אולימפיאדת טוקיו שהייתה אמורה להתקיים בקיץ האחרון ונדחתה ל-2021 בגלל מגפת הקורונה, עומדת תחת חקירה חדשה, לאור האשמות כי אירוח המשחקים הובטח על ידי שוחד של מיליוני דולרים שהולבנו באמצעות מערכת הבנקאות הבינלאומית.
צוות נרחב של תובעים וחוקרי משטרה צרפתים בדקו טענות לשחיתות הקשורות להצעות לאירוח האולימפיאדה בטוקיו, כך על פי תובע צרפתי בכיר המפקח על החקירה, ובימים אלו מגבשים החוקרים את המסקנות.
3 צפייה בגלריה
אולימפיאדת טוקיו
אולימפיאדת טוקיו
אולימפיאדת טוקיו
(צילום: AP)
החקירה הגיעה בעקבות בדיקה בת חמש שנים בנושא שוחד אחר, שאיפשר לספורטאים רוסים להתחרות למרות תוצאות חיוביות בבדיקות סמים. החקירה הזו הובילה בשבוע שעבר למספר הרשעות.
היקף השחיתות בה נתקלו הפתיע את החוקרים הצרפתים, שצופים כי החקירות עלולות להתרחב וייתכן שיכללו אירועים מרכזיים אחרים. "שחיתות בצורה כלשהי חייבת להתקיים בכל אירוע ספורטיבי גדול", אמר גורם באכיפת החוק. "האפשרות של שוחד היא אינסופית".
3 צפייה בגלריה
לאמין דיאק. חדש לשחיתות חמורה
לאמין דיאק. חדש לשחיתות חמורה
לאמין דיאק. חדש לשחיתות חמורה
(צילום: גטי אימגס)
בשני המקרים שנחקרו, עומדים במרכזם הסנגלי לאמין דיאק שניהל במשך 15 שנה את איגוד האתלטיקה הבינלאומי (IAAF) – התאחדות הספורט האולימפית הגדולה ביותר - ובנו פאפא מסאטה דיאק שעבד כיועץ שיווק באותו ארגון.
התובעים הצרפתיים טוענים כי האב והבן דיאק והמקורבים אליהם ביקשו כארבעה מיליון דולר מאתלטים שנחשדו על ידי ה-IAAF בסמים, בתמורה להסתרת התוצאות החיוביות. כעת ראש הפרקליטות הכלכלית הלאומית בצרפת, ז'אן פרנסואה בוהנרט, אישר לחדשות NBC כי השניים עומדים גם במוקד פרשת הצעת אירוח אולימפיאדת טוקיו.
3 צפייה בגלריה
פאפה מסאטה דיאק. שחיתות משפחתית
פאפה מסאטה דיאק. שחיתות משפחתית
פאפה מסאטה דיאק. שחיתות משפחתית
(צילום: AP)
גורמי החקירה סיפרו כי פרשת השוחד באולימפיאדה עדיין נמשכת וכי מוקדם לקבוע אם ישנם אירועי ספורט נוספים שנעשו עבירות לגביהם. הוא גם לא סיפק תאריך יעד לסיום החקירה.
בוהנרט אמר כי הספורט הבינלאומי מושך פעילות פלילית משתי סיבות: סכומי כסף עצומים שמופצים בקלות ברחבי העולם באמצעות המערכת הבנקאית הבינלאומית, והיעדר פיקוח מוסדי. "אין מספיק פיקוח בתוך ארגוני הספורט", אמר.