כריסטיאנו רונאלדו הבקיע ביום רביעי את השער השני בניצחון של יובנטוס 0:3 על דינמו קייב. לכאורה זה היה שער לא ממש משמעותי, במשחק לא ממש חשוב, ות'כלס זה היה שער דרדל'ה. הכדור ניתז מהרגל של אלברו מוראטה, פגע ברונאלדו והתגלגל לרשת. ובכל זאת, זה היה שער חשוב, ציון דרך אמיתי בקריירה של רונאלדו - השער ה-750 שלו בקריירה.
ב-7 באוקטובר 2002 הבקיע כריסטיאנו בן ה-17 את שערו הראשון כשחקן בוגרים. למעשה, הוא הבקיע צמד באותו יום, כאשר ספורטינג ליסבון, קבוצתו הראשונה, ניצחה את מוריירנסה 0:3. קצת למעלה מ-18 שנים לאחר מכן, השחקן הגדול ביותר שיצא מפורטוגל ממשיך להבקיע בקצב מטורף, והוא קרוב מאוד להפוך לגדול המבקיעים בהיסטוריה. השאלה היא לא האם הוא יהפוך לגדול הכובשים אי פעם - אלא מתי זה יקרה?
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
רונאלדו. לא מפסיק לכבוש
(צילום: רויטרס)
ההיסטוריונים מסכימים שהמבקיע הגדול ביותר אי פעם הוא יוזף "פפי" ביצאן, שכבש במהלך הקריירה 805 שערים רשמיים – לא כולל מאות שערים שכבש במשחקי ידידות. בגלל ששיחק בשנות ה-30 וה-40, ויש מעט מאוד קטעי וידאו שמנציחים אותו בגדולתו, ביצאן נותר דמות אלמונית למדי. זה, בניגוד לשני הבאים בתור אחריו בטבלת המבקיעים ההיסטורית - שני אלופי עולם מפורסמים מברזיל.

כמה שערים כבש באמת פלה?

על פלה מספרים שהבקיע 1,279 שערים ב-1,363 משחקים, וכנראה שהנתון הזה נכון, אבל הוא כולל מאות שערים שהובקעו במשחקים לא רשמיים, בעיקר של סנטוס. כשפלה היה בשיא תהילתו, סנטוס יצאה לעשרות מסעות של משחקי ראווה ברחבי העולם, וכמובן שהשערים שהובקעו במשחקים הללו לא נחשבים בספירה הרשמית.
אם מדברים על משחקים רשמיים, תחרותיים, סך הכיבושים של פלה מגיע ל-767 שערים. קצת לפניו נמצא רומאריו, החלוץ האדיר שהוליך את ברזיל לזכייה בגביע העולם ב-1994, שהבקיע במהלך הקריירה 772 שערים רשמיים.
6 צפייה בגלריה
פלה מכדרר מול נבחרת אנגליה
פלה מכדרר מול נבחרת אנגליה
פלה מכדרר מול נבחרת אנגליה
(צילום: AP)
אגב, גם רומאריו טען בזמנו, כשהחליט לפרוש ב-2009, שיש לו למעלה מאלף שערים בקריירה. זה אולי נכון, אבל המספר הבומבסטי כולל כמות נכבדה של שערים שהבקיע בקבוצת הנוער של ואסקו דה גאמה.
דבר אחד ברור - התיעוד בעשורים האחרונים הוא מדויק ומושלם, ואף אחד לא מתווכח עם המספרים של רונאלדו, מסי וזלאטן איברהימוביץ'. כל אחד מהשערים שלהם צולם והונצח. כך שאף אחד לא יכול לטעון שהמספרים "נופחו". אבל זה לא המצב בכל מה שקשור לשחקנים מהעבר הרחוק. ולא מדובר בפלה ורומאריו, שהוסיפו לעצמם שערים במשחקי ידידות ונוער.
אין כל ספק שפרנץ פושקאש, הכוכב הגדול של "נבחרת הפלא" ההונגרית, היה סקורר מדהים, גם בתקופה ששיחק בהונגריה, בהונבד, וגם אחרי שהיגר לספרד וכיכב במדי ריאל מדריד. המספרים הרשמיים של פושקאש הם 746 שערים ב-754 משחקים, כולל 84 שערים ב-85 משחקים במדי הונגריה. אבל גם הביוגרפים של פושקאש לא הצליחו לאתר את הדאטה המדויקת מתחילת הקריירה שלו בשנות ה-40, בהונגריה שאחרי מלחמת העולם השנייה.
6 צפייה בגלריה
רומאריו
רומאריו
רומאריו. ספר לעצמו שערים מהנוער של ואסקו
(צילום: גטי אימג'ס)
אז את פושקאש האגדי, רונאלדו עבר ממש לא מזמן בטבלת כל הזמנים, ואת פלה ורומאריו הוא ישאיר מאחוריו כנראה עוד העונה. השער מול דינמו קייב היה ה-75 שלו מאז שהגיע ליובנטוס בקיץ 2018. הוא הבקיע 28 שערים בעונה הראשונה שלו בגברת הזקנה, עוד 37 בעונה שעברה ומאזנו בעונה הנוכחית עומד על 10 שערים ב-8 משחקים.
נכון, הוא לא משותף בכל משחק, אנדראה פירלו נותן לו לנוח פה ושם, ועדיין הממוצע שלו הוא יותר משער למשחק. ובואו לא נשכח, בעוד כחודשיים הוא יחגוג יום הולדת 36!
רונאלדו צריך עוד 17 שערים כדי להשתוות לפלה האגדי, עוד 22 שערים כדי להשתוות לרומאריו ו-56 שערים כדי להפוך לכובש הגדול ביותר בכל הזמנים. זה לא יקרה העונה, אבל על פי הממוצע של רונאלדו, כל עוד הוא יהיה בריא וכשיר, השיא יהיה שלו מתישהו במהלך העונה הבאה.
6 צפייה בגלריה
פושקש במדי ריאל מדריד ב-1966
פושקש במדי ריאל מדריד ב-1966
פושקש במדי ריאל מדריד ב-1966. אותו רונאלדו כבר עבר
(צילום: getty images)

"פפי" ביצאן: כבש ולא רץ לספר לחבר'ה

התקרבות שבירת השיא על ידי רונאלדו מחייבת היכרות עם שיאן העולם האלמוני הנוכחי, אותו יוזף ביצאן, שהלך לעולמו לפני 19 שנה ולא זכה להכיר את מי שעומד להיות היורש שלו.
ביצאן נולד ב-1913, מעט לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה, בווינה, שהייתה אז בירת האימפריה האוסטרו-הונגרית. הקבוצה הראשונה שלו הייתה ראפיד וינה, אבל ב-1937 הוא עבר לסלביה פראג, שהפכה לקבוצה שהוא הכי מזוהה איתה. אביו של "פפי" הגיע מבוהמיה ואימו הייתה צ'כית. זו כנראה הסיבה שהוא הרגיש בבית בסלביה, במדיה שיחק 11 שנים והבקיע 395 שערים.
ב-27 שנות הקריירה שלו הוא היה מלך השערים בליגות בהן שיחק 12 פעמים ובשנות מלחמת העולם השנייה, 1939 עד 1944, כשהליגה בצ'כיה לא נעצרה, הוא גם היה חמש שנים ברציפות המבקיע הטוב ביותר באירופה. עד היום ביצאן הוא שיאן השערים בליגה הצ'כית, עם 447 שערים ב-279 משחקים (הוא שיחק בעוד שלוש קבוצות אחרי שעזב את סלביה ב-1948).
כשהיה בן 20 זומן ביצאן לנבחרת אוסטריה, זו שזכתה בתחילת שנות ה-30 לכינוי המחייב ה"וונדר טים" (קבוצת הפלא) ונחשבה לאחת הטובות בעולם. הוא שיחק במונדיאל של 1934 והגיע עם אוסטריה עד חצי הגמר, שם הפסידה 1:0 למארחת איטליה.
אחרי שכבש 14 שערים ב-19 משחקים, נבחרת אוסטריה בה שיחק ביצאן למעשה פורקה. גרמניה הנאצית השתלטה על המדינה במהלך ה"אנשלוס" ומרבית השחקנים המצטיינים עברו לשחק בנבחרת הגרמנית. אבל ביצאן, שלא הסתיר את עמדותיו האנטי-נאציות, החליט שהוא לא משתף פעולה ועבר לשחק בנבחרת צ'כוסלובקיה. הוא הרי היה הרבה יותר צ'כי מאשר אוסטרי, ושיחק בקבוצה הבכירה של פראג.

"לא יאמינו שכבשתי פי חמישה שערים יותר מפלה"

ביצאן שיחק בנבחרת הצ'כית עד 1949 והבקיע במדיה 12 שערים ב-14 משחקים, אבל בשנות ה-50 וה-60, אחרי שפרש מהמגרש, מעטים זכרו אותו. ואז, ב-1969, כאשר פלה התקרב לשער ה-1,000 שלו, פרנץ "בימבו" בינדר, עוד חלוץ אוסטרי אגדי משנות ה-30, ששיחק גם הוא ב"וונדר טים", התראיין באחד העיתונים וסיפר כי עם כל הכבוד לפלה, יש שחקן שכבש הרבה יותר ממנו.
"אלף שערים? זה כלום לעומת מה שעשה חברי הטוב 'פפי' ביצאן. הוא הבקיע לפחות 5,000", אמר בינדר - שטען שהוא עצמו כבש 1,006 שערים. העיתונאים מיהרו לבלגיה, איתרו שם את ביצאן, שאימן אז את טונגרן הקטנה בליגה השלישית, ושאלו אותו: "איך יכול להיות שאף אחד כמעט לא מכיר אותך ולא יודע על הדברים המופלאים שעשית בשנות ה-30 ולמה לא התפארת בכך שהבקעת 5,000 שערים?"
"למה לא סיפרתי? כי אף אחד לא היה מאמין לי אם הייתי אומר שהבקעתי פי חמישה שערים יותר מפלה", הוא ענה.
כמובן שהמספר 5,000 הוא הגזמה פראית, כי גם אם ניקח בחשבון שערים במשחקי אימון ומשחקי ידידות, עדיין ביצאן היה צריך להבקיע 185 שערים בממוצע בכל אחת מ-27 שנות הקריירה שלו. אלו היו זמנים אחרים, הרבה לפני שגוגל והאינטרנט נולדו, ואי אפשר היה להגיע לכל הסטטיסטיקות בלחיצת כפתור.
זו בדיוק הסיבה שכמה עיתונאים חרוצים החלו לנבור בארכיונים המאובקים, ליקטו ותיעדו כל שער שביצאן כבש, וכך הגיעו למספר שמקובל היום על כל ההיסטוריונים של הכדורגל העולמי – 805 שערים. כנראה שהיו עוד, אבל לא הייתה שום דרך לאשר אותם, ולכן בכל מקום מצויין "לפחות 805 שערים".
"פפי" ביצאן הלך לעולמו ב-2001 והוא בן 88. העולם שכח, אבל אוהדי סלביה פראג נוהגים לפקוד את קברו לפחות פעם בשנה. מבחינתם הוא היה ונשאר גדול שחקני הקבוצה בכל הזמנים. ועכשיו גם רונאלדו יודע מי היה יוזף ביצאן.

היעד הלאומי של רונאלדו

עוד הישג שרונאלדו מתקרב אליו בצעדי ענק הוא שיא השערים בנבחרות הלאומיות. כרגע הוא נמצא במרחק שבעה שערים מהשיא העולמי בו מחזיק האיראני עלי דאי, שהבקיע במדי נבחרתו 109 שערים ב-149 משחקים בין השנים 1993 עד 2006.
6 צפייה בגלריה
רונאלדו חוגג
רונאלדו חוגג
רונאלדו חוגג במדי פורטוגל. בדרך לעלי דאי
(צילום: רויטרס)
רונאלדו הבקיע בנבחרת פורטוגל 102 שערים ב-170 משחקים, והוא השני בעולם והשיאן האירופי. אחריו נמצא פרנץ פושקאש עם 84 שערים במדי נבחרת הונגריה.
אולי עוד העונה - אבל סביר יותר להניח שבמהלך העונה הבאה - כריסטיאנו רונאלדו יהפוך לשיאן העולם החדש גם בנבחרות הלאומיות.