אולפן ynet מדבר על "פרשת הכדורגלנים והקטינות"
(צילום: חגי דקל)
מיץ' גולדהאר יושב במשרד המרווח שלו בטורונטו ולא מאמין שזה קורה לו. במקום לעשות סבב טלפונים לשחקנים כדי לברך אותם על האליפות השנייה ברציפות, הוא צריך להתעסק בפרשה שמטלטלת את הכדורגל הישראלי ולכבות שריפות.
האם מדובר בנזק בלתי הפיך והתדמית האירופית הנקייה שבנה המיליארדר במשך 11 שנים תרד לטמיון? מוקדם עדיין לקבוע, אבל דבר אחד ברור: הפוקוס עובר מהמגרש למשרד החקירות בימ"ר מרכז. אף אחד לא מדבר על העובדה שהצהובים יוכלו להניף את הצלחת כבר בשבת בדרבי מול הפועל ת"א, וגם המפגש הערב (20.45) בבלומפילד עם הפועל באר שבע ייערך בצל סערת השחקנים שבילו עם הקטינות – ומעניין יהיה לראות איך הקבוצה תתפקד במצב הזה.
4 צפייה בגלריה
שלט מכבי תל אביב
שלט מכבי תל אביב
האם מדובר בנזק בלתי הפיך למכבי תל אביב?
(צילום: אורן אהרוני)
לאורך כל תקופת גולדהאר במכבי ת"א כמעט שלא נרשמו בעיות משמעת חריגות, והצהובים שמרו בקנאיות על פרטיות מול התקשורת. החומה הבצורה הזו נפרצה בימים האחרונים, כשהמועדון הכי מסודר בליגה מצא את עצמו מככב בפריים־טיים ופותח מהדורות חדשות – ולא בנסיבות חיוביות.
"מכבי ת"א נמצאת בצומת דרכים. הציפיות ממועדון כזה הן מאוד גבוהות, אבל עד עכשיו הם פועלים בצורה טובה", סבור היועץ האסטרטגי רונן צור. "לא מיהרו להשעות את המעורבים לפני בדיקת המשטרה, אך במידה שממצאי החקירה יעלו נתונים עובדתיים בעייתיים, הם יצטרכו להיפרד משני שחקנים דומיננטיים, וזה יהיה מבחן משמעותי. המבחן השני הוא איך מכבי תיקח את האירוע ותמנף אותו לקמפיין חברתי והסברתי".
4 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
לאורך כל תקופתו במכבי כמעט שלא נרשמו בעיות משמעת חריגות. גולדהאר
(צילום: אורן אהרוני)

צור מדבר על עניין המוסר, ללא קשר לתוצאות החקירה הפלילית, ומי שמתחבר לדבריו הוא אמיר גיא, מנכ"ל משרד הפרסום אדלר־חומסקי, שאומר: "ממותג ספורט מצפים להיות חינוכי־חברתי, אתה לא רק מותג של עסקים נטו. עם זאת, מותג לא ממהר לערוף ראשים אם הוא לא יודע מה קרה, כי גם על כך אפשר לחטוף. אם יש פה התנהלות לא מוסרית, זה דבר שדורש טיפול, אפילו ביד קשה. לפעמים לירות מהמותן יכול לעשות נזק גדול יותר. צריך להתחשב בהיבטים הציבוריים, ומצד שני גם לא למהר להיות תליינים. אנחנו בתחילתה של פרשה, והצעדים שננקטו עד כה הם נכונים".

"לא מכה קלה בכנף"

יועץ התקשורת והאסטרטגיה יהונתן משעל, מבעלי משרד משעל־ורניק, טוען כי "ללא קשר למסקנות שיעלו מהחקירה – כבר עכשיו ניתן לקבוע כי הנזק התדמיתי שנגרם לשחקנים הוא הרסני. אייל גולן יצא נקי, נכון? הרי המשטרה סגרה את התיק נגדו. אם כך, מדוע גם שבע שנים אחרי הפרשה ממשיכים לרדוף אותו? משום שהמציאות מורכבת יותר מאשר שורה תחתונה משפטית כזו או אחרת, והציבור לא מגלה הבנה או סלחנות בכל הנוגע לפרשיות מין בהן מעורבות קטינות. וטוב שכך".
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
4 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
שניידרמן הזכירה את המקרה שלו. ניימאר
(צילום: AP)
לדברי משעל, "בראייה רחבה יותר של המשבר, לא בטוח שמכבי ת"א תצליח לשמור על התדמית הנקייה שבנתה בהתמדה. בישראל 2020 – מדינה שהלך הרוח הציבורי בה לא מאפשר דיון ענייני בשום נושא – הרשתות החברתיות הן שחורצות דין וגם גוזרות את העונש. זו הפעם הראשונה בעידן גולדהאר שבה אנחנו עדים להתנגשות חזיתית־ערכית בין הסטנדרטים האירופיים שהוטמעו במערכת לבין תרבות החפיף הישראלית. ההחלטה על הוצאת השחקנים לחופשה הייתה נכונה, בעיקר כדי לייצר שקט תעשייתי, אבל אם מישהו בקריית־שלום או בטורונטו חושב שזו רק מכה קלה בכנף – הוא טועה".
יועצת התקשורת נירה שניידרמן, שמוכרת כאוהדת מכבי ת"א, לא הסכימה עם הנטייה של אוהדים רבים לצדד בהחלטה להוציא את שני השחקנים לחופשה, ואף הזכירה את המקרה שהסעיר את הכדורגל העולמי בשנה שעברה, כשניימאר נחשד באונס. הכוכב הברזילאי הוצא תחילה לחופשה על ידי קבוצתו פ.ס.ז', אבל בסופו של דבר התיק נסגר. "זוכרים איך זה התחיל ואיך זה נגמר?", צייצה שניידרמן, "נכון - הוא יצא זכאי לחלוטין. היא שיקרה. גם אז כולם פסקו מראש הכל. הרי היו סרטונים ותכתובות והוא... הוא המופרע שהכל נדבק אליו. ופ.ס.ז'? לא, הם לא השעו, הם באמת חיכו".

"האיחור בתגובה – בעיה תדמיתית"

אבי בניהו, מומחה לניהול משברים, מוסיף: "כבר עם פרסום הפרשה, בטח אחרי שהתברר כי תהיה חקירה, מכבי הייתה חייבת להתכנס ולהשעות את השחקנים. אם שחקנים שקיימו לכאורה יחסי מין עם קטינות מגיעים לאימון, אז התחושה תהיה שכל אחד יכול. קבוצת ספורט ממותגת בליגת העל כמו מכבי ת"א צריכה לדעת שמצפים ממנה ליותר. מחיר השגיאה שלה גדול יותר, ככה זה כשהשחקנים והמאמנים שלה הם מעצבי דעה ומודל לחיקוי, גיבורים ואלילים בתקשורת וברשתות החברתיות. האיחור בתגובה הוא כבר בעיה תדמיתית".
היועץ האסטרטגי רוני רימון: "לצורך הדיון אני יוצא מנקודת הנחה שלא יוגש כתב אישום נגד השחקנים. עם זאת, עדיין תרבוץ עננה כבדה מעל השחקנים והמועדון. על השחקנים בצדק – הם ניצלו תמימות ילדותית של מעריצות. זה מכוער. המועדון סופג שלא בצדק, הוא הוציא את השחקנים לחופשה, שזה צעד נכון. הוא מצא את האיזון הנכון בין לתת גיבוי אוטומטי לשחקנים לבין מהלך שיזרוק אותם לעזאזל".