר הבריאות ינס שפאן. המחלוקת התגברה בימים האחרונים עם ההתעקשות של קבוצות כמו לייפציג והרטה ברלין על הכנסת אוהדים בהתאם להיתר הרשות המקומית שלהן.
5 צפייה בגלריה
אוהדי ולנסיה
אוהדי ולנסיה
לזה לא רוצים להגיע שוב. המשחק בין אטאלנטה ו-ולנסיה בעונה שעברה
(צילום: getty images)
הביצוע אכן בעייתי לפעמים. שמירת המרחק נדרשת גם בכניסות לאצטדיון ובדרכי ההגעה, שם עלול להיווצר עומס על התחבורה הציבורית. בפולין אפשר למלא מחצית מתכולת האצטדיון, אבל ארגוני האולטראס לא שומרים על ריחוק וקופצים מחובקים, כאילו לא שמעו על המשחק ההוא בין אטאלנטה לוולנסיה בעונה שעברה שנחשב לקטליזטור הדבקה. ובכל זאת, כל מי שהכדורגל חשוב לו יודע שצריך לפעול לחזרת הקהל. תוך ריחוק, עם כללים.